Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Måtte skjære i innerlineren i take inne i båten for å montere den. Og det gjør veldig ondt....

 

Fant ut at det var mere trimme muligheter med en barberhal, en med ekstra skinne. Jeg kjører skjøte igjennom en ekstra blokke foran vante, som er webbet fast. Og der etter igjennom barberhalen. Funker utmerket. Men det blir fort mangel på klemcleater ved vinsjen da

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Jeg har Sparcraft. Men det blir litt for ekstremt for meg å kappe salingene uansett. Det er huset mitt vi snakker om her. Heller kjøpe ny 3'er og måle inn båten uten genoua.

 

Endelig har du skjønt det. Spekuler i handycapet, det lønner seg :smiley:

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

mister man

 

Jo, men det skjer jo ofte at dekksutstyr ikke havner der det skal stå. Hender med mange båter.

Selv om jeg har utrangert, trang, mørk og illeluktende båt;

Skinna mi står fra verftet helt ytterst på hyttetaket. Det funker kun ved seiling med hardtværsfokk. Ved all annen seilføring bruker jeg ei ettermontert skinne ute på dekk.

Og får allikevel massevis med høyde.

Link to post
Share on other sites

Nå er det faktisk en interessant debatt om seil og seilføring som pågår, selv om noen prøver å dra det over i en Bavariakrangel.

Joda ,bare svarte på hva som blir spurt av trådstarter jeg. Beklager.........

 

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Link to post
Share on other sites

Ja det var derfor jeg satset på barberhal og noen ekstra blokker. Tenk deg 2 ekstra stygge skinner på dekk, som en ikke får brukt. Det gjør jo enda mere ondt.

 

Kan bekrefte at barberhal funker. På ws2s i år brukte jeg den for første gang. Klarte høyden til engelskmannen og resten av 5 på topp der i løypa. Og der i felte var det høyde, virkelig høyde med fart.

 

Resten av felte var 2-4 grader lengre nede??

 

Og dem som prøvde å følge oss på høyden uten barberhal, mistet farten og ble hengende etter.

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

jo mer det bevises at mange har betalt altfor mye for sine båter,

fem@il

Hvem er disse menneskene dere snakker om gang på gang , hvilke båter har de og hvor finner man dem

siterer denne og for å få sammenhengen

 

Det burde være greit å skjønne hvilke båttyper jeg antyder?Bør ikke ha så stor fantasi for å skjønne det? :flag_sw::flag_sw::flag_sw:

Kjempebra kvalitet,men ikke i nærheten av prisverdi. :sailing:

mvh

fem@il

Siden du vifter med svenske flagg og skriver dette så er det vel i overført betydning at du mener alle som har kjøpt svensk båt har betalt for mye for båten og mener den ikke er verdt prisen og samtidig irriterer seg over å ha betalt for mye.

Verre bullshit er det lenge siden jeg har hørt , stakkars deg som ikke har evnen til å skjønne at noen ikke mener en bavaria cruiser er prisverdig og samtidig mener at en X-yacht på samme størrelse til doble prisen absolutt er verdt prisen , husk på at alle folk heldigvis ikke er støpt i samme form som deg.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.Sun Flyer har et problem når det gjelder høyden som gjør at vi sliter der. Må nok ha litt konsulenthjelp der for finjustering av riggen. Men problemet kan også ligge i båtens konstruksjon. Den har jo samme dekket som sun od 43 som er en volumiøs turbåt. Overbygget er mye bredere enn på f.eks first,X, grand soleil m.flere. Dette for å gi volumfølelse under dekk. Men da blir skjøtevinkelen til genuaen bredere så lenge skjøtevognen må gå på utsiden at overbygget. Noe av dette kan nok justeres bort hvis en god seildesigner tar det i betraktning når et nytt seil skal designes. En annen løsning kan være å seile med tre'er og skjøte denne på innsiden at vantene ved hjelp av en innhaler. Time vil shåw.

