Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

Her er det duket for diskusjon om seilbåter kontra nyttefartøy i trange leder vil jeg tro...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Reglene er klare men de som undeviser i bruk av reglene har ikke forstått dem selv og når en løgn blir gjentatt nok blir den til en sannhet .

 

I dag er vikeplikten blittt en vurderingsak mellom to fartøyer som er på kolisjonskurs hvor den sterkestes rett blir hevet og di som undeviser i navigasjon og som selv er eller har hvert førere av større skip synes det er rikktig og har og fått gehør for dissse reglene hos Sjøfartsdirektoratet som utgir feilaktig undervisninsmatriell om vikeplikten.

 

Det har tidligere hvert en tråd om vikeplikten her etter att Skarbak ble delt på midten av en større båt , og om alle vikeplikts vurderingene som da kom fram i denne tråden brukes så blir det mange tragedier i sommer.

Link to post
Share on other sites

Uten å spekulere i årsak til kollisjonen, føler jeg uansett det kan være greitt å poengtere at det er viktig å huske på at seilfartøy i forhold til andre fartøy som ikke er seilfartøy, spesielt må rette seg etter reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44.

 

Regel 9. Trange farvann

(b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp.

 

Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer

(j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei.

 

Regel 13. Innhenting

(a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

 

Regel 44. Ansvar mellom fartøy

Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde.

 

Regel 18 (a) er selvsagt viktig for seilerne, men minst like viktig er reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44.

 

Regel 18. Ansvar mellom fartøy

Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet:

 

(a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for:

(i) et fartøy som ikke er under kommando,

(ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere,

(iii) et fartøy som holder på med å fiske,

(iv) et seilfartøy,

Link to post
Share on other sites

Uten å spekulere i årsak til kollisjonen, føler jeg uansett det kan være greitt å poengtere at det er viktig å huske på at seilfartøy i forhold til andre fartøy som ikke er seilfartøy, spesielt må rette seg etter reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44.

Tiltredes noe alldeles "dualiggt" !!!

 

Har selv opplevd at en 150.000 tonner, som innhentet meg (i seilbåt) i godt manøvrerbart farvann,

høflig sa på VHF'en: "I'll alter my course 3 degrees to starboard Sir"

 

La oss gi dem som lever av det - god plass til å gjøre jobben sin.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Tiltredes noe alldeles "dualiggt" !!!

 

 

La oss gi dem som lever av det - god plass til å gjøre jobben sin.

 

Geir :seeya:

 

 

Enig !

 

Men det skal åsså være sagt at... har du liten båt, så bør man ikke kødde med en som er større enn seg :headbang:

 

(kl.21:20)

 

http://dt.no/article/20080531/NYHET/501480714/-1/RSS

Redigert av Måkejageren (see edit history)

Endelig har båtsesongen begynt, God Jul folkens

Link to post
Share on other sites

Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet.

Link to post
Share on other sites

Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet.

 

 

Sjøveisregel nr. 9 avsnitt h f.eks.

Alle som ikke er klar over sitt ansvar på sjøen bør bytte ut båten med telt.

 

Jeg tror nok du bør komme opp med en en annen konklusjon enn dette, og ikke minst et annet resonnement. Jeg vil ikke være ufin, men det er intet avsnitt h i regel 9. Jeg anbefaler deg å lese alle sjøveisreglene et par ganger før du prøver å konkludere på nytt.

Link to post
Share on other sites

Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet.

 

Sjøveisregel 4711 ?

Link to post
Share on other sites

Helt seriøst - dersom lystbåten ikke hadde problemer av noe slag er dette en idiotisk og unødvendig hendelse hendelse.

Alle som farter rundt i en liten båt skjønner at det nytteløst å tviholde på en forskjørsrett en mener en har rett på når en kommer opp i en situasjon med en stor yrkesbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke alle er klar over at de fleste større båter som regel har både høyere styringshastighet og tregere respons...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Reglene er klare men de som undeviser i bruk av reglene har ikke forstått dem selv og når en løgn blir gjentatt nok blir den til en sannhet .

 

I dag er vikeplikten blittt en vurderingsak mellom to fartøyer som er på kolisjonskurs hvor den sterkestes rett blir hevet og di som undeviser i navigasjon og som selv er eller har hvert førere av større skip synes det er rikktig og har og fått gehør for dissse reglene hos Sjøfartsdirektoratet som utgir feilaktig undervisninsmatriell om vikeplikten.

 

Det har tidligere hvert en tråd om vikeplikten her etter att Skarbak ble delt på midten av en større båt , og om alle vikeplikts vurderingene som da kom fram i denne tråden brukes så blir det mange tragedier i sommer.

 

Kan ikke helt skjønne hvilke løgner du sikter til?

I dette tilfellet har jo selvsagt fritidsbåten vikeplikt.

Link to post
Share on other sites

I trange farvann så er det ingen regler som gir ubetinget påkjørsrett for noen.

I retten så blir det : måtte , burde ,skjønne , og mindre båter skal kunne klare å forstå når den store båten ikke kan vike uten å gjøre sin seilas usikker.

 

Mange tror her att den store båtens vikeplikt opphører men det er feil , det er egenlig bare at den mindre båten har / får større vikeplikt uavhengig om den seiler eller går for motor.

 

Retten vil nok normalt straffe di medvirkende etter hva de har gjort eller ikke har gjort for å unngå sammenstøt der den store båten kanskje ikke hadde noen mulighet uten å sette skipet og besetningen i fare , så seilings bredden på leden vil her hvere avgjørende , ikke ulike tolkninger av hvilke regler som går forran andre regler etc for det er det seilingsbredden i leden og størrelsen på de impliserte aktørene som avgjør

 

Så for de som ikke forsto dette så i trange farvann så er det den som har hvert den største tosken får den støste bota uavhengig av seil,fritid styrbord størrelse etc.

Link to post
Share on other sites

Greit nok det "fiskebat" men uansett hva tolkningen blir så har ikke seilbåten i dette tilfellet overholdt vikeplikten sin(hvis det var under kommando vell og merke). At nyttefartøyet selvfølgelig også kan straffes for ikke å ha gjort nok for å hindre sammenstøt er riktig.

Link to post
Share on other sites

quote.gif
Greit nok det "fiskebat" men uansett hva tolkningen blir så har ikke seilbåten i dette tilfellet overholdt vikeplikten sin(hvis det var under kommando vell og merke). At nyttefartøyet selvfølgelig også kan straffes for ikke å ha gjort nok for å hindre sammenstøt er riktig.


Det kunne hvert greit om du på kartet kunne vise hvor i Oslofjorden seilbåtenes(di som er under kommando) vikeplikt starter og slutter ?
Link to post
Share on other sites

....Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din).

:eek: :eek:

:nono:

 

Hvor har du DET fra?? :confused:

 

5 støt i fløyta anser JEG som "idiot-korreksjon"...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...