Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Endelig fikk jeg se prosjektet til Walter "live". Myyyyye bedre i virkeligheten enn på bildene. :yesnod:

 

På vei hjem med nyinnkjøpt båt stod Walter på brygga og tok oss i mot. Hilsing på en logrende Samson, omvisning om bord og kaffe på verandaen var et topp avbrekk på en laaaang tur over fra Skjebergkilen til Larvik. Heldigvis fullstendig flatt vann og besøk av tre niser ved Tjømeboen gjorde turen minnerik. Eneste skår i gleden var at vi manglet lading hele veien.

 

Men dersom noen er forbi, så anbefales en tur innom "båtbyggeriet" til verdens beste amatør i faget.

 

Takk skal du ha Walter - og madammen :flag:

 

mvh tuffff og Gaia

 

Red.: Ja, ikke sånn at jeg ber gud og hver mann til Walter altså, men prøv å få avtalt en omvisning. Det var det jeg mente.

Redigert av tuffff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har nettop fått huset fullt av en valp, og den vil allerhelst være på fanget hele tiden...

Dette blir nok en ekte båthund, skal du se. Tidlig krøkes....

:o)

 

Veldig bra arbeid Walter. Akkurat sånn en båt jeg drømmer om.

Men, har ikke du de gamle støpe-formene etter en 27' sjark, var det Viksund 27...? Synes jeg minnes at du kjøpte de for en 3-4 år siden, Jensen.

 

 

Takker også Sabb Lars og Nordvesten for oppmuntring og vennlige ord!

 


Når det gjelder fremdriften ombord i <MALAIKA> så er ikke det noe å skryte av i det hele tatt. Denne første halvdelen av uken har ikke vært av de mest produktive, av diverse åresaker - uten at det tar nattesøvnet mitt i det hele tatt. Det bare er sånn og jeg gidder ikke å stresse. Er mere opptatt av å kose meg med det jeg gjør uten å tenke på sjøsettingsdato eller fremtidige del-mål.

 

Jeg bare lurer på om jeg begynner å like den nye hobby'en min - båtbygging - bedre enn det å bruke båten på sjøen? Bygging og snekring har nærmest blitt en ny livsstil og jeg nyter (nesten) hver time. I hvertfall så er det slik at jeg små-nynner hele dagen når jeg er ombord og pusler med småtterier og glemmer klokka og alt rundt meg! Tar ingen raske avgjørelser om fassongen på pentry'et f. eks. alt planlegges og tenkes godt gjennom på forhånd. Litt FOR mye planlegging av-og-til, kanskje...? Så får vi jo se hvor vellykket det blir, da.

 

Uken begynte nokså dårlig egentlig, med besøk hos optiker for synstest og besytilling av nye briller (til mange båtpenger... :rolleyes: ) på mandag formiddag - det tok tid. Så var dagen likevel ødelagt fordi jeg hadde tannlegetime kl. 17:00 - og tannlegen min holder til på Ski / Akershus, med 8 mil's avstand herfra. Det var mandagen. Så ble det noen "båtpenger" på tannlegen også da..... :sad:

 

Forresten, eneste "maritime" høydepunkt den mandagen, var når jeg var på vei til Ski og kjørte RV120 forbi Våler. I et veikryss så jeg plutselig ei gammel skøyte inne på en tomt, omgitt av gran- og furu-trær. Det var selve båten, men allermest navnet på båten, som var noe spesiellt. Jeg måtte bare stoppe og ta et raskt bilde.

 

bp_angst_090608_04.jpg

Det var navnet på båten som gjorde at jeg stoppet og tok et bilde.

 


Tirsdag var adskillig mere spennende og faktisk ganske så morsom! Jeg skulle treffe 2 BP-medlemmer, som jeg bare kjenner fra forumet her, den dagen.

 

- JanS/Bamse skulle komme til Fredrikstad (fly fra Trondheim til Rygge) for å bese sin nettopp kjøpte trebåt som ligger på Gressvik.