 

Vektfordelingen i båten din betyr veldig mye på høyden. Du kan være for tung bak? For å få fart i sjø og bølger, må en ha skarper baug. En må rett og slett prøve seg fram hvor mye en må trimme den ned på baugen. Ikke så mye at den skjærer ned i bølgen og stopper, og ikke så lett at den danser opp og ned.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Forklar nærmere hva som skjer, er det for tynn duk på Genakeren?

Ved en en-skrogs båt vil båten krenge, og derved slippe ut vinden - og kreftene. Til slutt blir det en broach, som regel før seilet ryker.

En katamaran krenger ikke nevneverdig, så når kreftene blir store nok ryker seilet.

Ingen krengning gjør at rorene ikke slipper, så det blir ingen broach heller.

(Iflg opphavsmannen - som ikke var meg, men kanskje Ask vil bekrefte / avkrefte at dette er sånn ca hvordan det foregår)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Surprise, javist det vil jo være helt naturlig at det er slik det skjer. Det er jo voldsomme krefter som ikke for lov til å ta av, vist ikke en broach får komme.

 

Og det vil jo være seilene som får belastningen først?

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Ja det var derfor jeg satset på barberhal og noen ekstra blokker. Tenk deg 2 ekstra stygge skinner på dekk, som en ikke får brukt. Det gjør jo enda mere ondt.

 

Kan bekrefte at barberhal funker. På ws2s i år brukte jeg den for første gang. Klarte høyden til engelskmannen og resten av 5 på topp der i løypa. Og der i felte var det høyde, virkelig høyde med fart.

 

Resten av felte var 2-4 grader lengre nede??

 

Og dem som prøvde å følge oss på høyden uten barberhal, mistet farten og ble hengende etter.

Her er et bilde at standard sun fast 43 fordekk:

sf43_fordekk2.jpg

 

Og her er et som er tunet med ekstra skinne slik som mulligan foreslår.

sf43_fordekk.jpg

 

Som du ser har disse i tillegg montert vinsjer der hvor lukene til salongen står. Det er jo ikke aktuelt. Problemet med skinne vil jo også være å legge skjøtet til genouavinsjene. Så barberhal er nok mere aktuelt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Litt om innvistering av nye kosbare seil:

 

- En klarer ikke å forsvare en slik innvistering overfor resten av familien. Og en får dårlig samvitighet etter at en har bestilt seilene.

 

- Når en har fått tak på seilene, må en ha råd til å bruke dem (Viktig). Samtidig ha seilergleden av seilenes ekstreme gode egenskaper.

 

- Og en må være klar over at levetiden er kortere på slike seil, vist dem ikke blir vedlikeholdt. Dem må rett og slett på service nå og da, for å øke levetiden.

Levetiden på Cevlaren mine:

 

- Storseile fikk jeg ut ca 12000nm

- 4, eren fullspielet og dobbelpansret under 2000nm, før pannele var blåst bort.

- 3,eren ? blir lite brukt i det jeg går rett fra 2,er og ned til 4,er når det blåser opp.

- 2,eren fikk jeg ut ca 6000nm på før den ble bare nettingen igjen av.

 

Det finnes velmange mellomkvaliteter her,Da Cåsta,noen hakk opp fra de bedrøvelige "standardseil" gir stor seilglede.?? :confused:

Det er et "hav"avkvalieteter som øker seilgleden :sailing:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

siterer denne og for å få sammenhengen

Verre bullshit er det lenge siden jeg har hørt , stakkars deg som ikke har evnen til å skjønne at noen ikke mener en bavaria cruiser er prisverdig og samtidig mener at en X-yacht på samme størrelse til doble prisen absolutt er verdt prisen ,

 

Bare som en liten påminnelse,X-Yacht er fortsatt :flag_da: ??Det er overhode ikke synd på meg,og jeg skjønner faktisk endel om seiling og seilbåt etter over30 år i seilmiljøet :wink:

