Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Er helt overbevist om at veldig mange er "litt redde" for bruktverdien av sine båter den dagen de skal selge.Har man gitt 2-3 mill for en 40 foter,er dette med annenhåndsverdi et mer sentralt spørsmålenn om man har gitt 1-1,2mill.Det er klart dette vil gjøre noe med bruktpriser på sikt.At tapet av "kroner" blir atskillig større på "dyrere" bruktbåter enn serieproduserte båter,er jeg helt overbevist om,og at dette er noe av årsaken til "hetsen" er jeg også overbevist om.Spesielt når man etterhvert oppdager at Bavariabåtene er like bra år etter år.Det er mange som ikke er klar over at Bavaria begynte å produsere båter allerede å slutten av 70 tallet! Bruktprisene på Bavaria holder seg vel så godt som alle andre,og man kan lett finne Bavari seilbåter fra 80 og 90 tallet rundt i diverse bruktbåtlister rundt omkring i Europa.

Om 10-15 år er nesten samtlige båter serieproduserte,og de som ikke klarer omstillingen går enten konkurs,eller blir kjøpt av "serieprodusenter"

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Har man gitt 2-3 mill for en 40 foter,er dette med annenhåndsverdi et mer sentralt spørsmålenn om man har gitt 1-1,2mill.

 

Det er jeg helt uenig i. En kan ikke ut fra båttype si hvor mye båtholdet "belaster" privatøkonomien. Det er vel snarere slik at eiere av "luksus-produkter" er klar over at kronetapet kan bli større. Kanskje eierne av slike båter har bedre evne til å finansiere båtholdet?

 

Eksklusive/ håndlagde produkter vil det alltid være marked for. Mangfoldet av båter er noe av sjarmen med båtlivet.

Link to post
Share on other sites

Om 10-15 år er nesten samtlige båter serieproduserte,og de som ikke klarer omstillingen går enten konkurs,eller blir kjøpt av "serieprodusenter"

Det er mulig det, men du kan jo prøve å overbevise oss ved å bruke samme argumentasjon for bilmarkedet. Selv om vi har fått rikelig tilgang på billige biler så har det ikke tatt knekken på markedet for dyrere luksusbiler. Det er nok en del som har tenkt at det ikke er noen vits i å kjøpe en dyr bil når de billige holder høy nok kvalitet, men det er nok også en del som mener at de har fått så god råd at de vil ha et dyr bil uansett.

 

Det er nok et større problem for Bavariaeiere at nye modeller lanseres til stadig lavere priser enn det oppleves som noe problem for dem som kjøper Swan, Luffe eller Oyster :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det er jeg helt uenig i. En kan ikke ut fra båttype si hvor mye båtholdet "belaster" privatøkonomien. Det er vel snarere slik at eiere av "luksus-produkter" er klar over at kronetapet kan bli større. Kanskje eierne av slike båter har bedre evne til å finansiere båtholdet?

 

Eksklusive/ håndlagde produkter vil det alltid være marked for. Mangfoldet av båter er noe av sjarmen med båtlivet.

 

Evnen til å finansiere båtkjøp/båthold kommer ikke alltid til uttrykk ved prisen på båt eller båtslag men velger ? Tror det er like mange Bavariaeiere med god finansieringsevne som de som kjøper "luksusprodukter",de bare "har litt forskjellig økonomisk tankegang". :cheers:

Tror nok at folk med stor finansiell evne tenker vel så mye på å begrense sine tap som de som er belånt over pipa. :headbang:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Vel, ok.

Men man kan legge ut usakelig og uriktig informasjon om en båt. Man kan holde på med dette i det uendelige-og hva er det da?

 

Bruk gjerne dine egne begereper og definisjoner, samme for meg. Det trådstarter spør om er HVORFOR dette skjer????

 

 

det er morsomst og trøttende. Kan ta en fersk eksempel, noen legger ut et bilde som eksempelsvis viser en bøyd løygang og mener dette er både underdimonsjonert og dårligt,

trøttende når han glemmer å fortelle omstendighetene rundt (andre båter i samme regatta med mastehavari,kjølhavari osv.)

