Jump to content

Kryper ikke på kne for å kjøpe en båt til 1,1 mill


hasog

Recommended Posts

Konklusjonen var iallfall at det som har skjedd ikke er ulovlig, den gamle loven tillot markedsdeling mellom forhandlere.

 

Det er også fremmet et forslag omm unntak ifm det nye EU direktivet slik at den gamle ordningen i praksis fremdeles vil gjelde....

Så får vi se om kundene godtar dette og er villig til å krype på kne for aller nådigst å få kjøpe en båt til 1.5 millioner.

 

 

:sailing:

Link to post
Share on other sites

Mystisk dette her, er det ingen som har fått med seg den andre artikkelen???

Begyner å bli en stund siden dette her. Men jeg mener det stod noe om at til "man ikke trodde det var ulovelig men at det lå i grenseland og man skulle se på saken" eller noe sånt...

Link to post
Share on other sites

Begyner å bli en stund siden dette her. Men jeg mener det stod noe om at til "man ikke trodde det var ulovelig men at det lå i grenseland og man skulle se på saken" eller noe sånt...

Ok, det er noe annerledes enn det rep. for Konk.tilsynet fortalte meg i dag.

 

Slik jeg forsto det har det fra dag 1 vært klart at NB ikke har foretatt seg noe ulovlig.

Isåfall synes jeg saken stiller seg i et annet lys.

 

Da ser jeg ikke bort ifra at det er korrekt som det har vært hevdet, at dette er en vanlig praksis blandt norske båtprodusenter....

Link to post
Share on other sites

Begyner å bli en stund siden dette her. Men jeg mener det stod noe om at til "man ikke trodde det var ulovelig men at det lå i grenseland og man skulle se på saken" eller noe sånt...

Mener som deg at det sto ettellerannet om at det lå i grenseland, men at der ikke var noen konklusjon og at de skulle se på det... men husker ikke eksakt. Jeg skulle jo tatt vare på artikkelen, men det gjorde jeg altså ikke.

 

Forøvrig virker det veldig forbrukerfiendtlig det forslaget om unntak fra EU direktivet, som gjør at markedsdeling mellom forhandlere fortsatt skal være lovlig. De eneste som kan tjene på det er jo forhandlerne, mens vi forbrukere blir skadelidende. Så la oss håpe det ikke går gjennom.

 

terje

Link to post
Share on other sites

De eneste som kan tjene på det er jo forhandlerne, mens vi forbrukere blir skadelidende. Så la oss håpe det ikke går gjennom.

Slik jeg forsto det regnet de med at det ville gå gjennom.

 

Var fristet til å spørre hvem som var pådrivere bak unntaket, men lot det ligge......

Link to post
Share on other sites

Nei, vi kommer ihvertfall ikke lenger hvis vi lar NB vinne frem med sin "øredøvende stillhet"......

 

Med tanke på alle de nye lesere og brukere som stadig strømmer til baatplassen synes jeg denne tråden burde ligge fast på topp, slik at alle kan se hvordan NB prioriterer kundene sine.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Synd at en anerkjent produsent viser slik arroganse ovenfor sine kunder og for min del skulle jeg gjerne latt den bli stående.

Men vet vi fra tidligere at mange misliker faste tråder, bl.a. fordi det opptar plass på små skjermer.

Det er vel heller ikke sannsynlig at det vil skje noe mer i saken nå.

 

Den kan jo taes frem ved passende anledninger, antar at det ikke er siste gang denne problemstillingen kommer opp..... :seeya:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg sendte regelmessig mail hver uke, seriøst, høflig og ordentlig.

 

Har jeg fått svar  :sailing::yesnod: :yesnod: :sleep:

 

I min oppfatning har NB oppnådd å plassere seg laaaaaangt ute på skalaen av båtforhandlere som ikke vet hva service og kundepleie er for noe.

 

mvh

Poseidon

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Da kommer vi vel ikke lenger i denne saken og den fjernes fra toppen.

Burde ikke NB legges inn i erfaringsdatabasen med link til denne diskusjonen??

 

Mvh,

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 5 måneder senere...

Ikke legg ned denne saken, for det kommer stadig grønnskollinger som meg selv som ikke har sett denne saken tidligere. Har lest igjennom hele kostebinderiet og gremmes over holdningen til NB, en liten unskyldning og saken hadde tatt en helt annen vending. Har selv drevet firma i en årrekke og det er mange kunder som jeg hadde hatt lyst til sparke bak, men jeg vet at sparket kommer tidobbelt tilbake. Så for oss nye her i forumet så er det fint at sånne saker kommer fram iblant.

Ha en nydelig båtsommer alle sammen.

Roy.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror dette vil forsvinne over tid. I dag har ofte forhandlere definerte distrikter/regioner der de mener å ha enerett på å selge produsentens merke (om det ikke er i forhandleravtalen kan det være at de mener de har "hevd" på regionen pga langt samarbeide). Dette innebærer at forhandleren driver det lokale markedet aktivt. Utfordringen som oppstår er mye skapt av internett. Plutselig finnes det ikke lenger definerte regioner - for alle forhandlerne har egne hjemmesider, de annonserer på Finn og Baatnett- som er globalt medium (www=world wide web). I tillegg finnes forum som Baatplassen som også er på www - og vips har vi et gjennomsiktig marked der båtkjøpere kan sammenligne priser mellom forhandlere, via mail kan man innhente tilbud og man utveksler åpent eller via mail hvilke priser og rabatter man har fått. Det gir økt makt til forbruker - hvilket er veldig bra. Og det gir økt frustrasjon hos forhandler og fabrikk - inntill de tilpasser seg markedet.

 

Problemet blir enda større når man i tillegg har det slik som NB (og enkelte andre produsenter) at fabrikken selv selger båter i regionen rundt markedet - og tjener ekstra på de båtene (for da får de forhandleravansen selv) - ja da er det duket for litt uro i markedet pga mange kryssende interesser.

 

Jeg tror dette vil gå seg til over tid - men selv reagerer jeg svært negativt når jeg av forhandler blir bedt om å oppføre meg ordentlig og ta kontakt med "min lokale forhandler" og slutte og sette forhandlere opp mot hverandre. I beste fall blir jeg sur - i værste fall lar jeg være å kjøpe det merket jeg hadde tenkt å kjøpe. Mest sannsynlig det siste - for jeg blir ganske så provosert av slik oppførsel.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter å ha lest hele tråden, er det to ting som slår meg:

 

1: Jeg har opplevd tilsvarende kundebehandlingsarroganse tidligere i forbindelse med min bil og den bilforhandleren skal jeg aldri mer bruke.

2: Dette har jeg ikke fortalt forhandleren, men som de fleste andre bare fortalt det til alle jeg kjenner.

 

Her har NB hatt utallige muligheter til å komme med sin versjon, men når de ikke vil det, da sier det meg en hel del om hvordan de behandler sine kunder. Og slike firmaer får ikke mine penger.

 

I en tid der produktene blir likere og likere, er det merkevarebygging og kundetilfredshet som gjelder. Jeg tror ikke det er på agendaen hos NB om dagen. Det minner meg om Tandberg Radiofabrikk som vedtok på et styremøte at de hadde verdens beste teknologi for båndspillere, og ikke trengte utvlike noen ny. Hvor er de i dag? Borte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...