Mariell Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Forelopig uklart om noen er savnet http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=195872 Quote MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Her er det duket for diskusjon om seilbåter kontra nyttefartøy i trange leder vil jeg tro... Quote Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Seacrest Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Skal da ikke være noe å diskutere det, regelen er jo klar!?? Rune Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Reglene er klare men de som undeviser i bruk av reglene har ikke forstått dem selv og når en løgn blir gjentatt nok blir den til en sannhet . I dag er vikeplikten blittt en vurderingsak mellom to fartøyer som er på kolisjonskurs hvor den sterkestes rett blir hevet og di som undeviser i navigasjon og som selv er eller har hvert førere av større skip synes det er rikktig og har og fått gehør for dissse reglene hos Sjøfartsdirektoratet som utgir feilaktig undervisninsmatriell om vikeplikten. Det har tidligere hvert en tråd om vikeplikten her etter att Skarbak ble delt på midten av en større båt , og om alle vikeplikts vurderingene som da kom fram i denne tråden brukes så blir det mange tragedier i sommer. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Uten å spekulere i årsak til kollisjonen, føler jeg uansett det kan være greitt å poengtere at det er viktig å huske på at seilfartøy i forhold til andre fartøy som ikke er seilfartøy, spesielt må rette seg etter reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44. Regel 9. Trange farvann (b) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre gjennomfarten for et fartøy som bare kan navigere sikkert innenfor en trang lei eller et trangt løp. Regel 10. Trafikkseparasjonssystemer (j) Et fartøy på mindre enn 20 meters lengde eller et seilfartøy skal ikke hindre eller vanskeliggjøre den sikre gjennomfart for et maskindrevet fartøy som følger en seilingslei. Regel 13. Innhenting (a) Uten omsyn til det som ellers er sagt i reglene i Del B avsnitt I og II, skal et hvilket som helst fartøy som innhenter et annet fartøy, holde av veien for det fartøyet som blir innhentet. Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (b) skal et seilfartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, Regel 44. Ansvar mellom fartøy Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde. Regel 18 (a) er selvsagt viktig for seilerne, men minst like viktig er reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44. Regel 18. Ansvar mellom fartøy Unntatt hvor regel 9, 10 og 13 krever noe annet: (a) skal et maskindrevet fartøy underveis holde av veien for: (i) et fartøy som ikke er under kommando, (ii) et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, (iii) et fartøy som holder på med å fiske, (iv) et seilfartøy, Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Det kan hende han i småbåten fikk ett illebefindende. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzuki Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Motorstans ? Suzuki Quote No boat needed.. Link to post Share on other sites More sharing options...
GeirT Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Uten å spekulere i årsak til kollisjonen, føler jeg uansett det kan være greitt å poengtere at det er viktig å huske på at seilfartøy i forhold til andre fartøy som ikke er seilfartøy, spesielt må rette seg etter reglene 9. (b), 10. (j), 13 (a), 18./18. (b) og 44. Tiltredes noe alldeles "dualiggt" !!! Har selv opplevd at en 150.000 tonner, som innhentet meg (i seilbåt) i godt manøvrerbart farvann, høflig sa på VHF'en: "I'll alter my course 3 degrees to starboard Sir" La oss gi dem som lever av det - god plass til å gjøre jobben sin. Geir Quote Geir Link to post Share on other sites More sharing options...
