Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Det har hvert en glede å følge med på prosjektet ditt fra begynnelse til sjøsetting. Du har gjort ett imponerende arbeide. Og som jeg har skrevet før, bøyer meg i pussestøvet!

Du får ha hell å lykke på alle hav.

:sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing: :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg forstår at du synes du har slutta av emnet, Walter, og jeg unner deg å være ferdig.

Når året nå drar seg mot slutten, så tenkte jeg bare jeg skulle si at du har vært en stor inspirasjon for meg.

Jeg kjøpte min Tromøy 23 i mai, og tråden din lærte meg at jeg kunne ikke forene yrkesaktivt liv og båtinteresse i samme format som deg.

Så jeg leverte båten til båtbygger Arnesen i Høllen for å få nytt akterskott, ny motorkasse, nytt dekk og i tillegg får satt inn en benk i ene sida og få fjerna parken.

Arnesen gjorde en kjempeflott jobb, jeg kan ikke få skrytt nok av den mannen. Vi brukte FIBO badromspanel-plater i skott, og vannfaste finerplater i dørk. (samme type som i tilhengere, og med den ru sida opp).

 

Da han var ferdig brukte jeg sommeren på å slipe ned og legge opp 7 lag epoxy, avslutta med 4 lag Coppecoat bunnstoff.

Det var dyrt - 2200 pr strøk - men holder det de 10 årene det er garantert blir det bra likevel.

 

Så fikk jeg sydd kalesje til båten hos Sagen, de var flinke og behjelpelige, men deres mal var til en Tromøy 23 fra før 1985, så de fikk litt problemer som de løste galant.

 

Deretter koste jeg meg med båten til jeg fikk beskjed om at jobben sender meg utenlands til våren.

 

Nå står båten hos Maritronics, de skal kikke over SABB G modellen (som er helt i orden, men litt rust på skruene på vannpumpa og lignende lekkerier), samt installere plotter/ekkolodd og autopilot.

Klart det er blitt dyrere enn din måte Walter, og klart det ergrer meg at jeg ikke får være med på å installere elektronikken, noe jeg vet vil straffe seg den dagen noe klikker, men sånn er mitt liv. Og selv med alle forbedringene så lander jeg godt under 200' og dermed kan jeg enda le når jeg ser alle speedbåtne peise rundt på fjorden i båten som alle koster mer enn min.

 

Men det viktigste, og her er der jeg er tilbake til deg Walter, jeg kan komme meg på fjorden og finne roen. Og det er grunnen til dette innlegget: det håper jeg du og gjør. Du skal ikke se bort fra at jeg dukker opp rundt Fredrikstadkantene på sommertokt. Til da, skal du igjen ha tusen takk for inspirasjonen du har gitt, og så ønsker jeg deg lykke til med Malaika .

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Kjære gode gamle baatplassen-venner!

 

Det føles uvandt og litt merkelig å sitte her og skrive et innlegg i den gamle båtbygger-tråden igjen. Det er nå lenge siden sist jeg gjorde akkurat dét. Ja, nesten ett år er gått (11 mnd. for å være helt nøyaktig) og jeg har hatt mine egne, helt personlige grunner for at jeg ikke har vært like flittig gjest her, som jeg var før. Uten å bli for personlig så kan jeg vel si såpass at grunnen er helse-relatert.

 

 

I lengre tid nå - ja allerede før jeg sjøsatte <MALAIKA> - følte jeg meg sliten, trett, oppbrukt og lite tess. Jeg tilskrev dette konto'en til Allergi og Astma - som jeg nå har hatt i en periode. Uopplagtheten og ellers små plager som jeg ikke skal komme nærmere innpå her, har vel egentlig heller blitt værre enn bedre. Jeg går fremdeles på utredning - som det heter så fint - og legen(e) blir ikke klok av mine plager.

 

 

Innerst inne så har jeg en liten gnagende følelse av at helseplagene muligens kan ha sammenheng med båtbygging. D.v.s. kanskje er det polyesterstøpingen og andre damper (må nok innrømme at jeg ikke har brukt god nok beskyttelse hele tiden) fra bl.a. maling med 2-komp. maling og bruk av 2-komp.-lim også, som kan være en medvirkende årsak. Som sagt, så er ikke dette en konklusjon, bare en følelse jeg ikke blir kvitt.

 

 

Nok om det. - Hvorfor jeg skriver dette her?

