Hekksjø Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Og kaffe går det mange kopper av om dagen. Så bra å se deg igang for fulle kaffekopper igjen, Walter! Det nyeste kapittelet om innsetting av vinduer i gummilister har jeg slukt i detalj - for lignende problemer har jeg/vi noen av på vår gamle fritidssjark. Men altså, kaffen: Kanskje dine foretrukne svenske kaffekaker burde ledsages av svensk kaffe? I vår lille familiekrets er vi fullstendig hekta på den svenskekaffevarianten som kalles skånerost, mørk og forførende som den er. Vårt førstevalg er Zoega (som holder til i Helsingborg) i kvalitetene Skånerost og Mollbergs Blanding (en blandings- og brenningsgrad spesiallaget for Hotell Mollberg i samme by, gode senger og god mat, forresten). Men Løfbergs Lila (Løfberg holder til i karlstad) finnes også i en kjempegod skånerost-kvalitet. Og det finnes noen andre også, alt finnes i butikkene på Nordby. Og hva angår "å se under presenningen" (nevnt i et innlegg langt oppi her): Jeg har hørt om dyneløfting - og trodde det var en av de mest spennende løftinger man kunne komme ut for. Inntil jeg har fått være med på denne fantastiske presenningløftingen, som du presenterer for oss i denne tråden. Jeg vil stemme på Walter_S som Årets Presenningløfter. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post
Walter_S Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 ...Det nyeste kapittelet om innsetting av vinduer i gummilister har jeg slukt i detalj - for lignende problemer har jeg/vi noen av på vår gamle fritidssjark. He-he! Det er bra at noen føler med meg! Takk også for inngående innføring i svensk kaffevarianter. Er ikke helt ukjent med Lilla Løfsberg heller. .....og takk for et nytt tilnavn: "Presenningløfter" er slettes ikke værst å bli kallt! Jeg vet om støggere tilnavn! - Selve innsetting av glasset var ikke så ille vanskelig som forventet. Jeg var alene, men fikk inn alle glassa uten brekkasje av noe slag.. Teknikken jeg brukte var omtrent som følger; - Det var noen ganger mørke tanker snek seg innpå meg underveis (16 vindu!!) men var tilsvarende stolt etterpå Yes, yes, yessss!!! Endelig noen som vet hva jeg snakker om og kan fortelle akkurat hvordan det er og bør gjøres - dette har jeg venta på. Det er alt for mange "leke-eksperter" her, som kommer med både det ene og det andre "som de har hørt om av en som kjenner noen som kjenner noen som...etc." men sjelden av egen erfaring. Men nå er jeg trygg på at jeg er på rett spor! Takker så meget for edruelig rapport, osa - setter pris på det! -synes det verste var å kappe lista med fint og jevn snitt, Ja, det blir liksom å kappe og håpe på det beste. Er jo ikke enkelt å kutte heller. Gummien holder igjen kniven og med baufil blir det ikke pent nok kutt. Men osa da, har du holt dette hemmelig for BP's medlemmer? Har du ikke egen "Prosjekt"-tråd slik at vi andre kan følge med da? Dette ser jo aldeles profft ut! Frest ut spor til vinduspakningen, og greier....!! Hatten av for sånnt håndtverk! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Hafrsfjord Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Walter_S ... Du har ikke vurdert å kjøpe deg en Vakumløfter fra Biltema ( 20-830 eller 20-831 ) når du skal sette inn vinduene? Mye lettere når du har ett skikkelig handtak å holde/plassere vinduene med. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Et lite triks Walter: Mye letter å skjære i gummi om du smører kniven, om ikke annet enn med vann (spytt). CRC/WD-40 er veldig bra. