Jump to content

Solcellepaneler


rhea

Recommended Posts

Har du tenkt på størrelsen på panelet? Jeg har 166W (2x68W + 30W) og 3x115Ah batteribank. Med mitt forbruk kan jeg da ligge ca. 4 dager uten panel, men med panel og stort sett sol på dagtid får jeg greit en dag ekstra liggetid.

 

Paneler i ramme er helt riktig en god del rimeligere en de som kan bues litt for å ha på et ikke helt plant dekk som hos meg. Jeg har Solara-paneler som er anerkjente paneler, kjøpt hos Seatronic. Et slikt tynt 68W panel koster der kr.7680,- mens et 47% større 100W Solara-panel i ramme koster det samme, også hos Seatronic. Om hytte eller campingbutikker har slikt rimeligere, vet jeg ikke.

 

Men du får nokså mange Ah batterier for den prisen. Men det er jo ditt valg, og jeg har jo også valgt solcellepaneler fremfor ytterligere batterikapasitet. (men det har jo også litt med plasshensyn hos meg å gjøre).

 

Når du har bestemt deg for størrelse og fabrikat av panel, kan vi jo komme tilbake til hvilen regulator du trenger? Men allerede nå vil jeg på det varmeste anbefale MaxPower fra anerkjente Naps. Den er ikke den billigste, NOK1278 hos Maritim og SEK1090 hos Hjertmans i Sverige, men den utnytter det et panel kan gi mye bedre enn de fleste andre regulatorer.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har du kjøpt noe panel, Astor?

 

Jeg vurderer et fra alternativ energi på 95 W, Sunpower. Det var vel Lotus som investerte i et slikt - han har kanskje noen erfaringer å komme med etter en del bruk?

Har sett litt på Steca regulatoren PR1010, men kanskje NAPS Maxpower er et bedre valg? DENNE

Så var det hvordan feste det på en ok måte. Tenkte å feste det i takutspringet mot akterdekk. Må finne noe i aluminum/syrfast som kan brukes. Rett og slett bare en vinklet liten sak med kort vertikal (ca 5 cm)og ltt lengere horsiontal lengde. Rammen på panelet er vel kanskje stivt nok slik at man bare kan feste på langsiden av det også? Hyllevare et slik feste?

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt noe panel, Astor?

Jeg vurderer et fra alternativ energi på 95 W, Sunpower. Det var vel Lotus som investerte i et slikt - han har kanskje noen erfaringer å komme med etter en del bruk?

Et særdeles bra solcellepanel. På fine soldager i juli måned gir det meg 6,2-6,3A på det meste ved ca 13V. Det er spesifisert til å gi 5,45A ved ca (om jeg husker riktig) 17,5V. Da innebærer det at jeg må vinkle det nøyaktig etter solen for å få den ytelsen. Ligger panelet bare flatt på dekket, er ytelsen drøye halvparten.

 

Det aller beste er at størrelsen bare er 53 x 102 cm eller noe i den duren. Andre paneler i samme størrelse gir bare ca 80% av energien, så dette panelet har en særdeles god virkningsgrad. Om jeg ville få mer strøm med en NAPS MAXPOWER, vet jeg ikke. Jeg får jo allerede ca 80W ut av panelet.

 

Det fine er at kl. 22 om kvelden rundt St. Hans lader det fortsatt med 2A. Det er imponerende.

 

Tror ikke alternativenergi.no leverer 95W i år, men de leverer 90W med de samme fysiske målene. Mulig det er samme panel, men med litt mer konservative ytelsesdata.

Prisen er rimeligere enn i fjor.

 

Kan anbefales for de som har plass og ikke bryr seg om at panelet har fast ramme som ikke kan bøyes etter underlaget.

Link to post
Share on other sites

Om jeg ville få mer strøm med en NAPS MAXPOWER, vet jeg ikke.

