Jump to content

Kryper ikke på kne for å kjøpe en båt til 1,1 mill


hasog

Recommended Posts

Arnstein: "Det er tross alt antakelig kun noen få i ledelsen som står bak det hele. "

 

Nå er det da faktisk slik at det er ledelsen som legger opp policy, står for rutinene, og bestemmer det aller meste som er av interesse for kundene. Så; selv om jeg er enig i din vurdering av at dette er en ledelsesbestemmelse, er akkurat det poenget vesentlig for meg i forhold til at jeg ville tenke meg om en masse ganger før jeg anbefalte noen å inngå avtaler eller annet med dette firmaet. (Ikke aktuelt for meg selv, ettersom jeg av andre grunner valgte en av de andre leverandørene på Askøy)

 

God helg

Laholm

Link to post
Share on other sites

Heldigvis har de fleste forhandlere/produsenter en annen politikk. Det er dette et godt eksempel på. Sakset fra dagens lokalavis. (Smaalenenes Avis).

Her selges det båter fra Indre Østfold til Ålesund og Bergen !

 

Sitat:

Mysen-firmaet har solgt båter siden 1960. (Bergerkrysset Fritid)

 

– Men i de siste seks-sju årene har vi blitt mye større, sier Gimmingsrud. Askeladden 605 Explorer til 330.000 kroner og Askeladden 475 Freestyle til 130.000 kroner er de to mestselgende typene i år hos Bergerkrysset Fritid, som selger båter til hele Østlandet.

 

– Til Sarpsborg, her i distriktet og Oslo. Vi har også solgt to til Ålesund og en til Bergen. Det er litt moro, smiler han. Det er rene retur-ordningen, ettersom Askeladden-båten blir produsert i Hagavik utenfor Bergen.

 

Hele artikkelen står å lese her: http://www.smaalenene.no/magasinet/livssti...icle1087951.ece

 

 

syvers  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Verdens beste bilselger Joe Girard er for tiden i Stavanger. Han holder foredrag om hvordan han fikk det til. Han solgte i gjennomsnitt 6 biler til dagen. Det normale var 7 i måneden. Han ble kåret til beste bilselger 12 år på rad. Jeg hørte interjuv på radioen hvor han uttalte bl.a. følgende.

"Nøkkelen til suksess er 3 ting - service, service og service ovenfor kjøpere. Salget av en ting avsluttes ikke når papirene er undertegnet - det er da salget starter. Iallefall hvis du skal beholde dem som kunder. Kunden kjøper ikke bilen først. Kunden kjøper meg først deretter bilen.

Noen som påtar seg å koble Joe Girard til NB for kurs i salg og kundebehandling. Nå tror jeg de virkelig trenger det hvis de skal redde stumpene.

Link to post
Share on other sites

Nå har det gått 2 uker over påske.

Har i dag snakket med Web-ansvarlig hos Konkurransetilsynet og han skal sjekke opp hva som skjer i saken.

Og NB marine har heller ikke svart. Det spørs vel om de i det hele tatt kommer med en uttalelse - tipper de regner med at stormen blåser vekk i løpet av kort tid... jaja - man kan ikke tvinge dem til å si noe heller.

 

Ha en fin båthelg  

Terje   :crazy:

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar,

 

Ja det var jo en kjekk tilbakemelding!

 

Da får vi si som folkeminnegranskeren "onkel" Bondevik: "Der er von i eit hangande snøre!"

 

mvh

Poseidon

 

PS

Det er forresten tydelig at NB's gode navn og rykte i båtkretser begynner å få enkelte frynser i kanten allerede: Jeg har truffet på ganske mange i mine båtkurs de siste ukene som er forskrekket over NB's måte å "håndtere" denne saken på....

DS

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

I dagens utgave av Dagens Næringsliv står det en artikkel om den nye konkurranseloven som trer i kraft 1. mai 2004. Artikkelen er skrevet av advokat Christian Bendiksen.

 

Han bruker et eksempel som er tilsvarende "NB saken", dog bruker han et tenkt eksempel om brus salg og -distribusjon. I følge advokaten er en regional inndeling som den NB har praktisert fullt lovlig i hht den gamle konkuranseloven.

 

Den nye konkurranseloven tar opp i seg mye av EU's konkurranselovgivning, og dermed blir denne type regional markedsinndeling forbrudt i den nye loven. En slik markedsdeling defineres som opptreden "som har til formål eller virkning ... å innskrenke konkurransen".

