fiskebat Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare. 0 Endret ved forskrift 29 juni 2007 nr. 1006 (i kraft 1 juli 2007). Det står att det er ditt ansvar og tolke disse reglene rett slik att de følges og brukes til rett sted og tid . Jeg forstår dette slik att det finnes regler for de fleste sitvasjoner og att disse skal brukes. Hvis du tolker dette som att du kan bruke sunn fornuft og ikke reglene så tror jeg ikke du forstår avsnitt b. (i den internasjonale utgaven) Att det ved denne oversettelsen kan se ut som det ikke er nødvendig å følge sjøveis reglene er litt rart. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Att det ved denne oversettelsen kan se ut som det ikke er nødvendig å følge sjøveis reglene er litt rart. (b) In construing and complying with these Rules due regard shall be had to all dangers of navigation and collision and to any special circumstances, including the limitations of the vessels involved, which may make a departure from these Rules necessary to avoid immediate danger. Den engelskspråklige versjonen har ingen meningsforskjell fra den norske, den åpner like mye for å avvike fra reglene under spesielle omstendigheter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 (redigert) "Due regard" : (det man har krav på aktelse) er oversatt til : "og når de følges" Min oversettelse er nok heller ikke helt korekt , da dette er ganske vesentlig er det sikkert noen sprogmektige her som kan korrigere oversettelsene litt ? Det er forskjell på å bruke andre regler som fx gjelder bare i trange farvann enn å bruke egne regler som basert på hva som synes mest fornuftig / sunn fornuft. Jeg tolker den Engeske oversettelsen at en er ansvarlig for å bruke sjøveisreglene og de reglenesom gjelder i de forskjellige sitvasjoner og ikke sunn fornuft eller egne regler . Eksempel på ufornuftig regel : Denne blir ufornuftig pga store størrelseforskjeller på fartøyene. Regel 15. Kurser som skjærer hverandre Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet. Grunnen til til att denne ufornuftige regelen beholdes er att alternativene slik som de Norske Særreglene der det er skatteatesten som avgjør hvem som har vikeplikten blir for farlig. Redigert 18.Juni.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 "Due regard" : (det man har krav på aktelse) er oversatt til : "og når de følges" Nei, det er det ikke, fiskebat. Det er "and complying" som (helt korrekt) er oversatt til: "og når de følges" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hilmar 2 Svart 18.Juni.2008 Del på Facebook Svart 18.Juni.2008 Om det hadde stått: Hvilken kanal skal man sende nødmelding på? Riktig svar finnes ikke. Spørsmålet er i strid med radio instruksen. Jo: det står i boka: Hvilken som helst kanal som kan vekke oppmerksomhet. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ikke regler, men du verden så mange morsomme tolkninger jeg har lest her på forumet... morsomme i den forstand at jeg er svært glad for at sannsynligheten for at jeg slipper å treffe på dem på sjøen er rimelig stor.... Nei, det er nok tryggere å holde seg til veiene i de arabiske land! http://www.dinside.no/php/art.php?id=776725 Lykke til! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Oy Oy , de har egne regler for kjøring i trange områder med bil , har regnet lit på dette og kommet til at hvis dette ble gjennonført i Oslofjordtunnelen så blir det plass til 2 ekstra kjørefelt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Herman Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 De gutta har mer penger enn hjerne. Regnes de som myke trafikanter når de kjører på to hjul? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 De har nå i allefall sertifikat, eller kanskje det ikke er noe pålegg om sånt der? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 håper ikke sydvesten tar med seg slikt kjøremønster hjem til norge igjen. ser ut som de sliter med å kjøre på 4 hjul der nede. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Nå ser det vel ut som om han nettop tenker mere på to hjul enn fire hjul å dømme etter en annen tråd her på forumet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 (redigert) håper ikke sydvesten tar med seg slikt kjøremønster hjem til norge igjen! In ša Allāh إن شاء الله Redigert 19.Juni.2008 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Det er nå for sent , ser en seilbåt nå som er på vei inn Tronhjemsfjorsden som er ca 45 gr skjev , jeg mener og å ha sett ett slikt kjøremøster fra selbåer før og , men det finnes sikkert flere musslimer i Norge. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