Måkejageren Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 (edited) Tiltredes noe alldeles "dualiggt" !!! La oss gi dem som lever av det - god plass til å gjøre jobben sin. Geir Enig ! Men det skal åsså være sagt at... har du liten båt, så bør man ikke kødde med en som er større enn seg (kl.21:20) http://dt.no/article/20080531/NYHET/501480714/-1/RSS Edited May 31, 2008 by Måkejageren (see edit history) Quote Endelig har båtsesongen begynt, God Jul folkens Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Sabelmann Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Penny Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Jaha? Jeg lærte ikke noe om dette på D5L. Regelhenvisning? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Sabelmann Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Sjøveisregel nr. 9 avsnitt h f.eks. Alle som ikke er klar over sitt ansvar på sjøen bør bytte ut båten med telt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet. Sjøveisregel nr. 9 avsnitt h f.eks.Alle som ikke er klar over sitt ansvar på sjøen bør bytte ut båten med telt. Jeg tror nok du bør komme opp med en en annen konklusjon enn dette, og ikke minst et annet resonnement. Jeg vil ikke være ufin, men det er intet avsnitt h i regel 9. Jeg anbefaler deg å lese alle sjøveisreglene et par ganger før du prøver å konkludere på nytt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Sabelmann Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Da prøver jeg regel 9 avsnitt b istedet. Husker ikke alle disse detaljene lenger...... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Fridtidsbåter (både motordrevet og seilbåter) har ALLTID vikeplikt for yrkesbåter. Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). Dette blir avgjørende for skyldspørsmålet. Sjøveisregel 4711 ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Capitaine Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Da prøver jeg regel 9 avsnitt b istedet. Husker ikke alle disse detaljene lenger...... For eksempel finner du sjøveisreglene her: FOR-1975-12-01-5 Sjøveisreglene. Forskrift om forebygging av sammenstøt på sjøen (Sjøveisreglene) (1975-12-01) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Sabelmann Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Da prøver jeg regel 44 i stedet. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Sabelmann Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Fiskbaat skal vi gå til Kya sammen i sommer? Går du på utsida av Fosen? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Suzumar Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Helt seriøst - dersom lystbåten ikke hadde problemer av noe slag er dette en idiotisk og unødvendig hendelse hendelse. Alle som farter rundt i en liten båt skjønner at det nytteløst å tviholde på en forskjørsrett en mener en har rett på når en kommer opp i en situasjon med en stor yrkesbåt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Jeg tror ikke alle er klar over at de fleste større båter som regel har både høyere styringshastighet og tregere respons... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Reglene er klare men de som undeviser i bruk av reglene har ikke forstått dem selv og når en løgn blir gjentatt nok blir den til en sannhet . I dag er vikeplikten blittt en vurderingsak mellom to fartøyer som er på kolisjonskurs hvor den sterkestes rett blir hevet og di som undeviser i navigasjon og som selv er eller har hvert førere av større skip synes det er rikktig og har og fått gehør for dissse reglene hos Sjøfartsdirektoratet som utgir feilaktig undervisninsmatriell om vikeplikten. Det har tidligere hvert en tråd om vikeplikten her etter att Skarbak ble delt på midten av en større båt , og om alle vikeplikts vurderingene som da kom fram i denne tråden brukes så blir det mange tragedier i sommer. Kan ikke helt skjønne hvilke løgner du sikter til? I dette tilfellet har jo selvsagt fritidsbåten vikeplikt. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 I trange farvann så er det ingen regler som gir ubetinget påkjørsrett for noen. I retten så blir det : måtte , burde ,skjønne , og mindre båter skal kunne klare å forstå når den store båten ikke kan vike uten å gjøre sin seilas usikker. Mange tror her att den store båtens vikeplikt opphører men det er feil , det er egenlig bare at den mindre båten har / får større vikeplikt uavhengig om den seiler eller går for motor. Retten vil nok normalt straffe di medvirkende etter hva de har gjort eller ikke har gjort for å unngå sammenstøt der den store båten kanskje ikke hadde noen mulighet uten å sette skipet og besetningen i fare , så seilings bredden på leden vil her hvere avgjørende , ikke ulike tolkninger av hvilke regler som går forran andre regler etc for det er det seilingsbredden i leden og størrelsen på de impliserte aktørene som avgjør Så for de som ikke forsto dette så i trange farvann så er det den som har hvert den største tosken får den støste bota uavhengig av seil,fritid styrbord størrelse etc. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
loffern Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Greit nok det "fiskebat" men uansett hva tolkningen blir så har ikke seilbåten i dette tilfellet overholdt vikeplikten sin(hvis det var under kommando vell og merke). At nyttefartøyet selvfølgelig også kan straffes for ikke å ha gjort nok for å hindre sammenstøt er riktig. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
fiskebat Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 Greit nok det "fiskebat" men uansett hva tolkningen blir så har ikke seilbåten i dette tilfellet overholdt vikeplikten sin(hvis det var under kommando vell og merke). At nyttefartøyet selvfølgelig også kan straffes for ikke å ha gjort nok for å hindre sammenstøt er riktig. Det kunne hvert greit om du på kartet kunne vise hvor i Oslofjorden seilbåtenes(di som er under kommando) vikeplikt starter og slutter ? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marwin Posted May 31, 2008 Share Posted May 31, 2008 ....Spørsmålet er om yrkesbåten signaliserte ente 5 korte lyssignaler, eller 5 korte lydsignaler (jeg skjønner ikke navigeringen din). :eek: :nono: Hvor har du DET fra?? 5 støt i fløyta anser JEG som "idiot-korreksjon"... Quote Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.