Jump to content

Grand Banks "Astor" på tur


Astor

Recommended Posts

Dersom ladningen ikke er helt på topp anbefaler jeg følgende:

Skift ut YA-12 regulatorene med regulatorer fra Sterling. Fungerer perfekt hos meg.

Skift likeledes skilledioden (du har sikkert mer enn 1 volt tap her) med den nye fra Sterling som er tilpasset 2 dynamoer og 3 batteribanker - tapet er mindre enn 0.1 volt. Fungerer perfekt hos meg.

Hva BEPen gjør hos deg vet jeg ikke.

Tilfeldig at jeg så dette innlegget her - lønner seg nok å reise spørsmålet i teknisk tråd, da får du flere svar.

 

Litt mer avsporing.

Mine kunskaper om strøm er meget begrenset. Og det viste seg det var mye galt med det elektriske ombord.

Litt mange hobby elektrikere som har holdt på.

For å få en skikkelig gjennomgang og være sikker på å få gjort det skikkelig, så tok jeg kontakt med Jorg Beckerog fikk han til å ta en sjekk.

 

Status, skille rele var gåent, Ladac regulatoren pøste uhemmet på med strøm. Jordfeil på 230 anlegget, voltmeteret viste feil. Når all strøm var slått av, så var det fortsatt spenning i instrumentpanelet. Var batteriet til baugtrusteren som levde sitt eget liv. +ett par andre småting.

 

Så nå er jeg på jobb i Brazil og Jorg tar noen timer i båten for å få rettet opp i galskapen.

Blir selvfølgelig en Sterling regulator PDR og og ett PSR skillerele.

Desverre så hadde han ikke tid mens jeg var hjemme. For skulle gjerne sett over skulderen på han, mens han holdt på. For å få lært litt.

 

Vanligvis så forsøker jeg og gjøre ting selv, for å spare noen kroner. Men denne gang tok jeg meg råd til en proff og det tror jeg ikke at jeg kommer til å angre på.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

tapet er mindre enn 0.1 volt.

 

Kan noen med kunnskap om elektronikk forklare dette for meg.

Vi snakke om en diode. En halvleder.

Såvidt meg bekjent er det nominelle spenningsfallet over en kiseldiode 0.7 V. Litt avhengig av strøm og temperatur.

Og tilsvarende for germanium 0.3 V.

Er det en tredje type dioder?

Link to post
Share on other sites

Kabel-søker? Har du noe mer spesifikk?

Det han tenker på her er nok et testinstrument ala en "prøvelampe". Den gir enten enten en pipetone eller lyser når man måler forbindelse mellom to punkter. Kan være grei å ha for å finne ut hvilken ledning/kabel som ender opp hvor. Biltema har i hvertfall en slik prøvelampe (Artikkel nr. 12-669). Du kan forøvrig gjøre samme testen med et multimeter i "ohm-stilling".

Link to post
Share on other sites

Dengang jeg vurderte å kjøpe en GB ble det et betydelig tema utstyr som var endret fra 24 volt til 12 volt. Flere av de båtene jeg undersøkte hadde 24 volt anlegg som orginalt utstyr.

Dette var for sparsomt i forhold til 12 volt kabelopplegg - dette var noe av grunnet til at jeg faset ut GB.

Jeg har truffet noen tyskere som i ettertid har brukt betydelige midler på å oppgradere det elektriske utstyret ombord på sin GB.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Vår båt er solgt ny til Sverige og har 12 volt over hele skuta. Heldigvis.

220 volt delen er av nyere dato (2000) med skilletrafo og det hele. Jeg tror rett og slett Ladacen har tatt kvelden, eller den koblingsskinnen den er koblet opp mot. Har satt inn en 16 amp. lader i to døgn nå og nå¨er alt som det skal.

Uansett vil jeg gjerne ha en kyndig person som kan gi meg råd over hva som kan plukkes ned av gammelt utstyr.

