Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

...jeg viker eller gjerne snur hele lørja for å unngå konfrontasjoner.

En meget fornuftig holdning. Gjør det samme sjøl.

Jeg leser det som skrives her, skjønner tankegangen de enkelte har (trur eg...), men tviler sterkt på om det som spissformuleres EGENTLIG har noen betydning for meg på sjøen... (Bortsett fra tullinger som ser ut til å ville senke meg da...)

 

...Om en følger sjøveisreglene og er klokelig defensiv ovenfor alle fartøyer så har en forstått intensjonene i sjøveisreglene og er en i tvil om hvem som har vikeplikt så har en vikeplikt.

 

Dette burde da alle kunne forstå og følge ?

Endelig noe jeg kan være enig med deg i !! :smash::flag:

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vokst opp i båt (Håøya i Oslofjorden) og tok båtførebeviset som 16 åring, men jeg er utrolig usikker på reglene. Blir ennå mer usikker etter å ha lest her :lol:

 

Vær Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig. Enkel regel med 3 T'er.

 

Jepp Bitteliten, det er det jeg husker best fra båtførerkurset - utenom navigering da. Dessuten er jeg veldig deffensiv i min føring av båt når det gjelder "mine rettigheter". Jeg er tydelig, men står ikke på retten min hvis det åpenbart vil sette min familie eller den andre i fare. Kanskje den andre ikke vet at det er min rett og at vedkommende har vikeplikt...?

 

Større båter viker jeg så å si alltid for. Da mener jeg lastebåter, større skøyter osv.

 

Jeg viker for mindre båter også, hvis det ikke setter min båt i fare. Hvis det setter min båt i fare så gir jeg tydelige signaler om at "jeg må frem".

 

Et eksempel på det siste fant sted på et veldig smalt og grunt sund som går inn mot Lillesand by fra østsiden. Kom innover der med 30-foteren, og foran lå det en mindre passbåt. Plutselig sakket den vesentlig på farten og gav meg litt hodebry. Jeg kunne ikke svinge utenom, ikke kunne jeg vente heller (for mye vindfang - akkurat gjennom der er det til tider godt med drag) - og jeg innhentet den andre (ergo hadde jeg vikeplikten).

 

Løsningen var å tute, vise tydelig tegn på at "jeg stopper ikke, vennligst flytt deg nå". Vedkommende båtfører oppfattet situasjonen etter litt tid, og flyttet seg ut til siden (der det var dypt nok for vedkommende - men ikke meg).

 

Hadde vedkommende ikke oppfattet situasjonen hadde jeg selvfølgelig stoppet før jeg hadde brast inn i vedkommende, og måtte i hui og hast ha sørget for å beskytte båten min mot de skarpe steinene i vannkanten.

 

 

Når det gjelder seilbåter viker jeg alltid når de går for seil, og ved passering vil jeg (så sant det går) legge meg slik at jeg ikke "stjeler" vinden eller legger inn stygge hekkbølger.

 

 

Muligens jeg husker feil, men jeg kan ikke huske å ha lært på båtførerkurset om hekkbølger...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Bitteliten henviser til en god regel når en vil vise hvor hen en ønsker å holde kursen, nemlig ved å gjøre kursendringen til en markering av tenkt rute. En brå endring i kurs er aldri til å ta feil av. En nesten umerkbar endring kan ofte så tvil hvis dette er praksis. Jeg har ubevisst lagt meg til denne vanen hvor en ofte også får kvittering i form av oppfølgende respons fra det andre fartøy. En får som bonus en følelse av at en samarbeider om "ferdselen", noe som desverre ikke er en hovedregelen når en ferdes til sjøs.

 

Per

Link to post
Share on other sites

Sjøfartsdirektoratet har selv fortolket og gitt en god beskrivelse av trange farvann og bla. vurdere størrrelsen på båter.

 

Jeg er ikke i stand å finne dette igjen, men kommentaren var gitt av en i dir. og signert av vedkopmmende.

 

Jeg trodde jeg kunne ffinne dette igjen på direktoratets sider, men har p.t. gitt opp.