 

Morro, når diskusjonen rundt mast og ror aldri streifer innom båtleverandør og løygang streifer aldri innom produksjonsfeil i utstyr/overbelastning.

Link to post
Share on other sites

Hadde jeg hatt råd, skulle jeg gjerne kjøpt en Bavaria seilbåt.

 

Desverre må jeg ta til takke med en "veteranbåt", dvs en over 30 år gammel Wauquiez. Dog var og er denne skuten et skjeldent syn på fjorden fordi den var kostbar, håndlaget og overdimensjonert...

 

Dette gjør at jeg for en rimelig penge kan kose meg på fjorden i en fortsatt flott skute som sikkert holder i 30 år til! :smiley:

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Link to post
Share on other sites

Det er mulig det, men du kan jo prøve å overbevise oss ved å bruke samme argumentasjon for bilmarkedet. Selv om vi har fått rikelig tilgang på billige biler så har det ikke tatt knekken på markedet for dyrere luksusbiler. Det er nok en del som har tenkt at det ikke er noen vits i å kjøpe en dyr bil når de billige holder høy nok kvalitet, men det er nok også en del som mener at de har fått så god råd at de vil ha et dyr bil uansett.

 

Det er nok et større problem for Bavariaeiere at nye modeller lanseres til stadig lavere priser enn det oppleves som noe problem for dem som kjøper Swan, Luffe eller Oyster

 

Nevnte "serieproduksjon",som vel er et gamelt begrep innen bilproduksjon?Går ut i fra at alle mener at det blir serieprodusert kvalitetsbiler?

Serieproduksjon er et relativt nytt begrep inne båtproduksjon?

 

Er nok heller ikke helt riktig,at nye modeller lanseres med stadig lavere priser .Den nye Bavaria 40 cruiser,som er den realistiske å sammenligne med min Bavaria 38C fra 2005,er nok minimum 2-300.000dyrere med samme utstyr.Dette bidrar til at jegfår tilærmet igjen pengene for min båt den dagen jeg skal selge.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

At det koster å ha båt og at man må påregne et betydelig verditap over tid kan det vel vanskelig være så stor uenighet om (?), hvor stort verditapet kan/vil bli er det et muligens godt eksempel på hvis man kikker på Finn.no. Mitt eksempel er basert på et tysk kvalitetsprodukt som Dehler, og det ligger nå til salgs en 34 foter av årets model til en pris på 1.150.00 og det ligger to 34 fotere fra henholdsvis 1986 og 1988 til prisantydning 375.000 og 460.000.

Så kan man argumentere med t de båtene for 20/22 år siden kanskje bare kostet rundt prisantydning på båtene, men hva hjelper det når en krone den gang bare er verdt 30/35 øre i dag?

 

Er det noen grunn til å tro at utviklingen frem i tid vil bli så annerledes enn hva disse eksemplene forteller oss?

 

Forøvrig helt enig med SRA og andre at å legge ut uriktig og/eller usaklig informasjon om Bavariabåter eller andre/annet er uønsket, men hvem besitter den fulle og hele objektive sannhet på disse ting hvor subjektive meninger og erfaringer danner grunnlag for en del uttalelser? Bare de som kan smykke seg med tittelen cand. Bavaria?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er nok heller ikke helt riktig,at nye modeller lanseres med stadig lavere priser.

Tar du hensyn til at en krone i dag ikke er verd det samme som en krone i 2005?

 

En annen ting er at du av en eller annen grunn ønsker å sammenligne en 38 og en 40 fots båt. For båter i dette segmentet er det min erfaring at det går rimelig greit å bruke en tommelfingerregel at en fot tilsvarer 100.000 kroner i prisforskjell. :wink:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mitt eksempel er basert på et tysk kvalitetsprodukt som Dehler, og det ligger nå til salgs en 34 foter av årets model til en pris på 1.150.00 og det ligger to 34 fotere fra henholdsvis 1986 og 1988 til prisantydning 375.000 og 460.000.

Artig eksempel siden jeg solgte en Dehler 343 Nova 88 modell for 3år siden , kvitteringen på den lå i båten og de hadde betalt 500 000.- for den noe som jeg er rimelig sikker på var betydelig for en 34foter dengang , jeg fikk 525 000.- for den.