En tangampermeter hadde sikkert hjulpet meg til å se om det er liv i ledningene.

maskinrom_2.jpg

 

Disse YA-12 har jeg fått via IM rede på er av meget god kvalitet. Degjør joben sin fortsatt og vil ikke bli byttet ut.

 

maskinrom_3.jpg

Denne er jeg i tvil om gjør jobben sin. Den røde ledningen med gul klemme kommer fra Ladacen. Jeg har målt mot den og til jord og får ingen utslag. Mulig jeg gjør feil.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Astor på NRK!

 

Man skal ikke skimse av 7 sekunder på selveste rikskanalen. :cool:

Klippet ligger HER. Ble vist på NRK 2 i repise i kveld.

 

Litt småstolt, men dog vises Astor ut av Gullholmsundet på vei mot Værla og Mossekanalen. Vises i klippet fra 22.47 til 22.54.

 

Noen bedre?

 

Lagt til: De må ha vist at jeg var på vei til Moss.....

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Lagt til: De må ha vist at jeg var på vei til Moss.....

...eller, du må ha visst at de lå der og filmet :wink: Linselus kaller man vel slike. :lol:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Får bare opp svart skjerm med meldingen:

>Klippet du prøver å se er dessverre ikke tilgjengelig, forsøk senere.<

 

Er det bare "lokalbefolkningen" der øst som får se dette programmet,

eller er det noen spesielle innstillinger jeg må gjøre.

(Ser fint NRK-lokalen Rogaland)

 

Mvh. Hafrsfjord

Link to post
Share on other sites

Er det bare "lokalbefolkningen" der øst som får se dette programmet,

eller er det noen spesielle innstillinger jeg må gjøre.

(Ser fint NRK-lokalen Rogaland)

 

Mvh. Hafrsfjord

 

Trolig har for mange gått inn samtidig for å se programmet? Jeg forsøkte akkurat nå og fikk det greit opp.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Våren er kommet til Oslofjorden. Vi merker det på humøret på folk vi møter. Man blir lettere til sinns.

Helgens besøk i Horten kom i vårens aller første tegn. Hjemturen i dag gikk i strålende solskinn og for første gang i år satt vi oppe på soldekket og nøt turen. Vi møtte vinterens siste rester av isflak som hadde tatt veien fra Drammensfjorden, ut Svelvikstrømmen med retning Stalsberget sør på Jeløy.

Vi fikk også sett nybåten til Tine. Endelig kom han seg ut av Indre havn og isen.

 

Her noen bilder fra turen:

 

siste_snoefall.jpg

Mandag møtte dette synet oss da vi skulle måke båten.

 

 

mor_major_og_kaffeselskap.jpg

Vi har vært hos "Mor Major II" og inspisert skipet. Flott båt med masser av plass og komfort. Takk for kaffe og sjokolade, Kirsti og Terje!

 

longside_i_horten_.jpg

Ser vi bort fra snøen rundt skulle vi tro at det var august og makrellfestival. Trangt om plassen og båter utenpå hverandre. Koslig.

 

 

gjoer_klart_2.jpg

Vi har en klar målsetting i år å bruke vest når vi er i fart og er ute på dekk.

 

gjoer_klart.jpg

Fruen gjør klar fending før hjemmehavn.

 

vaaren_over_toftelandet.jpg

Her et passerer vi snart Tofteholmen på vei opp mot Hurumlandet.

 

 

vaaren_over_breiangen.jpg

Vårstemning over Breiangen.

 

fruen_paa_fb.jpg

Vi nærmer oss hjemmehavn på Storsand.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

........ og takk for nok en hyggelig kveld ombord i Astor! Rart med det gitt; med hyggelige båtfolk og hengiven båtprat går tiden unna i en fei! :lol:

 

Flotte bilder fra veien hjem. Vi så det lå en del isflak i fjorden da vi tok ferja over-

Vi sees!

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...