 

Dermed er det bare 7 dager igjen før NB's praksis med å nekte forhandler å selge båter utenfor sitt distrikt er ulovlig. Vi får håpe at NB også leser Dagens Næringsliv.

 

Om det er noen som har lyst til å teste om NB har endret sin politikk, så ligger det en ny 870 til salgs på http://www.finn.no/finn/boat/object?id=420...217&pos=0&rub=7. Det står ikke i annonsen at tilbudet kun gjelder for personer bosatt i forhandlerens distrikt.

Link to post
Share on other sites

Om det er noen som har lyst til å teste om NB har endret sin politikk, så ligger det en ny 870 til salgs på http://www.finn.no/finn/boat/object?id=420...217&pos=0&rub=7. Det står ikke i annonsen at tilbudet kun gjelder for personer bosatt i forhandlerens distrikt.

 

Ang denne NB 870 som er til salgs på Rong i Øygarden komune så har den vert henvist til noen ganger i denne tråden. Å koble dette som sannsynligvis er et  privatsalg til NB sine salgsrutiner er vel bare ødeleggende for selgeren fra Øygarden. NB Marine ligger på Askøy!!

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk tilbud fra NB på Askøy, men de kunne ikke levere før etter sommeren. Fant en ny båt på internett hos Båtsenteret i Haugesund. De kunne levere i juni. Jeg ringte dem og ba om tilbud. Etter noen dager ringte selgeren tilbake og beklaget at han ikke fikk lov å levere en slik båt til meg.

...hmmm! Om en som driver forretning i Norge har en vare for salg har han etter loven ikke anledning til å nekte salg til en kjøper som er villig til å betale den pris varen har i forretningen.

 

Jeg mener å huske at dette ble satt på prøve på 70-tallet da det var rasjonering/knapphet på bensin i Norge. Enkelte bensinforhandlere ville bare selge til faste kunder. Dette måtte de holde opp med, fordi det var i strid med norsk lov. Ville tro det samme må gjelde her.

 

Dessuten: Det verste en produsent eller leverandør kan gjøre i et marked, - uansett årsak er "å ikke levere".

Link to post
Share on other sites

Fra Bergens tidende idag :http://bt.no/lokalt/bergen/article255206

 

Ble nektet båt - men fikk 10.000

 

Terje Monssen hadde pengene klare, men fikk ikke kjøpe drømmebåten fordi han bodde i feil by. I frustrasjon tipset han BT om forviklingene. Det gjorde ham 10.000 kroner rikere.

 

 

Publisert: 29. apr. 2004, 06:00

Oppdatert: 28. apr. 2004, 22:26

 

ROY HILMAR SVENDSEN

 

Monssen hadde lyst på ny båt til sommeren. Produsenten på Askøy ikke kunne levere båten, en NB 8700 til 1,1 millioner kroner, før til høsten. Derfor tok han kontakt med en leverandør i Haugesund som kunne skaffe båten allerede i juni. Noen dager senere ringte forhandleren tilbake, og fortalte at produsenten NB Marine på Askøy nektet dem å selge båter til kunder i Bergens-området.

 

Båtkjøperen reagerte med vantro, og tipset Bergens Tidende om den vanvittige historien. Saken ble hovedoppslag i avisen 26. mars.

 

Båtferie likevel

Ferie på sjøen blir det likevel for Monsen og familien hans. I stedet for NB-båten han ikke fikk lov å kjøpe, har han nå skaffet seg en brukt 31-fots Sandvik 920 Thermo. På båtturen kan han kose seg med 10.000 kroner ekstra, som er belønningen for månedens beste nyhetstips til BT i mars.

 

- Det var en oppsiktsvekkende sak som også ble toppsak i avisen, og vi fikk tipset alene, er begrunnelsen fra nyhetsredaktør Anne Gjerde.

 

Saken vakte stor oppsikt i båtmiljøet. Flere privatpersoner tok kontakt og tilbød ham å kjøpe en lik båt brukt, og for å diskutere lovligheten av salgsforbudet Haugesund-butikken fikk av NB Marine.

 

- Folk flest rister på hodet og tror ikke at slikt kan gå an, forteller Terje Monssen.

 

- Har du hørt noe fra NB Marine eller produsenten etter at saken ble omtalt i BT?

 

- Nei, ingen verdens ting. Men jeg får vel sende dem en mail og takke dem for de 10.000 kronene jeg får for tipset, ler Monssen.

Link to post
Share on other sites

Dette må vel være skikkelig flaut for Erik og Co å bli omtalt slik av Vestlandets største avis.