 

- tuffff var også på vei til sin nyinnkjøpte Hvalerskjøyte som lå i Skjebergkilen / Høysand. Tuff va på hentetur for å seile båten hjem til Larvik, og en avtale ble gjordt at han - om tiden strakk til - skulle ta en liten "pit-stop" på Tangen og hilse på oss og <MALAIKA>.

 

Så på formiddagen ble det en tur til Gressvik og bese "nybåten" til JanS/Bamse ......

 

bp_jans_090609_01.jpg

JanS/Bamse sin "nybåt" - en kraftig bygget, tidligere reketråler, som....

 

 

bp_jans_090609_02.jpg

...er blitt bygget om til lystbåt. En del å gjøre på'n men et solid utgangspunkt for mange timer med kose-jobbing ombord. Lykke til med nybåten, JanS/Bamse - det var hyggelig å ha hilst på deg!! :yesnod:

 


....mens ettermiddagen ble benyttet til litt småpusling på pentryet - som egentlig volder meg litt hodebry - inntil jeg fikk melding om at tuff var i anmarsj like ved Puttesundbrua.

 

 

bp_tuffff_090609_07.jpg

Tuff m. kone på verandaen med pulverkaffe og "båtbygger-kjeks" til, som for meg var et velkomment avbrekk i "pentry-funderingen" (jeg står litt fast der, serru...) min.

 

 

bp_tuffff_090609_13.jpg

Så var den korte pausen over og Gaia kaster loss, med kurs vestover til ny hjemmehavn i Larvik. God tur!

 

 

bp_tuffff_090609_16.jpg

En staselig skøyte med en pålitelig og god dieselmotor under dekk. Fint vær til å hente hjem sin nye båt, var det også.

 

Takker for besøket, tuffff - det var virkelig festlig å hilse på dere. Makan til blide og positive mennesker! Lykke til med nyervervelsen og trebåt igjen.

 

 

:seeya:

Vi prækas!

 

 

P.S.: Så skulle man tro at jeg ikke har fått gjort noe denne dagen, men det er ikke sant. Fikk unna en masse "småplukk" denne ettermiddagen, men ingenting å ta bilder av og se på! Det er ikke alle jobber som blir så veldig synlig, liksom.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Det var selve båten, men allermest navnet på båten, som var noe spesiellt. Jeg måtte bare stoppe og ta et raskt bilde.

 

bp_angst_090608_04.jpg

Det var navnet på båten som gjorde at jeg stoppet og tok et bilde.

 

Lurer på om det kan ha "falt av" en "F" i begynnelsen av navnet på båten, Walter_S.. :smiley: "Fangst" er vel et mer vanlig navn på en skøyte? Mulig jeg tar feil, men... Fin båt, i allefall! :flag:

Link to post
Share on other sites

Fortsettes fra: "Halv-skottet, som jo blir fronten på pentry-skapet står klar til polyester-grising i morgen..."


 

t23_090606_20pantry.jpg

Siden sist:

 

 

Og "grising" med polyester ble det. Faktisk så likte jeg den lille støpejobben. Det er nå lenge siden jeg ble ferdig med å støpe hele styrhuset og duften "stanken" av polyester vekket en del minner - bare gode altså - så jeg koste meg med den lille støpejobben der.

 

t23_090607_05pantry.jpg

Ferdig klippte remser av glassfiber, ferdig blandet polyester og verktøyet på plass. Så kan moroa begynne. På forhånd sparklet jeg med polyestersparkel og lagde hulkil langs med hele kontaktflaten mellom skroget og kryssfinérplaten for å unngå å presse glassfibern inni et 90º hjørne, noe den ikke liker!! Det blir bedre og sterkere når glassfibern har en avrundet kant å legge seg nedpå. På denne måten slipper vi å knuse mange glassfibertråder og opprettholder styrken i laminatet.

 

 

t23_090607_10pantry.jpg

Halv-skottet festes hele veien inntil skroget for å oppnå maksimal styrke.

 

 

t23_090607_14pantry.jpg

Bunnstokkene til pantry formskjæres inntil skroget....

