Jump to content

kollisjon seilbåt - lastebåt i Drøbaksundet


Mariell

Recommended Posts

§ 7. Brovakt

 

Det framkommer intet om at skipet ikke kan ha flere mann ombord. Utover bestemmelsene. Tidligere hente det at noen forlot skipet og en fikk underbemanning som resultat. Lønnen til denne personen ble delt på de øvrige som måtte ta den ekstra byrden dette medførte. Muligens dere som er ombord i dag kunne spleise på lønn til en ekstra person :wink:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

§ 7. Brovakt

 

Det framkommer intet om at skipet ikke kan ha flere mann ombord. Utover bestemmelsene. Tidligere hente det at noen forlot skipet og en fikk underbemanning som resultat. Lønnen til denne personen ble delt på de øvrige som måtte ta den ekstra byrden dette medførte. Muligens dere som er ombord i dag kunne spleise på lønn til en ekstra person :wink:

 

Det hjelper lite når en har normale vikepliktsregler og dermed og unormale,

og noen bruker de internasjonale vikepliktsteglene.

 

I media skrives mere og mere : etter normale vikepliktstreler så hadde xxxxxx vikeplikt.

Vill tro at de unormale vikepliktsreglene er de særnorske reglene så der hadde xxxxx fått vikeplikt.

Om dette var på Svenskegrensa så har vell også Sverige , Særsvenske regler der xxxxx hadde fått vikeplikt.

 

Skal ett skips fører og støtteapperat være bra må det derfor minst bestå av en særnorske og en særsvenske og en fra OIS der vikeplikten avgjøres med stemmetall. Regel ?

Link to post
Share on other sites

Det hjelper lite når en har normale vikepliktsregler og dermed og unormale,

og noen bruker de internasjonale vikepliktsteglene.

 

Den som holder seg utelukkende til internasjonale regler i norsk farvann gjør feil. Man har plikt til å sette seg inn i de regler som gjelder der man ferdes.

Link to post
Share on other sites

Her hvor jeg holder till er det to menn som raser rundt med en rød 15 fots båt med vindskjerm og påhengsmotor og som presenterer seg som fiskeoppsynet.

 

Uanset hvor mye Karl Gustav har lest de særnoske reglene når han kommer inn Trondhjemsfjorden med sin svære lystbåt vil han ikke vike før i siste liten eller for sent for denne nyttetraffikk båten om den kommer inn på skjerende kurs fra babord .

 

 

Det er fulstendig idioti og gi slike båter rettigheter di ikke har etter internasjonale regler.

 

Skal det lages regler for alle båter og sitvasjoner og særregler så må jeg ha 2 sett slik at båten ikke blir skjev.

 

Norge er verdensmester i å lage regler og påbud men når en har driti på draget må det da gå an å snu og ta dette livsfalige waset vekk ?

 

Fiskebåter med garnspill har en fordel om det skulle gå galt , det går fort å få ..... ombord.

 

 

Sitat fra ”RETT OG VETT PÅ SJØEN” http://www.sjovett.no/Temaheftene/Temahefte3.pdf

"DE VIKTIGSTE

PRINSIPPENE FOR

STYRING OG SEILAS ER

vikeplikt for båter som kommer fra styrbord

vikeplikt for båter du innhenter

motorbåter har vikeplikt for seilbåter

fritidsbåter har vikeplikt for nyttefartøyer"

Sitat slutt.

Redigert av fiskebat (see edit history)
Link to post
Share on other sites

§ 7. Brovakt

Dette var nok mer hentydet på åpne farvann som nordsjøen o.l. Tar det for gitt at mannskapet er på tå hev dersom de er på vei inn Drøbaksundet. Noe annet ville være å sette til side reglene.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Her hvor jeg holder till er det to menn som raser rundt med en rød 15 fots båt med vindskjerm og påhengsmotor og som presenterer seg som fiskeoppsynet.

 

Uanset hvor mye Karl Gustav har lest de særnoske reglene når han kommer inn Trondhjemsfjorden med sin svære lystbåt vil han ikke vike før i siste liten eller for sent for denne nyttetraffikk båten om den kommer inn på skjerende kurs fra babord .

 

Det er fulstendig idioti og gi slike båter rettigheter de ikke har etter internasjonale regler.

 

Her er du vel ved sakens kjerne spør du meg, hvis jeg kommer med min fiskeskøyte eller fraktejekte på rund 50'++ i et veldig trangt farvann skal jeg altså vite for disse karene i 15' foteren bare fordi de påstår å være nyttetrafikk ?

På Oslo havn er det innimellom partybåter som brøyter seg vei, særlig moro er det når de kjører rundt i Sanspollen og forsøker å benytte seg av nyttetrafikkregelen.