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) Fortsettes fra: "I morgen skal jeg sette på gummipakninger på de siste tre vinduene i styrhuset, nemlig frontrutene..." Vel møtt til ennå en føljetong i den endeløse soga om en " istykkersaget snekke som skulle bli sjark".... ;o) Dagen idag skulle bli særdeles produktiv, hadde jeg bestemt meg for i går ettermiddag... - etter at jeg fikk ny teknikk på det med å sett i denne "hærsens" gummipakningen. Men, som så ofte før, når man har bestemt seg for noe, så er det alltid en annen makt som er større en deg, som vil det anderledes! Denne makta jeg snakker om her nå, er tanngarden til Kari (kona mi) og i særdeleshet den nestsiste (eller nest-innerste er det vel...) jeksel i høyre overkjeven hennes. I går kveld mens vi koste oss med fersk asparges og nøttebrun smeltet smør til, sprang hun plutselig opp og løp ut på badet. Kom ut etter en stund med blek nebb og sa at en del av denne jekselen hadde falt ut.... Nå kan vi jo ikke akkurat skylde på nykokt (7 minutter - ikke mer!!!) asparges, men må innrømme at tannhelsa til folk som er født like etter krigen (ja-da, 2. verdenskrig - den i forrige århundre og årtusen...) ikke var den beste og ikke kommer til å bli noe bedre enn det den er, nemlig nokså sørgelig. Og siden vi har mesteparten av livet vårt bodd på Ski i Akershus og bare flyttet hit til Kråkerøy for 8 år siden - men vi beholdt tannlegen på Ski som vi er vandt med - måtte tannleghebehandlingen foregå 8 mil unna. Da var det å ta en telefon og fortelle hva som hadde skjedd. Hun fikk da med en gang time idag formiddag kl. 09:30 - på Ski. Kari er litt "pysete" av seg når det gjelder tannleger (jeg er ikke noe bedre selv...), så jeg lovte å kjøre henne dit og tilbake og være med som moralsk støtte. Som sagt så gjordt. Og det tok selvfølgelig mesteparten av denne dagen idag. D.v.s. vi var tilbake på Tangen sånn ved 14:00-tiden. Etter en velfortjent kaffekopp med vafler ( jordbærsyltetøy og rømme - nam-nam...) tenkte jeg, vi skulle ihvertfall prøve å få inn pakningen på et av de resterende 3 frontrutene - for vi klarer sikkert ikke alle 3 - slik at mesteparten av rutene kunne settes i imorgen, når svigersønn Alasdair kommer og hjelper meg med å sette i selve glassene. Tror du ikke vi fikk enda bedre dreis på det idag enn vi gjorde igår! Dette gikk jo som en lek, brukte omtrent 10 minutter per vindu for selve jobben å tre inn gummipakningen. Det gikk jo selvfølgelig en del tid til... - å rydde vekk alskens løst verktøy og rot der hvor vi skulle jobbe idag. - å slipe kantene på godset der hvor gummien skulle sitte, å få vekk skarpe kanter og ujevnheter hjelper med å få på plass lista... - å måle ut lengdene (omkretsen av lysåpningen) på gummipakningene, 172cm på hver av yttervinduene og 184cm på midterste vindu + litt overmål... - å tørke omhyggelig av hver gummipakning med tørkepapir, minst 4 ganger, før man begynner å tre... - å legge klar alt verktøy og et antall remser med ferdig-kappet lerrets-tape. - å bytte ut lerrets-tapen med vanlig maskerings-tape etterpå, p.g.a. sporene denne lerrets-tapen setter. - å kappe 1% overmål på pakningen og få den til å bli "flush" i skjøten med resten - å ta noen bilder så medlemmene på BP har noe å se på hver dag... Det var sånn omtrent som det gikk for seg, men nå kommer "bildan"-----> Slik så det ut i går etter endt arbeids-dag: 3 bilder fir å se på gummilista ferdig tredd på alle tre vinduene... ...det blir et bilde for hvert.... ...vindu, det - er ikke det sløsing med bilder? Som man ser så er de tatt like etter at vi var ferdig med å få pakningen på plass. Det sitter ennå lerrets-tape på. Denne er sterkere og sitter bedre på en noe møkkete list. Her er heller ikke overmålet i skjøten tatt inn ennå. Her er et tverrsnitt av denne gummipakningen: - Åpningen øverst (kl.: 12:00) er til 6mm glass - Åpningen nederst (kl.:06:00) er til "godset" i styrhuset = 13-15mm - Åpningen til venstre (kl.:09:00) er til spreng- eller låse-listen som skal tres inn på slutten, etter at glasset er på plass. Dette er for å spenne ut gummien slik at det tetter bedre mot "gods" og glasset. Her er diverse verktøy og hva man ellers trenger av ting for en slik jobb. Denne kniven, som er en ekte Rappala fiskefilet-kniv. Skarp til tusen, smidig og tynn. Ypperlig til å kappe gummilisten. En Stanleykniv er ikke tingen hvis du vil få et pent snitt. Det blir