Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Har sittet stor imponert og lest siden prosjektet startet!!

Dette ble sikkelig flott. Grattulerer så mykje fra Kystbyen heilt i vest!

Dette har du gjenomført med stil!!!!! Gratulerer igjenn og igjenn!!

Har det gått like bra med Budsjettet som slutt resultatet av båten ble??

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

t23_091025_09_derpaa.jpg

Så har vi hoved-utsikten min, (hvis det er noe som heter det da...), nemlig nedover Kjøkøysundet, retning syd. Neset på høyre siden av sundet er slippen til Baardsen med den røde bua.

Bukkholmen til venstre.

 

Hilsen, Walter_S

 

 

...

 

 

PS . kanal 16 Walter ...

 

og gratulerer, at jeg la merke til dette med kanalen, er et godt eksempel hvor godt vi har fulgt med og slukt hver hver en detalj.

Link to post
Share on other sites

Av rent samfunnsmessige årsaker bør ikke denne tråden dø hen. Jeg føler nesten en merkbar redusert livskvalitet både i jobb- og fritidssammenheng når jeg ikke lenger kan gå og glede meg til de flotte bildene og fantastiske skriveriene til Walter. :yesnod:

 

Gratulerer uansett med et særs vellykket selvbygg og takk for mange timer med fantastisk underholdning. :cheers_wine:

Redigert av duffy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

..Har det gått like bra med Budsjettet som slutt resultatet av båten ble??

Takker for vennlige ord, skipsbygger!

 

Tja, du vet - det var en stund jeg samlet alle på kvitteringer på alt fra den minste skruen til 16,50 til nå sist jeg kjøpte HVF til 3 båtlapper - og jeg har de vel ennå, samlet sammen med klyper (med rødt hånbdtak på...!). Men gidder jeg å ta de ned og slå sammen totalen? Nei!

 

Av to grunner.

- Jeg vil ikke en gang vite hvor mye det ble...

- Jeg tør ikke innrømme at det ble dyrt nok... :blush:

 

Nå har jeg vært særdeles nøktern på mine handleturer [fordi jeg som pensjonist ikke har allverden å rutte med i utgangspunktet (da kunne jeg jo bare gått hen og kjøpe meg en fix-ferdig sjark, hvis jeg hadde hatt penger!) og fordi jeg ikke vil ta opp lån - heller nedbetale det lille jeg har av lån på huset] og bare kjøpt det aller mest nødvendigste. Mye har jeg fått av venner og bekjente (Polyester og glassfiber-rull f. eks. har en kamerat ordnet rimelig etter et annet prosjekt som stoppet opp). Økonomien har vært en bidragsyter til at det har tatt så lang tid også. Større utgifter måtte spres over flere måneder, o.s.v.

 

Nei, budjett har jeg aldri hatt - bare bestemte meg for å bygge om, med de midlene jeg hadde. Selve byggingen kom i stand etter nokså ad-hoc innfall-metoden, både planmessig (improviserte underveis...) og finansiell (spinket og sparte underveis).

 

Beklager hvis jeg skuffer deg i så måte. Du hadde vel forventet en bestemt sum...?

:tongue:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...og jeg var ute og smugkikket.

 

- ...det var denne tråden som fikk meg i gang med mitt prosjekt

 

Hvis du var ute på brygga på lørdag ettermiddag (iført mørk jakke og kamuflasjefarget bukse) - så har du blitt iakttatt! :yesnod:

 

...også kjørt avgårde i en mindre lys varebil?

 

Hvis jeg inspirert noen til å sette igang med prosjekter, så har jo denne tråden hatt sin misjon! :yesnod:

 

 

Toppers!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

PS . kanal 16 Walter ...

 

Takker for at du følger med, SRA!

 

Regner med at du også har hørt om dual-watch...?

 

Forresten, jeg tror at VHF'en sto på "scan" akkurat da jeg var ute en liten tur for å ta noen bilder. Og da et det nærmere lotto-tall enn noe konkret, det som vises i displayet når jeg trykker på utløser'n!

:yesnod:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...at man tager en gammel 23 fots plastsnekke få gidder å snu seg etter og setter i gang. Det er så herlig motvekt til mange av oss andre båtfolk som gjerne sikler etter noe annet og dyrere og nyere hele tiden.

 

Nå er jeg meget lettet over at ihvertfall noen har oppfattet poenget med dette prosjektet!! :yesnod:

 

Takker så mye for innsikten, Brumm!!

:flag:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...spesialhenger, men funderer på om du fikk båten oppå hengeren uten kranløft og ev. hvordan.

