Jump to content

Prosjekt: Bygge kombisjark ut av en gammel 23' plastsnekke


Walter_S

Recommended Posts

Hurra !! Utrolig!!! Gratulere med vel utført arbeid. Malaika er virkelig blitt en vakker dame! Det må jo dukke opp en stortorsk over rekka di.

 

Dette er jo en gledens dag!!! men samtidig er det nesten litt vemodig å tenke på at Malaika er på vannet - det har vært så utrolig interesant å følge med på denne tråden. Filosofiske betraktninger, praktiske løsninger, lykkelige stunder, tunge stunder, ståpåvilje, gode bilder og fortellerevne (og sikkert glede) har gjort at jeg vel sånn ca daglig har måttet sjekke oppdateringer.

 

Forhåpentligvis ender ikke denne tråden her...

 

som vi sier på mine kanter - sjett feske!

Link to post
Share on other sites

Så begynner diverse bilder å komme inn fra andre enn meg selv. Her er svigersønnens bilder:

 

 

t23_al_untitled1_sjoesettin.jpg

Her begynner Malaika å løfte seg fra henger'n....

 

 

t23_al_untitled2_sjoesettin.jpg

En tydelig bekymret skipper - akkurat når båten svinges utover betongen, med Malaika i stroppene flere meter oppe i lufta - det er de værste øyeblikkene - da trives jeg ikke!

 

 

t23_al_untitled3_sjoesettin.jpg

Dette er et av de fineste profilbildene av båten. Se på det skroget og hekken da, mann!! Så flott og med det fine springet - Jeg blir litt stolt når jeg ser dette.

 

 

t23_al_untitled4_sjoesettin.jpg

Her "kysser" Malaika sjøvannet - nå er hun snart i sitt rette element.

 

 

 

t23_al_untitled5_sjoesettin.jpg

En skipper som tenker veldig akkurat nå - flyter hun riktig, mon tro....?

...og så trenger han en hårklipp...... :giggle:

 

 

t23_al_untitled6_sjoesettin.jpg

En tydelig lettet og lettere 'animert' skipper med GeirFrode og Wenche sin sjøsettings-presang.

Du verden!

 

 

 

:cool:

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Dette er et av de fineste profilbildene av båten. Se på det skroget og hekken da, mann!! Så flott og med det fine springet - Jeg blir litt stolt når jeg ser dette.

 

Etter min mening burde du være minst like stolt av alt det du ikke nevnte her, nemlig det som er ditt verk. Utrolig vellykket. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Hei hei du!

Jeg skal bare få slutte meg helhjertet til alle de fortjente godord

du har fått her på sidene!

 

Riktignok hadde du et pent skrog som utgangspunkt, men derfra til å

få et "hjemmekonstruert" overbygg til å passe så 100 % til båten, ja det er

en prestasjon. Takk igjen for god underholdning og masse undervisning

i denne flotte tråden. Har sagt det til deg før, og gjentar det gjerne, at

dette kan bli en utmerket lærebok i båtbygging for oss amatører.

Problembeskrivelser og -løsninger av høy standard.

 

Lykke til med fartøyet på alle hav du måtte krysse!

:flag: :flag: :flag:

mvh

JanS/Eir

Redigert av janS/Eir (see edit history)

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Dette har rett og slett blitt en utrolig harmonisk og flott båt. Springet og linjene i skroget er jo flotte, men det overbygget du har laget Walter, ja det er helt utrolig velproporsjonert. Fantastisk resultat har det blitt. Grattis med vellykket sjøsetting, og jammen traff du med balansen og vannlinja også :flag::cheers:

Redigert av Ludde30 (see edit history)

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

:flag: Grattis Walter ,jeg tipper det at dette var deilig . Takker for en kjempe flott tråd som det har vært artig¨å følge ,det minner litt på en tråd jeg hadde på en måte. I vinter da jeg bytta båt å til slutt skulle hente den , var liv å røra da også.Så jeg skjønner godt om det kribbla godt når du våkna idag ,dette her som er morro da.En kjempe flott båt du har fått deg nå , også har du bygd den selv.Bare å ta av seg hatten her ,du har gjort en kjempe jobb .Gratulerer igjen og håper du for mange flotte turer , kansje jeg er så heldig å treffer på deg en gang vi går forbi.

