Jump to content

Den offisielle sjark-tråden


Sjarkens venn

Recommended Posts

Vestlandsfanden: Takk for godord, det var en hel jobb å få båten i den standen den var da vi solgte den. Hadde en Ford-Sabb 68hk ombord, og fikk da en toppfart på 10,5 knop, og marsjfart på 8knop ved 1500rpm. Dette skroget var slepebåtskroget til Malo, og hadde som du sier litt mindre dypgående i baugen.

Båten var 1977modell hvis jeg husker riktig. Solgte denne båten i fjor vår, og kjøpte en Myra 25 sjark.

Link to post
Share on other sites

Sabb-Ford er jo uslitelige greier, og 68 hesteren tror eg nok gjorde vei i vellinga i en sånn båt ja. Kunne godt tenkt meg ein slik maskin.. Myra båtane e jo og flotte båtar. Kjenne ein som hadde ein Myra 27 sjark frå seint 80-tal. Kjempebåt. Solgte for eit par år sidan og kjøpte seg ein endå eldre Viksund 31, men eg trur han hadde bedre dekksplass i Myraen :giggle: . Veit ikkje heilt kva eg synes om den utgåven som Folla Boats byggjer av 27-fotaren til Myra. Ser litt løgen ut med den forhøya bakken og styrhuset, men det e sikkert ein bra båt.

Link to post
Share on other sites

Har tenkt på å gjøre noen forandringer på dekk på Maloen. Tenkte å bygge forhøyet garnbinge akterut av aluminium, og garnrenne rundt spelet og kanskje litt bakover. Tenkte og på å flytte styreposisjonen fra akterskottet på styrhuset til rekka aktenfor spelet. Då vert da litt enklare å manøvrera når eg dreg bruket åleina.

 

ta_foto00051.jpg

 

Har hatt god suksess med å fiske med havteiner no i vinter. Har hatt ute 12 stk kvar gong. Fått ein god del lange og brosme på sånn ca 200 meters dyp. Her ser dåke båten i vinterdrakt med teinebruk på dekk :smiley:

 

ta_foto00061.jpg

 

Ikkje so veldig bra bilde, men skal prøva å få tatt fleire neste gang eg er utpå!

Link to post
Share on other sites

Hei Sjarkens venn.Driver på å egner.Har egnet 38 stamper vormline.Skal sette på Malangsgrunnen om ca en uke.Problemet i år blir nok levering.Men vi får ta det som det kommer.Lykke til i vinter. :flag:

Ta dæ turen te Henry Johansen AS på hjemplassen min, selveste Vengsøy :flag:

Hær tar de imot mye fisk så levering skal ikke være nokka problem

Link to post
Share on other sites

Ja det kan eg godt tenke meg. Ser litt topptung ut. Har jo lagt eit par sånne på Finn, men det ser ikkje ut for at det e så enkelt å fa solgt dei. :nonod: Folla bygger jo båtar på 25 formen og, men der trur eg dei har holdt seg til tegningane som Myra laget i sin tid. :smiley: Så filmen du har lagt ut av båten din. Fin film :flag: Virker for at den e skikkelig god i sjøen. Sammenlikna med Maloen, ser det ut for at du ruller mye mindre og at du kaster sjøen mer ut til siden når du går mot bårane.

Link to post
Share on other sites

Syenes også den ser meget topptung og klumpete ut. De er dyre til 27-fotinger å være, kan vel være derfor de ikke selger så lett?

25'ern har vel samme forma som Myra's 25 ser det ut som. Hehe, takk for det! :flag: Liker Myraens sjøegenskaper. Den ruller mindre enn Maloen med sjøen fra siden og er seigere i bevegelsene, men når sjøen kommer inn på låringen, ja da skal jeg si at det ruller godt! :smiley: Kaster som du sier sjøen ut til sidene, og skal mye sjø til før det tar veien mot rorhusvinduene. En ting jeg har efart med Myraen, som ikke Maloen gjorde er at den har det med å stupe i grov sjø, og ta fast sjø over bakken, det opplevde jeg ikke en eneste gang med Maloen.

