Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

Dette er utrolig lesning, som sjøkaptein i handelsflåten blir jeg rett og slett stum,og et mer passende navn på en seilbåt har vel ingen tidligere vært vitne til


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Er utflyttet Drammenser selv :smiley: og har ingen problemer med at jeg har vikeplikt for Svelvikferja om jeg skulle møte den.

Der den går er jo alle tre kravene oppfylt for at lystbåttrafikk har vikeplikt. At dette gjelder generelt er det også mange som tror, men jeg hadde ventet meg bedre kunnskap fra redningsselskapet.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dette er utrolig lesning, som sjøkaptein i handelsflåten blir jeg rett og slett stum,og et mer passende navn på en seilbåt har vel ingen tidligere vært vitne til

Hvis det er meg du sikter til - og du til og med er sjøkaptein - kan du sikkert vise meg hvor i de norske sjøveisreglene eller i COLREGS det står at seilbåter har vikeplikt for nyttetrafikk?

Redigert av surprise (see edit history)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg må ærlig si at jeg ikke forstår hvordan en tråd som denne drar ut i langdrag som den nå gjør.

Handler dette om at man tar det personlig om en annen båt - uansett type - kommer for nært?

Jeg referete for noen dager siden historien om Michael O'Day - tydeligvis var det en del som ikke forstod den?

Se for deg en situasjon; uansett hvor du er i verden: du er på kollisjonskurs med et annet fartøy, og det ser ut som det andre fartøyet IKKE viker.

Hva gjør DU?

Står du på din "rett"?

Tillater meg å referere et par visdomsord fra ywb-forumene - som forøvrig anbefales sterkt!

 

1. Container ships will win - don't hit them

2. Rocks don't move - don't hit them

3. Tides happen - you may go up, down and sideways on one

Link to post
Share on other sites

Egentlig burde det ikke mer enn sunn fornuft til for å skjønne at en fritids-seilbåt har vikeplikt for nyttefartøy. Alt annet får egentlig busta til å reise seg på ryggen min.

Jeg tror man skal lete lenge etter en oljetanker som endrer kurs fordi en turseiler er på kollisjonskurs.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det Pilt Pompel og VannTro ikke skjønner er at det i denne tråden diskuteres hva som STÅR I REGLENE. Det er ingen her som har hevdet at de vil stå på retten sin overfor en oljetanker, uansett om de møter den i Svelvikstrømmen eller i Nordsjøen. Igjen, det bl.a. Surprise sier gang på gang uten at noen ser ut til å høre etter, er at noen GENERELL vikeplikt overfor nyttetrafikk ikke finnes i reglene.

Redigert av Herman
Redigert etter nærmere gjennomlesning av tråden (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg velger å vike til tross for forkjørsrett. Det gjør jeg også i båten.

 

Dumt spørsmål, men; er det noe som heter forkjørsrett til sjøs? Jeg trodde det bare var snakk om vikeplikt, men herved har jeg vel kanskje dokumentert mitt behov for å umiddelbart avlegge båtførerprøven! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det står ikke noe om att det er lov å bruke hode eller sunn fornuft i sjøveisreglene .

 

Grunnen til det er att det finnes mange dårlige hoder uten sunn fornuft.

 

Derfor er det laget internasjonale sjøveis regler for å unngå at de med dårlige hoder og manglende sunn fornuft ikke skal støte sammen med andre.

 

Da disse reglene er beregnet for fra hagarship til ro båter så er vikeplikten ufornuftig for å unngå att dårlige hoder med manglende sunn fornuft ikke skal få kunne gjøre gale vurderinger så de er derfor er ordlyden att mindre fartøyer er forpliktet til å holde unna større fartøyer i god tid , og som egenlig betyr det samme som vikeplikt men opphever ikke det andr fartøets vikeplikter helt.

 

Jeg syntes disse reglene var bra til de ble gjort forandringer slik att nå er vikeplikten blitt en vurderings sak hvor fartøyene selv skal vurdere vikeplikten etter sin størrelse og status og ved båtfører kurs så vil nok kursholdernes fartøygrupper bli høgt prioritert i vikeplikten.