for stor flate i kniv-siden som skaper friksjon mot gummi'en. Å kappe en slik gummi-pakning er omtrent som å kappe en tømmerstokk som er i bend, men feil vei - saga lugger og holdes igjen hele tiden. Slik er det med kniven i gummipakningen. Så hemmeligheten her er å bruke en tynn og ikke for bred kniv, men sylskarp! Sett uten-i-fra, etter å ha... ...byttet ut lerrets-tapen med vanlig maskerings-tape. Båtbygger-hender, etter en slik jobb - enda jeg har omhyggelig tørket av pakningen med tørkepapir... Her er det ting som venter på å bli montert på fordekket - men det får bli en annen dag..... Fortsettes: Prækas! Nå tar vi oss en syl-tynn-en... Redigert 20.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Walter_S Svart 20.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 (redigert) Walter_S ... Du har ikke vurdert å kjøpe deg en Vakumløfter fra Biltema ( 20-830 eller 20-831 ) når du skal sette inn vinduene? Mye lettere når du har ett skikkelig handtak å holde/plassere vinduene med. Beste tipset jeg har hørt om på lenge! Takk skal du ha, Hafrsfjord!!! Et lite triks Walter: Mye letter å skjære i gummi om du smører kniven, om ikke annet enn med vann (spytt). CRC/WD-40 er veldig bra. ...og det sier du nå, etter at jeg er ferdig med å kappe alle 9 pakningene.... Men jeg takker for omtanken, TMe! Vi lar det stå så kan andre som går i samme tanker, lære noe her. Redigert 20.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
osa Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 ....holt dette hemmelig for BP's medlemmer? Har du ikke egen "Prosjekt"-tråd slik at vi andre kan følge med da?.... Takker for takken! Jo da, har tenkt på en prosjekt-tråd opptil flere (titalls) ganger underveis, men det har blitt med fram-og-tilbake-tanker og dørstokkmila er som kjent lang... Noen vurderinger på prosjekt eller ikke, så langt; - Etter denne tråden å dømme er det mye "arbeid" med å holde en prosjekt-tråd i gang. Er ikke sikker på om jeg har den tiden..? - Jeg har en del bilder, men LANGT ifra på det nivået Walter_S beveger seg på. - Jeg har vært så imponert over denne tråden at jeg nesten ikke kan tenke meg å forsøke noe lignende. (-hoppe etter Wirkola!) - Prosjektet er egentlig så og si ferdig, og da er det vel litt juks å lage en fra-dag-til-dag-tråd.(?) + Har gjennomført en (for meg) ganske omfattende restaurering så og si uten særlig praktisk erfaring med båtbygging. - kan være at noen synes at noe av det kan være interessant å se og høre om.. + Er egentlig ganske fornøyd med resultatet og det er jo en grunnleggende menneskelig egenskap å ettersøke ros og skryt.. Nå ja.... + Har fått en god del hjelp og støtte her på forumet, spesielt den siste tiden, med ferdigstillelse av ulike detaljer JEG ikke har peiling på. + Tror det er mange rundt om i det store, lille landet vårt som gjør mye bra arbeid som er verdt å viderebringe, og tror at "tråd avler tråd" Ja, noen av momentene jeg har vurdert frem og tilbake. Mulig det blir en tråd om ikke så brått....... Vakumløfter fra Biltema NÅ vet jeg plutselig at DET skulle jeg også hatt. Forøvrig: Jeg brukte silikon og sikafleks for å tette mellom gummilist og glass/skrog; transparent silikon på sidene og nedre kanten mot glasset ( presset en tynn stripe inn i bunnen på lista etter at glasset var på plass men før jeg satte i låslista.) og sika på sidene og øverkanten mot skroget. Glassmesteren jeg handlet med mente det ikke var nødvendig, men jeg fikk litt lekkasje på noen vinduer, så jeg "behandlet alle på denne måten. (-ble tett da, gitt ) Sitér dette innlegget Link to post