Link to post
Share on other sites

Låringsjø e no eit geiteh***te uansett, men det du beskrive med å stupe i krapp sjø har ikkje eg heller opplevd med Maloen. Har aldir hatt grønnsjø på bakken for å sei det sånn nei. Men Myraen e jo ganske lav i baugen, så det vil jo før eller seinare komme oppå sjølv om han har kraftig overheng. Litt spray på rutane gjer no ingenting, men fast sjø e no litt plagsomt. Skulle hatt deg eit sånt roterande vindu. Eg har ofte tenkt på å skaffe meg eit sånt med varme i. Hadde vært genialt når våt snø legg seg tjukt på vinduene :yesnod: .

 

Prøvd deg på breflabb? Snakka med ein som har båt attmed meg (Malo 28), som drive mye på breiflabb. Kunne vore artig å skaffa seg eit par breiflabbgarn og prøvt. Dei seie det ska vera ganske bra med breiflabb her omkring, mem eg har aldri fått ein einaste ein. Men så har eg ikkje garn med stor nok maskevidde heller :nonod: Får jo god pris for han...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei :smiley:

Myraen er som du sier ganske lav i baugen ja. Den skulle hatt litt mer spring i skroget, det hadde nok hjulpet.

Har søkt litt rundt på nettet etter priser på roterende ruter, og de var dyre nok. Kunne tenkt meg en slik liten firkantet dings som settes fast i ruta, og varmer ruta opp, er noen sjarker her som har det. Er ikke plaget med mye vanndråper på rutene, da vi har vasket rutene med et stoff som gjør at det preller godt av. Snøen legger seg heller ikke så lett på rutene etter at vi brukte dette stoffet. :smash: :smash:

 

Har ikke prøvd meg på breiflabbfiske i Lyngenfjorden, og hvis jeg skulle gjøre det så tror jeg at jeg blir den første. :lol:

Breiflabb er ikke hverdagskost hos oss her, men den finnes i fjorden. Jeg dro en fin Flabb på siste sjøværet vi hadde før sprengkulda kom. Den breiflabben vi fikk var vel rundt 8-9 kg med hode. Dette er bare ren gjetning da vi ikke veide den før vi hadde skjært hodet av og sløyd den. Da veide dn 5,4 kg.

En av båtene som har samme hjemmehavn som meg hadde gullhår og fikk en breiflabb på noen og 40 kg på kveitegarna.

Har vært med på å få noen mindre breiflabber i reketrålen når jeg er med de lokale reketrålerne.

Den Flabben vi fikk solgte jeg til det lokale vertshuset. Fikk 70kr. per kilo. Er en fantastisk fin kilopris på de. Hadde det bare vært det samme på torsken! :lol: :lol:

 

Lagt til:

Ser i et av dine innlegg at du planlegger å lage forhøyet rekkverk i alu. rundt garnbingen.

Skal gjøre det samme med min båt til våren. Rekkverket mitt er høyt nok rundt garnbingen, men det er ikke kledt med alu. plater, så det er ikke plass til så mye bruk i bingen som det kunne vært.

Legger ved et bilde av hvordan det ser ut nå:

 

cimg6938.jpg

 

Ellers har jeg en rigging som jeg synes fungerer godt, med garnrenne og en forhøyet garnbinge som jeg fikk lagt ny i fjor høst. Sløyekaret står på romluka, og skulle vært en anelse større, men det funker bra. Garnrenna er ikke trukket helt bak til garnbingen, siden jeg da får en dekksløsning som gjør det mulig å gå rundt på dekket uten å måtte klatre over garnrenna for å komme seg til å fra dragerposisjonen. :yesnod:

Skal fixe meg et lite stykke garnrenne som jeg skal bruke til å gjøre renna lenger når vi er to stykk ombord, og siden vi da som regel greier garna mens vi drager.

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høyrast bra ut det! Eg har jo ikkje garnrenne bak spelet i det heile tatt, men savnar det veldig :sad: . Spørs om ikkje det blir litt aluminiumsarbeider til sommaren ja, både renne og binge :smash: Du får jo på same måte som meg, plass til minst dobbelt så mykje i bingen om du legge plater rundt hekken. Rart at ikkje dette har vorte gjort av tidlegare eigare... Eg må byte tauverk på mesanen og no. Var ute for eit par dagar siden. Lå på mesan, men det blåste litt og vinden slitna det eine tauet som haldt seglet oppe. Var gamalt og morkent tauverk, og plutselig deisa heile seglet i dekket. Skvatt som faen :eek: Hehe...