Link to post
Share on other sites

i mine øyne ser det ut som de fleste skribentene med skipsfartbakgrunn her inne , mener noe annet enn herman og surprise . jeg vet ingenting om disse reglene , men hadde vært greit å hatt ett reglemang som er allment kjent og akseptert. og når da båtførerprøven også er motstridene til surprise og co , da blir jeg tvunget til å "tro" det som båtførerprøven har som fasit.

HVEM FA... SITTER EGENTLIG MED DEN ENESTE RETTE FASITEN ??????

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Herman:

Tråden starter med en rapportering av en reell situasjon om noe som skjedde i Drøbaksundet for kort tid siden.

Sånn sett "handler" ikke tråden om noe, annet enn å spore til debatt...? Mulig jeg tar feil her?!

 

Uansett, regelverk; "norsk", "svensk", "internasjonalt" eller what ever - jeg jobber med internasjonal standardisering på en rekke felter

daglig - og bare for å ha sagt det: det kommer til å ta mange tiår før man enes om minste felles multiplum på en rekke områder....

 

Hvorfor skulle da skips/båt/seilbåt/motorbåt/kano/kajakk/fritidsbåt-området være noe annerledes?

 

I denne sammenhengen er du minst - deal with it!

Link to post
Share on other sites

Noen som har hørt om noen andre regler?

Ikke regler, men du verden så mange morsomme tolkninger jeg har lest her på forumet... morsomme i den forstand at jeg er svært glad for at sannsynligheten for at jeg slipper å treffe på dem på sjøen er rimelig stor....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Ikke regler, men du verden så mange morsomme tolkninger jeg har lest her på forumet... morsomme i den forstand at jeg er svært glad for at sannsynligheten for at jeg slipper å treffe på dem på sjøen er rimelig stor....

hvorfor er du glad for det? . er ikke du blandt oss som viker tydelig , tidlig og selv ,om du ikke har vikeplikt?

om jeg ,måtte snu båten og ryme fra en båt som prøvde å renne meg i senk , ville jeg uansett alkoholinntak , sinnstillstand og rettighet fjerne meg og min båt, fra hans rekkevidde. jeg ser egentlig ikke noe problemer med å ungå kolisjon på sjøen , med slik "tetthet" som er i mine nærområder . men skal man inn i en gryte\by , blir det straks annerledes. hvilke regler som gjelder der , er mere relevant for meg å lære. hvis det er mulig å lære sild i tønne kjøring.

Redigert av hifo (see edit history)

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

.. og har ingen problemer med at jeg har vikeplikt for Svelvikferja om jeg skulle møte den.

Jeg hadde også veket for denne ferga, ikke på grunn av vikeplikten, men på grunn av at jeg har livet kjært til mitt mannskapet og meg selv.

 

I mitt nærområde praktiserer ferger vikeplikt ovenfor lystbåter, så vidt jeg har erfart. De begrunner dette med at det ikke er mulig å kunne bedømme hva som er såkalt nyttetrafikk. Jeg foretrekker å "vike" for denne såkalte nyttetrafikken og jeg skaper da en situasjon som forvirrer disse. Har alltid holdt unna "nyttetrafikk" dersom jeg har vært i stand til å gjenkjenne disse. Hvorfor skulle jeg provosere disse. Ser ingen grunn til det og det er fult lovlig å forandre kursen (tydelig).

 

Om Svelvikferja praktiserer det samme vet jeg ikke, men etter hva jeg oppfatter så står de på sin såkalte rett til fritt leide. Her praktiseres det med andre ord to forskjellige systemer/regler. Ikke rart mange blir forvirret.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Forrvirringene skyldes dårlige oversettinger med villedende forklaringer.

Det riktige her er :

Som regel har ferger vikeplikt for trafikk som kommer på skjærende kurs fra Styrbord mens fartøyet som kommer inn fra styrbord som er vesenlig mindre har plikt til å holde seg unna, det er ingen unntak for seilbåter.

Altså begge er vikepliktig etter de internasjonale reglene så egenlig blir hele denne diskusjonen om vikepliktene helt menigsløs om en ikke forstår grunnprinsippene i loven vedrørende vikeplikten som aldri opphever vikeplikten uten det er en nødvendighet pga fartøyets størrelse og karakter i trange farvann.