 

 

t23_090607_18pantry.jpg

...og festes både med lim og skruer til underlaget.

 

 

t23_090609_03pantry.jpg

Dagen etter, når glassfibern er herdet ferdig så begynner jeg med å finne ut av skråvinkelen her. p.g.a. begrenset dørkplass (eller for å få mere plass til beina...!) satser jeg på en skrå front på pentryseksjonen. Dette sparer dørkplass og gir samtidig bred nok benkeplass oppe. Men å bestemme seg for vinkelen og hvor høyt opp selve "skråen" skal dras er ikke enkelt....

 

 

 

t23_090609_17pantry.jpg

Her går det litt i stå for meg. :blush:

Jeg klarer ikke å "se" harmonisk vinkel og det å tenke tredimensjonalt er meget vanskelig! Jeg må jo ta hensyn til resten av pentry'et også. Sammen skal de 2 fløyene danne en "L". Dette for å ha benkeplass nok, samtidig som en sammenhengende "L" er sterkere enn et enslig skap. Jeg skal jo ha passasjersetet oppå toppen der og underlaget må da tåle et menneske på minst 80kg i sjø og slingring. Hvordan vet man når det er sterkt nok?

 


 

Som alltid når jeg møter "veggen" eller et uoversiktlig problem, så blir jeg sittende med kaffekopp i handa og stirre og fundere (og siden jeg har sluttet å røyke for 2 år siden blir det å ete båtbygger-kjeks, det er derfor jeg har lagt på meg så mye i det siste...). Litt redd for å ta en feil avgjørelse her og nå. Har jeg oversett noe? Har ingen å diskutere løsninger med heller - alle er opptatt av sitt.

 

Til alt hell så kommer en båtkompis fra båtforeningen med en del el-materiale som jeg har tinga for en stund siden. Ikke minst en terminal press-tange som klarer å presse slike store kabelsko på tykke el-kabler. Og da snakker jeg om 35 og 50mm2 ledning - ikke slike puslete 1½mm2 og 2½mm2.

 

Jeg skal ha noen nye lengder med slik kabel, både pluss og minus, til og fra dynamo / starter og så skal jeg sette i en slik manuell batterivelger for å fordele lading på batt. 1 - batt.2 og begge. Til dette trengs det kraftige og overdimensjonerte kabler for å unngå at det dannes varme og spenningsfall underveis.

 

Denne svære ½ meter lange tanga kunna han bare låne meg i 36 timer (fordi han hadde lånt den selv på jobben), så da var det bare å slippe hele pantry-styret med disse dumme vinklene og alt - noe jeg ble meget glad for - og hive seg over det elektriske! Nå skulle elektriker'n i meg (i den grad det finnes noe slikt å finne der... :rolleyes: ) frem av skyggen! Noe som blir meget spennende fordi jeg aldri har følt meg vel når det gjelder pluss / minus og elektriske kabler, skjøter og koblinger er vanligvis noe "mystisk" for meg. Men en gang så må man bare lære seg det også.....

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Faktisk så likte jeg den lille støpejobben. Det er nå lenge siden jeg ble ferdig med å støpe hele styrhuset og duften "stanken" av polyester vekket en del minner - bare gode altså - så jeg koste meg med den lille støpejobben der.

Hmmm... - kan den periodevis manglende arbeidslysten skyldes "styrèn-abstinens", tro?...

:smiley:

Med din sans for kreativitet og stilfulle løsningsdetaljer, er jeg sikker på at du finner en bra løsning også for pentry-benken!

Venter i spenning på neste episode!

Link to post
Share on other sites

Som alltid når jeg møter "veggen" eller et uoversiktlig problem, så blir jeg sittende med kaffekopp i handa og stirre og fundere

 

Du setter ord på hvordan jeg også har det. Og slik kan man sitte i timesvis å fundere (eller spekkulere som vi sier her nord).

Uansett er det godt du tar deg god tid, på den måten kan vi kose oss med tråden din lengre :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg traff Lars Monsen i går.

 

Han hadde fått tatovert et bilde av Walter_S på skulderen.