 

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Her kommer noen flere bilder fra begivenheten: :smiley:

Det så ut til at skipperen ble litt overrasket når han fikk øye på oss. :lol:

 

malaika9.jpg

 

Spenningsnivået er litt høyt her mon tro? Ikke så rart heller det...... :sweat:

 

malaika10.jpg

 

Men det går fort over. Her er en lettet skipper:

 

malaika11.jpg

 

Noe utstyr måtte på plass etter sjøsettingen:

 

malaika12.jpg

 

Motoren får også litt oppmerksomhet. Selv om den startet som om den ikke hadde stått stille i det hele tatt.

 

malaika13.jpg

 

Så var det bare å kaste fortøyningene og teste om alt fungerer. Og det gjorde det selvfølgelig. Ikke noe som er overlatt til tilfeldighetene der i gården.

 

malaika14.jpg

 

Sett rett bakfra. Ikke noe å si på utseendet der heller:

 

malaika15.jpg

 

Litt lengre unna:

 

malaika16.jpg

 

malaika17.jpg

 

En liten æresrunde for fotografen:

 

malaika18.jpg

 

Så var det dette med å sikte seg inn til båtplassen sin da.... Var visst litt uvant nå, med mere vindfang enn før. :lol:

Men det gikk da greit det også.

 

malaika19.jpg

 

Og her har vi den stolte skipper. Malaika er endelig på plass der hun skal være. Så nå kan han slappe av og glise bredt. :cool:

 

malaika20.jpg

 

Det virket som om sjøsettingsdrammen/ankerdrammen falt i smak også, når skipperen endelig kunne sette seg ned og slappe av etter en vellykket "stabelavløpning". (Er det det det heter når store skip sjøsettes?? :blush: )

 

malaika21.jpg

 

Nå tror jeg ikke at det er noen vits for meg å poste flere bilder. Har noen til, (det ble tatt i overkant av 50 bilder gitt) men de er veldig like de som allerede er postet.

 

Fortsatt lykke til Walter. Måtte bare torsken komme nå så.........

Link to post
Share on other sites

Imens jeg "forfatter" dette innlegget her, så har også GeirFrode lagt ut flere fine bilder fra sjøsettingen igår. Flott, og takk skal du ha, GeirFrode og Wenche!

:cheers:

 


Før jeg lar rørtheten min overta helt, må jeg straks legge ut dette bilde, tatt av svigersønnen i går, fikk det av han idag, sammen med en lang video på en DVD.

Grunnen til at jeg liker dette bilde meget godt, er jo den litt uvandte vinkel, noe man ikke får se so ofte. Det viser vel kanskje ombyggingens omfang på en helt ny måte.

 

t23_241009_0083_al.jpg

 

 

Og så til dere...

 

Det er jo særs gledelig at så mange er opptatt av hva 1 medlem av snart 26.000 medlemmer foretar seg med båten sin. En slik spontanreaksjon som vi ser her, fra så mange med alle de gode hilsener, lykkønskninger, superlativer og til dels meget velvalgte og vennelige ord - man blir helt målløs og stum av beundring for hvor fine en 'gjeng' vi er på BP. Det er en god følelse å være en del av et så stort og omfangsrikt fellesskap.

 

I tillegg har jeg fått endel SMS'er av flere BP-venner, ja, godeste "Høvdingen" ringte utpå kvelden helt fra Bodø, sprekkferdig av nyskjerrighet for å spørre hvordan det hadde gådd. Han hadde et lite dilemma, fordi han oppholdt seg på hytta si innpå fjellet, uten tilgang til Internet og fikk ikke oppdatert seg på de viktigste begivenheter som han kalte det!!

