Jump to content

Vil bare takke 2 hekksjøgeneraler!


Ulv I

Recommended Posts

Får hive meg på.

 

Var en tur ute på Iddefjorden i Halden i dag. Da kom det en stor båt i ca 19 20 knop. Han lagde større hekksjø enn jeg noen gang har vært borti her i fjorden. Den ene fortøynings tauet røk i spleisen av all rykkinga. Båten vugga så at fenderlista var nedi vannet.

 

Det var den svenske polis båten!!! :flag_sw:

 

Han kom motsatt vei en time etterpå i mye større fart. Da med mindre sjø heldigvis.

 

Funker vel dårlig å anmelde den svenske polisen :headbang:

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan du si. Noen ønsker å markedsføre sine dokumenterbare maritime formalkunnskaper, andre sin påståtte høye moral, atter andre sitt gode humør, og i sum så er vi vel et samfunn bestående av forskjellige individer med forskjellige holdninger og meninger som gjør det litt spennende å leve?

I kveld liker jeg deg litt bedre :thumbsup: Klem :wink:

 

Det er ganske fantastisk og sikkert typisk norsk, at det ikke er mulig å vise hensyn og ha "rom" for at andre kan sam-eksistere med en selv i den samme fjord. Det synes å være en problemstilling som går "begge veier"... Det er betryggende at vi er litt mer hardhudet her vest.

Du har helt rett!!! Og det blir bare værre og værre her ned iallefall. Det er spesielt på to områder disse individene gjør seg bemerket, og det er faktisk i store båter ala Princess, og i slike tricotdresser på racersykkel langs veien gjerne to-tre stykker i bredden. Hvorfor er det slik i Norge, at så mange vil at andre skal rette seg etter hva en selv mener og gjør? Og det øker bare på med spisse albuer fra alle hold, uansett hvor man setter sitt rene ben.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Var en tur ute på Iddefjorden i Halden i dag. Da kom det en stor båt i ca 19 20 knop. Han lagde større hekksjø enn jeg noen gang har vært borti her i fjorden. Den ene fortøynings tauet røk i spleisen av all rykkinga. Båten vugga så at fenderlista var nedi vannet.

 

Det var den svenske polis båten!!! :flag_sw:

 

Så den jeg og, ikke et smykke av en politibåt. Det meste med motor kjører vel i fra den ?

Link to post
Share on other sites

Det er ikke Høili som står som eier av denne båten, men en bedriftseier i Oslo hvor den også har hjemmehavn :thumbsup:

Den har vært omtalt i Fredrikstad Blad. Jeg lå også rett ved de i Strømstad havn når de kom dit på vei hjem fra stedet de hadde kjøpt den, og lå over der til neste dag. Ingen fra Oslo ombord da gett, kun Fredrikstad se. Det ble endel ståhei i Strømstad havn den kvelden for å få plass til den uanmeldte gjesten :giggle:

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

Gode venner,

 

Mitt innlegg (581 i tråden) hadde sin bakgrunn i en konkret opplevelse, som baserte seg på en passering av en Princess. Det lå ikke inne en generell fordømmelse av princesseiere, men det er jo interessant at "princessmobbing" kommer opp i ett innlegg. At vi beskyldes for å ha lagt oss til i et område der vi må akseptere hekkbølger er også interessant, vi lå ved en kommunal kai som har vært der veldig lenge. I mitt fag heter det "victim-blaming", eller "skyld på offeret" (mye brukt i diskusjoner om AIDS i en mer global sammenheng).

 

Ingen av de mange innleggene etter min postering rokker etter min mening ved det som var hensikten, nemlig å påpeke at vi alle (meg selv inkludert) må bli flinkere til å huske på at vi lager solid bølger bak oss (kjent som hekkbølger) når vi farer av gårde i hastigheter over 10 knop.

 

Uten særlig håp om at det vil ha noen effekt på det generelle adrenalinniåvet på Båtplassen tillater jeg meg likevel å be om en viss realitetsvurdering før man kaster seg over tastaturet.

 

Med de beste ønsker om en fortsatt god søndagskveld.

Laholm

Link to post
Share on other sites

Vel, der er faktisk registrert flere båter i Hordaland enn i Oslo. :diving:

Hvis du tar med registrerte båter i akershus, østfold, buskerud og vestfold som alle grenser til den samme fjorden får du et helt annet størrelsesforhold.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Link to post
Share on other sites

I følge noe jeg leste på nett, så eies den av Helge Henriksen.

Men at Høili og noen andre har chartret den forundrer ikke, da minsteprisen er 50000; for en svipptur på fjorden :-/

Nei den var ikke chartret når jeg så den, da hadde den ennå ikke vært i Norge, og det var Høili og en til som kom med den fra Europa når den var kjøpt. Hørte de snakket om hvor lang tid de hadde brukt, drivstoff, fart, osv. Da ble det også informert rett etter i avisen at den skulle ut i chartertrafikk på bla vestlandet, og pr idag er den jo registrert til utleie i et charterfirma med kontor i Oslo. Båten er nok registrert på et firma, og det kan jo være flere medeiere for hva jeg vet. Men det var nå iallefall denne Høili som kom drassende med balja fra St.Tropez eller hvor det var.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Link to post
Share on other sites

[quote name='Laholm' timestamp='1307308491'

 

Ingen av de mange innleggene etter min postering rokker etter min mening ved det som var hensikten, nemlig å påpeke at vi alle (meg selv inkludert) må bli flinkere til å huske på at vi lager solid bølger bak oss (kjent som hekkbølger) når vi farer av gårde i hastigheter over 10 knop.