 

 

Jo, jeg føler vel egentlig det at jeg skylder A)- dere som har fulgt med i kortere eller lengre tid, B) - denne tråden og C) <MALAIKA> at jeg avslutter tråden på en behørig måte.

 

 

Før jeg gjør det, så har jeg lyst til å sitere meg selv :rolleyes: (!!) og ta med en setning fra innlegg # 1226 --> https://baatplassen.no/i/index.php/topic/40375-prosjekt-bygge-kombisjark-ut-av-en-gammel-23-plastsnekke/page__view__findpost__p__845127 hvor jeg bl.a. skriver: "Sannheten, kjære venner, er at jeg overhodet ikke har lyst til å sjøsette båten!! Ja, jeg vet, det høres rart ut. Men slik er det. Jeg har jo lyst til å få den på vannet - men årsaken er feil - det er IKKE fordi jeg har lyst til å prøve båten og kose meg med den - Nei! Det er fordi jeg vil ha den vekk fra gårdsplassen, få igjen garasjen til bilen, og få en slutt på denne maraton av et kjør som begynner å ligne mere på et pliktløp som absolutt må løpes ferdig"

 

 

Lysten på å bruke <MALAIKA> slik jeg gjorde før selve ombyggingen, kom heller ikke tilbake, ennå jeg prøvde å tvinge meg til å bruke henne noen ganger (2 ganger på fisketur alene, og en gang en overnattingstur til og fra Skjærhalden i forbindelse med Havnefestivalen der).

 

 

Båten innfridde alle kravene jeg hadde til henne. Jeg var meget fornøyd med hvordan hun ble etter ombyggingen. Både det nautiske, maritime som det 'huselige' var tilfredsstillende løst og 2 stk ombord kunne utmerket godt bo der i kortere tid. Når det gjelder stabiliteten så må jeg vel innrømme at hun ble noe rank, men har ennå ikke fått gjordt meg ferdig med å fordele ballasten sånn som jeg skulle. I kjellern min ligger det fremdeles ca 150 kg med bly (små avballanserings brikker fra en dekkforhandler) som venter på å bli fyllt i slike 4-liters vindusspyler-dunker, for så å bli stablet dit det skal.

 

Er det noe jeg ville endret, så er det å heve vannlinjen med 50mm (det visste jeg at jeg måtte gjøre, men ville vente med at 1 år på vannet ville gi meg nøyaktig anvisning hvor (foran - akter?) den skulle heves) og å heve den selvlensende dørken med 50mm. Når det f.eks. står 3 voksne menn på styrbordsiden, så renner det vann inn gjennom det forreste selvlensehull. Det kan enkelt ordnes med en plugg som man setter i selvlenseren, og tar ut den når man går fra borde.

 

 

Uansett. Denne sommeren har jeg brukt til å tenke over <MALAIKA's> fremtid, og kommet til den konklusjon til at jeg ville selge henne over vinteren, ut på vårparten 2011. Planene var å avertere henne i begynnelsen av juni 2011.

 

 

Slik gikk det ikke, fordi praten gikk snart her i 'bygda' (det er små forhold her ute på Tangen og alle kjenner alle) og for tre uker siden var det en lokal kar her som spurte meg om han kunne prøve båten, noe jeg var inneforstått med. Jeg presiserte dog at jeg først ville selge til våren. For å gjøre en lang historie kort, så hadde vi prøvetur nå sist lørdag 12.09.2010 - og bankkonto'en min fikk hyggelig "påfyll" tirsdag den 14.09.2010 - samtidig som vi begge underskrev kjøps- / salgs-avtalen og tok hverandre i nevene.

 

 

 

 

 

_____xxxXxxx_____

 

 

 

 

 

 

Med forvissning om at <MALAIKA> nå vil få et fullverdig liv på sjøen, noe hun jo ble bygget for, og at Sabben igjen kommer til å dunke både tidlig og sent, så overlater jeg 'båten min' til nestemann med disse to bildene, tatt for noen dager siden.

