Sistestyrmann Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg har aldri hørt et negativt ord om Bavaria seilbåter.....bare opplevd og oppfattet andres mening og kommentar, som går i disse retningene. Selv har jeg tilnærmet samme oppfatning. Dette var en litt merkelig måte å ordlegge seg på Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Nimbuster; Det der var vel en rimelig markant selvmotsigelse Rart det at "pinnebåt uttrykket" skal linkes til Bavaria. For min del er det slik at båten ligger i Oslo. Det er usedvanlig kjedelig å krysse seg nedover indre oslo fjord for å komme seg ut i "interessant" område. ( Jeg pleier alltid av en eller annen grunn å gå akkurat når alle fergene og cruise skipene også skal gå, og da blir det så slitsomt å krangle seg imellom disse. ) Derfor er vel for meg som for andre strekningen at Oslo - Sandspollen er en transport etappe. Mange ser nok at en stor prosentandel av seilbåtene da stort sett går for motor i indre oslo fjord. - Og Bavaria er jo et betydelig antall, så da kan det jo se ut som om motorkjøring er symptomatisk for Bavaria eiere. Det er sikker slik at mange Bavaria eiere ikke er fullbefarene seilere ( meg inkludert selv om jeg har hatt seil båt i 4-5 år) Jeg tror imidlertid det er et fåtall av disse som ikke har ambisjoner om å lære å seile. -Båtpressen har f.eks uttalt at min båt seiler riktig så bra, så det bør være mulig å bli en habil seiler i en bavaria også. ( med rett mannskap) Redigert 10.August.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Bavaria seilbåter bærer sitt klengenavn med rette, nemlig "pinnebåter". Pinnebåter fordi svært få noengang har sett en Bavaria gå for seil. De aller fleste går for motor. Det er ikke hets, nimbuster, det er bare usakelig. (Og, det gode salget av Bavaria-båter har også medført en økning av antall rullestorseil som faktisk gjør at flere av de mer makelig anlagte båtfolkene setter seil.) Det jeg har lagt merke til er at med stadig større trafikk i havneområder så er mange seilbåter nokså forsiktige og går for motor. I dag er det egentlig ikke noe dumt valg, enten du er uerfaren selv eller bare har en mistanke om at det er svært mange sosekopper i båtene rundt deg. Sitér dette innlegget Link to post
Sahara Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg har heller ikke inntrykk av at "seilbåter for motor" er noe særeget Bavariafenomen. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær. Det er synd hvis folk tilsynelatende har det så travelt med å komme frem til et spesiellt sted til en spesiell tid at de ikke har tid til å seile. For meg er tiden under seil det viktigste. Ikke å komme frem til en spesiell gjestehavn før middag. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Jeg har heller ikke inntrykk av at "seilbåter for motor" er noe særeget Bavariafenomen. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær. Det er synd hvis folk tilsynelatende har det så travelt med å komme frem til et spesiellt sted til en spesiell tid at de ikke har tid til å seile. For meg er tiden under seil det viktigste. Ikke å komme frem til en spesiell gjestehavn før middag. - slik hadde det vært for meg også i en perfekt verden, - men det er den dessverre ikke. Av og til har man god tid og snegler seg av gårde uten tanke på tid. Andre ganger har man begrenset tid. En helgetur for meg f.eks medfører ganske langt motorstrekk på en fredag kveld ( for å komme til Interessant område). Seiling på Lørdag og seil på søndag frem til middagstid, og motor etter det hvis det gjør at jeg kan komme hjem til anstendig tid. Jeg har egjerne en jobb å gjøre på mandag morgen kl 08 00. Men for all del i prinsippet enig med deg. Redigert 10.August.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær. Det er godt å se at du "bare" lar deg overaske, for mange synes dette faktum er å være til stor irritasjon. For denne siste gruppen anbefaler jeg en chartertur til Spania, heller enn å "plages" ved å se alle disse seilbåtene som ikke bruker sine seil! Er forøvrig helt enig med deg at når målet (havnen) er nådd så er turen over, i allefall den beste delen av turen. ps Hvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren, det være seg på svenskysten eller på den norske kysten? