Jump to content

Oslofjordens Friluftsråds snikprivatisering av lune viker


oslofjord

Recommended Posts

Jeg ønsker meg en generell fortrinnsrett-vimpel.

Med en slik vimpel festet i targaen, kan jeg jage vekk hvem jeg vil hvor jeg vil og ta plassen på brygga eller i bøya selv.

 

Vimpelen kan godt være svindyr. Så lenge det er få av oss som har en slik vimpel, tar jeg meg glatt råd til noen skarve tusenlapper eller titusenlapper, selv om du og andre ikke kan ta dere råd.

 

Strålende.......hva med universalfortrinsrett båtplassen vimpel....

Selv om jeg kutter kostnader er jeg også villig til å betale noe for å reduser antall medlemskap......et dyrt universal ferie og fritidskort har jeg drømt om lenge....et enkelt kort med rettigheter hos NAF, DNT, Norske Vandrehjem, Oslofjorden friluftråd, KNBF,osv osv ...det ville rydde opp i lommeboka og kutte ned på tiden ved nettbanken...desuten slipper man masse medlemsblader..........

Link to post
Share on other sites

Skjønner nå at du har særdeles lite fakta og etter mitt syn kun "svada" fra egen fantasi å komme med i denne tråden siden du ikke kan dokumentere dine påstander på noen som helst måte...

 

Jøss, er det så vanskelig å skjønne argumentene mot dette? At det skal legges ut bøyer i friområder som skal gi fortrinnsrett til enkelte som er medlem eller betaler...

Kan ikke være så vanskelig å skjønne at dette er en dårlig utvikling langs kysten

Link to post
Share on other sites

Oslofjorden Båteierunion ble stiftet i 1986. Her er litt informasjon: http://www.oslofjorden-baateierunion.org/

 

 

Den foreningen har desverre gått ut på dato, Roaldbj.

 

Det er lenge siden OBU har kommet på banen med noe som gavner båtfolket. Flere foreninger vurderer utmeldelse. Desverre.

 

mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Og så da?

Det bryr vel ikke jeg meg noe om?

 

 

Jeg ønsker meg en generell fortrinnsrett-vimpel.

Med en slik vimpel festet i targaen, kan jeg jage vekk hvem jeg vil hvor jeg vil og ta plassen på brygga eller i bøya selv.

 

 

Definitivt klart for bøyeslag i sommer! :lol:

Link to post
Share on other sites

Jøss, er det så vanskelig å skjønne argumentene mot dette? At det skal legges ut bøyer i friområder som skal gi fortrinnsrett til enkelte som er medlem eller betaler...

Kan ikke være så vanskelig å skjønne at dette er en dårlig utvikling langs kysten

:yesnod: :yesnod:

Dette minner meg om den gangen hotellene i Trysil ville innføre gebyr for å bruke skiløypene som de selv hadde brøytet. Det ble (selvfølgelig og heldigvis!) avslått med henvisning til Friluftsloven og allemannsretten. Her er det snakk om grunnleggende prinsipper. Jeg kan dessuten ikke forstå annet enn at medlemskap eller avgifter som skal gi fortrinnsrett til disse bøyene klart strider mot norsk lov. Jeg vil faktisk gå så langt som å hevde at den som anskaffer seg slik vimpel for å få fortrinnsrett i utmarka opptrer egoistisk og er usolidarisk med allmenheten.

 

Jeg holder med blissX. Gi blanke f*** i vimpler og medlemskap. Bruk bøyene fritt når de er plasset i vår felles utmark.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Jeg har ved et par anledninger repparert båtene til Stiftelsen Hudøy og fikk ikke inntrykk av at de hadde overflod av penger.

 

Hvis det koster over 2000 kr for å overnatte på Hudøy, så kan jo dette ha en årsak som vi ikke kjenner til. For eksempel så kan det jo tenkes at prisen på overnatting for de som søker eksternt skal regulere etterspørselen. På denne måten kan kanskje kommunen gjennom en støtteordning til stiftelsen sikre seg plasser for de barn og unge som virkelig trenger en ferie fra barnehjemmet eller alkoholiserte foreldre.

Med dette mener jeg at stiftelsen sannsynligvis gjør en fantastisk målrettet jobb for barn og unge som ikke har det så godt resten av året.

 

Bøyene har jeg ikke noe forhold til, men føler det er litt rart at kommunen tillater dette parallelt med at strandsonen skal ryddes for fremmedobjekter til fordel for den fine naturen og allemannsretten.

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder utleie av hytter synes jeg det er en helt grei sak, så lenge dette er eldre eksisternende bygninger som stiftelsen tar vare på og ikke nyoppførte hytter på vernet område.

