Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

Å la være å vike for et nyttefartøy er som å be om trøbbel.

Å la være å styre unna for et stort fartøy som ikke ser ut til å vike er å be om trøbbel.

 

Nyttefartøy er så mangt, og det er ikke alltid at de er merket som sådan. Forhenværende nyttefartøy dukker opp som fritidsbåter, så skinnet kan bedra. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg fyrer opp her.

 

En seilbåt på 40f, kan være registrert i skipsregistre og være et nyttefartøy eller er i næringsdrift. Er det noen regel på hvor stort et nyttefartøy skal være??

 

Men det kan være greit likevel, at den holder av vei for større fartøyer. Og at en avtaler på VHF en på forhånd hva som blir gjort, med henhold til kursforandringer?

 

Og har en AIS sender og mottaker, forenkler det betraktelig på hva hver enkelt gjør med henhold til fart og kursforandringer.

 

Å gå i skipsleier er enkelt og ufarlig, bare en følger spillereglene. Plutselige kursforandringer på mere en 5 grader og store forandringer på speeden, kan få fatale følger. Vist trafikken er tett. I Drøbakssunde i liten trafikk også?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

HMMmmm. Nytte fartøy? :rolleyes: :rolleyes:

Jobba i en by på Møre før helga. Der var en NB 1100 brukt som nyttefartøy. Ikkeno´utvendig som viste DET?? Viker du? Enn hvis den ligger i ro med dykkerflagget oppe, viker du da?

Hvis jeg tar min 20-foter og registrerer den på firma og bruker den til transport til kunder, er den da et nyttefartøy??

 

(Campingbilen min ER registrert på firma; ER firmabil med alle rettigheter. Men stopper for rødt lys!) :lol: :lol:

 

Hvis slike drodlinger tar overhånd blir det fullt kaos tror jeg. :smash:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Ja kan en kalle 20foteren for et nyttefartøy når den er registrert i næring, eller må den måles etter hvor mange milioner kroner den omsetter i året? Før den kan kalles nyttefartøy?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette også for båter som er definert som fritidsbåter... (les har krav om CE merking i henhold til fritidsbåtdirektivet). Er fullt kalr over at disse kan brukes i næring, men er de å regne som nyttefartøy uansett

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gjelder dette også for båter som er definert som fritidsbåter... (les har krav om CE merking i henhold til fritidsbåtdirektivet). Er fullt kalr over at disse kan brukes i næring, men er de å regne som nyttefartøy uansett

 

En kan jo vri det andre veien også. Når en reiser rundt i verden, så kan en se fritidsbåter som er 150-200 fot og større også.

 

Og det finnes jo helt klart nyttefartøy som er mindre en dette. Så dette med fritid og nyttefartøygreiene???

 

Det er bare å holde av vei til den som har rett på dette, eller trenger dette mest. Og meld fra med VHF før kurs og speedforandringen. Da blir alt så mye greiere.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Mange av sjøveisreglene er svært gamle , faktisk fra seilskutetiden og mange seilfarøy har problemer med å fortå at det er forskjell på KristianRadikk og VG jolla i sine vikepliktstolkninger i likhet som mange små fiskebåter taxsibåter etc tolker vikeplikten og mange av de proffesjonelle er og her hvert helt oppe på jordet.

 

Det de fleste som kjører bil det meste av året + en del kværvilanter ikke klarer å forstå er att på sjøen blir det nesten bestandig delt skyld der brudd plikten til å holde unna ofte blir straffet mere en bruddet på vikeplikten fra det fartøyet som hadde vikeplikt en han som trodde att plikten til å holde unna da ikke gjalt .

 

Når en leser innleggene om hvordan reglene tolkes av både de proffesjonelle store og de små yrke og fritid så er alt for mange blokkert mot all nyttig imformasjon som ikke harmonerer med deres egen tolkning og fremferd.

 

DVS sjøveisrelene vill ikke bli fulgt eller forstått før en aktiv bøtelegging av brudd på reglene (nestenulykker må innraporteres) blir annmelt og straffet slik som det gjøres i traffiken på land. :nono: :nono: :nono: :nono:

Det nye AIS systemet vill nok hvere nyttig i bevisføringen samen med bilder.:smash: :smash: :smash::smash:

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Klikket meg gjennom Redningsselskapets "Båtførerprøve på nett" idag.

Spørsmål 6:

En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havområde. Hvem har vikeplikt for hvem?

Svaralternativer:

1 Motorbåten har vikeplikt for nyttefartøyet og nyttefartøyet har vikeplikt for seilbåten (12%)

2 Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet (53%)

3 Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten (35%)

Iflg redningsselskapets "fasit" er alt 2 riktig.

Siden det ikke står noe om havneområde eller sterkt beferdet lei (det står derimot "havområde" - noe som bringer assosiasjoner om fri plass til manøvrering i alle retninger i mitt hode) - svarte jeg (og 35% av de andre som har tatt quiz'en til nå) alternativ 3.

Skumle saker - trodde da redningsselskapet skulle være istand til å kvalitetssikre dette! Prøvde å finne en mailadresse for å forhøre meg om hvordan de hadde kommet fram til at alt. 2 skal være riktig svar man fant ingen.

 

Stavanger Aftenblad var det en ny serie båtførerspørsmål nå.

 

Her har man tydeligvis lest korrektur på det spørsmålet jeg kritiserte hos redningsselskapet, og det står nå havneområde og ikke havområde.

Den korrekte utgaven av dette spørsmålet - med korrekt svar - ser da ut som dette:

Spørsmål 2:

I et norsk havneområde møtes en seilbåt, en motorbåt og et nyttefartøy. Hvordan skal de forholde seg til hverandre?