 

 

Når det er sagt, så vil jeg herved takke alle for deres velvilje, de gode ordene og lykkønskninger - til >MAKLAIKA< og meg - som har blitt skrevet her inne nå i det siste. Det lar seg ikke gjøre å takke hver av dere personlig, så ta imot denne felles-takken til alle dere BP-venner!!

:flag: Hjertelig! :flag:

 

Nå holdt jeg på å si at hverdagen har senket seg over Tangen, men det er jo bare søndag idag. Noe av spenningen og ikke minst det helt unødvendige stresset har gitt seg. I dag tidlig var det merkelig å titte ut av stuevinduet mitt og se gårdsplassen nesten bar - i hvertfall uten båt - og samtidig speide utover Kjøkøysundet og se Malaika ligge der ytterst på Baardsen-brygga.

 

Merkelig følelse.

 

Etter frukosten måtte jeg ta en tur ned til båten for å sjekke diverse ting. Jeg har jo som regel alltid kamera med meg, så jeg knipsa ivei litt av den nye utsikten fra styrhusvinduene mine. Dette var noe annet enn det begredelige morelltreet til naboen min og veien forbi hageporten hjemme hos meg. Malaika speider atter utover Kjøkøysundet, som det hør og bør.

 

Mine inntrykk fra i dag tidlig....

 

 

t23_091025_04_derpaa.jpg

En gårdsplass uten den nå så vandte båten, men nå med et virvarr av bukker, plankebiter, stiger, Leca-blokker og diverse andre 'heng'-og-'sleng'-utstyr... :rolleyes:

 

 

Malaika's utsikt fra nå av....

 

 

t23_091025_05_derpaa.jpg

Bilde tatt akterover, gjennom det store vindu ut til akterdekket. Vi ser her Kjøkøysundet akkurat der det svinger litt nord-østover, ved Vraketangen. Den røde bua med et rødt blinkende lys, tilhører Knut Nilssen. Rett ut derfra ligger da 'Nilsen-hølet' hvor jeg har fått mange fete og rognsprengte torsker på en 19-20 meter's dyp i fabruar-mars, når fisken går inn elva for å gjyte.

 

Nilsen bor der ennå, torsken er borte... :sad:

 

 

t23_091025_06_derpaa.jpg

Så var det babord-siden som nok mange her trekker kjensel på. Selveste Puttesund-broen, veien-til-og fra Sverige, eller E6 som vi kaller den...

 

 

t23_091025_07_derpaa.jpg

På stryrbord er liksom 'stranda mi' (ja, ikke det at jeg eier den, men jeg føler at jeg hører hjemme der, så mye er jeg på disse kanter).

Forresten, så ser vi akkurat det sorte taket på huset mitt, like bak flaggstanga.

 

 

t23_091025_09_derpaa.jpg

Så har vi hoved-utsikten min, (hvis det er noe som heter det da...), nemlig nedover Kjøkøysundet, retning syd. Neset på høyre siden av sundet er slippen til Baardsen med den røde bua.

Bukkholmen til venstre.

 

 

t23_091025_12_derpaa.jpg

Til-og-med kartplotteren har funnet ut hvor *HOME* er nå. Sist uke var det langt innpå land (man kan ennå se 'spor' etter det på skjermen). Så vi har tydeligvis kommet i det rette element nå.

 

 

t23_091025_13_derpaa.jpg

Og med dette bilde av >MALAIKA< ytterst på hjemme-brygga (eller *HOME* som det heter på plotter-språk) sier vi igjen takk for oss og alle de vennlige ordene fra dere.

De varmer - alle som én!!


:seeya:

 

Hilsen, Walter_S

 

 

...

Redigert av Walter_S (see edit history)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg må også få gratulere med et usedvanlig vellykket hjemmebygg! Malaikas linjer ble om mulig enda mer harmoniske når hun kom ut i sitt rette element. Det er skjeldent at man ser et så vellykket sjark overbygg på en båt i denne størrelsen, så dette er en prestasjon det står respekt av! Så nå du bare finne en løsning for Refleksovnen, sånn at du har noe å varme deg på under vinterfisket.... :fishing:

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...