MaxPower benytter i hvert fall et meget fornuftig prinsipp for å "tyne" mest ut av panelet. De fleste paneler kan gi maksimum effekt ut ved rundt 17 volt. Det MaxPower da gjør er å belaste panelet slik at utgangspenningen av panelet inn til regulatoren blir liggende på denne spenningen. For 95W panelet, vil det da som nevnt gi 5,45A. (selvfølgelig med klar sol og rettet mot solen). Så pøser regulatoren ut disse 95 wattene med en lavere spenning, la oss si 13V. Dersom det da ikke hadde vært uungåelig tap i en regulator, ville ladestrømmen blitt 7,3A! Alle de 95 wattene blir nyttegjort. Så hovedprinsippet for denne regulatoren er at panelene får jobbe med den utgangspenningen hvor de kan avgi størst effekt. Den har også en mere vedlikeholdslading etter en tid, men den tar jeg ikke nå.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er 90W Sunpower bestilt. :yesnod:

 

Kjøpte stativet også så får jeg se om jeg ikke får mekket til en løsningen for å feste det til "takutspringet" mot akterdekk.

 

Kjøper en NAPS regulator på Maritim. Ser de bare har 2x2.5 mm2 hvit 2-leder ledning på Maritim. Noe som vet hvor de selger 2x4 mm2 hvit i metervis?

Alternativ energi selger bare ruller ser det ut for.

 

Da blir det spennede å få sjekket ut hvor effektivt dette blir. :rolleyes:

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

Er det noen som har erfaring/er med spectra solar solcellepanelene?

Spectra solar fra seatronic

Har akkurat bestilt meg et 10W panel , hadde tenkt på 5w men med soldager her i NordNorge så... :rolleyes:

Hvordan er disse panelene ved overskyet (men lyst)

 

Bestilte også en solara regulator

Solara regulator fra seatronic

 

Noen som har erfaring med denne?

 

Hvor tykke ledninger anbefales ved montasje av 10W panel?

 

Mvh Beertrip

Link to post
Share on other sites

Så du etterlyste shunt i en anne tråd for måling av strøm fra panel, Lars.

 

Elfa har en del shunter, men vet ikke om de passer til deg og ditt instrument.

 

Tenkte du måle før eller etter regulator, Lars?

 

Kunne vært kjekt å måle strømmen fra panelet (eller ut fra regulator) for å "tune" panelet best mulig etter sola.

Noe regulatorer har jo meter, men de fleste har temp føler i regulator og bør da plasseres nær batteriene. Hos meg er det ikke særlig praktisk å ha amp-meter ved batteriene.

Da jeg vurderte regulatorer til solcellepanelet falt valget på MAXPOWER da det synes mest effektvt. Amp meter får jeg heller kjøpe separat.

 

Et lite digitalt instrumnet for å koble etter regulator kanskje? Noen som vet om et rimlig et som ikke krever strøm (5V e.l.) m/ shunt, og måleområde 0-10A?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

har nå klasket tuil med et monster av et panel på 22 w fra maritim. naps heter det.. men er livredd for å koke batteripakken min tørr. derfor kjøpte jeg like gjerne en regulator i tillegg.

mere seriøst: anbefaler dere å ikke bruke regulator når man selv er i nærheten av båten og den er i bruk?

selvsagt klarer ikke 22w å fylle batteriene mens der er vanlig forbruk, men håper på litt mere strøm når båten taes fra havna og gjerne spe på litt i uthavn.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Ditt "monster av et panel" er i beste fall noe som vil gi deg en fattig ampere ladestrøm på det meste. I praksis er det ikke brukenes til noe. Og regulatorutgiften kunne du spart deg. Selv en fulladet batteribank som står på vedlikeholdslading krever betydelig mer enn det dette panelet kan gi. Og maks gir det jo bare halve dagen. Den andre halvparten gir det kanskje bare 400 mA på det meste. I overskyet vær enda mindre og på natten selvfølgelig null. Og dette er selvfølgelig under forutsetning av at du vinkler det nøyaktig etter solen hele dagen. Liggende flatt kan du halvere dine milliampere og ytterligere doble elendigheten.

