Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Jeg leste i en annen tråd at septikken var plassert helt ute ved dollbordet i en B39. Ikke sikkert at dette er et Bavaria fenomen, og mulig at dette er vanlig på seilbåter, men i min verden er jeg opptatt av å få mest mulig vekt i midten og så langt ned som mulig (drivstoff, vann, septik, batterier). Mye vekt langt fra senter i båten må da gi en "pendeleffekt", som gjør at båtene ruller selv om det nesten ikke er bølger på sjøen?

 

Men det er kanskje en konsekvens dersom man skal få ekstrem plassutnyttelse i en båt, at man må ta den plass som er til overs til sånt som ikke trengs å være synlig.

 

Det kan ikke være en optimal plassering for kjøreegenskaper i alle fall...

Link to post
Share on other sites

Et plagsomt moment med mastebrekket på W2S er at den aktuelle båten eies av en seilmaker, som i kraft av sin profesjon burde ha full kontroll på riggtrimmen. Noen som vet noe mer konkret om årsaken?

 

Tilbake til emnet:

Jeg kjører selv en VW Caravelle, så jeg forstår Bavaria-eiere fullt ut :wink:

Jeg klarer bare ikke å overføre samme fornuftstenkning til valg av båt (eller for den saks skyld overbevise min kone om å bruke like mye på båt som på bil....)

Link to post
Share on other sites

Et plagsomt moment med mastebrekket på W2S er at den aktuelle båten eies av en seilmaker, som i kraft av sin profesjon burde ha full kontroll på riggtrimmen. Noen som vet noe mer konkret om årsaken?

Jeg er ikke overbevist om at rodrigger, akterstag og evt. lensetakler bør settes så ekstremt hardt på kryss i mye sjø. Hvis man gir anledning til en anelse bevegelse kan denne virke dempende på sjokkbelastninger. Men det må selvfølgelig ikke være helt løst...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

På kryss så er løygangen der for å trimme seilet og den flyttes både til lo og le alt ettersom hva man ønsker

 

Er ikke uenig med deg når det gjelder "hva man ønsker", men jeg refererer til hovedregelen om at jo sterkere vind dess mer skal skjøtepunktet ut i le på kryss. Dette er kjent både i seillitteraturen og fra "ekspertene".

 

Dette gjør både løygangen mindre sårbar og seilet flatere.

Link to post
Share on other sites

Kvaliteten er nok veldig bra men overlegen betyr for meg bedre enn alle andre og det blir vel å ta litt i tror du ikke det ?

 

Det var Toyota jeg mente. Det er er kjent sak at Toyota sitt produksonskonsept gjør at bilene har mye mindre feil og er mer driftssikre ann andre biler - det var den betydningen av kvalitet jeg mente. Bavaria har bygget opp sitt produksjonskoinsept - og kvalitetssystem - etter mønster fra bilverden. Men ordet "kvalitet" er litt farlig. Det brukes også subjektivt - for å beskrive luksusprodukter f.eks. og Bavaria er langt fra det segmentet.

 

Jeg vil ikke vikle meg mer inn i en diskusjon om betyding av ordet kvalitet, bare fastslå at det finees mange flotte båter fra mange forskjellige leverandører og at vi - heldigvis - velger forskjellig. For min del betyr det at jeg mener Bavaria gir meg mest for de pengene jeg kan bruke på en en båt - at andre velger noe annet er bare bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke peiling på bil så jeg godtar din påstand om at toyota har mest driftssikre biler. Men jeg ser ingen parallell til bavaria på det området. Syns ikke de har verken mindre feil eller er mer "driftssikre" enn andre. Jeanneau derimot..

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg leste i en annen tråd at septikken var plassert helt ute ved dollbordet i en B39.

Jeg vet at jeg ikke ville hatt en båt der septiktanken er plassert midt i salongen ihverfall. Det er helt klart en fordel å ha septiken over vannlinjen så den kan tømmes med tyngdekraftens hjelp, og slippe å måtte pumpe dritten ut. I forhold til vann, diesel, batterier mm. er det ikke så mye vekt vi snakker om. For oss som seiler utenfor oslofjorden (he he) tømmer vi dessuten septiken når vi kommer et stykke fra land og seiler resten av turen med tom septik.

Link to post
Share on other sites

Hvem vet, hvis de får ansatt en designer, så kanskje jeg blir en lykkelig Bavaria eier en gang jeg også.

 

Nå har Bavaria samarbeidet med J&J Design i mange år. De står vel bak de fleste av Bavarias båter de siste årene. De var også Askeladdens samarbeidspartner på den nye Askeladden 805 Commuter.

 

Nå har også Bavria ansatt ny "in house" designer med ansvar for innsiden av båten. Jeg er ikke så sikker på om jeg kommer til å like det. Selv om Bavaria selger utrolig mange båter i Norge og Lunde båt vel er deres største forhandler så står resten av verden for en langt større del av salget. Det betyr nok at europeiske trender får større gjennomslag enn norske ønsker.