 

Spørsmålet blir her i ettertid etter sammenstøt hvem som hadde mest vikeplikt / holde unna , ikke hvem som hadde vikeplikt .

Link to post
Share on other sites

Misstolkning av reglene er stor hos oss amatører. Det som er skremmende er at den er enda større hos proffene. De som seiler i sine skip i trygg forvissning om at de har forkjørsrett. Og blant de som er satt til å lage oppgaver for å teste vår kunnskap.

 

Hvorfor er det så vanskelig å forstå:

Holde unna betyr - å holde seg vekk, slik at et nyttefatøy ikke kommer i en situasjon der det må gjøre unvikende manøvre pga. sin vikeplikt.

Link to post
Share on other sites

Men det er jo ikke noen fare å gå i rød sektor mot et fyr om du bare vet hvor langt unna faren du er og dette kan du sjekke ved å krysspeile med et annet fyr, dernest endre kurs når du skifter fra siste sikkre sektor på de krysspeilede fyret. Et lite tips når det gjelder nattseiling på fyr, gå altid i delingslinja mellom to farger, der møter du mest sansynlig ikke "De store gutta".

Egentlig er vel svaret her at lykter og fyr først og fremst er til hjelp når du skal finne ut hvor du er på kartet. Når det gjelder hvit sektor er det kartet som forteller hvor du er sikker.

 

Følger du delingslinja mellom to farger er det endå lettere å plotte posisjonen, men pass på så du ikke møter noen som følger delingslinja i motsatt retning. Dumt om du har nesa i kartet og han du møter ser mer bakover enn framover. :wink:

 

 

1. Container ships will win - don't hit them
Jeg tror man skal lete lenge etter en oljetanker som endrer kurs fordi en turseiler er på kollisjonskurs.

Det er et svært godt råd å vise særlig hensyn til oljetankere, container-skip og andre store fartøy når man navigerer. For diskusjonens skyld er det likevel greit å huske på at det f.eks. finnes mange mindre nyttefartøy.

 

i mine øyne ser det ut som de fleste skribentene med skipsfartbakgrunn her inne , mener noe annet enn herman og surprise

Nå er dette et diskusjonsforum hvor hvem som helst kan framstå som høy og mørk, selv om det er en ganske stor gruppe som har møtt hverandre på båttreff og kurs. Kommer du med en påstand er det bedre å kunne dokumentere påstanden enn å fortelle om sertifikater og fartstid. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du lest regel 2?

 

I regel 2 a og b kommer det klart frem at det er sjøveisreglene og ikke ditt hode som skal brukes ,heller ikke avsnitt b gir heller ikke adgang til bruk av egne vurderinger som i avsnitt b henvises det til at der hoved reglene ikke kan brukes er det andre regler som trer inn fx i trange farvann slik att det der og er regler som skal brukes og sier i hovedsak att det er ditt ansvar og bruke og forstå disse reglene rikktig.

 

Dette betyr etter min mening att reglene er overordnet sunn fornuft da ikke alle har sunn fornuft så den enkeltes sunne fornuft er en såvitt usikker kvalitet att det ofte er så tvilsomt og ubrukbart att sjøveisreglene ikke overlater så mye til denne kvaliteten og etter å ha lest alle innlegg om dette emnet så er det ikke lengre så vanskelig å forstå dette.

 

Att mindre båter skal holde unna større båter er og virker både forståelig og fornuftig for de fleste.

 

Når dette forandres til vikeplikt for noen av disse, etter lønnet eller ulønnet transport er dette blitt fornuftig men samtidig en for farlig endring som gjør vikeplikten til en vurderingssak både for de med sunn fornuft og de uten denne kvaliteten.

Link to post
Share on other sites

I regel 2 a og b kommer det klart frem at det er sjøveisreglene og ikke ditt hode som skal brukes ,heller ikke avsnitt b gir heller ikke adgang til bruk av egne vurderinger som i avsnitt b henvises det til at der hoved reglene ikke kan brukes er det andre regler som trer inn fx i trange farvann slik att det der og er regler som skal brukes og sier i hovedsak att det er ditt ansvar og bruke og forstå disse reglene rikktig.

 

(b) Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

 

b. sier da ikke noe om å ty til andre regler, kun at det er lov å avvike fra reglene om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...