 

Du svarte: Fritidsfartøyer og småbåter skal holde av veien for nyttetrafikken - dette gjelder også seilbåter

Poeng: 1 av 1

Kommentar: Riktig

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Disse spørsmålene var utarbeidet av "Poseidon". Kanskje han kan "Oppklare" ? (Jeg oppfatter min vikeplikt for nyttefartøy til å gjelde også i "Havområde" om jeg hadde hatt seilbåt)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er her sunn fornuft kommer inn i bildet!

 

Seilbåten har ikke vikeplikt, men det jeg gjør er i god tid, legge godt om kursen (om natta - vise grønn lanterne) for å vise at jeg har til hensikt å gå aktenom. Så tilbake på kurs. Tilslutt, litt før jeg må, og før nyttefartøyet begynner å lure - legger jeg om kursen igjen og går aktenom.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Disse spørsmålene var utarbeidet av "Poseidon". Kanskje han kan "Oppklare" ? ....

 

Jeg er ikke helt sikker på om jeg oppfatter hva som skal oppklares, men jeg gjør et forsøk.

 

I et norsk havneområde har man ifølge sjøveisregel 44 plikt til å holde av vei for nyttetrafikk.

I et havområde har man ingen slik plikt i sjøveisreglenes forstand - men du allverden så fornuftig det allikevel kan være hvis man har tenkt å få med seg resten av båtsesongen :sailing::sailing:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Joda Poseidon, der oppklarte du hele saken. Jeg tok feil. Da vet man at i Nork Havområde gjelder ikke vikeplikt for nyttetrafikk, men sunn fornuft......altså selvpålagt vikeplikt :cheers:

 

Da kan Læreboken omskrives "Surprise".......eller kanskje det er like greit at det står som det står så opplever de fleste av oss resten av sommeen :flag:

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser du at dette er et nyttefartøy om natten. F.eks. 30 fot og oppover.

 

Det ser jeg pålanterneføringen. Den gir også en indikasjon på dimensjon. Er jeg usikker, så viker jeg.

 

Tar jeg feil og det er en nyttig båt på 30 fot - Så roper jeg Sorry i det han viker.

Link to post
Share on other sites

Joda Poseidon, der oppklarte du hele saken. Jeg tok feil. Da vet man at i Nork Havområde gjelder ikke vikeplikt for nyttetrafikk, men sunn fornuft......altså selvpålagt vikeplikt :cheers:

Da kan Læreboken omskrives "Surprise".......eller kanskje det er like greit at det står som det står så opplever de fleste av oss resten av sommeen :flag:

Som Herman (? tror jeg det var) påpekte i et tidligere innlegg, så diskuterer jeg ikke hva som er "lurt" eller "sunn fornuft", men derimot hva som er "korrekt" iflg reglene.

På en prøve så må man forvente at riktig svar baserer seg på reglenes ordlyd (det "korrekte") og ikke på hva man synes er lurt å gjøre i den eller den situasjonen.

Det er ingen regler som forbyr båter å vike, så lenge det gjøres Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig, som de aller fleste gjør i de aller fleste situasjoner når man forholder seg til nyttetrafikk.

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

TTT også når jeg forholder meg til seilbåter, vil ikke at noen av dere skal få bommen i hode vettu....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

"lurt" eller "sunn fornuft",

 

Vi er så heldige i Norge at de besluttende organer har valgt å benytte seg av "nasjonale SærRegler"

 

Dette forrutsetter at sunn fornuft HOS ALLE PARTER også nyttetrafikken benyttes.

 

Det skjer desverre tilsynelatende ikke.

 

Små nyttige båter (taxibåter) raser rundt i skjærgården men en:" Jeg vet at jeg er nyttig! Alle idioter i lystbåt må vike for meg! Dag eller natt! mentalitet. - Disse er farlige og burde fratas sitt løyve!

Alle som har lystbåt, vet at de ikke er nyttige, og skal holde seg unna nyttig trafikk.

Sunn fornuft sier at man skal holde seg unna nyttige båter også på åpent hav, da de norske store båtene ofte tror at små båter har vikeplikt. Her kommer TTT inn og avverger katastrofe.

 

I Oslofjorden er det enkelt når du seiler regatta. Alle regattaene jeg vet om, og jeg tror at jeg har deltatt i alle, har i seilingsreglene" Vikeplikt for nyttetrafikk". Det er sunn fornuft det!

 

Resten av dere får gjøre som en venn av meg. Båten hans var leid ut med ham som skipper. Han følte seg nyttig. Kolliderte med en ferge. Ferge skipperen (som hadde sett båten mange ganger før, var sikkert vant til at den "holdt seg unna" fikk bot. Det er idioti det!!! Men....Det er jo prinsippet som teller - ikke sannt?

Link to post
Share on other sites

Hvordan ser du at dette er et nyttefartøy om natten. F.eks. 30 fot og oppover.

Det gjør du ikke, men lanterneføringen gir deg en idé om størrelsen og om fartøyet gjør noe nyttig, f.eks. fisking, mudring, eller slep. Ser du en ankerlanterne eller to så kan du være nokså sikker på at båten ikke viker for deg. Ser du at båten har orlogsflagg så er det garantert et nyttefartøy.

 

Når jeg går for seil i åpent farvann er det en del ting som må med i vurderingen før jeg bestemmer meg for navigere unna et større nyttefartøy. Vind og bølger har mye å si.

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg kun ser rød og hvit lanterne så vet jeg at det er en "liten" båt.

Jeg ser da etter "strølys" fra lugarer, dekkslys etc.

Ser jeg lite av det,så tenker jeg "lystbåt"

Skjer det ingen endring så holder jeg kursen - og som sagt, dersom jeg tar feil så sier jeg "Sorry"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...