Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

Greit nok med store båter (svenskenes regler om manøvrering er fornuftige), men når taxibåter og politiRIBen eller enda værre en båt utlånt til kystverket (20' og helt sivil) påberoper seg nyttetrafikk utenfor Steilene har de ikke helt skjønt det.

 

Jeg husker fra kurs at myndighetene har definert hele Oslofjorden fra Torbjørnskjær til Færder som trangt farvann slik at den særnorske regelen gjelder hele Oslofjorden. Så viker man for Color Line Sandefjord-Strømstad midt i fjoden (utenfor linja) når man lenser med Spinnaker inn fjorden ? (det ER lov å bruke VHF - skipene biter ikke, tvært i mot er min erfaring)

 

Ellers er regel 9 fin, den sier lite om størrelse i følge den skal en fullrigger holde av for taxibåten i trange farvann !

 

 

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Jeg viker for alle ferger uansett hvor jeg møter de. Om det er Color Line, DFDS i Skagerak el småfergene i Kosterfjorden spiller ingen rolle for meg. En taxibåt el politibåt derimot ser jeg ingen grunn til å behandle på den måten da de faktisk har et større område å kjøre på enn meg som stikker mye dypere enn de. Men har heller aldri opplevd at de ikke har viket for meg.....

Link to post
Share on other sites

Jeg husker fra kurs at myndighetene har definert hele Oslofjorden fra Torbjørnskjær til Færder som trangt farvann slik at den særnorske regelen gjelder hele Oslofjorden. Så viker man for Color Line Sandefjord-Strømstad midt i fjoden (utenfor linja) når man lenser med Spinnaker inn fjorden ? (det ER lov å bruke VHF - skipene biter ikke, tvært i mot er min erfaring)

Du ser lett på kartet hvor separasjonssystemet begynner i Oslofjorden. Hva jeg gjør når jeg en sjelden gang møter Color Line på vei mellom Sandefjord og Strømstad avhenger av vær og vind, og kanskje litt etter hvor sliten jeg er. Krysser jeg koster det som regel ikke så mye å tilpasse slagene slik at de store skipene kan holde sin kurs. Kommer jeg seilende med jib preventer og genoa på spri, og har akkurat den kursen som vil få meg raskest i havn så kan det hende jeg ønsker å hevde min rett så lenge jeg er utenfor Færder. På den annen side holder jeg utkikk og sjekker gjerne på VHF i god tid. Erfaringen min er at du som regel får god behandling når du viser at du følger med på de store skipene med en gang de dukker opp over horisonten.

Link to post
Share on other sites

Jaha? Jeg lærte ikke noe om dette på D5L. Regelhenvisning?

Da synes jeg uten å være ufin at du leser gjennom sjøveisreglene på nytt i en ledig stund. Hvis ikke dette tema har vært pensum på et fritidsskipper kurs må det være noe galt et eller annet sted.

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt på at dersom du ikke overholder plikten til å holde stø kurs gjør jobben litt plundrete for han med containerbåten. Det kan til tide være farlig å vike i hytt og pine. Og det er akkurat derfor du aldri får en containerbåt eller ferge på kollisjonskurs når du seiler midt i Skagerrak. De har styrt unna deg for lenge siden. Det er vanligvis svært vettuge folk.

Link to post
Share on other sites

Ja, men hva gjør du midt i Skagerak når det i et ellers tomt hav er en container båt på kollisjonskurs?

Enkelte av debattantene her inne ville garantert ha ropt opp containeren på VHF'en og utfordret den vedrørende sjøveis-reglene :lol:

(Øhh .. ser det nå, han skrev container båt ikke container..) :crazy:

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Dersom det er mørkt eller tåke antar jeg at du mener han kan se på radaren at det er ett lystfartøy?

Ett lystfartøy som ifølge COLREGS, som gjelder i slike områder, ikke eksisterer?

Det er sikrest å følge det svært enkle settet med regler som gjelder for alle.

Link to post
Share on other sites

Det var jeg som sto bak roret, kursen var stø den og hadde båten inn på samme bearing over lengre tid. Når vi var 500m fra hverandre tenkte jeg nok fikk være nok og la om overdrevet så vi krysset bak.