Den nye Dehleren på finn.no er en helt annen båt , forskjellen fra 80tallsbåten til den er kvantelysår. og 1150 000.- er ikke prisen man må betale for den båten med det utstyret den fortjener. Så det er nok ikke sammenlignbart men om 20år så er det jo morro å se om folk får 1,3 for en sånn båt :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tar du hensyn til at en krone i dag ikke er verd det samme som en krone i 2005?

 

En annen ting er at du av en eller annen grunn ønsker å sammenligne en 38 og en 40 fots båt. For båter i dette segmentet er det min erfaring at det går rimelig greit å bruke en tommelfingerregel at en fot tilsvarer 100.000 kroner i prisforskjell. :wink:

 

Sjøtummel,du må være så vennlig å kjenne faktamål på de nevnte båter.Bavaria 38C fra 2004/2005 blir faktisk annonsertsom 40 foter,og du må jo bare slå opp de vitale mål for begge båter,samt se at båtene er nesten "idenstiske " både utvendig og innvendig i grove trekk.

Så det er grunnen til mitt ønske om smmenligning.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg tror markedet vil difrensiere seg ytterligere i fremtiden, masseprodusentene som Bavaria, Jeannetau v il bli enda større, de vil bli enda bedre på masseproduksjon. De vil alikevell kunne tilby flere valg til kunden MEN inenfor de valg produsentene ønsker å gi.

(A ford kunne du få i hvilken som helst farge hvis du valgte sort (sa Henry Ford) Sierra kunne man få i ca 40 varianter med setetrekk, farge motor osvv...)

 

De dyre vil bli dyrere mer ekslusive og gjøre enda mer for den enkelte kunde, her vil man få enda flere og frie valg for sin båtbestilling.

 

Pr nå er det nok for mange som prøver seg som de ekslusive og blir liggende i midsjiktet, ikke er de ekslusive nok og ikke har de volum. Og da blir deres konkurenter de store. Endel av disse vil no forsvinne eller bli oppkjøpt.

 

Som det meste av dyrt/billigt så faller det likt prosentmessigt i begynnelsen, så faller dyrere senere enn billigt

Link to post
Share on other sites

Tar du hensyn til at en krone i dag ikke er verd det samme som en krone i 2005?

 

En annen ting er at du av en eller annen grunn ønsker å sammenligne en 38 og en 40 fots båt. For båter i dette segmentet er det min erfaring at det går rimelig greit å bruke en tommelfingerregel at en fot tilsvarer 100.000 kroner i prisforskjell. :wink:

 

Uavhengig av kroneverdi:I 1986 kjøpte jeg ny svensk båt(33fot),og gav 410.000. I 2004(18 års bruk,masse tur og regatta),solgte jeg den for 530.000 med minmale påkostninger opp gjennom årene.

Dette kaller jeg "grei butikk",og at seilbåt er en grei innvestering.

Det "å stå seg i pris" tror jeg blir mye lettere i prissegmentet 800.000-1.200.000med serieproduserte båter, enn såkalte "høykvalitesbåter" med samme størrelse,men prissegment 1,8-3mill.

 

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Jeg tror at disse billigste båtene som konkurrerer seg imellom vil bli liggende på den lave prisen de har i dag mens de båtene som koster mer vil stige i pris og skille seg enda mer ut men kjøperne vil være der uansett. Tror ikke Najad og gjengen vil prøve å ta opp kampen med bavaria og disse , den kampen vil de tape men de som vil ha det beste og er interessert i å betale det det koster vil altid finnes i markedet og jeg tror ikke det blir spesielt mye verre å selge en 37foter til 2mill som en til 1mill de nærmeste årene.

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke, Enzo.

Men det vil vel være et større marked og etterspørsel etter en båt til 1 mill, enn til en båt som koster det dobbelte.

 

Og hvordan har det gått med tidligere "billig-modeller"? Maxi-båtene for ekspempel. Tror nok ikke det var noen dårlig butikk å kjøpe disse båtene på -70 tallet.

Link to post
Share on other sites

Iflg. vår erfaring i finans, er at nåverdien på 410.000,- tilsvarer ca. 1,2 til 1,5 mill idag.