skipsbygger Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Jeg er iallefall imponert, og at du heller skulle kjøpt en båt som innfridde krava i utgangspunktet kan vel så gjerne være, men ingenting er som det en selv har gjort, og spesilellt når det er så VELGJORT En annen ting er at nå former du båten akkurat som du selv ønsker, ville alltid vært noe en ønsket annerledes om du kjøpte ferdig (nesten alltid iallefall ) Båtbyggeren som ikke er imponert over dette oppfordres til vise hva han ville gjort annerledes, og komme med tips, fremfor å si; "Jeg er ikkje inponert" En annen ting, hadde du ikke satt i gang dette prosjektet, hadde vi heller ikke hatt en slik flott tråd denne er, stå på! Hei SeaRaymond Eg skreiv berre litt feil ikkje sant, har sagt sorry til walter og alt eg no, dette her er jo ein super følgetong som eg ser etter om det er noe nytt på til stadigheit. Sitér dette innlegget industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15 Link to post
GeirFrode Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 - måtte tannleghebehandlingen foregå 8 mil unna. Da var det å ta en telefon og fortelle hva som hadde skjedd. Hun fikk da med en gang time idag formiddag kl. 09:30 - på Ski. Her er det ting som venter på å bli montert på fordekket - men det får bli en annen dag..... Prækas! Nå tar vi oss en syl-tynn-en... Usj da! Tannlegeregninger pleier ikke å virke noe særlig positivt på båtbudsjettet...Men må man,så må man..Det er viktig å ta vare på de tennene en har.... Godt å se at du har våknet av dvalen igjen, Walter! De tingene du har på fordekket er bare kosejobb i forhold til det du driver med nå. Du har helt klart fortjent både en og flere syltynne (kanskje en skærp en også )... Blir det vær til det, skal du ikke se bort i fra at en inspeksjon ankommer sjøveien i løpet av helgen... Er det mulig for meg å legge til ved bryggen der du pleier å ligge?? Sitér dette innlegget Link to post
tedd Svart 20.Mai.2009 Del på Facebook Svart 20.Mai.2009 Hei kan eg spørre hvor du har kjøpt vinduslistene? Trenger noen selv som må passe til 14 og 24 mm skott. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) ...Er det mulig for meg å legge til ved bryggen der du pleier å ligge?? Du / dere er hjertelig velkommen hit. Joda, denne bryggen er det ganske enkelt å legge til også, selv med en del strøm. Båtplassen min er jo ledig, men litt vrient å komme inn hvis man er ukjent p.g.a. strømmen. Her ser du ytterste delen av brygga. Dette bilde ble tatt ifjor når han som kjøpte <Morild> av meg kom innom på sin årlige besøkstur. Brygga er som en "L" ytterst, bare å legge seg lytterst og angsmed sundet, så slipper du å bakse innover til båtplassen min. Du ser den stolpen som står litt utenfor (til venstre for albuen hennes) selve brygga og litt ovenfor selve bryggekanten. Bare å gå sakte opp mot den og legge ei løkke over'n, så kan du slippe deg nedover strømmen med roret innover, da ligger du så pent så! Og fra brygga oppover til huset mitt ser man jo på bildet her. Hvitt hus med sort taksten, like bak flaggstanga over den hvite bilen. Gi meg en varsel før du kommer, så skal jeg passe på at Mack'ern er der også! Vi får satse på at alle vinduene er inne, før dere kommer innom! Redigert 21.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
GeirFrode Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 He he. vi skal nok finne fram denne gangen, hvis vi plutselig dukker opp. Har sendt deg en IM istedet for å gå i detaljer her. Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Jeg ser frem til å få en beskrivelse av innsettingen av vinduene. Dette er en jobb som jeg selv har gjort på svigers sin båt. Han lurte på om jeg kunne hjelpe han med å sette inn nye vinduer i hard toppen. Jeg har jobbet med biler i mange år og anså 4 vinduer for å være en times jobb. Sette pakning på rutene, trekke en smurt ledning nedi pakningssporet og "smekke" inn vinduet. Dette har jeg jo gjort masse ganger på biler.... Etter å prøvd med første vindu innså jeg straks at jeg var på ville veier. Det endte opp med en hel dags jobb.... Dette med å sette inn pakningen og sette de fast med tape er jo genialt. Dessverre kommer denne informasjonen to år for seint Jeg endte opp med å først sette inn pakningen og så ruten. Problemet var at pakningene var så stive at de hele tidene glapp ut av vindusåpningen. Jeg antar at pakningen vil tilpasses den nye formen sin lettere, og holdes på plass når de har fått stå noen dagen med tapen på. Men slik er livet, man lærer så lenge man lever. Sitér dette innlegget Link to post
