Sun Flyer Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 (redigert) Bavaria 38 Cruiser 02-05, kjøl 2,17m: Nytt LYS satt til 1,23. Så det finnes en tredje kjøl i Norge som ikke er spesifisert fra fabrikken? Redigert 14.Oktober.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Den er helt ok for lett bruk. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Seiljåtten Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Lett bruk......den skulle jeg gjerne hatt spesifisert...... Sitér dette innlegget Link to post
Kosmix Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Man havner på ekstremt tynn is hvis man snakker om ting man ikke vet noe om og synser for mye Ikke vær redd for å synse, men bare kom med det så får du vite om isen holder Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Ben Sin Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Hadde noen sagt at nybil-lukta i Audi eller VW er et problem, hadde vi ledd høyt Lukta i VAG produkter er en av grunnene til at jeg ikke har bil fra det konsernet. Og jeg er visst ikke alene. Leste en undersøkelse for en tid tilbake angående lukt i biler. VW/Audi kom på førsteplass i konkurransen værste lukt. Dessverre finner jeg ikke igjen linken. Ligger Bavaria og Audi fabrikken i samme området? Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Lett bruk......den skulle jeg gjerne hatt spesifisert...... I norge brukes en typisk turbåt i 4 uker om sommeren pluss noen helger på våren og høsten. Resten av året ligger den i opplag enten på land eller ved en flytebrygge. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Servicemannen Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ikke vær redd for å synse, men bare kom med det så får du vite om isen holder Her er tynnste isen på hele baatplassen...! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Kosmix Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Her er tynnste isen... Jo, når jeg tenker meg om så er kanskje ikke dette tråden å synse for mye i likevel Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
baatsman Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 I norge brukes en typisk turbåt i 4 uker om sommeren pluss noen helger på våren og høsten. Resten av året ligger den i opplag enten på land eller ved en flytebrygge. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt. De Cåsta er ett godt eksempel på lett bruk, eller 5-6 norske ARC- Bavariane . Eller Emphire? som seiler rundt i 4-5 år på de mange hav. Men ellers holder Bavarian vår til det bruk du nevner ovenfor. Noe mer har jeg ikke planer om å bruke båten. Så det er helt greit for meg(+ antakelig 90% av de som seiler ellers). Når det er vinter er skiene fremme. Ellers mange andre interesser også. Men det er mulig vi er spesielle der. Så da har vi antakelig valgt rett båt. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 De Cåsta er eksempel på en som har oppgradert båten slik at den tåler hardere bruk. Å seile arc går ikke under hard bruk før man satser på regattadelen. Slik som f.eks beneteau 44,7'en Apex fra Bergen gjorde i fjor da de ga flatt jern hele veien og vant klassen sin. Emphire? Du mener Empire som måtte droppe å dra til antarktis pga lekkasjen i rorlageret? Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Du mener Empire som måtte droppe å dra til antarktis pga lekkasjen i rorlageret? Ja og vedlikehold må påregnes. Og Eivind skrev vel mye om den episoden. Det samme gjelder jo lettvindsbåten din også Sun Flyer. Skjedde vel noe med ett ror i stille Oslofjord vind under en regatta der også Det var en identisk båt, eller Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Sun Flyer Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Ja, det var indentisk båt. Men det var jo en typisk indre-oslofjord-båt som aldri var skikkelig "innkjørt" i drittvær. Min startet livet med seilas frankrike-kroatia i skikkelig uvær og bla lynnedslag i riggen, så 5 år i charter om sommeren og som regattabåt om vinteren før den da ble seilt kroatia-norge i vår. Hvis min båt var disponert for å knekke roret, ville det skjedd for lenge siden.. Men jeg skal skifte rorlageret i løpet av vinteren. Vedlikehold må jo påregnes.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
baatsman Svart 14.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 14.Oktober.2008 Kunne ikke dy meg Sun Flyer . Det viktigste er at en velger en båt en liker selv, og ikke hva andre mener en skal ha. Jeg tror du har valgt riktig og jeg har valgt riktig. Fordi vi har forskjellge forutsetninger. Og vi har forskjellige krav. Og ut i fra det kan det bli mange synsinger om andres båtvalg. Men mangfold er bra, og jeg har stor glede av å se andre merker i havnene. Mye flott. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