For det andre vet jeg "litt",gjentar litt hvajeg snakker om,dajeg selv har hatt :flag_sw: i alle år,(bortsett fra min første norske Killing,en Lingebåt)faktisk(tro det eller ei)vurderte Maxi 1300 ,men innså at å betale 1,6 -1,8 mill mer for "tilnærmelsesvis samme båt"(legg nåmerke til hva jeg nåskriver,og forsøk ikke missforstå) med 6-7 mnd effektivt bruk,da var det annet "å bruke 1,8mill på.Prioritering heter det visst?? :cheers: Seilglede har jeg i fullt monn med min Bavaria 38,om enn ikke alle "står på brygga å beundrer " når jeg legger til.Hadde jeg hatt større "markeringsbehov,hadde jegkjøpt Maxi 1300 :flag_sw: Etter min mening den absolutte topp. :flag_sw::flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

vurderte Maxi 1300 ,men innså at å betale 1,6 -1,8 mill mer for "tilnærmelsesvis samme båt" med 6-7 mnd effektivt bruk,da var det annet "å bruke 1,8mill på.Prioritering heter det visst?? :cheers: Seilglede har jeg i fullt monn med min Bavaria 38,om enn ikke alle "står på brygga å beundrer " når jeg legger til.Hadde jeg hatt større "markeringsbehov,hadde jegkjøpt Maxi 1300

fem@il

Det er noe som ikke stemmer ved å kalle maxi 1300 og bav 38ac for "tilnærmelsesvis samme båt". Jeg også likte (og liker fremdeles) maxi'en. Med med den prisen ble det ikke aktuelt. Så hva kjøper man hvis man vil ha en maxi 1300 og ikke har råd? Jo en billigere båt med flest mulig av de kvalitetene maxi'en har. Og der er ikke bav 38.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

fem@il !

Jeg forstår at du mener en Maxi 1300 eller si en HR40 eller Najad 40 er en overpriset båt som ikke er verdt pengene og det er sikkert mange med deg som mener det samme men jeg skal driste meg til å si at jeg tror de fleste som kjøper slike båter mener de er verdt hver eneste krone.

 

Når jeg selv kjøper båt så kjøper jeg den båten jeg mener er verdt pengene den koster , om båten da koster 50000.- 500000.- eller omså 5 000 000.- så er det min mening , min mening om båten er verdt pengene endrer seg ikke selv om du ikke mener den er verdt pengene. Snudd på hodet så kan jeg si følgende.

Jeg mener at Bavaria cruiser båtene ikke er verdt pengene men jeg er ikke alvitende og vil dermed ikke tro at alle bavaria eierne er enig med meg.

Det er i realiteten dette du sier men motsatt vei

Link to post
Share on other sites

Det finnes velmange mellomkvaliteter her,Da Cåsta,noen hakk opp fra de bedrøvelige "standardseil" gir stor seilglede.?? :confused:

Det er et "hav"avkvalieteter som øker seilgleden :sailing:

mvh

fem@il

 

Det stemmer det, litt for mye å velge mellom. Så en kan blir stående fast, og lure på hva en skal velge. Dette pga stor konkuranse mellom merkene.

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Vi har "high-tech seilene". Hvor high-tech de er vites ikke. Men beholder busen bedre ved reving. MEN de er tunge, i lettvind står de dårlig. Med spiler blir de rett og slett for tunge.

 

Plusset er att de er slitesterke i forhold til carbon seil. Så for vår båt er ett bedre alt. en gennaker i lett vind. Kryssing i lettvind gidder vi ikke heller. Da starter jern-genoaen.