 

For ikke å snakke om bølger i fartsområdet 7 til 10 mils fart fra enkelte hekksjøgeneraler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Gode venner,

 

Mitt innlegg (581 i tråden) hadde sin bakgrunn i en konkret opplevelse, som baserte seg på en passering av en Princess. Det lå ikke inne en generell fordømmelse av princesseiere, men det er jo interessant at "princessmobbing" kommer opp i ett innlegg. At vi beskyldes for å ha lagt oss til i et område der vi må akseptere hekkbølger er også interessant, vi lå ved en kommunal kai som har vært der veldig lenge. I mitt fag heter det "victim-blaming", eller "skyld på offeret" (mye brukt i diskusjoner om AIDS i en mer global sammenheng).

 

Ingen av de mange innleggene etter min postering rokker etter min mening ved det som var hensikten, nemlig å påpeke at vi alle (meg selv inkludert) må bli flinkere til å huske på at vi lager solid bølger bak oss (kjent som hekkbølger) når vi farer av gårde i hastigheter over 10 knop.

 

Uten særlig håp om at det vil ha noen effekt på det generelle adrenalinniåvet på Båtplassen tillater jeg meg likevel å be om en viss realitetsvurdering før man kaster seg over tastaturet.

 

Med de beste ønsker om en fortsatt god søndagskveld.

 

Enig. Hva gjelder Princess så er min mening at det er noe overprisa tupperware, men det har forøvrig lite med diskusjonen å gjøre.

Link to post
Share on other sites

Slik oppleves det i BP`s sjømann da de kommer fra alle kanter.

 

http://www.youtube.com/user/Yanmarfan?blend=9&ob=5#p/a/u/2/weiQZnbInjc

 

Sjømann imponerte IKKE i sjø! for ett ubrukelig rullende badekar! de bølgene der hadde jeg nok hverken giddet å gå rett i mot, så kort mellom bølgedalene at allerede på noen få grader kutter man det værste. tut & kjør i plan!

 

Ikke rart stakkars pricess eiere anklages når andre båter har slike egenskaper ;)

Link to post
Share on other sites

Jeg skulle gjerne ha byttelånt med en som eier en diger princess mot min for en liten aha opplevelse av hvordan det oppleves. (Noen som vil?) Jeg er ikke så plaget av dette da bølger er en del av havet og Polarn tåler en del sjø. Men mindre båter oppleves gjerne slik som det var i den sjømannen som forhåpentligvis er til dere med større båters ettertanke.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Da skal du heller låne en Fairline Polaren :giggle: De båtene er mindre strømlinjeformet enn Princess og lager unødvendig høy sjø :lol:

 

Men Fairline-førere er så høflige, eleverte og fører sitt fartøy med slik eleganse at du vil føle deg beæret av å ha fått ta del i hekksjøene deres! thumbsup.gif

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Så store båter har bedre sjøegenskaper enn de mindre. De store kan gå lenger ut og de mindre lenger inn mot land. Er farevannet trangt kan de store ta det litt roligere som den siste i filmen gjør. Den som går samme vei som sjømannen.

Bare et forslag.

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Med forbehold om at jeg "ser" filmen/omgivelsene riktig; Han som går sakte som du påpeker, han går vel faktisk på riktig side av leia. Hadde du befunnet deg der, så hadde kanskje motgående båter hatt muligheten til å legge seg enda lengre over til styrbord og dermed kunnet oppnådd lengre avstand?

 

Om det ikke er hastighetsbegrensninger i dette området; Ansees dette som utilgivelig kjøring, skjønner jeg at noen mener Hekksjøgeneralproblemet er svært stort. Og at man derfor, alt for ofte, opplever at glass og blomstervaser faller i dørken.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Slik oppleves det i BP`s sjømann da de kommer fra alle kanter.

 

http://www.youtube.com/user/Yanmarfan?blend=9&ob=5#p/a/u/2/weiQZnbInjc

Om dette anses som kritikkverdig kjøring av de 3 båtene så forstår jeg at mange blir sure. Ut i fra filmen ser dette helt OK ut. Du gikk på feil side av leia også - og du hadde tid til å gå opp i bølgene for å møte de.

 

Om du ikke liker det så sett båten i hagen da vel :wink:

 

Jeg har mange ganger påpekt dette med å gå på rett side av leia. Poenget med det er at det gjør det mulig å kjøre slik at de man forstyrrer med bølgene faktisk har tid til å møte bølgene og forberede seg. Ikke alle tenker på at plassering av egen båt i leia faktisk påvirker hvor nære andre kjører

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

:eek: Ypper på meg "store gutta" å greier :lol: :lol: Det er ikke min båt men en her på BP sin :smash:

Men skal jeg trekke noe fornuftig ut av siste innlegg så er jeg enig i at små båter BØR går nærmere land så de store kan gå lenger ut.

Redigert av Polarn (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Link to post
Share on other sites

Ypper på meg "store gutta" å greier

Men skal jeg trekke noe fornuftig ut av siste innlegg så er jeg enig i at små båter BØR går nærmere land så de store kan gå lenger ut.

Du får alltid svar når vi ikke er enige. Og dette så ikke ille ut mener jeg.

 

Om alle holder rett side i leia blir det god plass i midten til de som vil passere

 

Jeg forsvarer ikke passeringer på kort avstand der småbåter ikke har tid til å forberede seg på store bølger, men man må akseptere at det er bølger på vannet. Uansett om de kommer fra andre båter eller vær.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...