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Rastløs Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) psHvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren, det være seg på svenskysten eller på den norske kysten? he he det var en ny vinkling. Forøvrig lurer jeg på hvorfor man kjøper seg en svær båt med store motorer når du allikevel tilbringer mesteparten av tiden på flybridgen i hjemmehavn. - men det plager ikke meg, for da vet jeg at det alltid er noen som har oppsyn i havna. oobs nå sporet vi visst av igjen. Redigert 10.August.2008 av Rastløs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Forøvrig lurer jeg på hvorfor man kjøper seg en svær båt med store motorer når du allikevel tilbringer mesteparten av tiden på flybridgen i hjemmehavn. Har du ikke skjønt dette da..... Det er fordi skipperen skal imponere naboen, den Se og Hør lesende kjærringa til skipperen liker ikke bølger og føler seg tryggest i havna, der hun kan ligge i sin blomstrende bh og en dry Martini i glasset.... samt at skipperen ikke er kompetent til å føre båten om det blåser mere enn flau vind... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sahara Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det kan vel oppfattes litt provoserende det jeg skrev, for det er jo mange gode grunner til å gå for motor. Spesiellt som Rastløs skriver, at man har begrenset tid eller kanskje man har mindre barn ombord. Men det jeg synes er litt rart, er hvor mange dette gjelder. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær. Her på vestlandet syns jeg faktisk at det har vært motsatt dette året. Har sjelden sett så mange seilbåter som seiler som i år. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Hvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren Det har forundret meg også det der , jeg kommer seilende i laber bris og båter som lett kunne sklidd avgårde med minimale hekkbølger i 20knop+ kjører akkurat så fort at de drar med seg halve fjorden forbi meg og bruker mest mulig drivstoff pr mil , kan det være at de er opptatt med å få omregistrert seilebåter til pinnebåter montro ? Redigert 10.August.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) . Fra Bitteliten sin "sika-fetish" til Moosewine sin "Larkollen-fetish". Slik jeg ser det, så må man først definere sitt behov opp mot sin egen økonomiske situasjon. De med kjempeøkonomi, velger ikke Bavaria. Til det er merkevaren Bavaria for kjip. Vil på det sterkeste avkrefte at jeg har en Sika fetish. Men en ANTI sika alla Bavaria fetish har jeg. Fordi det er så mye en del stede og fordi jeg har sett hvor stygt de kan legge det på Skjønner ikke hvorfor ikke de kan gjøre det litt penere - for båtene deres er fine på mange områder Og alle båter er fulle av sika - men man bruker det nok på litt ulik måte Som noen andre har skrevet - det handler om hva man vil eller kan legge i en båt og at ulike merker er posisjonert til ulike deler av markedet. I sitt segment er jeg av oppfatningen at Bavaria er av de jeg liker best. En HR feks må man vente 2-3 år på å få. Vil man vente så lenge på en Bavaria? (tror forresten at HR har et lakkeringsverksted som er minst på høyde med Bavaria i effektivitet - om vi ser bort fra at HR nok legger mange mer timer i lakkering per del da) psHvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren, det være seg på svenskysten eller på den norske kysten? Fordi man da har valget og om man vil kan man gå fort. Jeg tror også at økonomien kommer inn i bildet også. Det er ikke så morro å brenne mange tusen kroner i timen. Redigert 10.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Og hvis man vil være riktig så økonomisk så kan man ha stor båt, liten motor og en vannscooter til å leke med? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Det er ikke så morro å brenne mange tusen kroner i timen. Jeg synes det er morro å brenne av mange tusen kroner i timen om jeg slipper å betale det selv... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Seiljåtten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 I disse tider med dyr diesel burde flere valgt "hybrid båter". Hvis jeg seiler 50% av tiden, og kjører ca 7,5 knop for motor de øvrige 50% havner jeg på et diesel forbruk på ca 0,25 liter pr. nautiske mil (Bavaria 38 med 53hk motor). Ser ikke noe problem i båtfolk som ofte foretrekker å bruke motor. At seilbåter er rimeligere i innkjøp på toppen av rimelige driftsutgifter burde jo ikke gjøre valget vanskeligere. Trenger man ikke å forflytte seg med en fart av 25 knop, er seilbåt et bra alternativ, om man seiler 90% av tiden, eller 20%. Hva er tilsvarende driftsregnskap for en 38 fots motorbåt ? 3 liter pr. nautiske vil jeg nok tro (ca. 2x35liter i timen). Dvs. at seilbåten bruker 38 liter diesel Arendal t/r Skagen, mens en 2 motors tilsvarende motorbåt i så fall bruker ca. 462 liter. Sitér dette innlegget Link to post