Allemannsretten sikrer ikke fri og gratis tilgang til andres hytter. Men dette er vel litt på siden av tråden som gjaldt utlagte bøyer.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen.

Jeg tenkte jeg skulle på "bøyeslag" i helga. Dro til Hvaler og overnattet i fredagshølet. Der var det jo ingen bøye enda så det ble med anker til land.

Tidlig lørdag morgen ga jeg det remmer og tøyer holdt for å få lunch ved neste bøye som skulle ligge ved Akerøya.

img_4411.jpg

Og her lå bøya. Vimpelen opp og klar for lunch, før neste bøye skulle erobres. Det ble full fart mot Utgårdskilen for sikre meg bøyen for natten. Der lå den andre bøyen "min". Fortøyd og klar for biffmiddag grand prix, og en god natt.

img_4419.jpg

Bøyen i Utgårdskilen var erobret.

Etter mitt syn lå ingen av disse bøyene på plasser som er til hinder for almenheten, og der hvor disse to ligger har jeg sjelden eller aldri sett oppankrede fartøyer tidligere år. Mitt forslag til Oslofjorden friluftsråd er å legge ut serier med bøyer langs land med fotøyningsbolter. Kun for medlemmer.

 

Tenkte det er best å komme med et lite hint om dette inlegget er en smule ironisk. Bare så ikke jeg blir skutt eller rent i senk i sommer.

 

God sommer med erobring av nye bøyer.

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

 

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Link to post
Share on other sites

Mitt forslag til Oslofjorden friluftsråd er å legge ut serier med bøyer langs land med fotøyningsbolter. Kun for medlemmer.

 

hehe.

De kunne finne på det også...

 

Tenkte det er best å komme med et lite hint om dette inlegget er en smule ironisk. Bare så ikke jeg blir skutt eller rent i senk i sommer.

 

Ja, ironien var klar :smiley:

For å gjengi SXK sitt opplegg med bolter i svenske naturhavner, så er de til fri bruk for enhver.

 

Og i norsk friluftslov er det slått fast at man kan fortøye i bolter så lenge grunneieren ikke uttrykkelig forbyr det, mens man bare kan fortøye til brygger dersom eieren tillater det (gjengitt fritt etter hukommelsen).

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg passert den blå bøye ved Gressholmene 5 - 6 ganger de siste to ukene og den har vært ledig hver gang. Den er plassert slik at man må beregne noe bølger fra både nyttetrafikk og lystbåttrafikk. Men det er sikkert relativt rolig der om natten. Sånn som den bøya er plassert, så kan jeg ikke se at den er noe trussel mot noe som helst, det være allemansretten eller at den tar opp plass på et populært ankringssted. Er de andre bøyene plassert, sånn sett, fornuftig eller er den ved Gressholmene et unntak.

 

Nuvel

Link to post
Share on other sites

Vel, hvis bøyen alltid er ledig, ikke i bruk, så kan man vel begynne å lure på hvor fornuftig den er plassert? :wink:

 

Jeg synes forøvrig at det er positivt at det (også) legges ut bøyer, men en klar forutsetning må være at de er til bruk for oss alle! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

bc_004.jpg

 

Privatisering av friområdene er og ett stort problem oppi Trøndelag selv om kystvakten stadig patruljerer her og.

Se på bildet der di to båtene som ligger langt inne på friområdet er malt i grønn kamfluasje maling , samme farge som gresset ,så når kystvaktaka nermer seg konmmer eierne springende og snur de rundt og da kan di ikke sees hverken av kystvakta eller sjøflyet som ofte er i følge med dem når de er i krig mot privatiseringer

 

På baatblasen er det ingen som klager på att båtplasser er privatisering ? merkelig.

Link to post
Share on other sites

Sånn, gjøres det i vårt nærområde. Flåtte uthavner, gratis og tilrettelagt. Heldigvis, ikke alle tenker "butikk"...........................................................................

....................................................................http://www.nrshf.no/doc/Romsa_brosjyre%20endelig%20versjon%2014.04.08.pdf

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med at det har blitt lagt ut OFR-bøyer i Sarpsborg kommune (skjeberg ?) sto det en artikkel i avisa. Den fikk meg til å stusse litt. Der sto det at alle kunne fortøye i bøyene, opptil 4 stk av gangen, og at medlemmer hadde "fortrinnsrett".

 

1. Rent praktisk, siden jeg aldri har forsøkt, hvordan fortøyer man fire båter av ulik størrelse , tyngde osv til EN bøye, og hvor alle skal ligge på svai. Er ikke dette problematisk når det er litt sjø osv?

 

2. Hvordan praktiseres "fortrinnsretten" for ett medlem når det ligger 4 "ikke-medlemmer" fortøyd en vakker kveldstime?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...