Nordåsen Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Jeg ser også frem til å lære om innsetting av vinduer. Har utsatt bytting av gummilister et par år nå, men etter denne sesongen må jeg bytte mine... Genial tråd forøvrig. Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 ....tok ikke 5 minutter engang. Resten av tiden brukte han/vi på og sette inn en rute som er for stor! He-he - jeg vet hvordan det føles. Hadde også en slik en. Uansett hvordan du prøver, vrikker og vrir, så er rytra for stor - og da nøtter det bare ikke! Godt å se at du er i gang igjenn Walter_S. Takker for vennlige ord, Gullfisk! ...Forøvrig:Jeg brukte silikon og sikafleks for å tette mellom gummilist og glass/skrog; transparent silikon på sidene og nedre kanten mot glasset ( presset en tynn stripe inn i bunnen på lista etter at glasset var på plass men før jeg satte i låslista.) og sika på sidene og øverkanten mot skroget. Glassmesteren jeg handlet med mente det ikke var nødvendig, men jeg fikk litt lekkasje på noen vinduer, så jeg "behandlet alle på denne måten. (-ble tett da, gitt) Denne må du ta litt sakte, én gang til, osa. Du pressa inn silikon på glass-siden (sidene og nedre kant) for å unngå lekkasje? Du mener inni "glass-sporet" (som i mitt tilfelle er 6mm), men på utsiden av båten - riktig? Der hvor 6mm åpningen er, øverst, ikke sant? Hei kan eg spørre hvor du har kjøpt vinduslistene? Trenger noen selv som må passe til 14 og 24 mm skott. Kjøpte pakningen sammen med vindusglass hos min glassmester. Han hadde 3 valg: - 10mm skott og 4mm glass - 13mm skott og 6mm glass - 17mm skott og 6mm glass Å finne en slik gummipakning som gaper over 24mm skott tror jeg du vil slite med å finne. Kan du ikke frese et spor så det blir tynnere? Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
tedd Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Det blir vanskelig siden det er divinycell kjerne med glassfiber på begge sider. Har tenkt tanken og kutte bort det innerste laget pluss kjernen i ca 25 mm rundt vinduene. da hadde det vore lett å få pakning. Men det er ein del arbeid. Finner nokk ei løysning Er også imponert av arbeidet ditt, Vett sjøl hvor mye arbeid det er og jobbe med glassfiber når ein skal ha litt finnish på det Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) Fortsettelsen etter: "Sett uten-i-fra, etter å ha byttet ut lerrets-tapen med vanlig maskerings-tape..." Dagen idag, var en spennende dag. Nå skulle vi få prøve og virkelig "sette i vindu" på alvor! Vi begynte på aktre vindu på styrbord-siden og ganske så andektig fikk vi lirket selve glassruten på plass. Vi kunne nesten ikke tro at det var så enkelt! Dette var et stort øyeblikk som måtte foreviges. + Nå sett både uten-i-fra og inne-i-fra..................................... Så var det fremre vindu på styrbordsiden sin tur. Litt mere lirk ved den "spisse buen" øverst / foran, men dog - Smukk!! På plass uten det store problemet. Styrbordsiden uten-i-fra! Og styrbordsiden inne-i-fra! Nå var 2 stk ruter på plass uten at vi slet så forferdelig med det. Og jeg antar at vi ble litt "høy i hatten" og trodde at dette var bare blåbær.....Vel, bare se hva som skjedde da vi tok fatt på de samme vinduene på babordsiden: Babordsiden: Babordsiden's aktre vindu: Kommentar overflødig? Bare se på ansiktet til svigersønnen....det sier alt! Akkurat hva som skjedde vet jeg ikke. Vi var nesten i mål og hadde ca 10cm med gummileppe igjen å brette over, da det bare sa "pang" - og nokså høyt - og en sprekk fra midtpå topp til bunn delte ruta. Jeg antar at jeg (stående på en stige på utsiden) vrei dette lirke-verktøy med en stål-snabel foran, litt feil i forhold til rutas kant - det kom noen få små-knaselyder