 

Noen som husker denne kommenataren?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg lest igjennom hele denne tråden, og på mange måter funnet den interessant. her kommer frem utrolig mange meniger, som alle på sin måte i en eller annen form virker logiske.. Eneste jeg har lagt merke til, og som jeg har lært både under opplæring av bil og andre førerbevis opp igjennom årene, er at ikke en eneste regel eller lov er brukende til noe hvis man ikke blander inn sunn fornuft, respekt, og logikk.. Synest bare her i tråden er henvist veldig mye til regler, avsnitt og lover..

Link to post
Share on other sites

Siden han etter all sannsynlighet ikke var tilstede og dermed ikke vet om dette dreide seg om akutt sykdom, motorstopp, feilberegning eller tullekjøring antar jeg at den beste Hr. Poseidon ikke sier noe som helst.

 

 

ikke spesifikt om denne saken (tilstede var vel ikke mange av debatantene her inne) men det er jo interesant å få hvite hva man lærer når man får et sertifikat?

Link to post
Share on other sites

Okei.. Dette er kanskje ikke helt i følge tråden, men har alikevel lyst til å 'spørre'.. ikke bare noen, men alle :smiley: For de som vet det, så skjønner de nok hvor jeg vil med dette spørsmålet i denne tråden, og de som ikke vet kan kanskje bruke det til ettertanke :-)

 

Jeg snakker her om tank/lasteskip på 150.000 Dvt og oppover..

 

Hvordan stoppes disse på kortes mulig distanse uten hjelp av et, eller flere, bogseringsfartøy ?

 

Spørsmålet er stilt i all vennskapelighet, og ikke ment som noen brannbombe eller som 'mer ved på bålet' :smiley:

Redigert av kjell-arne (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har aldri vært i denne fjorden ders selv, og vet egentlig ikke hva jeg snakker om, men prøver meg like vel.. :sweat:

 

Poenget mitt er at det i praksis er umulig å stoppe slike kolosser på kort strekning. Dette inkluderer også de store fergene som går i Drøbaksundet.

 

Er det nødvedig at store fartøy går i disse smale sundene? Hva har de egentlig der og gjøre?

All industri presses vel lenger og lenger vekk når byene stadig vokser. Lastebåter burde jo ikke gå inn i slike fjorder.

Jeg forstår på dere at det går ferjer over de smaleste sundene også, hvorfor fyttes ikke disse til mindre traffikerte områder.

 

Bare en tanke fra en ung vestlending... :blush:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

Det er vel lite med 150 000 tonns tankbaater i drobaksundet. Men det er MYE criuse baater naa paa sommeren og de fergene som gaar til tyskland og danmark er ikke akkurat smaa baljer de heller.

samt noe Bulk, mindre tank og bilbaater gaar inn mot Oslo.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hvordan stoppes disse på kortes mulig distanse uten hjelp av et, eller flere, bogseringsfartøy ?

dom legger hart SB eller BB.........

 

avståndet fra gir tils båten ligger tvärs, kallas "Advance"

 

sen när båten ligger på kontrakurs....så har du "Tactical Diameter" o fortsetter dom runt så har du "Final diameter"

 

er sundet smalare enn TD så går dom rett opp som Bitteliten skriver

 

det siste dom gjör innan dom går på land det er i med ankarna.....men det ger en okontrollert manöver varför det er det siste dom tar til sist

 

 

Advance-avståndet er på nesten alle fartyg i denne störelsen mindre en full back, vilket oxo ger en tämligen okontrollerad gir !

 

hvis jag nu husker allt rett :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

...Hvordan stoppes disse på kortes mulig distanse uten hjelp av et, eller flere, bogseringsfartøy ?

Spørsmålet er stilt i all vennskapelighet, og ikke ment som noen brannbombe eller som 'mer ved på bålet' :smiley:

(Fri og bevare oss for mere ved (eller bensin for den saks skyld) til "bålet".)