 

Jaja sånn går no dagan

 

HaHa :lol::lol::lol: den var god :smash:

Har lyst på båt, i type sjark o.l.

Har ingen/liten erfaring me båt og sjø-livet.

Ønsker info om ulike trebåter(typer?) dens fordel og "bakdel"

info kan sendes pr IM eller Email: homefunk15@yahoo.no

Link to post
Share on other sites

Fortsettelsen fra: "Noe som blir meget spennende fordi jeg aldri har følt meg så vel når det gjelder pluss og minus og elektriske kabler..."


 

Nå går det helt i surr her på Tangen! :crazy:

 

Ifølge fortsettelses-teksten der oppe, skulle jeg ha noe elektrisk å vise frem idag. Men, så går det som det har gått så mange gange før - at det ble det ikke noe av idag! :smash: Dette skyldes diverse omstendigheter i det Walterske hjem, som hadde prioritet foran båtbygging. Dessuten var det et ufyselig vær idag med regn plaskende ned i mange timer, noe som ikke innbyr til å klatre opp og ned gardintrappa til båten.

 

Vannlekkasjer har det også blitt, antageligvis en eller flere av dekkslukene som ikke er tett nok mot underlaget. Så det må undersøkes og rettes på så snart som mulig. Jeg har jo ikke kommet så langt som å montere noe lensepumpe enda, tenkte å vente med det til jeg kommer på sjøen, men det er flere enn Noa som finner ut at det kan komme mye vann ovenifra..... :saint:

 

Biltema ble i formiddag besøkt for å kjøpe inn noen el-kabler, 16mm2, batteriklemmer og en god del krympe-slanger måtte jeg også ha. Der jeg sto fremst i kassakøen lyste det plutselig rødt - eller slik opplevde jeg det ihvertfall - da jeg dro Visakortet mitt og det sto "Avvist" på terminalen. :blush: Flaut, flaut, flaut - men det kunne bare være en ting: Båtkonto'en var blitt overopphetet. Dama i kassa tok det med et smil, hun har nok vært bort i slike som meg, før...

 

Nå er det slik hos meg at det er "finansministern" (kona) som steller med bankkontiene via nettbank, og en overføring av "frisk båtkapital" fra sparekonto til brukskonto måtte vente til Kari kom hjem litt senere på ettermiddagen.

 

Dermed er vi der vi er idag. Og uten disse livsnødvendige deler - ingen strøm!

 

Men for ikke å skuffe de regelmessige leserne mine igjen, så fant jeg frem en del bilder av "småsnaks" som jeg drev med, ved siden av vindus-innsettingen, mens presenningen fremdeles var på plass over båten. Det er noen innredningsdetaljer som etterhvert har kommet på plass, pluss at en del mahogny-biter til tak-dreneringen har blitt lakket (oljet) og etterhvert pynter litt opp innvendig. For hver oljet mahogny-bit som settes på plass, synes jeg at båten blir litt mere "båt" innvendig også - ikke minst for å motvirke de store lyse og litt "kjølige" plastikk-flatene ute på og rundt selve styrhuset.

 

 

t23_090523_0003skap.jpg

Her, rett innenfor døren, ved inngangspartiet har endelig....

 

 

t23_090523_0004skap.jpg

...topp-platen på denne lille benken ut mot styrbord-skrogsiden...

 

 

t23_090523_0014skap.jpg

... kommet på plass. Her har jeg brukt 3-stjerners gulvlakk (halvmatt) istedenfor Benarolje, siden benkeplaten kommer til å bli utsatt for slitasje. Rett innenfor døren kommer man til å slenge fra seg både ditt og datt, og f.eks. verktøy, kniver, fiskeredskap etc. lager vanligvis stygge riper i en oljet overflate. Nei, her må vi ty til gulvlakk - den tåler en del!

 

 

t23_090523_0006skap.jpg

Så har jeg endelig...

 

 

t23_090523_0007skap.jpg

...fått oljet opp...

 

 

t23_090523_0008skap.jpg

...disse små hjemmelagde mahogny-braketter...