før det store pang'et. Over og ut med den ruten iallefall! Nå ble det plutselig ikke fullt så gøy lenger. Vi ble mere usikker på hva som skjer og ble litt mere forsiktig med verktøyet og med å dytte ruta innover - vi fant ut at vi - tross alt - hadde med et brekkfeldig medium å gjøre. Så satt vi igang på neste vindu på babord-siden, det fremre. Der møtte vi vår overmann, eller rettere sagt overmål! Vi slet og vi slet og vi dunket og slo og lirket og brettet og bannet og svettet. Gummipakningen datt ut 2 ganger. Vi tredde på nytt og prøvde og fikk det nesten til men 10cm på den ene siden og 10cm på topp-listen var det slutt!! Ruta var for stor for åpningen!!! Vi var nødt for å gi opp denne og heller fortsette et annet sted. Nedtur! Nå var det tur for en velfortjent pause med kaffe, nystekte og varme vaffler med jordbærsyltetøy og rømme - skikkelig båtbygger-oppkvikker, med andre ord. En pause og en vomfull med mat pleier å hjelpe når det butter imot! Med renslikkede fingrer og stinn mage skred vi igjen til verks. Vi var igjen blitt optimister og ble enige om at babordsiden måtte være forhekset. Det var derfor at den ene ruta sprakk og den andre var for stor! En enkel forklaring egentlig... Frontvinduene var det heller ikke noe større problem med, selv om det av og til knaste litt stille, når påkjenningen på ruta ble litt for høyt. Det er selve verktøyet, den med "snabel" som kan være litt tøff mot glasskanten og bittesmå glass-støv nærmest, drysser av.... ..men ansiktsuttrykket til svigersønnen forteller vel alt. Det gikk mye greiere enn vi hadde forventet! Ett bilde uten "linselus" bak glaset! Nå va vi kommet til akterskottet hvor jeg har ett stort vindu ut til cockpitten og en lite et i selve døra. Vi begynnte med det store vindu: Alasdair i dyp konsentrasjon med å smøre glass-kanten med Zalo. Et forferdelig syn som ikke trenger noe mere forklaring, vel? Ari Behn ville vel sagt "Trist som f**n!" - Mere er det ikke å si om det. Det viktigste var tross alt at det ikke gikk med litervis med blod og avskårne fingertupper. En rask opptelling viste at alt var på plass - bortsett fra såret stolthet da, den fikke seg en ny knekk! Ruta i selve døra ble mye enklere, enda det var det trangeste vindu! Adskillig mere lystbetont atmosfære her. Dette er hva jeg liker å vise frem! Så var vi rundt og kan ihvertfall se fremover og bare se glass, glass, glass.... Disse to snakker vi ikke mere om! I morgen tidlig må jeg til glassmester'n og betille 3 nye ruter. 2 som gikk i knas (Ja?!? det er glass vi holder på med...) og ett som var skjært for stort til å kunne monteres. Slik gikk det til her på Tangen denne Kristihimmelfart-torsdag. Alt-i-alt ikke så forferdelig ille. Fikk jo inn 6 ut av 9 ruter - og det på en og samme dag!! Låselisten tar jeg til helgen når jeg har fylllt glasskanten med litt silikon for å forbygge lekkasjer. Fortsettes: Redigert 21.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ja, var litt kjipt med de glassene som sprakk. De får du vel mens du venter? Vanlig glass det der vel? Og jeg som hadde sett frem til bilder av båten uten telt da gitt Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 21.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 (redigert) ...Og jeg som hadde sett frem til bilder av båten uten telt da gitt Gris! Angående rutene så vet jeg ikke om det skjærer til med en gang. Tviler vel på det egentlig, men vi får se. Ja, det er vanlig 6mm glass, eller "float" som det heter på fagspråket. Når det gjelder å ta av presenningen så blir vel det til neste helg. Har først endel beslag å montere på fordekk, fotlist og hei-finner, etc.... Så leit med viruset ditt, da gitt! Håper at du får ordnet det uten å formatere alt! Redigert 21.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
index Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Artig å se at det gikk såpass greit med rutene (dvs de fleste da..). Angående presenningen så er vi flere nok griser her, jeg ser frem til å se den skjønne damen uten tøy på... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