 

Kva slags stoff har du brukt på rutane? Kor fekk du fatt på det?

Link to post
Share on other sites

Ja garnrenne er høvelige saker det. Ja jeg får plass til nesten dobbelt så mye når jeg får lagt plater rundt bingen. Synes også at det er litt rart at ikke tideligere eier har gjort dette. Hehe, nytt tauverk må vel til. Er mye press på mesanen når det er vind. Bytta mine tau i fjor sommer, da de gamle var slitte.

Stoffet vi brukte på rutene er jeg ikke sikker på hva heter, men jeg skal høre med søskenbarnet mitt, da det var han som vasket vinduene. :smiley:

Mener det stoffet er beregnet for bilruter.

 

Legger ved et par bilder som viser dekkslayout'en min.

 

dsc00653.jpg

 

dsc00654.jpg

 

:flag:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når min Malo er ferdig skal eg bygge slingrekjøler med en gang,har også tenk på en bulb. Får se hvor langt motet strekker.

Uansett må en beregne litt rock`n roll når båten er under 30 fot. Noen småsjarker har bygd seg rulledempingstank og det fungerer kjempebra,men Sjøfartsmyndighetene har satt strenge krav til dette.

Link to post
Share on other sites

Ja, eg e heilt eni me dæ Vengsøyværing, e dårlie lys. Ny dekkssol ligg på ønskelista! :smash: Tenkte å ha den nye dekkssola i formasta, og flytte den gamle jeg har nå bak i mesanen, slik at man får lys i garnbingen. Mye tryggere under setting når man ser tydelig hva som skjer der bak. :yesnod:

P-Kaill: Jaja, vil jo ikke at dynamoen skal slite hund me å ladde opp batterian. :cool:

 

Lagt til: Lyset ser nå litt dårligere ut på bildene en det egentlig er. :saint: :saint:

Redigert av Sjarkens venn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Mener det stoffet er beregnet for bilruter.

 

Skal sjå om dei har nåke sånt på Biltema. Skal dit ein tur i morgen.

 

Liker dekksarrangementet ditt :smiley:! Renna er lang og fin, og du har nok plass til å stå på styrbordsida utan at renna kjem for langt inn over dekket av den grunn. Perfekt plassering. Garnhalaren din eg og veldig grei. Er litt meir skånsomt mot garna med den typen halar du har samanlikna med sånt spel som eg har i båten min. Får fordelt belastninga betre utover rullane, og gummi slit litt mindre på telna enn stål...

 

Lys er no lett å fikse. Ei lampe i signalmasten på styrhustaket som lyser akterover, og ei lampe i mesanmasta som lyser rett ned, så har du lys både på dekk og utover hekken mtp setting i mørke.. Kan jo montere eit dragelys på eit svingbart stag ut over halaren og hvis du trekke mye i mørke. Viktig med godt lys..

 

Fine bilder :flag:

 

P-kaill: Slingrekjølar trur eg Maloen kan ha godt av :sailing: Bulb er eg litt meir i tvil om har nåke for seg på akkurat den båten. Eg har ikkje nåke matamatisk belegg for dette her, men eg tillet meg å "synse" litt.. Han er jo såpass lang og smal originalt, at om du forlenger vannlinjelengden på denne, trur eg han berre vil bli rankare enn kva som er hensiktsmessig. Fartsmessig trur eg heller ikkje du har så mykje å hente på bulb i og med at båten er så smal og spiss i baugen frå før. På andre sjarkar kan bulb væra ei stor forbetring, men på Malo 28 trur eg ikkje det er naudsynt.. Men, kan hende eg tek feil :blush:

 

Stabtank er jo effektivt, men kor ville du plassert ein slik?

Link to post
Share on other sites

Japp, det er høvelig med garnrenne. Denne har jeg tilpasset selv, da den ikke passet helt når vi kjøpte båten. Forrige eier kunne ikke bruke den fordi han ikke rakk frem til rattet. Den holder godt tak i telnene, og har aldri opplevd at de har sklidd i presshjulene.

Har dragerlys, men har montert det midlertidig på utsiden av håndrekka på stb. side av rorhuset. Du kan se at lyset er tent på det nederste bildet.

 

Jeg tror bulb vil gi en liiiten anelse mer fart, og litt lavere drivstofforbruk, men det kommer ann på hvordan bulben er designet tror jeg.