 

 

t23_090523_0010skap.jpg

...som holder takdreneringen på plass.

 

 

t23_090528_20skapet.jpg

Alt dette er saget ut av små vrak-biter i solid mahogny. Man sparer på det man har... :yesnod:

 

 

t23_090526_09skap.jpg

Mellom pallen hvor styrestolen blir plassert (til venstre i bildet) og det nye skapet ut mot styrbord-skroget ble det laget noen slingrekanter pluss at det var en gløppe der (rett under omstyring-hendelen) som jeg fyllte ut med små hyller.

 

 

t23_090526_08skap.jpg

Samme hyllene, men nå fra forsiden. Det tar tid å tilpasse slike små detaljer. det skal jo være praktisk + være sånn nogenlunde pent å se på også. Så må det slipes og grunnes og males med 3 strøk. Innimellom må det tørke og bli hard også.

 

Ting tar tid og slike små detaljer skal planlegges godt for å passe inn i tidsskjema - som regel er ferdigstilling av en komponent avhengig av at forrige er på plass og ferdig tørket - og behandling av slike småting enten det er oljing eller maling er en konstant aktivitet innimellom det "store" avgjørende ting - sånn som dette med strømmen, f. eks.

 

 

Like før "avdukingen" som var 30. mai - måtte jeg kontrollere tak-dreneringen og sette på syrefaste slangeklemmer på slangen oppe i mellomtaket.

t23_090528_21skapet.jpg

Her ser vi styrbord-siden, med takplata for å feste slangeklemmen. Da jeg skulle til å skru takplata opp igjen, viser det seg at den lille forings-ring av teak, som pynter på slangehullet, var for lang / stakk for langt opp og kom i konflikt med slangeklemmen. Av igjen og ut med teak-ringen.

 

 

t23_090528_26skapet.jpg

Her er samme historien på babord. Jeg vet ikke om jeg klarer å sage av en bit av denne teak-ringen. Den virker å være nokså sprøtt og ryker vel når jeg setter saga i den - og den er ikke lett å holde fast for å sage, heller.....kanskje slipe....??? :confused: Noen tips?

 

Ja, sånn går nå dagan - som han Høvdingen pleier å sier...

 


Håper at denne lille avsporingen med ting som ble til for en del dager siden kan være en passe erstatning for det som var den egentlige interessante jobben med det elektriske - som ikke er kommet skikkelig igang ennå, p.g.a. (sprengt budsjett) manglende deler. Så får vi heller håpe at neste kapittelet har noe mere "strøm" i seg enn dagens.

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Da tar vi helg, folkens.

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

En av de trådene jeg alltid må kikke innom er denne. Og jeg blir stadig imponert. Jeg har slitt med båt motivasjonen i det siste, men det er utrolig motiverende å se hva Walter presterer. Jeg føler selv at jeg er ganske hendig, men hadde aldri klart å gjennomføre et slikt prosjekt.

Nøyaktigheten, tolmodigheten, og evnen til ikke å velge noen snarvei, men gjøre det skikkelig og gjennomført hele tiden er rett og slett imponerende. Det er bare å stille seg opp og applaudere og bukke, dette er skikkelig arbeid, gjennomtenkt, solid og gode løsninger..... Tror jeg må ta en tur ut å lære litt neste gang jeg er i Fredrikstadstraktene.

Dette blir en flott båt, ikke noe tvil om det. Har du noen formening om når den skal på vannet?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Fortsettelse fra: "den egentlige interessante jobben med det elektriske - som ikke er kommet skikkelig igang ennå, p.g.a. (sprengt budsjett) manglende deler."


 

Da får jeg vel endelig pense inn på det elektriske som jeg nå har lovt så mange ganger før. Grunnen for forsinkelser i rapporten her og en viss tilbakeholdenhet fra min side er at jeg er total amatør når det gjelder strøm, samtidig som jeg har den største respekt for hva et dårlig elektrisk anlegg kan by på av overraskelser. Min uvitenhet når det gjelder det elektriske, resulterte derfor i en meget sakte fredriftsplan, med mye fundering, prøving og feiling, og en-ting-av-gangen fremgangsmåte.