osa Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Ja,ja. Det er ingen grunn til å fortvile over litt brekkasje. Det skjer den beste ( som i dette tilfelle!!) Skal vedde på at glassmesteren har noen historier som er verre!! Det er nok helst denne "snabelspissen som har vært litt skarp. Det kan være at det er like godt å bruke en trepinne (avrundet mahogney er både hardt, sterkt og litt mer vennligsinnet mot glasset..) på vanskelige steder; svingene.. Silikon og Sika ,ja: tegningen forteller vel det grøvste... Teorien min bak dette: Vann renner stort sett nedover. Da behøver jeg ikke silikon oppunder øverkanten på glasset og heller ikke oppunder nedrekanten på gummilista (mot skroget) Ganske spiss spiss på "pistolen", trer denne spissen innunder gummileppa og drar sakte sidelengs samtidig med at jeg trykker frem på "avtrekkern" (-er sikkert en stor fordel å bruke sånn elektrisk pistol, men det viste jeg ikke at fantes da dette stod på som verst...) Passe mengde kommer med øvelse.. Sette inn låselista. Da vil det presses fram mer eller mindre overflødig stoff fra lista dette må selvfølgelig fjernes så raskt som mulig; whitespirit og masse tørkepapir på Sika, skrape, tørke og vaske med klut og konsentrert vindusspyleveske til slutt. (Mange tror at det er umulig å fjerne silikon, men med konsentrert vindusspyleveske går det som en lek!!) Kanskje er det en fordel å maskere på skrogsiden, det er verre å vaske MYE sika fra enten det er treskrog eller plast... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 våtservietter er genialt til å fjerne sika med... Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 21.Mai.2009 Del på Facebook Svart 21.Mai.2009 Da får du tuppe glassmesteren en viss plass Walter, så får du nok rutene. Måtte bare formatere c partisjonen forresten Sitér dette innlegget Link to post
Njoger Svart 22.Mai.2009 Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 Kjempefin og svært forklarende tegning, Osa! Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 22.Mai.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mai.2009 (redigert) Jeg takker osa for flott bidrag, bilde og svært god forklarende tegning! Dette bidrar til å bli en læretråd på hvordan man sette i ruter med gummipakning. Kjekt å ha alt på et sted, som man kan henvise til ved senere anledninger. Det å sette i / bytte gummipakning og glass vil alltid være noe som opptar båtfolk. Kanskje denne tråden og dette innlegget kan bidra til at flere tør å ta denne jobben selv, og dermed sparer en del penger. Derfor har jeg her og nå samlet en del innlegg for at man skal slippe å bla så mye for å få oversikt over det som er viktigst: ...Jeg har selv satt inn alle vinduene på nyrestaurert båt (trebåt, da, men) - prinsippet blir helt det samme; godstykkelse ca 10mm i vindusåpningen og 4mm glass. Kjenner meg godt igjen i beskrivelsene av gummilista som bukler seg i alle retninger. Jeg brukte også tape for å holde "startremsa" på plass, men la resten på plass hele runden. -startet midt på øverkanten, bort til første sving, rundt svingen og "stuket lista godt tilbake mot svingen, nesten så at lista buklet seg. videre ned til neste sving, rundt og ny stuking... -synes det verste var å kappe lista med fint og jevn snitt, det ble ikke alle skøytene som ble "perfekt" tilpasset. (løste det med å fylle litt svart sika i skøyten etter at ruta var på plass) Selve innsetting av glasset var ikke så ille vanskelig som forventet. Jeg var alene, men fikk inn alle glassa uten brekkasje av noe slag.. Teknikken jeg brukte var omtrent som følger; en halvstor flatpensel (10mm)med Zalo pensles et par runder rundt i sporet der glasset skal ligge, lirke glasset ned i sporet ned mot det ene hjørnet av åpningen, presse glasset ned og mot ene siden samtidig som jeg brukte denne spesial kroken for å lirke gummi-leppa