 

Hva gjør dere andre? Er det mange som har annskaffet gennaker, event spinnaker.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Det er noe som ikke stemmer ved å kalle maxi 1300 og bav 38ac for "tilnærmelsesvis samme båt". Jeg også likte (og liker fremdeles) maxi'en. Med med den prisen ble det ikke aktuelt. Så hva kjøper man hvis man vil ha en maxi 1300 og ikke har råd? Jo en billigere båt med flest mulig av de kvalitetene maxi'en har. Og der er ikke bav 38.

Det er mye jeg er enig med deg i og mye jeg er uenig i,og det er vel lov? :confused::wflag:

Med tilnærmelsesvis samme båt mener jeg i første rekke "plass"-bokomfort-familievennlig.At 1300 seiler fra min Bav.er udiskutabelt.Men at jeg og min familie har "tilnærmelsesvis" samme seilglede i området Fredrikstad-Gt.borg-Danmark-Kristiansand er heller ikke diskutabelt.Og Bav.38 seiler "overaskende " bra. :sailing: Spesiellt om man legger til grunn at man får 3stk Bavaria 38 for 1 stk 1300. Uhørt :headbang::yesnod::headbang: :nono: Begge har Seldènrigg-Volvo Penta-Harken/Lewmarutstyr mm.Ikke kom å fortell meg at støp/finish/plast/ etc er så utrolig mye bedre bare for at dette er lageti Sverige? :nono:

At merverdien kan/bør være noe? Ja :flag_sw: ,kanskje 700-900.000, men ikke nesten 3 ganger pris.1 stk Maxi 1300(eller HR 40,Najad 40 mm.,for det er de størrelsene man må opp i for å sammenligne volum med min 38)mot 3 stk Bav.38 :confused::diving::crazy: Det jeg prøver å si er at det blir betalt vannvittig altfor mye fordi veftene ikke er "rasjonele" nok.Bare vent,dette kommer.Nå har Nimbus "solgt" Maxikonseptet til Najad,hvor det sak utvikles3 diff.konsepter.Inntressant, :flag_sw: men dette går med andre ord den veien jeg hevder(og faktisk ser ut som jeg er alene om på dette forum og mene) :cheers_wine:

Når det gjelder din påstand om hva man vil ha,men ikke har råd til,gidder jeg ikke komentere annet enn: Om jeg kan "cashe" uten Maxi 1300 og heller kjøpte en B38 fornuftshensyn,eller eventullt måtte ha "gjeld oppunder øra" ved etkjøp av Maxi 1300,e dette forum totalt uvedkommende.Men at min Bav.38 kom best ut i pris i forhold til hva jeg fikk igjen av seilglede/bokomfort/fornuftsmessig/mm. er ikke uvedkommende.1,8 mill. til rådighet til andre ting/formål/ :cheers: Disse 2 båterer "egentlig " veldig like bobåter,hvor Bav.38 kommer best ut. :cheers:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Det stemmer det, litt for mye å velge mellom. Så en kan blir stående fast, og lure på hva en skal velge. Dette pga stor konkuranse mellom merkene.

nettop,og derfor er mitt lille råd(når jeg har blitt spurt) at IKKE lytt til råd fra båtselgerne,men fortell seilmakerne,gjerne 3-4 forskjellige,hva båten skal brukes til,og snakk deretter med bekjente(seilkyndige) om hva de mener før du bestemmer deg.Etter hva jeg har forstått her på forumet,bør du være en av disse,Da Cåsta,som bør fådissespørsmål fra nye,ukyndige seilere. :yesnod: Dette for at folk skal få størst mulig seilgledeut av sin båt. :sailing:

Kjøp ikke billigse standardseil :headbang::headbang::headbang:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Du slette, her har jeg stort sett ignorert en Bavaria-tråd, og så gjemmer det seg en flott diskusjon om rigg og seil her. :lol:

 

Med hensyn til fjærende liner for skjøter så kan det jo være en idé å prøve med løse gummifjærer først. Fjærende fall har jeg ikke sansen for.