 

Det MANGE her ser ut til å glemme, er "masse i bevegelse"... :eek:

 

Men til spørsmålet ditt:

Iflg kurver fra "høyere hold" enn mitt, trenger

en båt på 110 tusen tonn (dødvekt) 1,6 nm og 13 minutter på å stoppe,

en båt på 210 tusen tonn (dødvekt) 2,6 nm og 22(!) minutter på å stoppe. Selv trenger

en båt på 17 tusen tonn (dødvekt) 1,0 nm og 9,5 minutter....

 

Noe å tenke på for de som pukker på retten sin (f.eks til å vike for en seilbåt!). :smash:

 

Har sagt det før og gjentar gjerne læreren fra "slipsførerkurset":

"Ser du stor båt på havet, så hold deg til h@lvete unna, for ikke kan de vike og slettes ikke stoppe i tide !"

 

Redigert:

Følges regel 5 til 8 er ikke dette sååå stort problem, eller?

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Eneste jeg har lagt merke til, og som jeg har lært både under opplæring av bil og andre førerbevis opp igjennom årene, er at ikke en eneste regel eller lov er brukende til noe hvis man ikke blander inn sunn fornuft, respekt, og logikk.. Synest bare her i tråden er henvist veldig mye til regler, avsnitt og lover.

Noen regler er faktisk helt meningsløse dersom man ikke bruker sunn fornuft, logikk og helst litt kunnskap om hvordan forsjellige fartøy oppfører seg og ikke minst hvilke begrensninger de har. Sjøveisregel 2 er kan hende det beste eksempelet på dette. Regelen i seg selv sier ingen ting om hvordan forskellige båter kan manøvrere, og selve vurderingen av når du bør glemme alle andre regler og følge regel 2 avhenger av hva slags båter som er involvert i en faktisk situasjon.

 

Reglene kan fortelle oss hvordan vi bør forvente at andre reagerer, men båttype, størrelse og fart har ganske mye å si for når en båtfører bør reagere.

Link to post
Share on other sites

:-) 'Marwin' og 'Gunga Din' er helt inne på hva jeg ville frem til med mitt spm :-) Masse i bevegelse, og hva de 'Kan' gjøre av manøvere.. I en stor båt er det sjelden snakk om hva en kaptein og/eller styrmann vil eller bør gjøre.. Alt koker ned til hva de to har av muligheter til å kunne gjøre!

 

som 'Marwin' sier; Ser du en stor båt ...

 

Inn i den uttalelsen kan man igrunn putte alt som har med manøvrering å gjøre..

 

Jeg har selv skipperskolen, og har ført en del fartøy på vann. Og det er som regel en ting jeg altid kan konkludere med når det gjelder inn/utfart av trange sund/fjorder med store, kontra små båter.. Det er ikke snakk om å være 'idiot', 'galmann', eller hva andre (og værre) ting som enkelte kalles..

 

Det koker ned til uvitenhet.. Ikke at de er dumme, men selv om at de gjerne har båtførerbevis teoretisk, eller gjennomført praktisk prøve, så er det et fåtall som har kunnskap, kjennskap, følelsen, og viten om en stor båt..

 

I en fritidsbåt så kjennes det når den slåes i bakk. Du får et rykk, og gjerne vondt i nesa av den kanten eller annet som stod i veien for deg :-).. På en større yrkesbåt kjennes ikke dette rykket. Du står like stødig!

 

Nå er det ikke på noen måte meningen å legge ut skyld på noen med dette. En utlykke er en ulykke, og er like tragisk, stor som liten, for den det skjer med og for de som måtte stå igjen. Men det bør alikevel være en tankevekker for alle andre.. ikke spekulere i hva som har skjedd, eller kunne vært gjort. men hva kan DU gjøre for å ungå at slikt skjer med deg, eller andre rundt deg!

Link to post
Share on other sites

Enig med kjell-arne; man kødder ikke med dem som er mye større...

 

Engelskmennene har ofte elegante måter å si ting på:

 

"Here lies the body of Michael O'Day,

who died maintaining the right of way.

He was right, dead right, as he sailed along,

but he's just as dead as if he'd been wrong."

 

ha en fin kveld på fjorden!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...