Vi har ikke disse karene med 15'eren her, det skulle blitt moro.

 

Regelen er selgsagt laget for at båter som har dårlig manøveringsevne skal få det lettere, ferjer etc.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ser en bort fra separasjons soner, så er et smalt farvann et farvann hvor to båter ikke kan passere hverandre. Da er det opp til disse to å vurdere hvem som skal passere først. Er det ikke plass til begge to så er det ikke plass til passering. Og dersom dette gjelder et større skip vs. en lilleputt så velger jeg (lilleputt) å vente til skipet har passert det trange farvannet. Kan ikke skjønne at dette skal være så vanskelig å oppfatte. Som nevnt av andre i tråden så kommer reglene/lovene til anvendelse etter et uhell e.l. I mellomtiden (før uhell) kan en gjøre seg kjent med disse slik at en har et minimum av de viktigste i skallen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Den som holder seg utelukkende til internasjonale regler i norsk farvann gjør feil. Man har plikt til å sette seg inn i de regler som gjelder der man ferdes.

både Ja o Nei............. :sweat:

 

om du Penny kommer hit til Sverige, eller er på veg ned til Danmark eller Tyskland eller vidare ner i Europa

da har du litt pugging o göre............ :smiley:

 

les Colregs 1a o 1b

 

.......kommer du in nattetid til eks. Tönberg du för en stor sejlbåt under sejl......

 

tale då om hur du ser forskjell på en taxibåt o noen annen fritidsmotorbåt!!!!

 

nej les 1a o 1b så skjönner du vad 'fiskebat' mener........... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Klikket meg gjennom Redningsselskapets "Båtførerprøve på nett" idag.

Spørsmål 6:

En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havområde. Hvem har vikeplikt for hvem?

Svaralternativer:

1 Motorbåten har vikeplikt for nyttefartøyet og nyttefartøyet har vikeplikt for seilbåten (12%)

2 Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet (53%)

3 Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten (35%)

 

Iflg redningsselskapets "fasit" er alt 2 riktig.

Siden det ikke står noe om havneområde eller sterkt beferdet lei (det står derimot "havområde" - noe som bringer assosiasjoner om fri plass til manøvrering i alle retninger i mitt hode) - svarte jeg (og 35% av de andre som har tatt quiz'en til nå) alternativ 3.

 

Skumle saker - trodde da redningsselskapet skulle være istand til å kvalitetssikre dette! Prøvde å finne en mailadresse for å forhøre meg om hvordan de hadde kommet fram til at alt. 2 skal være riktig svar man fant ingen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Dette MÅ være feil!!

Hadde det stått "havneområde" hadde jeg skjønt det, men dette blir jo helt VILLT :smash:

Eller må vi starte den rægla som "fiskebåt" holdt på med igjen :nonod: :nonod:

FOR: Med stoor seilbåt og lite nyttefartøy til havs, hva da??

Eller STOOR lystbåt og lite nyttefartøy, til HAVS ??

 

Etter MITT vokabular mener jeg bestemt at begge motorfartøyer viker for seilbåten, og vanlige vikepliktsregler gjelder mellom motorfartøyene.

 

Jeg ville ha svart alt. 3!

Redigert av Marwin (see edit history)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest alle innleggene har jeg bare 1 kommentar: Ja til obligaorisk båtføreropplæring!!! :sailing:

Nå er jo redningsselskapet sin "Båtførerprøve på nett" en del av den såkalte "opplæring" som bedrives da. Så kanskje man heller skulle rope etter (bedre) sertifisering av kursholdere / lærebokforfattere / online-quiz-programmerere ?

Å drive opplæring som er direkte feil bedrer ikke situasjonen!

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Nå er jo redningsselskapet sin "Båtførerprøve på nett" en del av den såkalte "opplæring" som bedrives da. Så kanskje man heller skulle rope etter (bedre) sertifisering av kursholdere / lærebokforfattere / online-quiz-programmerere ?

Å drive opplæring som er direkte feil bedrer ikke situasjonen!

Må bare si meg enig i dette :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Spørsmål 6:

En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havområde. Hvem har vikeplikt for hvem?

Svaralternativer:

1 Motorbåten har vikeplikt for nyttefartøyet og nyttefartøyet har vikeplikt for seilbåten (12%)

2 Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet (53%)

3 Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten (35%)

 

Iflg redningsselskapets "fasit" er alt 2 riktig.

 

 

Bedre kvalitetsikring av forelesere og produsere av Norske særregler er nok helt klart en en dyd av nødvendighet etter å ha sett disse svarene og fasiten, eller er det redningsselskapenes måte å skaffe seg nye havari kunder på ?