 

Det skal bli spennende å se hva som kommer på Düsseldorf i januar (Boot 2009).

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Los Endos - siden du startet tråden med et spørsmål; Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?

 

Kunne vært spennende å høre om du har fått svar på ditt spørsmål og hvordan du eventuelt konkluderer, i den grad en form for konklusjon er mulig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det påtagelig å se at det nesten ikke er en eneste Bavaria seilbåt å se lenger i Lillesand/Blindleia, hvor er de blitt av? I går var det f.eks tre HR, en Swedenyacht 45, en Comfortina35, tre hollandske stålbåter, et par tyske motorseilere/sentercockpit båter, et par Sun Odessey, en Maxi Fenix, et par Hanse 370/371 og 34 osv osv, men som sagt ingen Bavaria! Det er også påtagelig stillere på campingplassen, men prøver ikke å insinuere at det er noen sammenheng!

Nja, det er vel ikke helt sant. Etter hva jeg kan skjønne så refererer du her til tirsdag 5.august. Da lå jeg i Lillesand og det var ikke mindre enn to andre Bavaria'er på samme piren (30´og 31´) Regina III på tur var også der forresten :wink:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hei Mouche

 

Har ikke fått noe godt svar egentlig. De fleste er enige i at båtene er bra, og gir deg mye for pengene. Ikke forstår jeg da alle de litt spydige Bavaria kommentarene i altfor mange andre tråder. Kanskje noen av de ivrigste "rakke ned på Bavaria" forfatterne ikke har engasjert seg?

 

Det virker som om mange har en mening om Bavaria, ikke så rart kanskje med den salgssuksessen de har hatt de siste årene.

 

Jeg er glad for mangfoldet vi ser i norges skjærgård, og synes vi skal respektere hverandres båtvalg, enten vi velger Bavaria eller andre båter, ny eller gammel, snekke, halvplaner eller planende skrog osv osv. Noen mobbing av eiere av enkelte båttyper synes jeg er forkastelig.

 

Jeg synes det er greit at mennesker har en annen oppfatning enn meg selv, men det har noe med hvordan man formulerer seg å gjøre. Jeg er for eksempel lite glad i de fleste amerikanske båter, men jeg sier ikke dermed at jeg har gjort et bedre valg enn disse eierne. Men jeg har gjort et bedre valg basert på hva jeg vektlegger i en båt. Og eierne av amerikanske båter har gjort det beste valget ut fra hva de legger vekt på i en båt. Og da bør jo alle være fornøyd!?

Link to post
Share on other sites

Nja, det er vel ikke helt sant. Etter hva jeg kan skjønne så refererer du her til tirsdag 5.august. Da lå jeg i Lillesand og det var ikke mindre enn to andre Bavaria'er på samme piren (30´og 31´) Regina III på tur var også der forresten :wink:

 

Den ene dagen tar den andre og du har sikkert helt rett, men la meg da påpeke at den 30-foteren som ligger der lå der i våres og har ligget der i hele sommer, kanskje en fastboende? Og kanskje jeg var i havna etter at du var avgått, er mange båter å holde rede på for en enkel sjel? La vel merke til en større Bavaria der også og det var da deg. Hadde jeg visst det så hadde jeg selvfølgelig hilst, har du baatplassen vimpel for pleier å se etter det? Tok en tur igjen i dag og da var det , bortsett fra denne ene 30-foteren, ingen Bavariabåter der "whatsoever", men mange andre fine båter bl.a. en 57 fots Najad med sentercockpit, ingen dårlig båt! :eek:

La også merke til en Nordhavn 46 og det var først da jeg kom hjem igjen at jeg skjønte at det nok var Regina III. Tilfeldigvis var eier/eierinne på brygga da jeg var der så nå vet jeg hvem de er , men de vet ikke hvem jeg er!

 

Forøvrig så gikk Petter Stordalens lille "miljøbåt" med 3x275hk bakpå i opplag i dag! Hvem bryr seg? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå var det vel Bain Capital som lånte pengene, men et skal jo de ha inntektene sine fra også.

Nei - all finansiering skjer alltid i selskapet - gjerne et nytt holdingselskap som etableres over virksomheten som kjøpes opp. Det spesielle med Bain er nok at deres leverage er høyere enn vanlig - dvs at de har veldig mye gjeld og lite egenkapital. Nå som rentene stiger blir det høye finansieringskostnader i selskapet - og det blir press på cash flow. Dog vil det ikke påvirke verdien av selskapet ettersom de måles på EBITDA i denne private equity verden (EBITDA=earnings before interest, tax, depreciation and amortization. Ganske nære et normalt driftsresultat).

