Jump to content

Sailor-menigheten


TideRace

Recommended Posts

  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Har fått noen godbiter i hus. Rt2048 vhf og rm2042 dsc. Ser ut til at de må ha hver sin vhf antenne. Det jeg ikke har funnet ut ennå, er om de skal kobles sammen eller bare skal stå hver for seg. Det er ingen ekstra plugger på vhf. Dsc har en coax nmea inngang som kan motta gps posisjon. Kan jeg koble en gps antenne direkte på coax inngangen, eller må den få nmea signal fra en aktiv kilde?IMG_20170627_093007.jpg.d6c0d94144182ede6455c1d24c75b3cc.jpg

Link to post
Share on other sites

Det skal en VHF antenne til RT2047 radioen og en VHF antenne til RM2042 DSC modemet. Håndsettet tilkobles DSC modemet så skal det gå en signalkabel mellom VHF (håndsett pluggen) og DSC modemet ( 9 pin plugg ved siden av håndsett pluggen).

DSC modemet mottar NMEA data inn fra en egen GPS. Bruk gjerne en RG58 kabel med påsatt BNC plugg og kobl den i RM2042.

Husk at RM2042 må programmeres med fartøyets MMSI nr. Dersom du har fått dette utstyret er det sikkert programmert med feilt MMSI nummer. VHFen er en duplex VHF som man ikke får kjøpt i dag.

NB man kan sette opp utstyret til bare å ha VHF antenne men da må man manuelt sette VHF på ch. 70 for å motta DSC meldinger. Distress og induvidual call vil alltid bli sendt automatisk på ch. 70.

Er også litt usikker på om du får VHFen til p kommunisere med DSC modemet da VHFen er Sailor RT2047 og ikke RT2047/D. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har søkt litt rund på nettet etter forskjeller mellom 2047 og 2047/D. Det ser ut til at servicemanualer og salgsbrosjyrer ikke omtaler noen forskjeller. Ihht brosjyrene skal 2047 kunne brukes med rm2042. Kan det hende at det kun er tilkoblingen som er forskjellig? Finner forøvrig ingen bilder av andre 2047 eller 2048 for den saks skyld med rund plugg til håndsettet. Heller ikke manualen for 2047 (ikke D) viser til forskjeller eller rund plugg. Pluggen jeg har på 2047 er en type DIN-plugg med 8 pinner og skjerm.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...
  • 6 måneder senere...

144- serien ble bygget enten for 12v eller 24volt. Du ser det enkelt på powersupply`et bak hvilken versjon  det er.

Disse VHF`ene er skuddsikre og du kan bytte omtrent alt av moduler selv "i felt".  Har aldri byttet powersupply`et noen gang, men regner med at dette er som resten av VHF`en; Får du tak et 12volt powersupply (som ikke burde være allverdens jobb), er det bare å bytte selv.

 

Grattis med en "ny"  144b, det er mye nostalgi, kos og moro med disse. Og dessuten er de vel så gode, om ikke bedre, enn dagens modeller, - hvis du ser bort fra tekniske finesser, dsc m.m. Men for ren kommunikasjon (tale og lytte) er disse fremdeles i særklasse.  Det er på ingen måte samme sjarmen å lytte på Kystradio Sør på Simrad`en ;)

 

Legger ved et par bilder av en 144b med selcall-modul. Denne er for 12 volt.

 

144 - power.jpg

PB230001.JPG

PB230002.JPG

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for info, så det også stod beskrevet tidligere i tråden.

Må vel få lagt inn L kanaler på denne også. Litt overflate rust (?) i krommen på denne , gå over med litt autosol kanskje hjelper ?

 såg ihvertfall fukt fritt innvendig ut, stod ombord i en gammel tau båt inntil i dag

6FE68C28-A908-4D4D-AE03-644095435CF3.jpeg.693a199a907b10025248576440723c63.jpeg

Har også en rt144c stående med L kanaler, Ok stand. B radio tale røret hadde en tale knapp utvendig mens C hadde innvendig bryter..

