Jump to content

Kryper ikke på kne for å kjøpe en båt til 1,1 mill


hasog

Recommended Posts

Tja, på samme måte som at man ikke har tjent en krone på aksjer før disse er solgt så har man heller ikke tapt før disse er solgt! Og med tanke på at man også per idag hadde hatt en avkastning på 2200% ved en investering i 1980 og solgt disse i dagens mistrøstige marked så vet jeg ikke helt jeg. Og hvis man ikke hadde kjøpt aksjer så hadde sikkert disse pengene vært brukt på noe båtfjas som for lengst hadde gått utpå dato og vært erstattet med noe nyere fjas som hadde gått ut på dato og..... Ja, du skjønner sikkert tegninga? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Skal man aldri la folk få lov til å gjøre jobber sin, uten å bli minnet på at man tabbet seg ut for mange år til bake. Fikk en kunde på nakken for noen år siden jeg også. Jeg lærte av det å er uhyre glad for at ikke kunden min lagde stort nummer ut av det på et forum på nettet! Ekstra ille blir dette når en episode kan fotfølge meg resten av livet.

 

Bare en tanke, vet ikke om den var så gjennomtenkt!

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig enig i at det må være lov til å begå en tabbe. Og sånn sett har de nok svidd tilstrekkelig. Det å trekke det hele fram igjen nå var nok også litt av "allmenpreventive" hensyn - som en slags påminnelse til andre aktører i bransjen om at det kan være smart å forsøke å rydde litt opp etter seg dersom man har rotet det til. Så lenge folk viser at de gjør et forsøk på å rydde opp, tror jeg de aller fleste av oss viser stor grad av både forståelse og tilgivelse.

Link to post
Share on other sites

Bare en tanke.

Jeg tror det er klokt av båtprodusenten slik som i dette tilfellet å ikke engasjere seg i et forum. Alt tyder på at det gikk bra til slutt selv med en glipp. Hvis NB har lest denne tråden så tror jeg de gjorde klokt i å lære i stillhet. De har vel solgt 120 båter i året siden denne saken ble et tema.

 

Jeg har ingen tro på at NB hadde noe formål om å verken lure noen eller driver med skjult prissamarbeid.

 

Det er nok heller kanskje et forsøk på en strategi med formål om å bygge opp et forhandlernettverk hvor lojalitet en del av totalen. Et forhandlernettverk som kan yte service er ofte fraværende i båtbransjen, noe som gjør det vanskelig for produsentene å kommunisere med kundene mange ganger.

Link to post
Share on other sites

Hvis NB har lest denne tråden så tror jeg de gjorde klokt i å lære i stillhet.
Enig; hadde vel sannsynligvis bare blitt en unnskyldning basert på ingenting. En gedigen feil ble gjort av NB, men våre planer om anskaffelse av en slik båt i nokså nær framtid kommer ikke til å endres av en slik sak, men blir noe forundret over slik oppførsel og håper for deres del, som et anerkjent og robust båtmerke, at det ikke skjer igjen.
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hvordan går det med NB Marine nå?
Kan tenke meg de angrer litt for tiden. Kanskje han hadde fått kjøpt båten om det var snakk om i dag....

Er det fortsatt produksjon hos dem?

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Jeg har akkurat lest igjennom hele denne tråden og stiller meg i rekken med de som mener NB ikke bør slippe billig unna. Jeg jobber til daglig med prinsipper om kundefokus. Dette er et eksempel på meget dårlig kundefokus. Jeg er faktisk litt overassket. Er det virkelig mulig å være så klønete?

Link to post
Share on other sites

Har vært mye hissig stemning i denne tråden opp gjennom årene men er det nå egentlig så vanskelig å forstå fabrikken her , er det noen som tror at de vil nekte en person å kjøpe en båt de selv produserer uten begrunnelse i at de har inngått avtaler med sine forhandlere som legger retningslinjer med definerte geografiske områder , NB ville jo uansett selge båten om den ble solgt i Haugesund ,Alta eller Oslo.

Kanskje har de inngått en avtale med forhandlerne sine der disse skal følge opp ettermarkedet på sine nysolgte båter og får betalt for dette og for at båten skulle bli solgt utenfor definert distrikt ville medføre at NB måtte kjøpe denne tilbake først og så selge den selv , og forhandleren ikke ville gå med på dette. Hvem vet hva som pågikk i kulissene , det er ikke forbudt å prøve å skape et skikkelig forhandlernettverk , veldig mange gjør dette.

Link to post
Share on other sites

Hvem vet hva som pågikk i kulissene , det er ikke forbudt å prøve å skape et skikkelig forhandlernettverk , veldig mange gjør dette.