 

Ettersom denne dealen ble inngått sent i forhold til kredittkrisen i USA kan det godt være at spreaden på finansieringen i Bavaria er ganske høy - slik at de har høyere rentekostander - for å vite det må man se på lånestrukturen - og da må man nok være på innsiden av selskapet. Og så langt inni Bavaria er vi vel ikke :wink: Og ettersom Bavaria er et tysk selskap er de nok ikke så rundhåndet med regnskapsinfo.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nei - all finansiering skjer alltid i selskapet - gjerne et nytt holdingselskap som etableres over virksomheten som kjøpes opp.

Så her har man kjøpt ett selskap med selskapets egne verdier og dermed nærmest ingen risiko for seg selv. For egenkapitalandelen var jo svært lav. Det er for lenge siden mine vekttall i finans forstår jeg.

Redigert av lippert (see edit history)

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

That's the beauty of private equity. Eierne som selger får masse penger. Selskapet må betale på gjelden. Dette var enkelt før når finansieringen var nesten gratis. Vi vet alle at det ikke er slik lenger. Søk på leveraged buy out så kan du lese litt om det.

 

Det er ganske få PE miljøer i Norge. Masser av dem i USA der også noen av de største PE fondene er børsnotert. Det bryter med min logikk av PE - ettersom PE er ansett som et alternativ til å sette penger på børsen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den ene dagen tar den andre og du har sikkert helt rett,

Å ja har nok det som vanlig......Men ikke for det, har tatt feil selv jeg en gang, tror det var tidlig på nyåret i åtteogtredve eller deromkring.... :lol:

 

Tilfeldigvis var eier/eierinne på brygga da jeg var der så nå vet jeg hvem de er , men de vet ikke hvem jeg er!

And that's the beauty of the system.......

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?

 

 

Jeg har ingen Bavaria, og heller ikke noe ønske om å anskaffe meg en, men jeg forstår ikke riktig alle de negative innlegg og kommentarer om Bavaria båtene...

Denne tråden startet med et spørsmål, som jeg vil karakterisere som snodig.

 

Man kan da ikke hetse en båt!

 

En båt er en død ting, og hets er noe man kan gjøre mot levende mennesker. (For eksempel ved å gi uttrykk for at noen er mindre intelligente).

 

Dette forumet er et diskusjonsforum med båter og båtliv som hovedtema. Og på et slikt forum bør det vel selvsagt være høyst legitimt å gi uttrykk for sitt syn på egenskapene til båter?

 

Bavaria har hittil hatt en stor suksess med å selge båter med mye volum i forhold til prisen. Samtidig har båtmerket vært overrepresentert i nyhetsoppslag om båter som havarerer på grunn av alvorlige strukturelle svakheter.

 

Livsnerven i et diskusjonsforum er at meninger brytes, og at man altså ikke er helt enige om alt. Dersom alle var enige, ville diskusjonsforumet ikke leve. Da ville for eksempel noen si at "Det er deilig å registrere at Bavaria seilbåter har god kvalitet", og så ville alle andre på forumet svare "Amen".

 

Slikt er ikke diskusjon.

 

Det jeg ikke er begeistret for er designen, som i mine øyne er for volumiøs, samtidig som de prøver å virke sporty og elegant. Men smaken er som baken.

 

Hva er galt med Bavaria? 

 

 

Jeg synes at du selv gav en god del av svaret på det spørmålet, da du beskrev designen til Bavariabåtene.

 

De må ha gjort mye riktig, hvis man ser på antallet båter som går på sjøen!
Nei - den logikken er jeg ikke enig i!

 

En slik logikk har kun noe for seg, dersom alle er enig i at det er en fordel at et stort salg av et båtmerke utelukkende er positivt, og at dette i seg selv er et tegn på at produktet har god kvalitet. Sett fra selgernes ståsted, er en slik logikk selvsagt mye mer betimelig.

 

CocaCola har solgt veldig mye brunfarvet sukkervann. De har gjort mye riktig, sett fra selgerståstedet. Men kanskje ikke like mye riktig, sett fra ståstedet til forbrukerne?

Link to post
Share on other sites

En båt er en død ting, og hets er noe man kan gjøre mot levende mennesker. (For eksempel ved å gi uttrykk for at noen er mindre intelligente).

 

Amen til den! :yesnod:

 

Har prøvd å påpeke det samme ved et par anledninger, men hos enkelte Bavarianere ser sånne argumenter ut til å falle på steingrunn hvilket etter mitt syn, er rett og slett patetisk!

 

Hilsen en fornøyd eier av "pest eller kolera" (Voyager)! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Man kan da ikke hetse en båt!

 

Vel, ok.

Men man kan legge ut usakelig og uriktig informasjon om en båt. Man kan holde på med dette i det uendelige - og hva er det da?

 

Bruk gjerne dine egne begereper og definisjoner, samme for meg. Det trådstarter spør om er HVORFOR dette skjer????

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...