 

Siden jeg hittil bare har hatt og eid brukte båter, som regel av meget eldre årgang så har jeg sett mye "rart" i så måte, med spaghetti-tråder hist og pist og sikringer spredd utover hele båten. De fleste båtene jeg har hatt, har også bare hatt 1 batteri som tjente både til start som til forbruk. I og for seg, et enkelt anlegg.

 

Enkelt nok, men p.g.a. av den sedvanlige måten og skjøte på stadig nye el-punkter, etterhvert som man går til innkjøp av f. eks. instrumenter og slikt, så blir det til slutt bare et eneste rot. Dette har jeg bestemt meg for skal ikke bli tilfelle nå. For første gang så har jeg nå muligheten til å lage et "nytt" system i en gammel båt, og jeg får heller ta tiden som trengs for at jeg kan forstå det og er såpass at jeg er sikker i min sak.

 

t23_090610_03batt.jpg

Det første jeg anskaffet meg var en slik batterivelger.

Jeg vet at mange sverger til slike automatiske lade-reléer og hva de nå heter. Personlig vil jeg ha manuell kontroll. Det er JEG som skal bestemme hvor jeg tar strømmen i fra og hvilket batteri(er) som skal få lading. Det er slik jeg er. Stoler ikke på at en plastikk-duppeditt med noe elektronikk inni skal gjøre det bedre enn meg. :nonod: Jeg ser jo ikke hva den gjør og når den gjør det.

 

 

t23_090610_10batt.jpg

Legg merke til tykkelsen på kablene. Disse er helt nye og er på 50mm2. Det er noen uhåndterlige beist men det bør ikke bli mye spenningsfall i disse. Dessuten er det høyst 1½meter fra dynamo/starter til batterivelger og bare ½ meter fra batt-velger til plussene på batteriene. Kort vei og tykk kabel er bra - mener jeg å ha lest ett sted...og håper at det stemmer.

 

 

 

t23_090610_07batt.jpg

En Batt.-velger og 2 batterier...

 

 

 

t23_090610_11batt.jpg

...og 2 slike hovedstrømbrytere til / fra forbruks-sentralen (mellom forbruks-batteri og sikrings-skapet). Hadde 2 slike liggende, så jeg bruker like godt 1 til + og en til - og når jeg heretter går fra båten stenges begge og da er jeg sikkert på at ingen strøm kan være på avveien. Vel, ikke på forbruks-siden i allefall! :tongue:

 

 

Den stålkurven som batteriene står på syntes jeg opprinnelig var ett skikkelig sjakk-trekk - :rolleyes: - da jeg fant den i vinter. Den lå slengt i snøkanten i nærheten av min nærbutikk, så jeg "reddet" den fra den sikre død og tok den med hjem. Jeg klarer ikke gå forbi slike ting som "eventuellt kan komme til nytte en gang" - og kjellern min ser ut deretter. Fordelen jeg så var at jeg kunne se kjølsvinet forbi batteriene og at det var enkelt å stroppe batteriene fast. Dessuten ville det være masse luft rundt batteriene - dette p.g.a. knall-gass problematikken.

 

Etterhvert som jeg kappet ledninger og presset terminaler og strakk ledninger og skrudde sammen den ene ledning etter den andre så gikk det opp for meg at å ha en slik "metall-kasse" i nærheten av 2 batterier og diverse kabler, som av og til må kobles fra - ikke helt var det "sjakk-trekket" jeg trodde. Tvert imot, det var direkte livsfarlig, når man bakser med en haug med pluss- og minusledninger ned i et trangt rom. En kortslutning kunne nesten ikke unngås med denne brødkurven.

 

 

t23_090611_07batt.jpg

Jeg bestemte meg derfor å hive kurven og snekre en solid batteri-kasse, eller bedre sagt, et stødig underlag som batteriene kunne sitte i. Nå følte jeg meg noe tryggere når jeg håndterte ledninger.