 

Har du tenkt på at dersom du ikke overholder plikten til å holde stø kurs gjør jobben litt plundrete for han med containerbåten. Det kan til tide være farlig å vike i hytt og pine. Og det er akkurat derfor du aldri får en containerbåt eller ferge på kollisjonskurs når du seiler midt i Skagerrak. De har styrt unna deg for lenge siden. Det er vanligvis svært vettuge folk.
Link to post
Share on other sites

Dersom det er mørkt eller tåke antar jeg at du mener han kan se på radaren at det er ett lystfartøy?

 

Minner om at

..., men regelen der dette står (44) gjelder kun i trangt farvann, sterkt beferdet lei eller havneområde

 

Altså ikke ute i Nordsjøen.

"hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2)

Link to post
Share on other sites

Enkelte av debattantene her inne ville garantert ha ropt opp containeren på VHF'en og utfordret den vedrørende sjøveis-reglene :lol:

Det er mulig, men enkelte andre ville brukt VHF til å spørre om det er noe problemer med å holde stø kurs. Båten har antagelig bedre ARPA enn fleste lystbåter, og de ser gjerne trafikk som ikke er synlig i min synsrand. Det er ingen grunn til å utfordre noen som helst.

Link to post
Share on other sites

Er man i åpent farvann, og hvor regel 9, 10 eller 44 ikke kommer til anvendelse, kan det være lurt å tenke over om man blir sett av store fartøy om man i tråd med regel 17. (a) (i) beholder kurs og fart dersom store fartøy har plikt til å holde av veien i henhold til regel 16.

 

Regel 17. Fartøy som skal beholde kurs og fart

(a)

(i) Når det ene av to fartøy skal holde av veien, skal det andre fartøyet beholde sin kurs og fart.

(ii) Det fartøy som skal beholde sin kurs og fart kan imidlertid selv ta forholdsregler for ved egen manøver å unngå sammenstøt så snart det blir klar over at det fartøyet som er pliktig til å holde av veien ikke tar de nødvendige forholdsregler i samsvar med disse reglene.

(b) Når det fartøyet som skal beholde sin kurs og fart av en eller annen årsak er kommet så nær det andre fartøyet at sammenstøt ikke kan unngås ved forholdsregler alene fra det fartøyets side som skulle holde av veien, skal også det andre fartøyet ta slike forholdsregler som best vil hjelpe til å avverge sammenstøt.

© Et maskindrevet fartøy som i henhold til punkt (a) ii i denne regel tar forholdsregler for å unngå sammenstøt med et annet maskindrevet fartøy når de to fartøy styrer kurser som skjærer hverandre, skal såfremt omstendighetene tillater det, ikke forandre kurs til babord for et fartøy på sin babord side.

(d) Denne regel fritar ikke det fartøyet som skal holde av veien, fra plikten til å gjøre dette.

 

På store skip uten typegodkjent ECDIS med back-up ECDIS, iallefall de som går worldwide, er det ikke uvanlig at navigatøren på vakt på dagtid når det er lyst, holder på med kartrettelser og/eller rettelser av publikasjoner. Dette er et svært omfattende arbeid som må gjøres om ikke skipet skal bli holdt tilbake ved en eventuell havnestatskontroll. Hvordan dette arbeidet tidsmessig skal løses, og uten å komme i konflikt med hviletidsbesemmelser, er det få eller ingen som har en løsning på, og ulike lands sjøfartsmyndigheter tar ikke tilsrekkelig hensyn til dette ved bemanningsfastsettelser. Så vær observant på at navigatør kan være igang med slikt arbeid og ikke nødvendigvis ser deg. Likedan kan utkikken være opptatt med forskjellige typer jobber.

Link to post
Share on other sites

Enkelte av debattantene her inne ville garantert ha ropt opp containeren på VHF'en og utfordret den vedrørende sjøveis-reglene :lol:

 

Geir :seeya:

 

 

yess, det er nok det, og det er sikert veeeldigt lurt og fornuftigt,

ser for meg stort skip inn Oslofjorden (og hele oslofjorden er ikke trang) og et hundretals fritidsbåter som krever at skipet skal vike for dem.

 

kansje det blir slik på vhf

 

- petter i vg jolla anroper Cruiseskipet SS Big, venligst vik for meg

- Cruiseskipet SS Big svarer, OK jeg viker

- Saga 24 Pernille anroper Cruiseskipet SS Big, nå må du vike for meg

- Cruiseskipet SS Big svarer, OK jeg viker

 

Litt flåsete kansje, har lest denne strengen og tar ikke alle her inne helt på alvor.