 

MOLBOHISTORIEN: Forsøket på båtkjøp endte i hovedoppslag i BT.

 

 

BELØNNET: Terje Monssen ringte BT og fortalte at han ikke fikk kjøpe båt i Haugesund siden han bor i Bergen. For det får han månedens 10.000-tips.

 

Steinar

Link to post
Share on other sites

Det var hyggelig å høre at Terje fikk seg båt i sommer, til tross for alt som har skjedd.

 

Etter så mye dette temaet har blitt omtalt, var det ingen grunn for at det ikke skulle bli månedens beste nyhetstips.  :seeya:

 

Men vi venter fortsatt på svar fra NB.  :nonod:

 

 

Ønsker Terje og familien en god sommer og lykke til med ny og fin båt!  :flag:

Link to post
Share on other sites

Hei Anders, og tusen takk for det.

 

Båten er på plass på Drange utenfor Bergen og vi er alle meget godt fornøyd med valg av båt. Stor og romslig med alle nødvendige fasiliteter ombord.

 

NB kommer sannsynligvis aldri til å svare på spørsmålene våre. Personlig synes jeg de er håpløst arrogante i forhold til alle oss som har bedt dem om en uttalelse, men de har vel konkludert med at slike frekke kunder vil de ikke ha uansett.

 

Jeg er ihverfall glad for støtten jeg har fått fra dere alle, og selvfølgelig også glad for pengene fra BT. Penger var ikke i mine tanker når jeg tipset dem, så jeg ble skikkelig overrasket i går kveld når jeg fikk telefonen fra dem.

 

Ha en strålende sommer du og alle dere andre også.

 

 

Mvh

terje

Link to post
Share on other sites

Har sett at det ikke virker før jeg og. At det no plutselig er rettet opp er vel kanskje et tegn på at de ihvertfall følger med på hva som blir skrevet på denne siden - så da ser de ihvertfall hva båtfolket mener om denne saken. Og det gjør vel kanskje sitt til at de lærer til en annen gang? Vi får ihvertfall håpe det for fremtidige NB kjøpere.   :seeya:

 

terje

Link to post
Share on other sites

Laholm stiller nok i klassen over meg. Viknes 1030 - en lekkerbisken fra et verft på Askøy. Det er noe med de Askøyfolka - båt kan de virkelig lage.

 

Har nettopp vært ute med båten for å ta service på motor. Der traff jeg en annen meget hyggelig kar fra båthavnen på Drange. Han har brukt hele kvelden på å vise meg og hjelpe meg med diverse dilldall (VP TAMD41A). Bl.annet har vi feilsøkt for å finne ut hvorfor turteller ikke virker. Vi fant ikke feilen, men jeg lærte en hel haug. Fantastisk med hyggelige mennesker som hjelper og deler sin egen erfaring med oss "grønnskollinger". Det er båtfolkets holdninger og hyggelige væremåte som gjør båtlivet så flott!  :cheers:

 

Ha en fin båthelg

 

mvh

terje

Link to post
Share on other sites

Det er tragikomisk at NB graver hodet ned i sanden i stedet for å erkjenne virkeligheten av dagens forbrukersamfunn.  Verre er det når en sak som dette kunne vært utnyttet av NB til å skape fremragende PR for firmaet ved å vise en positiv og forbrukerorientert service etter at saken först ble slått opp, i stedet velger å håndtere den på en måte som mer ville passet fordums Sovjet-tider.  NB's kunnskaper om markedsföring ser ut til å være omvendt proporsjonal med deres båtbyggertalent.

 

Kåre

Link to post
Share on other sites

Denne strengen at Internet kobler nær og fjern. Jeg har hatt innlegg med mening om saken, oppdager nå at Terjes båtplass ligger 45 cm fra min. Jeg kan bekrefte for plassens medlemmer at han har fått tak i en meget fin båt! God helg til dere alle!

Ja, det er på Drange det skjer :lol:

 

Mvh

harBayliner (som slipper å betale dyr havneleie....)

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg fått svar fra Konkurransetilsynet.

 

Det viser seg at de kom med en uttalelse om saken i BT samme dag som artikkelen om NB, altså 26.03.

Kan ikke huske at dette har vært nevnt, klarer heller ikke å finne noen søke-funksjon på tidligere artikler hos BT...

 

Konklusjonen var iallfall at det som har skjedd ikke er ulovlig, den gamle loven tillot markedsdeling mellom forhandlere.

 

Det er også fremmet et forslag omm unntak ifm det nye EU direktivet slik at den gamle ordningen i praksis fremdeles vil gjelde....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...