Det skotske sjarkbyggeriet Buccaneer boats bruker bulb på sine 20 og 21 fots sjarker. De har fått veldig gode tilbakemeldinger fra kunder angående drivstofforbruket, sjøegenskapene og farten. Tror bulb er tingen. Det vil vel gi litt bedre bæring i forskipet også.

 

På en såpass liten båt tror jeg at jeg ville hatt rulledempingstanken oppunder dekk hvis det var mulig. Hvis den skulle vært plassert høyere opp, F.eks på taket hadde det vel ikke trengtes store tanken, så det ville nok gått fint tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Kva prisklasse snakka me då Vengsøyværing? Masse gode båtar, men masse drøye prisar og :eek: Både Myraen til Sjarkens venn, og Maloen min e gode båtar, som begge har litt "stor-båt egenskaper" på den måten at dei er kraftige og solide, og er tungbygde slitere som oppføre seg heilt annerledes enn mange fritidsbåter i sjøen.

 

Hvis det e din første sjark, kan det være greit med ein båt som er enkel og oversiktlig. Kva motor har båten? Hvis du finn ein mindre båt, finn gjerne ein båt med Sabb. Det er sikkert som banken, og lett å skru på :yesnod: Her er to gode båtar til under 100.000:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20786290

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20693699

 

Mange småsjarkar er av lettbygde konstruksjonar. Behøver ikkje være dårlege båtar av den grunn, men kan ikkje heilt smanliknast med større sjarkar. Blir meir som ei snekke med styrhus. Tenke då på båtar som Innvær 23, Nordan 21, Grimsøy 21, Myra 22, HB/Horten 21, Carat, Tustna 19, Master 22 osv. Ikkje alle slike båtar har kraftblokk/mesan o.l. montert. Kalkuler då med minst 20.000,- ekstra i div utstyr.

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20705314

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20371647

Veldig bra utstyrt Myra 22 her:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20875229

 

 

Større båtar er jo dyrare. Har ein kompis som her ein Master 7400. Han sier det er en bra båt, men er litt "lett"

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20125823

Her ein Huglo. Veldig mykje båt for pengane :wink: :

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20568634

Viksund 27 Kalles ofte "Den lille redningsskøyta" pga sine suverene sjøegenskaper :flag:

http://www.zett.no/b%C3%A5t__til_salgs.html?objectId=1790703

 

I litt høgare prisklasse finn du båtar som desse:

Malo 28 (Make til p-kaill sin prosjektbåt):

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20743377

Myra 27 (storebroren til Sjarkens venn):

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20717970

Selfa 26 er ein veldig grei båt:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=20461763

 

Unngå gamle trebåtar. Dei er ofte billige, og du trur kanskje at du skal klare å fikse dei opp, men det vert alltid mykje meir arbeid enn kva du trur på førehand. :headbang: Ofte vanskelig og omfattande arbeid og :nonod: ... Eg har hatt trebåt, men har no gått over til plast. Som heilårs bruksbåt er plast det absolutt beste :wink:

 

Finn deg ein båt som er sjølvlensande, har utstyr montert og som ikkje har for gamal motor. Då er du komen langt. Lukke til som sjarkreiar :flag: Behøver ikkje vera 35' og fullt rigga for å få fisk :lol:

Redigert av Vestlandsfanden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Hei, jeg og en kompis snakker litt om å kjøpe og drive en sjark neste vår, men jeg har noen spørsmål rundt emnet. :)

 

Har lyst på ej plastsjark mellom 22 og 30 fot som skal brukes til garn og juksa (og muligens line), men jeg (og spesielt kompisen min) har lite erfaring med sjark generelt og håpte dere kunne si litt om det å drive sjark (forstjeneste, arbeid, ansvar, krav etc).

 

Jeg har noen enkle krav til sjarken:

 

Gps og kartplotter

Ekkolodd

Gjerne radar

Garnhaler (helst med garnrenne) og garnbinge

Enkel å manøvrere og god i sjøen

Så lavt forbruk som mulig men fortsatt litt futt i den

Grei lastekapasitet

 

Tror dere vi kan få noe som dekker våre krav for 100-200000kr?

 

Om det har noe å si har jeg fagbrev som fisker, vhf sertifikat, imo60 og båtførerprøven.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...