5980D770-3151-4714-8ECA-92BFCCEACC0C.jpeg.421617e401e87a0de75dc9795131ed3a.jpeg

 

og en r106n, denne er vel en ren mottaker ?

blir nesten for stor og tung i min båt, men flott stue pynt ihvertfall

25005671-57AE-4207-A69A-334833B87745.jpeg.c2f3a512e478ac98e4b80d68ec4e6488.jpeg

 

og en høytaler lakket i grønn bengalakk ser det nesten ut som

A4758370-2580-42DF-BE76-905643711DB5.jpeg.abeb0b74eb218e1119b7111038c30b9f.jpeg

Har dere andre i menigheten sailor radioen inne i salongen ? Den stikker jo seg litt ut ihenhold til tyveri og slikt.. blir jo lett å stjele når det blir bare en kalesje som stopper en eventuell tyv

min nye plast dsc vhf er det risset inn kallesignal og navn på, men lite lyst å gjøre det på en sailor

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Aha, takk for det. Var visst like heile, men byttet for sikkerhets skyld.

E90697FE-1D88-4263-AE8A-C9C1B0649464.jpeg.ade0fd866f3516b5c81ef6966ee4d67e.jpeg

Koblet opp midlertidig. Mangler lys på kanal skiven, men det kan vel fikses kanskje? Venter på vær melding nå..

Redigert av Furu (see edit history)

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 6 timer siden:

Kan jo sjå ut som om disse gamle sailor sikringene er fylt opp med ørken sand..

Står t8, men ingen amper angitt, prøve med 2 amper nye sikringer?

 

Ørkensikringene kan du vel raskt måle om er ok med et Ohm-meter e.l.?

 

Her har du strømforbruket på en  RT144  med "send"-knappen  inntrykket. På lytting trekker den ca 0,5 A.

En 2A-sikring vil ryke umiddelbart hvis du forsøker å sende.

 

 

 

 

PB250006.JPG

Link to post
Share on other sites

drar såpass med strøm altså, det var jo greit å vite. Får sette de tilbake da.

litt skurring akkurat når en justerer lyden og med dual watch på forsvinner lyden i ett halvt sekund mens det prates på feks kanal 12. Men det er vel en del av sjarmen.

Men for en flott lyd ! Matcher godt penta fargen også denne

 

noken som veit hvilke pære det er ? Såg over manualen men blei ikkje so mykje klokare, 14v 80ma, er det pære som må loddes på eller er det sokkel med mini gjenger/innstikk ?

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Alle stasjonære vhf`er med sendeeffekt på 25 watt trekker ca pluss/minus 5A, så dette er helt normalt. Målingen over er forøvrig gjort med 14 volt, da det kan tilsvare driftspenningen i båten din med godt oppladet batteribank. 

 

Når det gjelder lyspæra, så henviser jeg til hva Flid skriver over. Jeg har laget en beskrivelse av hvordan du tar av fronten tidligere i denne tråden, i forbindelse med "programmering"  av L-kanalene på RT144. Du ser lyspæra når fronten er tatt av. Operasjonen tar kun et par minutter.  

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej

Jag testade antenner med SWR mätare hos en kompis som köpt en ny Vhf, han hade också en gammal Sailor, modell vet jag inte. Vi testade också uteffekt, nya apparater kommer sällan upp i angivna 25 W, jag har mätt på flera, men hans gamla Sailor sände med 35W

Hälsningar Ove 

Link to post
Share on other sites

DW-knappen skal ha et lokk på enden og under dette er en mutter for å løsne/ stramme en konhylse som sørger for at knotten ikke skal gli på akselen under. Sitter knappen løst, så vipp ut lokket og skru til strammeskruen under ... men ikke for hardt...!

 

Vet du at det er "røret" med mikrofonen som er ødelagt?  Hva skjer når du trykker inn Tx-knappen? Hører du tydelig at releet slår inn og mottak forsvinner? Sender den bærebølge, men ikke modulasjon (stemmen din...), eller skjer det ingen ting?  Har du sjekket loddinger og kontakter i pluggen og forsøkt å måle lederne i spiralkabelen med et ohm-meter for å utelukke brudd her?  Forsøkt litt kontaktrens (for elektronikk) innvendig i sende-knappen på røret? Og hvis ikke noe av det overstående hjelper: Hva med å låne et "telefonrør" av en eller annen for å utelukke at ikke feilen ligger i selve apparatet...?

 

Ofte er det bare litt rens av kontakter,  kontaktflater og brytere som skal til. Disse apparatene kom på markedet for ca 45 år siden og mange har levd et tøft liv i konstant saltholdig luftfuktighet. Prøv derfor det enkle først :)

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har litt dårlig kvalitet på lyden av det jeg sender med min RT2048 og kjøpte derfor inn et nytt mikrofonelement til den (som jeg ennå ikke har fått montert). Slikt finnes sikkert også å få tak i for din enhet dersom det er dette som er problemet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...