benna Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Skjønner fremdeles ikke hvor "Bitteliten" finner all den sikaen han prater om. Finner deti hvert fall ikke i min båt. Det blir i hverfall ikke vanskelig å finne julegave til han iår! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Jeg synes det er morro å brenne av mange tusen kroner i timen om jeg slipper å betale det selv... Hadde ikke du et ressonement om at det ikke bør være for mange midler tilbake når vi engang forlater dette livet? Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Sant nok det roaldbj..... men jeg er allerede der.... vel skal ikke forlate dette livet riktig ennå håper jeg da, men midlene er i allefall klar. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
OT-flyktning Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Skjønner fremdeles ikke hvor "Bitteliten" finner all den sikaen han prater om. Finner deti hvert fall ikke i min båt. Det blir i hverfall ikke vanskelig å finne julegave til han iår! Har funnet en Sika-fuge på ca 30mm bredde mellom salongbenken og pentryseksjonen på en X-Yacht. Slå den! Har ellers ikke undersøkt mer nøye om den. Interesserer meg ikke heller. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Sika på andre båter er nok helt ok, så lenge det ikke er på en tysk kvalitetsbåt til en brøkdel av prisen... Det er i allefall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å lest diverse tråder om tysk kvalitet de siste 4-5 årene her på forumet.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Bladet Dine Penger nr. 6 av i år har en interessant artikkel; Er du 44 år i dag og er usunn (lite trening, mye animalsk fett, lite frukt og grønt, litt overvektig, røyker osv) ja da blir en mann mest sannsynlig 60 år (!), ikke mye pensjonisttilværelse med andre ord. På en annen side; trener man mere enn 60 minutter i uken, røyker ikke, ofte frukt og grønt, slank, god mental balanse og ikke lar seg irritere, ja da lever man til man er 80 år. Noe å tenke på for den som sparer til alderdom, jobber mye osv, kanskje på tide å jobbe mindre og bruke mere, dog avhengig av hvilken gruppe man tilhører! Livet er et veddemål, men som regel vinner forsikringsselskapet! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Kosmix Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Livet er et veddemål, men som regel vinner forsikringsselskapet! Beste sitat - noen sinne! Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
"Mathilde" Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) ................og ikke lar seg irritere, ja da lever man til man er 80 år. En fin konklusjon på denne tråden...... Redigert 10.August.2008 av "Mathilde" (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 (redigert) Skjønner fremdeles ikke hvor "Bitteliten" finner all den sikaen han prater om. Finner deti hvert fall ikke i min båt. Det blir i hverfall ikke vanskelig å finne julegave til han iår! Fra BMB 30 vist på Scandinavian Boat Show Og nei - jeg ønsker meg ikke Bavaria til jul i år Får ikke lov av kona å ha flere båter nå Redigert 10.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nimbuster Svart 10.August.2008 Link til dette innlegget Svart 10.August.2008 Responsen var vel som jeg trodde, og som mange andre her har gitt uttrykk for.....Bavaria-eiere lar seg lett "hisse opp" I den forstand.....angrep er det beste forsvar. Kan ikke se å ha angrepet Bavaria-eiere, men sitert sensen av de mange kommentarene jeg hører. Noen av innleggene nevner at det er en fordel å gå for motor dersom en skal komme et visst sted i løpet av fredag ettm/kveld...selvfølgelig er det det. Sier heller ikke noe på at valget for mange har falt på Bavaria, med eller uten seilføring. Det hender jeg ligger longside med en Bavaria, og er like imponert hver gang over båtenes størrelse og rommelighet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.