fram over glasset. Så var det å presse glasset ned og samtidig lirke gummilista fram på andre siden. Ganske kjapt smatt glasset på plass sidelengs og det var bare å dra spesialverktøyet (med litt vrikking..) rundt samtidig som du presser (ganske kraftig egentlig, det er utrolig hvor mye glasset tåler av ikke-skarpt press..) glasset inn i åpningen. Låselista er mye greiere, selvfølgelig. Jeg startet midt oppe på ene siden (på de fleste, ikke de på bildet hvor jeg fant ut at begge skøytene hadde det best oppundet "taket"..), puttet enden inn i "redskapet", vrikket enden av lista på plass (to runder med zalopenseleførst!!) , vrikke og dra de første 5-7-10 cm og så båre dra rundt i et langt sveip (i beste fall!!) (Noen ganger smatt låselista ut av sporet, holdt sikkert redskapen litt skeivt eller noe..) Det var noen ganger mørke tanker snek seg innpå meg underveis (16 vindu!!) men var tilsvarende stolt etterpå Det er forbausende ofte tin er noe lettere enn en tror når man tenker på dem om natta!! Synd at det er så store avstander i dette landet vårt. -kunne godt tenkt meg å biddratt med litt hjelp og støtte om det var litt nærmere.. Da tar vi like godt med et bilde av de omtalte verktøyene som glassmesteren bruker, så alle vet hva vi snakker om. Øverst dette "snabel-verktøy" for å brette / vippe gummileppa over glasskanten. Nederst et spesialverktøy for å sette i låselista til slutt. I skaftet på det nedre verktøyet så går det en kanal hvor man mater låselisten inn fra undersiden. Listen kommer da ut på toppen av skaftet like under den stål-bøylen. Listen legges i bøylen og denne tres så nedi låselist-kanalen i gummipakningen. Slik vrikker eller drar man listen gjennom og har føring med den med hjelp av bøylen. ...Forøvrig: Jeg brukte silikon og sikafleks for å tette mellom gummilist og glass/skrog; transparent silikon på sidene og nedre kanten mot glasset ( presset en tynn stripe inn i bunnen på lista etter at glasset var på plass men før jeg satte i låslista.) og sika på sidene og øverkanten mot skroget. Glassmesteren jeg handlet med mente det ikke var nødvendig, men jeg fikk litt lekkasje på noen vinduer, så jeg "behandlet alle på denne måten. (-ble tett da, gitt ) Ja,ja. Det er ingen grunn til å fortvile over litt brekkasje. Det skjer den beste ( som i dette tilfelle!!) Skal vedde på at glassmesteren har noen historier som er verre!!Det er nok helst denne "snabelspissen som har vært litt skarp. Det kan være at det er like godt å bruke en trepinne (avrundet mahogney er både hardt, sterkt og litt mer vennligsinnet mot glasset..) på vanskelige steder; svingene.. Silikon og Sika ,ja: tegningen forteller vel det grøvste... Teorien min bak dette: Vann renner stort sett nedover. Da behøver jeg ikke silikon oppunder øverkanten på glasset og heller ikke oppunder nedrekanten på gummilista (mot skroget) Ganske spiss spiss på "pistolen", trer denne spissen innunder gummileppa og drar sakte sidelengs samtidig med at jeg trykker frem på "avtrekkern" (-er sikkert en stor fordel å bruke sånn elektrisk pistol, men det viste jeg ikke at fantes da dette stod på som verst...) Passe mengde kommer med øvelse.. Sette inn låselista. Da vil det presses fram mer eller mindre overflødig stoff fra lista dette må selvfølgelig fjernes så raskt som mulig; whitespirit og masse tørkepapir på Sika, skrape, tørke og vaske med klut og konsentrert vindusspyleveske til slutt. (Mange tror at det er umulig å fjerne silikon, men med konsentrert vindusspyleveske går det som en lek!!) Kanskje er det en fordel å maskere på skrogsiden, det er verre å vaske MYE sika fra enten det er treskrog eller plast... Dette mener jeg er en super-duper beskrivelse av det man bør vite om tema'et og hva man bør passe på hvis man skal til med en slik jobb. Osa har her levert en velfundert og godt gjennomtenkt liten "rapport". Takk skal du ha osa! Redigert 22.Mai.2009 av Walter_S (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.