 

 

t23_090611_08batt.jpg

Samtidig fant jeg ut at "hovedledningen" fra forbruks-batteriet til sikrings-skapet var noe for kort, så jeg måtte flytte hoved-strømbryterne over på motsatt side og nærmere sikrigs-skapet.

 

 

t23_090611_10batt.jpg

Sikrings-skapet skulle jeg ha lett tilgjengelig på akterskottet, over motoren og i passe ståhøyde. Det gamle anlegget mitt satt ned i en av benkene og det var et "helsikke" å ordne med sikringene og bryterne der, du måtte stikke hue nedi et svart hull og famle deg frem, med stiv nakke som resultat. Slik vil jeg ikke ha det en gang til! :smash:

 

 

t23_090611_14batt.jpg

Da var hoved-trekken bestemt og jeg kunne vie meg til detaljene....

 

 

 

t23_090613_03batt.jpg

Her er prinsippet i mitt lille "anlegg".

- De to tykke sorte kablene, merket "1" og "2" er pluss til/fra batterivelger.

- Batt. 1 er start og Batt.2 er forbruk.

- Minus på batteriene blir koblet sammen.

- Det strekkes 1stk. 10mm2 fra forbruk-pluss til den ene hovedstrømbryter (rød kabel).

- Det strekkes 1stk. 10mm2 fra forbruk-minus til den andre hovedstrømbryter (blå strømpe-kabel).

Nb.: Minus fra motoren er ikke kommet på plass her enda. Den kommer inn på den klemmen på minus-polet på Batt.2 - den røde...

 

 

t23_090613_09batt.jpg

Så går det pluss og minus fra hovestrømbryterne frem til sikrings-skapet....

 

 

t23_090613_06batt.jpg

...hvor disse så kobles til hver sin fordeler-skinne. Pluss oppe og minus nede.

Til dette hadde jeg opprinnelig tenkt å bruke (og har allerede kjøpt inn kabel til 32,-/meteren) hver sin 10mm2 -ledning, men fikk så en flott kabel av industri-kvalitet (overskytenede kapp fra en bedrift) innbakt i super-duper syre-, olje- og vannfast solid og tykk gummi. Dette er en 4-leder (4 x 6mm2). Jeg koblet 2 og 2 sammen og får dermed en 12mm2 pluss og en 12mm2 minus i en og samme gummistrømpe.

 

 

t23_090613_16batt.jpg

Her ser man denne 4-leder (4 x 6mm2)

 


 

t23_090613_20batt.jpg

Før jeg satt i gang med det elektriske så ryddet jeg i forskipet mitt. Tok ut en hel del ting og verktøy som jeg ikke hadde bruk for mere for å få bedre oversiket - jammen sa jeg smør.... - det varte bare en kort stund.

 

 

t23_090613_23batt.jpg

Til det elektriske så trenger man plutselig en hel butikk-full av "dingser" og andre kjekke ting. Jeg samlet ihop det jeg hadde av elektrisk (ledninger, brytere, sikringer, klips, klaps, klops, terminaler og krympe-slanger, etc. etc.) :crazy: ...pluss en hel del nye verktøy! Nå var det plutselig blitt værre en det var før jeg ryddet! :rolleyes:

 

 

t23_090613_25batt.jpg

I tillegg er det morsomt å bevege seg ombord. P.g.a. kabelstrekk måtte de fleste dørk-platene av for å få oversikt og nok armslag...

 

 

t23_090613_24batt.jpg

Her skal man trå forsiktig! :lol:

Den observante leser oppdager at det er litt vått nedi kjølen. Noe som er merkelig, all den stund båten står støtt på asfalt i oppkjørselene min. Men jeg har hatt en mistanke en god stund til at noen av dekkslukene lekker.

 

 

t23_090613_26batt.jpg

...og nå kunne det ikke vente lenger, jeg måtte til med litt første-hjelp og en marine-tetnings-sprøyte for å forsøke å løse dette problemet, før neste regn-dag kommer....

 

 


 

Fortsettes:

:seeya:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...