 

Slike kjøp er ærlig talt tullete når man har forbruksbank og forbruk i en helt annen divisjon!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nå målt på mitt sammenrullbare 32W panel (2,6ah) og det gir 1,9ah inn på det meste og da er det ikke 100% flatt og vinklet direkte mot solen (ligger gjerne på bommen på båten , når solen har dreid endel og det begynner å bli mye skrått inn på panelet så ramler det fort ned mot 1,2 men da flytter jeg det bare litt så er det pågang igjen.

Prøvde å legge det i S form mot solen (for å teste) og da ga det 0,4ah og det er jo noe det også.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ditt "monster av et panel" er i beste fall noe som vil gi deg en fattig ampere ladestrøm på det meste. I praksis er det ikke brukenes til noe. Og regulatorutgiften kunne du spart deg. Selv en fulladet batteribank som står på vedlikeholdslading krever betydelig mer enn det dette panelet kan gi..

 

Slike kjøp er ærlig talt tullete når man har forbruksbank og forbruk i en helt annen divisjon!

en ampere er for meg faktisk noe å ta med seg. klarer den 6 amp på en god dag , virker kjøleskapet en dag ekstra i en langhelg. og det med å "toppe" batteriene i ukene har jeg aldri opplevd før. gleder meg .-) reiser avgårde med somregel halv "tank". dvs jeg får aldri ladet opp batteriene på hjemturen. bortset ifra i ferien hvor jeg kjører lengre strekninger.

det du sier om regulator , var egentlig det jeg trodde. men hørte på selgeren på maritim. og det var selvsagt et monster av en regulator også da. 460 kr.

mener du jeg bør returnere regulatoren? skal prøve å lytte til dine råd i denne tråden :lol:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

. Selv en fulladet batteribank som står på vedlikeholdslading krever betydelig mer enn det dette panelet kan gi.

da er mitt store spm . vil dette monsterpanelet øke spenningen på en 210ah batteribank i det hele tatt , hvis det ikke er forbruk tilkoblet? kan jo bare kjøpe ett til hvs det ikke funker. :rolleyes:

jeg tror at det øker spenningen fordi selvutladingen kan da ikke være på 0,ettellerannet ampere hvis batteriene er i orden.??? på forhånd :wflag:

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Har tilfeldigvis noe aktuelt data fra vårt panel på XANADU, som ligger paddeflat foran sprayhooden, bak masten, under bommen:

 

Da vi kom tilbake fra Færdern en søndag manglet det 15Ah ifølge "Batman". Da vi var tilbake til onsdagsregattaen 3 dager senere var batteriene fulle - dvs minst 5Ah pr døgn i juni. Panelet er vel på ca 25-30Wpe (gjettet - jeg har en annen type på 30Wpe på den andre båten.)

 

Og det hele helt uten snu-panelet-etter-solgangen-vakt, ultraoptimerende regulator (vel, jeg tror i alle fall ikke det), uten stolpemontering, vippeleamikk og med skyggen av bom med seil, kikken, sprayhooden osv fallende på panelet. Båten ligger omtrent øst/vest i båsen.

 

Det går egentlig ikke an det, eller? Burde kanskje vært forbudt :confused:

 

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

hvis en mus pisser i havet . blir det mere vann i havet eller ikke? jeg vil påstå ja.

jeg vil prøve et lite panel som er lettvindt å ta fram og legge ned først før jeg evt kjøper to av disse monstrene.

2500 kr for et panel er såpass lite penger at det er verdt forsøket.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

jeg vil prøve et lite panel som er lettvindt å ta fram og legge ned først før jeg evt kjøper to av disse monstrene.

2500 kr for et panel er såpass lite penger at det er verdt forsøket.

 

Da regner vi med at du holder oss andre interesserte oppdatert. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...