 

Ja, den er meget snedig, TMe. Ikke noe kranløft nødvendig. Han traktor-eieren har funnet på, konstruert og bygget denne hengeren selv. Uten å bli svett i panna så henter han og leverer han båter opp til 28' med den. Godt gjennomtenkt system bare. Rammen er konstruert som en Y og bakerste tverrligger går an å fjerne (for å ta opp en båt) og sette på igjen med låsebolter.

 

Han bare rygger inn (uten å måtte ta hensyn til f. eks, Leca-blokker som kjølen står på) med den åpne Y'en bakover, forbi den første oppbukkning (Leca-blokk), legger en 4x4 under kjølen foran oppå hengerstanga og løfter opp (hydraulisk ) på hengerfeste. Båten står nå litt på skrå opp mot traktoren, men hviler fremdeles på den bakerste Leca-blokken på kjølen - han rygger litt til inntil tyngdepunktet på båten er over hjulene, setter på bakerste tverr-bjelken med noe 2x4 opp mot båtens kjøl og slipper ned hengerfestet litt - da heiser (vipper) båten seg oppå rammeverket. Vips, ferdig.

 

Umulig å forklare helt, men det funker så fint. Han har jo justerbare støtter på hver side, men innebygget hydraulisk løft (sveiste på hydrauliske jekker (2 stk. på hver 5t) på en justerbar bjelke) som støtter båten sideveis.

 

 

Takker for konfekten, TMe!!

 

 

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nå skal torsken passesæ tenker jeg.

 

Han kan trygt slappe av en stund til - jakt-instinktet har ikke våknet enda. Ihvertfall til over Jul - Alt for mye å gjøre her på tomta først. Mye å rydde unna og ta igjen en del på hus og tomt forøvrig, etter 2½ års "fravær" - er litt ensporig, ser du - holder på med én ting av gangen bare... :wink:

 

Skal du gi bort en HUWA26?

 

Nyskjerrig nå!

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

...Sitter her å lurer på om noen av disse båtbladene har kontaktet deg?...

 

Takker for tilliten, men nei - ingen av de "seriøse" som har fått snusen i dette prosjektet. Jeg fikk riktignok en forspørsel fra de 2 14-årige unguttene som er medlem her, Sondre og Herman fra "Til Sjøs" om å få bruke bildene mine og prosjektbeskrivelsen min til å lage en par innlegg i bladet deres. Fordi de var medlemmer her og fordi man skal støtte slike tiltak, har jeg sagt ja. Men det ble bare med et 'litt merkelig omskreven' uttdrag - ispedd litt vel mye fatasi. Første føljetong var i nummer 1/2009 - og så var det slutt på det eventyret....

 

Jeg er ikke slik at jeg trives fremst i rampelyset - det er greit nok her på BP fordi man jo fremdeles er anonym (det er opptil hver enkel, hvor mye anonymitet man vil ha...) og egentlig bare et navn blandt mange, men ordentlig exponering tror jeg ikke jeg har lyst på.

 

 

:lipseal:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Nei, budjett har jeg aldri hatt - bare bestemte meg for å bygge om, med de midlene jeg hadde. Selve byggingen kom i stand etter nokså ad-hoc innfall-metoden, både planmessig (improviserte underveis...) og finansiell (spinket og sparte underveis).

 

Beklager hvis jeg skuffer deg i så måte. Du hadde vel forventet en bestemt sum...?

:tongue:

 

 

Hei å takk for fornuftig svar

Ja dette er eg sakten enig i. Har selv bygd opp flere skuter, å har kommet fram til samme filosofi:)

Min nåværende båt skule være billig prosjekt å endte med full renoering inkl ny maskin.. ¨På dette prosjekter har eg da selvfølgelig

heller ikkje tort å rekne ka det egentlig kosta meg, da eg veit eg sikkert kunne fått ein ny for mindre peng enn det eg sikkert ha lagt ut..

Men på den andre sida ble alt i båten sånn som eg ville, pluss at det er selvgjort, noe som gir stor tillfredstillelse for meg!!

Gratulere igjenn med vel gjenomført prosjekt!! Må si at eg sitter å håper på at du lager en tur/fiske reportasje nå når ting har roet seg.

Da eg og mange med meg liker måten du formidler prosjektene dine svært godt!!!

TIL LYKKE MED "NY SKUTA"

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Så var sjøsettings-video'en klar (tror jeg...).

Som før fortalt så var det svigersønnen Alasdair som var film- og fotosjef for denne dagen. Selv så hadde jeg hendene fulle med å konsentrere meg om sjøsettingen.

 

 

 

Håper at dette virker - har aldri gjord sånn noe før..... :blush:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...