Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Nimbuster; Det der var vel en rimelig markant selvmotsigelse :smiley:

 

Rart det at "pinnebåt uttrykket" skal linkes til Bavaria.

 

For min del er det slik at båten ligger i Oslo. Det er usedvanlig kjedelig å krysse seg nedover indre oslo fjord for å komme seg ut i "interessant" område.

( Jeg pleier alltid av en eller annen grunn å gå akkurat når alle fergene og cruise skipene også skal gå, og da blir det så slitsomt å krangle seg imellom disse. )

 

Derfor er vel for meg som for andre strekningen at Oslo - Sandspollen er en transport etappe. Mange ser nok at en stor prosentandel av seilbåtene da stort sett går for motor i indre oslo fjord. - Og Bavaria er jo et betydelig antall, så da kan det jo se ut som om motorkjøring er symptomatisk for Bavaria eiere.

 

Det er sikker slik at mange Bavaria eiere ikke er fullbefarene seilere ( meg inkludert selv om jeg har hatt seil båt i 4-5 år) Jeg tror imidlertid det er et fåtall av disse som ikke har ambisjoner om å lære å seile. -Båtpressen har f.eks uttalt at min båt seiler riktig så bra, så det bør være mulig å bli en habil seiler i en bavaria også. ( med rett mannskap)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Bavaria seilbåter bærer sitt klengenavn med rette, nemlig "pinnebåter". Pinnebåter fordi svært få noengang har sett en Bavaria gå for seil. De aller fleste går for motor.

Det er ikke hets, nimbuster, det er bare usakelig.

 

(Og, det gode salget av Bavaria-båter har også medført en økning av antall rullestorseil som faktisk gjør at flere av de mer makelig anlagte båtfolkene setter seil.)

 

Det jeg har lagt merke til er at med stadig større trafikk i havneområder så er mange seilbåter nokså forsiktige og går for motor. I dag er det egentlig ikke noe dumt valg, enten du er uerfaren selv eller bare har en mistanke om at det er svært mange sosekopper i båtene rundt deg.

Link to post

Jeg har heller ikke inntrykk av at "seilbåter for motor" er noe særeget Bavariafenomen. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær. Det er synd hvis folk tilsynelatende har det så travelt med å komme frem til et spesiellt sted til en spesiell tid at de ikke har tid til å seile. For meg er tiden under seil det viktigste. Ikke å komme frem til en spesiell gjestehavn før middag.

Link to post
Jeg har heller ikke inntrykk av at "seilbåter for motor" er noe særeget Bavariafenomen. Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær. Det er synd hvis folk tilsynelatende har det så travelt med å komme frem til et spesiellt sted til en spesiell tid at de ikke har tid til å seile. For meg er tiden under seil det viktigste. Ikke å komme frem til en spesiell gjestehavn før middag.

 

- slik hadde det vært for meg også i en perfekt verden, - men det er den dessverre ikke. Av og til har man god tid og snegler seg av gårde uten tanke på tid. Andre ganger har man begrenset tid. En helgetur for meg f.eks medfører ganske langt motorstrekk på en fredag kveld ( for å komme til Interessant område). Seiling på Lørdag og seil på søndag frem til middagstid, og motor etter det hvis det gjør at jeg kan komme hjem til anstendig tid. Jeg har egjerne en jobb å gjøre på mandag morgen kl 08 00. Men for all del i prinsippet enig med deg. :smiley:

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Jeg lar meg stadig overraske over hvor mange som ikke har seilene opp selv i godt seilvær.

 

Det er godt å se at du "bare" lar deg overaske, for mange synes dette faktum er å være til stor irritasjon. For denne siste gruppen anbefaler jeg en chartertur til Spania, heller enn å "plages" ved å se alle disse seilbåtene som ikke bruker sine seil! Er forøvrig helt enig med deg at når målet (havnen) er nådd så er turen over, i allefall den beste delen av turen.

 

ps

Hvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren, det være seg på svenskysten eller på den norske kysten? :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
ps

Hvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren, det være seg på svenskysten eller på den norske kysten? :lol:

 

he he det var en ny vinkling. Forøvrig lurer jeg på hvorfor man kjøper seg en svær båt med store motorer når du allikevel tilbringer mesteparten av tiden på flybridgen i hjemmehavn. - men det plager ikke meg, for da vet jeg at det alltid er noen som har oppsyn i havna. :yesnod:

 

oobs nå sporet vi visst av igjen.

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
Forøvrig lurer jeg på hvorfor man kjøper seg en svær båt med store motorer når du allikevel tilbringer mesteparten av tiden på flybridgen i hjemmehavn.

Har du ikke skjønt dette da..... Det er fordi skipperen skal imponere naboen, den Se og Hør lesende kjærringa til skipperen liker ikke bølger og føler seg tryggest i havna, der hun kan ligge i sin blomstrende bh og en dry Martini i glasset.... samt at skipperen ikke er kompetent til å føre båten om det blåser mere enn flau vind...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Hvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren

Det har forundret meg også det der , jeg kommer seilende i laber bris og båter som lett kunne sklidd avgårde med minimale hekkbølger i 20knop+ kjører akkurat så fort at de drar med seg halve fjorden forbi meg og bruker mest mulig drivstoff pr mil , kan det være at de er opptatt med å få omregistrert seilebåter til pinnebåter montro ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
. Fra Bitteliten sin "sika-fetish" til Moosewine sin "Larkollen-fetish". Slik jeg ser det, så må man først definere sitt behov opp mot sin egen økonomiske situasjon. De med kjempeøkonomi, velger ikke Bavaria. Til det er merkevaren Bavaria for kjip.