 

hvem vet? forestillingen ble iallefall en katastrofe. Dette er det eneste forhandlernettet jeg har hørt om som har forpliktet dem som ønsker å være kunder å bruke sin nærmeste forhandler. Man kan selvfølgelig velge å være kunde eller ikke..

 

..men det er jo over 5 år siden. Ting kan ha forandret seg siden da.

Link to post
Share on other sites

Det er nok ikke bare NB som driver med dette... flere i båtbransjen holder nok på slik den dag i dag.

 

I vår familie vurderer vi en ganske stor båt på over 45 fot og konstaterte i august at det var to slike til salgs i Norge. Begge brukte, men bare et par år gamle. Selv bor vi i Trondheim og var innom og så på en slik "demobåt" hos forhandler her i byen. Før vi kontaktet forhandleren i Trondheim hadde vi sett en annose for en slik båt nede på Vestlandet. Men vi ville gjerne ta en kikk på båten og vurdere den "live" før vi tok bryet med å kontakte selger på telefon. Det kunne jo selvfølgelig være aktuelt å handle båt av forhandleren i Trondheim også om vi fikk et bra tilbud. Men i utgangspunktet virket den båten å være priset vesentlig høyere.

 

Da vi samme uken ringte "sør for Stadt" for å spørre på den båten som hadde vesentlig lavere pris, men ellers var tilnærmet kliss lik gjorde vi den tabben å si at vi hadde sett på maken båt i Trondheim. Da fikk vi umiddelbart høre at dette var problematisk pga avtale med forhandleren i Trondheim. Dette gjorde både meg og kona som kunder rimelig forbannet og man føler seg urettferdig behandlet ved at forhandlere slik avtaler at han og han og du og jeg er "hans eiendom som kunder" mens han og han og hun og hun er en annen sin eiendom som kunder :nonod::crazy::headbang: . Siden båten ikke er norskprodusert er det nå svært fristende å handle utenlands i forbindelse med en ekstra lang sommerferie og betale toll når vi tar med båt hjem til Norge. Så i august likedan båt (2007 modell) til salgs utenlands, til en pris som før import/moms var under det halve av de to som var (er?) til salgs her hjemme nå i august.

 

Edit: beklager tyrkleif

Redigert av Helge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å fortelle at dette gjelder et prisspørsmål. Tviler på om forhandler på Vestlandet nekter deg å kjøpe dersom du er seriøst interessert.

Interessert - ja det er vi. Det som gjorde oss mest "pissed" var vel når vi fikk høre at han ikke kunne selge "oss" båten så billig som den var avertert fordi firmaet i Trondheim da skulle ha fortjeneste av dette salget :eek::crazy::puke:

Link to post
Share on other sites

Dette er temmelig vanlig. Snuste f.eks. på en demobrukt Nord Star i Stockholm for et par år siden, men ble prompte henvist til norsk importør. Endte likevel opp med _ikke_ å kjøpe av lokal forhandler, og var da påpasselig med å oppgi at jeg _ikke_ hadde pratet med de lokale i det hele tatt. Ingen regel uten unntak dog; det var nema-problema å kjøpe Falcon i Sverige. Moral: Ingen. Kunden har rett. Hvis forhandler er uenig i dette er det vel verst for han...

Link to post
Share on other sites

Ser ut som det er NB som får 'bank' i denne tråden, kanskje som fortjent. Men jeg er sikker på at det finnes lignende eller andre historier rundt samme tema om 'de' andre produsentene der ut. Har hørt mye og mangt om kvaliteten og oppfølgingen fra Viknes f.eks. Båtbransjen har utrolig mye å lære av bilbransjen og hvordan de håndterer sine kunder i ettermakedet. Båtbransjen bør skjerpe seg kraftig. En ting er helt sikkert, skulle jeg velge en norsk båt skal den være brukt, 2 til 3 år gammel, da er de fleste produksjonsfeil rettet opp. Og det er ikke til å kimse av. Så lykke til med NB eller Viknes eller what ever, så lenge den IKKE er ny.

Link to post
Share on other sites

Her har NB sovet i timen og driver en forretningsstrategi som både hemmer konkurranse og deres eget salg. Utrolig at det finnes så ukompetente mennesker i ledende stillinger.

Når det gjelder ettermarked og service/reklamasjoner er dette ikke noe problem uansett hvem som selger båten. Dette er rett og slett amatørmessig.

 

Jeg driver selv å bygger opp en merkevare i et annet marked og slike ting må man unngå for enhver pris. Enten har forhandleren forhandlerstatus med de retningslinjer som burde ligge til grunn for at skal kunne levere "no matter what" ellers drives det etter gamle "kommunistiske" måter å gjøre ting på, noe som hemmer både produsent og forhandler.

(bilbransjen har måttet omstille seg ganske mye etter at EU slapp løs fri konkurranse)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...