Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

0 Endret ved forskrift 29 juni 2007 nr. 1006 (i kraft 1 juli 2007).

 

 

Det står att det er ditt ansvar og tolke disse reglene rett slik att de følges og brukes til rett sted og tid .

Jeg forstår dette slik att det finnes regler for de fleste sitvasjoner og att disse skal brukes.

 

Hvis du tolker dette som att du kan bruke sunn fornuft og ikke reglene så tror jeg ikke du forstår avsnitt b.

(i den internasjonale utgaven)

 

Att det ved denne oversettelsen kan se ut som det ikke er nødvendig å følge sjøveis reglene er litt rart.

Link to post
Share on other sites

Att det ved denne oversettelsen kan se ut som det ikke er nødvendig å følge sjøveis reglene er litt rart.

 

(b) In construing and complying with these Rules due regard shall be had to all dangers of navigation and collision and to any special circumstances, including the limitations of the vessels involved, which may make a departure from these Rules necessary to avoid immediate danger.

 

Den engelskspråklige versjonen har ingen meningsforskjell fra den norske, den åpner like mye for å avvike fra reglene under spesielle omstendigheter.

Link to post
Share on other sites

"Due regard" : (det man har krav på aktelse) er oversatt til : "og når de følges"

 

Min oversettelse er nok heller ikke helt korekt , da dette er ganske vesentlig er det sikkert noen sprogmektige her som kan korrigere oversettelsene litt ?

 

 

 

Det er forskjell på å bruke andre regler som fx gjelder bare i trange farvann enn å bruke egne regler som basert på hva som synes mest fornuftig / sunn fornuft.

 

Jeg tolker den Engeske oversettelsen at en er ansvarlig for å bruke sjøveisreglene og de reglenesom gjelder i de forskjellige sitvasjoner og ikke sunn fornuft eller egne regler .

 

Eksempel på ufornuftig regel : Denne blir ufornuftig pga store størrelseforskjeller på fartøyene.

 

Regel 15. Kurser som skjærer hverandre

Når to maskindrevne fartøy styrer kurser som skjærer hverandre på en slik måte at det kan oppstå fare for sammenstøt, skal det fartøyet holde av veien som har det andre på sin styrbord side og skal, såfremt omstendighetene tillater det, unngå å gå forenom det andre fartøyet.

 

 

Grunnen til til att denne ufornuftige regelen beholdes er att alternativene slik som de Norske Særreglene der det er skatteatesten som avgjør hvem som har vikeplikten blir for farlig.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke regler, men du verden så mange morsomme tolkninger jeg har lest her på forumet... morsomme i den forstand at jeg er svært glad for at sannsynligheten for at jeg slipper å treffe på dem på sjøen er rimelig stor....

 

Nei, det er nok tryggere å holde seg til veiene i de arabiske land!

 

http://www.dinside.no/php/art.php?id=776725

 

Lykke til!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

I regel 2 a og b kommer det klart frem at det er sjøveisreglene og ikke ditt hode som skal brukes ,heller ikke avsnitt b gir heller ikke adgang til bruk av egne vurderinger ...

Dette betyr etter min mening att reglene er overordnet sunn fornuft da ikke alle har sunn fornuft så den enkeltes sunne fornuft er en såvitt usikker kvalitet att det ofte er så tvilsomt og ubrukbart att sjøveisreglene ikke overlater så mye til denne

 

Tror du er inne på et virklig viktig punkt der, fiskebat.

 

I landeveistrafikken er det iallfall mulig å iaktta urovekkende stor økning av folk som kjører inn mot og inn i en situasjon, og hvor de tydelig vurderer i hvert enkelt tilfelle om de skal følge reglene eller ikke.

 

Ganske skummelt! Fordi det på/langs/i de aller fleste veier, kryss, rundkjøringer er trafikanter som vi ikke ser i farten - syklister på sykkelvei, fotgjengere som har tenkt å krysse i gangfeltet, noen inn mot rundkjøringen som hadde hatt bruk for å vite at jeg/du hadde tenkt å kjøre ut første til høyre.

 

Så det er kanskje ikke rart dersom vi opplever mange tilfeller av samme tankegang på sjøen?

 

En farlig feil er det i alle fall.

 

Hilsen Hekksjø

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å heve denne tråden igjenn da tråder om vikepliktsreglene hele tiden kommer ut avkurs pga forsøk på latterliggjøring fra enkelte om mine påstander om feil i dagens Norske særregler og undervisnigsmatriell og manglende kvallitetssikring av de som underviser og produserer brosjyrer og Norske sær regler.

 

Forståelsen av reglene må gjøres etter rettsavgjørelsene og undervisnigsmariellet og regel oversetterne må tillpassse seg rettsavgjørelsene da reglene skal forklares i brosjyrer og undervisning

 

Vikeplikten oppheves aldri og for brudd på regelen om krav til å holde unna som egenlig og betyr vikeplikt og blir straffet ofte meget større alt etter størrese og type fartøy og hvor idiotsk oppføselen har hvert.

Hvis en klarer å forstå hva dommerne her sier så er mye lært men bruker man reglene som en har lært seg uten å forsta de så kan ulykker som dette skje.

 

Det er rimelig grunntil å tro att ingen av disse to fartøene har forstått vikepliktsreglene da begge her straffes, dette burde hvere ett tankekors for de fleste.

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article605042.ece

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er rimelig grunntil å tro att ingen av disse to fartøene har forstått vikepliktsreglene da begge her straffes, dette burde hvere ett tankekors for de fleste.

 

 

Fra artikkelen du viser;

 

Kritikken går blant annet på at sjøkartet kapteinen benyttet ikke var godt nok og at han lyttet på feil radiofrekvens.

 

Kan ikke se at det står noe om at kapteinen på Mohawk ikke har forstått vikepliktsreglene?

 

:confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet.

 

Hva er definasjonen på en YRKESBÅT???

 

En seilbåt på 12 meter eller 40f kan også være i næring (yrkesbåt). Kan den ikke?? :sailing:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...