runes Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Å seile arc går ikke under hard bruk før man satser på regattadelen. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt. Da er vi jaggu helt enige, Bavarias kvalitet er veldig fin til daglig helårsseiling, men ikke like egnet til regattaseiling. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Lazy days 2 Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Lukt Kan det være med Bavaria eiere som med røykere og kebabspisere. Alle andre kjenner den javl.... lukta Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Kebab er godt. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Miles Ahead Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Når det gjelder den utrolig interessante lukt-debatten, er jeg enig - Bavaria lukter litt mer nybåt. Jeg nyter det hver gang jeg går ombord. Rene rusen. Ganske fantastisk at noen kan får nybåtlukt også til å bli et problem og en svakhet. Ganske illustererende for hele Bavaria-debatten som oser mer av psykologi en fakta, spør du meg. Hadde noen sagt at nybil-lukta i Audi eller VW er et problem, hadde vi ledd høyt Jeg forstår at du har behovfor å harselere med vår luktopplevelse av Bavaria, men det gjør den ikke mindre reell for oss. Dette er jo soleklart en subjektiv opplevelse og det er da enda godt, i hvertfall for Bavaria, at ikke alle deler denne opplevelsen. Når det gjelder psykologi kontra fakta så er det nok sånn at vi mennesker er skrudd sammen slik at vi tror vi tar våre valg basert på fakta, mens psykologien nok spiller en adskillig større rolle en vi kanskje er villige til å innrømme - og dette gjelder ikke bare når det gjelder valg av båt..... Jeg skjønner jo at noen ønsker at dette forumet skal være 100 % faktabasert, men da tror jeg nok jeg dropper ut. For meg handler båt mye mer om gode følelser og egne subjektive opplevelser enn om harde fakta. Sitér dette innlegget Båter: Rana 460, Askeladden 585 Explorer, Windy 8000, Windy 32 Scirocco, Windy 37 Grand Mistral, Malö 36, Malö 40 Classic Link to post
Seiljåtten Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 I norge brukes en typisk turbåt i 4 uker om sommeren pluss noen helger på våren og høsten. Resten av året ligger den i opplag enten på land eller ved en flytebrygge. Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt. Den kommentaren sier meg mer om deg og din kunnskap Sun Flyer, enn om Bavaria. Viktigere enn hva konsulenten sier, er hvem konsulenten er. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 At det følelser som styrer er det liten tvil om, artige eksempler på dette er det mange. Volvo Penta i Bav, husker en av de mest ihuga kritikerne av Bavaria mente at VP var noe dritt som nærmest var Bavaria sin feil, men når "hans" merke bytta leverandør til VP så skjedde en nærmest magisk endring av hans oppfattelse av VP. Elektrisk luke bak Et veeldig sikkerhetsproblem som blir kritisert, men når det dukker opp andre merker med samme løsning så forstummer kritikken Akterstrammer Stor kritikk av Bavaria sin løsning, men når det komer fram at annet stort masseprodusert merke ikke leverer i det hele tatt, snues kappen etter vinden og den beste akterstrammerløsningen er å ikke ha... Fotlist Tett fotist, mye kritikk av dette, mindre pent, mindre lurt, alt vann renner bak,ikke mulighet til feste osv.....HR sin løsning (som jeg liker) lovprises. så du har helt rett mye følelser her. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) For meg handler båt mye mer om gode følelser og egne subjektive opplevelser enn om harde fakta. Det gjelder vel dette de aller fleste vil jeg tro, og så lenge man opplyser at det er følelser man uttrykker i sine innlegg og ikke fremsetter det som fakta så er det jo helt greit etter mitt syn... Forøvrig så har jo SRA en meget god beskrivelse av nettopp dette med følelser og båt i sitt innlegg over... Redigert 15.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mulligan Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 alt vann renner bak, Forstår jeg deg rett at det gjør det ikke med den perforerte fotlista? Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Ja, det var indentisk båt. Men det var jo en typisk indre-oslofjord-båt som aldri var skikkelig "innkjørt" i drittvær. He he ja den var god....... Må inrømme at denne tråden gir mang en hyggestund i regnfullt høstvær Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Krimart Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 .... Det er lett bruk. Bavarias kvalitet er veldig fin til slikt. Dette har du god greie på? Hva bygger du slike påstander på? Det er helt riktig at Bavaria er fin kvalitet til det. Men også til langtur og å brukes hardt av diverse charter-crew gjennom hele sesongen fra april til november f.eks. i Middelhavet. Hvis ikke kvaliteten holder ville charteselskapene sluttet med Bavaria for lenge siden, men det er jo den mest populære merket og det er selvsagt fordi det lønner seg. Leste for en god stund siden en test i et engeksk båtblad (var vel enten "Sailing Today" eller "Yathing Monthly") der de testet en 5-6 år gammel Bavaria som hadde gått i charter i hele perioden. De var overrasket over hvor godt den hadde holdt seg og så vidt jeg husker bare mindre ting som slitte setetrekk mm. Nå er det selvsagt (som alle andre båter) avhengig av vedlikeholdet. Kjenner også flere som har seilt Karriben T/R med Bavaria og de var (stort sett) strålende fornøyde, og det er vel flere som har tatt hele turen rundt (her er ihverftall en som er underveis: http://www.postcom.no/empire/) Aner jeg at for Sun Flyer er det vel kun å ligge på kryss i Drakestredet sammenhengde i 2 år elle rmer som regnes som hardt? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 Om året kjøpte jeg ny Octavia og skjønte ikke hvorfor folk brukte penger til BMW, Mercedes og slike pengeslukere som gjørde ikke mer en min fine Skoda. Etter den tiden har jeg hatt sver BMW og investerte i fjor i 3 år gammel Mercedes. Ett er klart og de er man kjenner forskjellen! Man kjører ikke fortere men byggeteknikken er helt anderless. Hvis kvalitet ligger i hvad trenges av vedlikhold er Corolla og Octavia sikkert beste bilene i verden og resten av produsentene blir konkurs før disse tiårene har gått men jeg tror de finnes altid stor kundegruppe til fartøyer som ikke er bygget på den billigste måten muligt er å gjøre. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Enzo Svart 15.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 15.Oktober.2008 (redigert) Har hørt historier om så mangt med bavariaer , skremmende knirking og bevegelse i innredning i skikkelig grisevær , rigg som ikke klarer å holdes max tight under hard belastning osv men jeg har tilgode å høre at ting har falt fra hverandre , og det med riggen kommer helt an på hva man sammenligner med , er man vant til X-yacht med rod og stålramme så er det selvsagt forskjell men sammenlignet med båter man faktisk bør sammenligne med så kan det da ikke være store forskjellen om noen i det heletatt både på dekksutstyr og kvalitetsfølelse generelt. Det som derimot kan være interessant å diskutere er båter i 2 kategorier opp mot hverandre , se linken i signaturen min f.eks. Eller en Bavaria 42 mot en Bavaria match 42 f.eks , skyter man med gevær rett i skutesiden så går det sikkert like lett hull i begge men om man skulle havne ut i storm på heksenes dansegulv med disse to , hvilken ville være den beste båten å være ombord i , hvilken har dekksutstyr som ikke holder og motsatt , er den enkelte eier interessert i å betale det det koster for å få det den raskere båten kan tilby i økt styrke og sikker seilhåndtering når det røyner på. Jeg skjønner inderlig godt at den vanlige oslofjordseiler som bruker båten endel her inne + ferie + en tur eller to til danmark i året ikke orker å betale store summer ekstra for å få noe han antageligvis aldri vil sette pris på at han har kjøpt. De som har båter som er mer påkostet seilteknisk vil selvsagt protestere og si at de "andre" ikke vet hva de går glipp av. (jeg er en av de , noe må man jo kverulere rundt for å få dagene til å gå) Og turseilere/turseilbåteiere kan mene at de ikke har bruk for løygang i cocpit den er bare i veien , vinsjene er store "nok" og det er de jo. Hvorfor sitte å debattere om en båt er god nok og ditt og datt , det handler i 99% av tilfellene om egne preferanser , ønsker og smak så får vi være enige om å ikke ha samme smak. Hvorfor ikke heller sammenligne båter som faktisk er ulike. Det som hadde vært interessant hadde vært lange gode diskusjoner om valg oceanis kontra first , cruiser kontra match , 3sifra kontra 2sifra dufour , eller omså oceanis/bavaria/sun OD mot arcona/X/luffe. just my 0,2 Redigert 15.Oktober.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.