Douro Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 In ša Allāh إن شاء الله ماذا يكون هذا ؟ بحار ؟ ؟ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hifo Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 hvor på tastaturet fimmer dere de bokstavene der??????? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 Ikke alle tastaturene har dette og i tillegg bør ett oversettelsesprogram brukes . Dette programmet syenes jeg er meget bra . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hekksjø Svart 19.Juni.2008 Del på Facebook Svart 19.Juni.2008 I regel 2 a og b kommer det klart frem at det er sjøveisreglene og ikke ditt hode som skal brukes ,heller ikke avsnitt b gir heller ikke adgang til bruk av egne vurderinger ...Dette betyr etter min mening att reglene er overordnet sunn fornuft da ikke alle har sunn fornuft så den enkeltes sunne fornuft er en såvitt usikker kvalitet att det ofte er så tvilsomt og ubrukbart att sjøveisreglene ikke overlater så mye til denne Tror du er inne på et virklig viktig punkt der, fiskebat. I landeveistrafikken er det iallfall mulig å iaktta urovekkende stor økning av folk som kjører inn mot og inn i en situasjon, og hvor de tydelig vurderer i hvert enkelt tilfelle om de skal følge reglene eller ikke. Ganske skummelt! Fordi det på/langs/i de aller fleste veier, kryss, rundkjøringer er trafikanter som vi ikke ser i farten - syklister på sykkelvei, fotgjengere som har tenkt å krysse i gangfeltet, noen inn mot rundkjøringen som hadde hatt bruk for å vite at jeg/du hadde tenkt å kjøre ut første til høyre. Så det er kanskje ikke rart dersom vi opplever mange tilfeller av samme tankegang på sjøen? En farlig feil er det i alle fall. Hilsen Hekksjø Sitér dette innlegget En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand." Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 (redigert) Tillater meg å heve denne tråden igjenn da tråder om vikepliktsreglene hele tiden kommer ut avkurs pga forsøk på latterliggjøring fra enkelte om mine påstander om feil i dagens Norske særregler og undervisnigsmatriell og manglende kvallitetssikring av de som underviser og produserer brosjyrer og Norske sær regler. Forståelsen av reglene må gjøres etter rettsavgjørelsene og undervisnigsmariellet og regel oversetterne må tillpassse seg rettsavgjørelsene da reglene skal forklares i brosjyrer og undervisning Vikeplikten oppheves aldri og for brudd på regelen om krav til å holde unna som egenlig og betyr vikeplikt og blir straffet ofte meget større alt etter størrese og type fartøy og hvor idiotsk oppføselen har hvert. Hvis en klarer å forstå hva dommerne her sier så er mye lært men bruker man reglene som en har lært seg uten å forsta de så kan ulykker som dette skje. Det er rimelig grunntil å tro att ingen av disse to fartøene har forstått vikepliktsreglene da begge her straffes, dette burde hvere ett tankekors for de fleste. http://www.nettavisen.no/innenriks/article605042.ece Redigert 25.Juni.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Det er rimelig grunntil å tro att ingen av disse to fartøene har forstått vikepliktsreglene da begge her straffes, dette burde hvere ett tankekors for de fleste. Fra artikkelen du viser; Kritikken går blant annet på at sjøkartet kapteinen benyttet ikke var godt nok og at han lyttet på feil radiofrekvens. Kan ikke se at det står noe om at kapteinen på Mohawk ikke har forstått vikepliktsreglene? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond Aasvoll Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet. Hva er definasjonen på en YRKESBÅT??? En seilbåt på 12 meter eller 40f kan også være i næring (yrkesbåt). Kan den ikke?? Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post Share on other sites More sharing options...
truls8 Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Det er nettop det som er problemet, kva er en YRKESBÅT. Definisjonen er veldig enkel er du på jobb ombord i båten er det en yrkesbåt. :) Neste gang er det bare å ringe med mobil eller vhf og spør vedkommende. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Jeg håper at alle som har deltatt i denne tråden har klart for seg at denne påstanden: "Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter" er usann! Altså feil! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Å la være å vike for et nyttefartøy er som å be om trøbbel. Trodde alle hadde fått med seg det. En dårlig følelse å sitte på Sunnås å vite at jeg trodde jeg hadde rett. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
2nd Trikker'n Svart 25.Juni.2008 Del på Facebook Svart 25.Juni.2008 Det ver en som ikke har fått det med seg Jeg hadde skrevet: "Å la være å holde unna for et nyttefartøy er som å be om trøbbel. " Men det er fordi jeg er overbevist om at regler skal både forstås og overholdes. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.