 

Et husbankhus kostet fra 500.000 til 800.000,- på det tidspunktet. Idag er det samme huset priset til 2,5 mill ++.

Inntektene våre lå fra 90' til 150' - idag kan du gange opp med 3 og 4, ikke sant?

 

Dette betyr at båten til 410' i 1986 som ble solgt for kr. 500' nå, i realiteten har hatt et prisfall på 60 - 75%.

:cheers: Men slikt bryr vi oss ikke om!

Link to post
Share on other sites

Sjøtummel,du må være så vennlig å kjenne faktamål på de nevnte båter.

Det er uansett nesten magisk, er det ikke? En båt som den gang den var ny ble markedsført slik at kundene sammenlignet den med andre 38-fotere. I dag ønsker de altså at kundene sammenligner med 40-foterne. Jeg kan tilsynelatende få betale for et anfall av tofotssyke uten at jeg køper større båt.

 

Merk at jeg betegnet 100.000 per fot som en tommelfingerregel. Det er omtrentlige regler foren omtrentlig verden, og vi trekker vel ikke nødvendigvis fram en tommestokk når vi skal anvende tommelfingerregler. :smiley:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Uavhengig av kroneverdi:I 1986 kjøpte jeg ny svensk båt(33fot),og gav 410.000. I 2004(18 års bruk,masse tur og regatta),solgte jeg den for 530.000 med minmale påkostninger opp gjennom årene.

 

Ut ifra en rent økonomisk betraktning så er dette en aldeles forferdelig dårlig investering! At denne båten din har gjort det, relativt sett, bedre enn mange andre forandrer ikke på det faktum! :nonod:

 

Så vet jeg om flere her som vil riste på hodet av denne type kommentar og økonomisk vurdering for den tar ikke hensyn til all den glede man har hatt av bruken osv, men hadde du kjøpt en hytte i 1986 for 410.000 og solgt denne i 2004 så ville du vel fått fire/fem millioner for den hytta og gleden av bruken hadde nok ikke vært så mye dårligere enn bruken av båten?

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke, Enzo.

Men det vil vel være et større marked og etterspørsel etter en båt til 1 mill, enn til en båt som koster det dobbelte.

Helt enig , det er og vil være et større marked for en båt til halve prisen og det er også større utvalg og større produksjon av sånne båter

Link to post
Share on other sites

Det er uansett nesten magisk, er det ikke? En båt som den gang den var ny ble markedsført slik at kundene sammenlignet den med andre 38-fotere. I dag ønsker de altså at kundene sammenligner med 40-foterne. Jeg kan tilsynelatende få betale for et anfall av tofotssyke uten at jeg køper større båt.

 

Merk at jeg betegnet 100.000 per fot som en tommelfingerregel. Det er omtrentlige regler foren omtrentlig verden, og vi trekker vel ikke nødvendigvis fram en tommestokk når vi skal anvende tommelfingerregler. :smiley:

 

Du børhverken ha tommestokk eller tommelfingerregel,Sjøtummel,bare lese ut fra de faktiske mål.Verre,og mer komplisert er det ikke. :cheers:

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ut ifra en rent økonomisk betraktning så er dette en aldeles forferdelig dårlig investering!

Man kan vri og vrenge såmye man vil på mine tall,hytte ja,men ta en bil f.eks fra 1986,som blir solgt i 2004? Mest sannsynlig vrakpant!!

Uansett,jeg synes dette er"grei" innvestering,all glede/bruk tatt i betraktning.Man kan vel ikke sammenligne båt med fast eiendom uansett,det blir for dumt formeg.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Vel, etter mitt syn så er en hytte et rimelig naturlig alternativ sted å tilbringe en ferie om sommeren, et godt alternativ til båt. Hvordan man vil vurdere en bil som alternativ sted å tilbringe ferien er "beyond me", men for all del vi er alle forskjellige og vi trenger vel alle i en eller annen grad å "forsvare" våre valg? Har selv en hytte ved sjøen, hatt den i mange år, og er usedvanlig fornøyd med det valget både bruksmessig og som investering. Båten/e jeg har ser jeg på som en nødvendig utgift (som jeg har stor glede av), men ingen investering!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...