 

High-tech seil vet jeg fremdeles ikke hva er, men det er en relativt kostbar fornøyelse å prøve seg fram med forskjellige materialer og design. (Her er det godt å ha gale venner og bekjente som prøver seil og deler erfaring, og diskusjoner på baatplassen.no kan være svært nyttige.) Det er veldig fristende å koste på seg noen svært så avanserte seil, men som Sun Flyer påpeker så betyr det noen helt andre krefter i riggen. Utfordringen er å finne noen seil som er akkurat passe. Gode, men ikke "for gode".

 

Billige standardseil har sin misjon. De er greie å ha helt i starten, når du skal bli kjent med båten og bestemme deg for seilgarderobe. Og, de er greie å ha om vinteren når det kan bli litt ujevnt med seiling og regelmessig lufting/tørking av seil.

Redigert av Sjøtummel (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye jeg er enig med deg i og mye jeg er uenig i,og det er vel lov? :confused::wflag:

Ja, hvis ikke hadde det ikke vært noen vits i å diskutere.

 

At merverdien kan/bør være noe? Ja :flag_sw: ,kanskje 700-900.000, men ikke nesten 3 ganger pris.1 stk Maxi 1300(eller HR 40,Najad 40 mm.,for det er de størrelsene man må opp i for å sammenligne volum med min 38)mot 3 stk Bav.38 :confused::diving::crazy: Det jeg prøver å si er at det blir betalt vannvittig altfor mye fordi veftene ikke er "rasjonele" nok.

Hva med det utvendige volumet? 1300 har en fantastisk cockpit. Men jeg skjønner jo at du ikke er opptatt av dette siden du har en bav 38... :smiley:

 

Men at min Bav.38 kom best ut i pris i forhold til hva jeg fikk igjen av seilglede/bokomfort/fornuftsmessig/mm. er ikke uvedkommende.1,8 mill. til rådighet til andre ting/formål/ :cheers: Disse 2 båterer "egentlig " veldig like bobåter,hvor Bav.38 kommer best ut. :cheers:

Alternativet kan være å kjøpe en rimeligere båt men i same kategori. Jeg betalte kanskje 200 000,- mer for sun flyer enn hva en tilsvarende utstyrt bav 38 koster. Og fikk da en båt med omtrent samme seilegenskaper som maxi'en kombinert med volumet fra "campingvognene". Men den er ikke i nærheten av byggekvaliteten (selv om motoren er bedre) :wink: Jeg tror du kunne kommet mye "nærmere" maxiens egenskaper uten å brenne av 1,8 mill.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Fem@il, det var et godt forsøk. Du må ikke glemme at jeg også er en vanlig familiseiler, men var dum nok til å hive meg ut i shorthandedsirkuset da dette startet.

Er desverre ingen ekspert på typer seil, men er i prøve og feile moduse der enda. Har desverre møt en del vegger der om seil og dekksutstyr.

Men er heldig som har gutta på Drøbak (Quantum) til å hjelpe meg med seilene. Dem har loset meg igjennom det verste.

 

Til dem som er helt nybegynnere, fin dere en Mentor som har vært igjennom det meste. Og som har seilt mange forskjellige båter. Da er dere sikre på at det ikke blir så "en sporet" svarene på spørsmålene dine. Finner du en som er villig til å diskutere og som selv stiller noen kritiske spørsmål til egen båt, da er det rette vedkommende.

 

Om dekksutstyr har jeg nå fokus på klemcleater, og mine klemmer slites utrulig forte. dem klarer ikke å holde på fallene. Sun Flyer, du bruker jo dobble på fallet?? :smiley:

Det er jo ingen god ide det heller. Har tenkt i vinter å sy strømper på alle fallene, der i område klemcleaten klemmer. For å se om problemet forsvinner om at fallene siger, en kan jo ikke ha dem på vinsjene hele tiden. Har noen prøvd noe annet?

Redigert av De Cåsta (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...