Link to post
Share on other sites

Har du tenkt på at dersom du ikke overholder plikten til å holde stø kurs....

Er det ikke lov til å endre sin kurs. Fra stø kurs til en ny stø kurs - som også kan bringe deg velberget bak større skip.

 

 

På store skip uten typegodkjent ECDIS med back-up ECDIS, iallefall de som går worldwide, er det ikke uvanlig at navigatøren....

Dette er vel heller et spørsmål om å ha nok bemanning ombord til å utføre oppgavene. En utkikk som utfører annet arbeid er ikke lenger noen utkikk. En trenger ikke alltid å pine antallet ned til et absolutt minimum for så å klage på nasjonens bemanningsfastsettelser i ettertid. Noen rederier skal jo pine alt ned mot nullnivået.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Utkikk, hva er det?????? Har ikke sett en lettmatros, matros som staar utkikk paa brua paa dagtid i rom sjo, paa de arene jeg har seilt i allefall. (Begynte i 1976).

Paa natta saa er det fortsatt stort sett 2 der oppe.

 

Naar jeg begynte til sjoss. saa var det forbudt aa hore paa radio der oppe. Naa er det pc, med internett, har endog vaert paa baater hvor det er TV paa brua. Har vaert plaseringen av Tunerene til TV systemet ombord som har vaert plasert i bakkant av brua. Og der staar det jo en 14". er vel ikke lov aa se paa TV, men......

 

Styrepinnene kikker jo ut og sjekker om det er noen baater i naerheten en gang i blandt. Men de ser da hovedsaklig etter storre baater. En liten fritidsbaat er ofte ikke lett aa se for den er veldig naerme. Kanskje for naerme.

Saa jeg legger om kursen og holder meg langt unna.

 

Maa legge til. Dette gjelder paa apne havet. I f.eks Oslo fjorden saa regner jeg med at de folger mer med.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Vi som kan lese ett kart vet at hele Oslofjorden har separasjonsoner.

Og hvilke regler som da kommer til anvendelse.

Og vi vet også hva VTS driver med for noe.

 

Separasjons soner forteller ikke hvor de forskjellige båttyper og størrelser kan pårope seg fritak fra vikeplikten.

 

Att fritidsbåteiere stadig trekker frem regler helt ned på 40 tallet betyr at di ikke har forstått de 20 første reglene.

Der å holde unna er ofte mere pliktig enn vikeplikten som noen steder gradevis reduseres mens plikten til å hold unna økes slik att vikeplikt på sjøen er ikke sterkere en plikten til å holde unna da disse pliktene endres etter størrelsen ,farvannet og båtyper.

 

Problemet med sjøveisreglene er att de er håpløst foreldet , fx store passasjer hurtigbåter som er lett manøvrerbare , stikker ikke dypt og etter loven kan de dermed ofte ikke pårope seg fritak for vikeplikten i trange farvann og har etter loven større vikeplikter en de burde ha.

 

At sjøfarsdirektoratet prøver å rette opp noe i den Norske oversettelsen og veiledninger som at fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøer er livsfarlig da nå tror mange nyttefartøyer at de har fått fritak for vikeplikten som de ikke har etter loven.

Link to post
Share on other sites

Heh, denne tråden fremstår som like smart som syklisten mot bilisten.

Syklisten krever sin rett - med livet som innsats... Fornuftig? Nei. Juridisk dekning? Ja. Smart? Overhodet ikke.

 

Jeg utfordrer ingen på sjøen - ikke engang den båten som tar meg igjen. Om han eller hun ikke er tydlig, så er jeg det. Punktum.

 

Regler er til fordi folk ikke skal krangle inn i evigheten. De er ikke laget for bruk _før_ noe intreffer, men benyttes som guidelines når en gitt situasjon har oppstått.

Det betyr for min del at jeg ikke farer rundt på sjøen og løpende sjekker hvem jeg kan kreve vikiplikt av eller ikke - men "leser spillet" og unngår konfrontasjoner etter absolutt beste evne.

 

Nøkkelord: Tydelighet & Samarbeid!

 

Akkurat det samme opplever vi hver eneste dag, billister som ikke vet eller har lært seg hensikten med blinklys - spesielt i rundkjøringer.

 

Red: Ooops, ser jeg har stilt meg laglig til for hugg her nå ift reglene. Det er ikke ment så bokstavlig som det er skrevet - men å tolke ens rett før noe skjer er ikke like lett. MEn å forholde seg til hva som er bestemt, det er en annen sak. :)

Redigert av DelCasa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Og du er skipper på større båt??