 

 

1284915958_resized.jpg

 

 

 

 

 

og

 

 

 

 

1284916043_resized.jpg

 

Og hermed er de siste bildene av <MALAIKA> lagt ut fra min side. Vedkommende kjøper er en ung og sprek båtmann som er genuint interessert i bruksbåt med 'overnattingsmulighet for 2', han er ihuga fritidsfisker og har planer om å sette bl.a. hummerteiner. Han bor her i Trolldalen på Kråkerøy - så båten kommer til å forbli i området - og han er selvfølgelig leser av baatplassen.no

:flag_bp:

 

Om han har meldt seg inn som fullverdig medlem ennå, vet jeg ikke. Jeg har påvirket ham til å gjøre akkurat det, for om mulig, få gleden av å ta del i dette fine fellesskapet, pluss at man alltid kan få gode tips, hjelp og gode råd når det gjelder båthold, båtjuss og ikke minst - skikkelig SABB-hjelp!! :smiley:

 

Så hermed trekker jeg meg stille og rolig tilbake og kommer til å bruke mer av fritiden min på min nye hobby - fotografering.

 

Jeg takker ærbødigst for all vennskap og alle de fine stundene her inne, alle gode ønsker, oppmuntring og hyggelige kommentarer fra dere og takker ikke minst, alle dere som så trofast har fulgt med i denne maraton-tråden.

 

:seeya:

 

Walter på Tangen

Kråkerøy

 

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Oj oj! Dette var litt "triste" nyheter. Men det har vel ligget i kortene en stund, har jeg hatt mistanke om.

Det høres jo ut som om båten har fått en "kvalifisert" ny eier, så den blir nok tatt godt vare på. La oss håpe Malaika gir ham mange gode stunder på sjøen. Det fortjener både eier og båt.

Vi får håpe du kan ta turen til Skjærhalden for et lite "møte" allikevel da, om det skulle bli flere festivaler.

Ønsker deg god bedring, og håper du kommer sterkere tilbake.

 

PS: Håper du fortsetter med fredagsposten! Den er alltid et lyspunkt når helgen nærmer seg.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med salget, like godt å bli ferdig nmed det.

Lykke til med din nye hobby, takk for all tid du har brukt på baatplassen, mange her har hatt stor sans for dine innlegg.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Hei Walter, takk for mange fine kosetimer med trådene din. Fint skrivd og fine bilder. Håper du kan glede mange like mye fremover med bildene dine som du har gjordt med båttråden og andre tråder. Er det noen plass vi kan følge med fotograferingen din?

Trist å høre at ikke helsa er helt tipp topp, men en riktig god bedring ønsker jeg deg, lykke til!

Hilsen Allan

Link to post
Share on other sites

Takker først å fremst for den lærerike underholdningen du har gitt oss :yesnod: Tråden din viser at det går å gjøre ombygging selv, men at det kan være både en lang vei og en med mange uforutsatte utfordringer. :clap:

 

En glede i det "triste" synes jeg er at du har solgt båten til en som du mener er interisert i bruksbåt. Da blir Malaika sannsynligvis brukt til det den er bygget for.

Lykke til med helsen din og fotograferingen.

 

Lykken V

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med en viktig beslutning, Walter!

Takk også for mange hyggelige stunder med båtbyggertråden din. Foruten at denne er blitt en velskrevet og nyttig "lærebok", har også historiene fra livet på Tangen hatt svært stor underholdningsverdi!

 

Lykke til med både helsa og din nye hobby, som jeg skjønner at du også høster stor anerkjennelse for!

Du gjør det liksom så skikkelig, når du gjør noe!

 

:flag:

Link to post
Share on other sites

Kjære Walter S!

Du er heldig som har kommet så langt at det er helsa som tvinger deg til å logge av.

Det er den gyldigste grunnen man kan ha.Skulle ønske jeg etterlot meg så mye takknemlighet hos andre når jeg logger av.

 

 

Min bønn er at du bearbeider trådene om Malaika og om oppussing av SABB til en bok. Det er de verdt.

For egen del vil jeg gjerne få takke: du har inspirert meg til å gå igang med prosjekter som jeg ikke hadde turt før jeg fulge med på trådene dine.

 

Og så vil jeg ønske deg lykke til og håpe helsa bedrer seg!

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

....Håper du kan glede mange like mye fremover med bildene dine som du har gjordt med båttråden og andre tråder.

Er det noen plass vi kan følge med fotograferingen din?

 

Ja, faktisk, så er det det nå - for de som er interessert i det så ligger det noe her:

 

http://walter_s.foto.no/

 

...og når siden kommer opp - klikk på "SISTE" nederst på siden.

 

:o)

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...