Att de lærde er provosert over mine innlegg skyldes nok at det har hvert manglende kvalitetsskontroll av deres kunnskapslagring og maglende egen vurderingsevne av stoffet .

 

Fasiten er gal , men rett etter Norske sær regler . Det værste er at de gir noen fartøytyper en slags forkjørsrett de ikke har.

 

Å holde unna kan vere mere vikktig både virkelig og juridisk strafferettslig en det å bryte vikeplikten.

Lov teksten :holde unna , flytter ikke vikeplikten over fra den ene til den andre , pga det juridiske punktet for når dette er rikktig aldri kan fastsettes ved lov.

Ett lite tipps til Sjøfarsdirektoratet : Sjøveisregel nr 4711 Det er ingen stor skamm å snu.

Link to post
Share on other sites

Basert på innlegg ovenfor og dette:

 

Hvilke kanal kan man sende nød melding på? Riktig svar Alle

Om det hadde stått: Hvilken kanal bør man sende nødmelding på? Riktig svar 16

Om det hadde stått: Hvilken kanal skal man fortrinnsvis sende nødmelding på? Riktig svar 16

Om det hadde stått: Hvilken kanal skal man sende nødmelding på? Riktig svar finnes ikke. Spørsmålet er i strid med radio instruksen.

 

Når det benyttes en eksamen med alternative svar og det kreves en % for å bestå (Ingen vurdering, ingen mulighet til forklaring) Daeksamensoppgavene være feilfrie og utvetydige

 

Det er de ikke i dag.

Link to post
Share on other sites

Går du mot hvit er du trygg.

 

Rød og grønn, er like ille.

 

Men det er jo ikke noen fare å gå i rød sektor mot et fyr om du bare vet hvor langt unna faren du er og dette kan du sjekke ved å krysspeile med et annet fyr, dernest endre kurs når du skifter fra siste sikkre sektor på de krysspeilede fyret. Et lite tips når det gjelder nattseiling på fyr, gå altid i delingslinja mellom to farger, der møter du mest sansynlig ikke "De store gutta".

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Spørsmål 6:

En seilbåt, et nyttefartøy og en motorbåt er på kryssende kurs i norsk havområde. Hvem har vikeplikt for hvem?

Svaralternativer:

1 Motorbåten har vikeplikt for nyttefartøyet og nyttefartøyet har vikeplikt for seilbåten (12%)

2 Motorbåten og seilbåten har vikeplikt for nyttefartøyet (53%)

3 Nyttefartøyet og motorbåten har vikeplikt for seilbåten (35%)

 

Iflg redningsselskapets "fasit" er alt 2 riktig.

Siden det ikke står noe om havneområde eller sterkt beferdet lei (det står derimot "havområde" - noe som bringer assosiasjoner om fri plass til manøvrering i alle retninger i mitt hode) - svarte jeg (og 35% av de andre som har tatt quiz'en til nå) alternativ 3.

 

Nå tok jeg båtførerprøven i våres og alternativ 2 er riktig enten dere piper eller skriker !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Nå tok jeg båtførerprøven i våres og alternativ 2 er riktig enten dere piper eller skriker !

For N-tusende gang: Hvor i all verden har du det fra? Så langt har ingen klart å finne paragrafen i sjøveisreglene hvor dette står!

Og før du henviser til paragraf 44, les den nøye og se at det står at den gjelder "når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde".

Vi snakker om båter som ikke passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde i det vikepliktssituasjonen oppstår.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Skal ikke henvise til noen som helst paragrafer jeg, men spørsmåler er et av de som finnes på en av eksamenene til Båtførerprøven og rett svaralternativ er nr 2.

Dette er hva aller som fører en lystbåt og tar båtførerprøven lærer. Hvis dette er vranglære må du ta det opp med de som lager prøvene og lærebøkene....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Dette er hva aller som fører en lystbåt og tar båtførerprøven lærer. Hvis dette er vranglære må du ta det opp med de som lager prøvene og lærebøkene....

Det var det jeg begynte med i dag ja, i innlegg #134. Et poeng er at når "opplæringen" består av vranglære er vi bedre tjent uten.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Ja, det ville vært fint om det som står er riktig. Uansett, jeg har stor sans for at nyttetrafikken har sin forkjørsrett uansett om vi lystbåtfolk har seil eller ikke.

Jeg hadde skipperen på Svelvikfergen som lærer og han fortalte at av og til tok han hensyn til seilbåter som slet med å kom opp Svelvikstrømmen, men han lot det IKKE være noe tvil om hvem som hadde retten på sin side. Nå er dette trangt farvann, men han var krystallklar på at seilbåter har vikeplikt for nyttetrafikk uansett.

 

Ser frem til en oppklaring i disse reglene, det er jo uholdbart med feil i en så viktig regel.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...