 

Vil på det sterkeste avkrefte at jeg har en Sika fetish. Men en ANTI sika alla Bavaria fetish har jeg. Fordi det er så mye en del stede og fordi jeg har sett hvor stygt de kan legge det på :smiley: Skjønner ikke hvorfor ikke de kan gjøre det litt penere - for båtene deres er fine på mange områder

 

Og alle båter er fulle av sika - men man bruker det nok på litt ulik måte

 

Som noen andre har skrevet - det handler om hva man vil eller kan legge i en båt og at ulike merker er posisjonert til ulike deler av markedet. I sitt segment er jeg av oppfatningen at Bavaria er av de jeg liker best. En HR feks må man vente 2-3 år på å få. Vil man vente så lenge på en Bavaria? (tror forresten at HR har et lakkeringsverksted som er minst på høyde med Bavaria i effektivitet - om vi ser bort fra at HR nok legger mange mer timer i lakkering per del da)

 

ps

Hvorfor har folk to store motorer på hver 300hk for å tusle rundt i seks/syv knop hele sommeren, det være seg på svenskysten eller på den norske kysten? :lol:

Fordi man da har valget og om man vil kan man gå fort. Jeg tror også at økonomien kommer inn i bildet også. Det er ikke så morro å brenne mange tusen kroner i timen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Det er ikke så morro å brenne mange tusen kroner i timen.

Jeg synes det er morro å brenne av mange tusen kroner i timen om jeg slipper å betale det selv... :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

I disse tider med dyr diesel burde flere valgt "hybrid båter". Hvis jeg seiler 50% av tiden, og kjører ca 7,5 knop for motor de øvrige 50% havner jeg på et diesel forbruk på ca 0,25 liter pr. nautiske mil (Bavaria 38 med 53hk motor). Ser ikke noe problem i båtfolk som ofte foretrekker å bruke motor. At seilbåter er rimeligere i innkjøp på toppen av rimelige driftsutgifter burde jo ikke gjøre valget vanskeligere. Trenger man ikke å forflytte seg med en fart av 25 knop, er seilbåt et bra alternativ, om man seiler 90% av tiden, eller 20%.

 

Hva er tilsvarende driftsregnskap for en 38 fots motorbåt ? 3 liter pr. nautiske vil jeg nok tro (ca. 2x35liter i timen). Dvs. at seilbåten bruker 38 liter diesel Arendal t/r Skagen, mens en 2 motors tilsvarende motorbåt i så fall bruker ca. 462 liter.

Link to post

Sant nok det roaldbj..... men jeg er allerede der.... vel skal ikke forlate dette livet riktig ennå håper jeg da, men midlene er i allefall klar. :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Skjønner fremdeles ikke hvor "Bitteliten" finner all den sikaen han prater om. Finner deti hvert fall ikke i min båt. Det blir i hverfall ikke vanskelig å finne julegave til han iår!

Har funnet en Sika-fuge på ca 30mm bredde mellom salongbenken og pentryseksjonen på en X-Yacht. Slå den! Har ellers ikke undersøkt mer nøye om den. Interesserer meg ikke heller.

Link to post

Sika på andre båter er nok helt ok, så lenge det ikke er på en tysk kvalitetsbåt til en brøkdel av prisen... Det er i allefall det inntrykket jeg sitter igjen med etter å lest diverse tråder om tysk kvalitet de siste 4-5 årene her på forumet..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Bladet Dine Penger nr. 6 av i år har en interessant artikkel;

 

Er du 44 år i dag og er usunn (lite trening, mye animalsk fett, lite frukt og grønt, litt overvektig, røyker osv) ja da blir en mann mest sannsynlig 60 år (!), ikke mye pensjonisttilværelse med andre ord.

På en annen side; trener man mere enn 60 minutter i uken, røyker ikke, ofte frukt og grønt, slank, god mental balanse og ikke lar seg irritere, ja da lever man til man er 80 år.

 

Noe å tenke på for den som sparer til alderdom, jobber mye osv, kanskje på tide å jobbe mindre og bruke mere, dog avhengig av hvilken gruppe man tilhører! :rolleyes:

 

Livet er et veddemål, men som regel vinner forsikringsselskapet! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Skjønner fremdeles ikke hvor "Bitteliten" finner all den sikaen han prater om. Finner deti hvert fall ikke i min båt. Det blir i hverfall ikke vanskelig å finne julegave til han iår!

 

Bavaria_30_fugemasse.jpg

Fra BMB 30 vist på Scandinavian Boat Show

 

Og nei - jeg ønsker meg ikke Bavaria til jul i år :wink: Får ikke lov av kona å ha flere båter nå

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Responsen var vel som jeg trodde, og som mange andre her har gitt uttrykk for.....Bavaria-eiere lar seg lett "hisse opp" I den forstand.....angrep er det beste forsvar. Kan ikke se å ha angrepet Bavaria-eiere, men sitert sensen av de mange kommentarene jeg hører.

 

Noen av innleggene nevner at det er en fordel å gå for motor dersom en skal komme et visst sted i løpet av fredag ettm/kveld...selvfølgelig er det det. Sier heller ikke noe på at valget for mange har falt på Bavaria, med eller uten seilføring.

 

 

Det hender jeg ligger longside med en Bavaria, og er like imponert hver gang over båtenes størrelse og rommelighet.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...