Så vidt JEG erindrer står det noe om dette i regelverket!

 

Nå er vel dette blitt off-topic, men siden du spør, har jeg vært styrmann/navigatør på gasstankskip, kjemikalietankere, bilferjer og hurtigbåter. Jeg har også vært kaptein på hurtigbåter.

 

Det stemmer at det står noe om utkikk i regelverket.

 

FOR 1999-04-27 nr 537: Forskrift om vakthold på passasjer- og lasteskip.

 

Kapittel III. Krav til vakthold

 

§ 7. Brovakt

 

1. Brovakten skal utføres i samsvar med bestemmelsene i vedlegg A.

2. Brovaktfunksjonene omfatter navigering, manøvrering, kommunikasjon, styring og utkikk. Betjening av nevnte funksjoner skal være slik det fremgår av denne paragrafs nr. 2.1, 2.2 og 2.3.

2.1. Navigering, manøvrering og kommunikasjon. Disse funksjoner skal ivaretas av skipets fører eller ansvarshavende vaktoffiser på broen.

2.2. Styring. På skip hvor bemanningen er fastsatt under hensyn til at skipet er utstyrt med selvstyreranlegg og purre- og kalleanlegg, kan ansvarshavende vaktoffiser på broen ha tilsynet med og betjene disse funksjonene alene, unntatt når det forekommer:

- tåke eller nedsatt sikt, eller

- trangt eller urent farvann, eller

- sterk trafikk, eller

- andre spesielle farer.

I slike tilfeller skal det på ethvert skip enten skiftes til manuell styring eller være vedvarende overvåking av kurs og kontroll av skipets selvstyring. I slike tilfeller skal et kvalifisert besetningsmedlem styre skipet eller overvåke kursen på selvstyreranlegget.

 

2.3. Utkikk. Det skal alltid holdes forsvarlig utkikk i samsvar med vedlegg A, del 3.1, og i overensstemmelse med Sjøveisreglenes bestemmelser. Under forutsetninger som er nevnt i vedlegg A del 3.15 kan ansvarshavende vaktoffiser på broen inneha utkikksfunksjonen alene i dagslys.

 

Vedlegg A. Normer knyttet til vakthold

 

Vaktordninger og prinsipper som skal iakttas

 

Del 3-1 - Prinsipper som skal iakttas for brovakt

 

Utkikk

13 Forsvarlig utkikk skal holdes til alle tider i samsvar med regel 5 i Internasjonale regler til forebygging av sammenstøt på sjøen, 1972, og skal tjene følgende formål:

13.1 opprettholdelse av en permanent tilstand av årvåkenhet ved bruk av syn og hørsel og andre tilgjengelige midler med hensyn til enhver betydelig endring av driftsmiljøet;

13.2 fullstendig bedømmelse av situasjonen og risikoen for sammenstøt, grunnstøting og andre farer for navigeringen; og

13.3 oppdagelse av skip og fly i nød, skipbrudne personer, vrak, gjenstander i sjøen og andre farer for sikker navigering.

14 Utkikken må være i stand til å vie oppgaven med å holde forsvarlig utkikk sin fulle oppmerksomhet, og skal ikke utføre eller bli satt til å utføre plikter som kan komme i konflikt med denne oppgaven.

 

15 Pliktene til utkikken og rormannen er atskilte, og rormannen skal ikke anses å være utkikk under styringen, unntatt på små skip der der er fritt utsyn i alle retninger fra styreposisjonen og det ikke foreligger nedsatt nattsyn eller noen annen hindring med hensyn til å holde en forsvarlig utkikk. Vakthavende dekksoffiser kan være eneste utkikk i dagslys under forutsetning av at det ved alle slike anledninger:

15.1 er foretatt en omhyggelig vurdering av situasjonen og fastslått uten tvil at det er trygt å gjøre dette;

15.2 tas fullt hensyn til alle relevante faktorer, herunder, men ikke begrenset til:

- værsituasjon

- sikt

- trafikktetthet

- nærhet til farer for navigeringen

- oppmerksomheten som kreves når det navigeres i eller nær trafikkseparasjonssystemer; og

15.3 finnes bistand som er umiddelbart tilgjengelig og som kan tilkalles til broen når en hvilken som helst endring i situasjonen krever det.

 

Her er en link til hele forskriften.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...