Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Trodde du kjente forskjell på fall og skjøte? Med spectra i skjøter og carbon-seil kan dynamisk rykkbelastningene på dekksutrustningen bli veldig stor.

Fall spiller mye mindre rolle da det er omtrent statisk.

Uenig. Med råe seil og dynemafall er det tre potensielle problemer; blokk ved mastekrage, fordelingsblokk på dekk og avlaster på hyttetaket. Ved skifte av skjøter har man et mulig problem; den fremste blokken på skjøteskinnen. Har ikke hørt om at den ryker, men det er mulig jeg ikke er oppdatert.
Og at en genrell anbefaling om å sjekke resten av utstyret ved en oppgradering blir til "offisielt" at ingen bavaria tåler det er jo bare tull.

Hvordan man tolker utsagn er opptil hver enkelt. Jeg tolker det som at dekksutstyret oppgraderes tilsvarende hvis man kjøper virkelig gode seil/skjøter og (sansynligvis) fall til en bavaria. Det er også erfaringen fra de jeg kjenner som har satset litt på regattaer med disse båtene.

 

Har tidligere ertet på meg et par skribenter her inne på forumet ved bare små hentydninger til mulige små negative tilstander på enkelte seilbåttyper - ikke produsert i Tyskland. Lurer da på hvordan det ville ha blitt tatt opp av Sun Flyer og hans venner om vi sammen hadde startet en rekke tråder med overskirft som:

 

Hvorfor er Jeanneau laget så spinkel....

Grunnen til at jeg ofte stiller spørsmålstegn ved deler av kvaliteten ved bav'ene er:

 

1. De driver med villedende markesføring når de reklamerer med at båtene er utstyrt med det beste av dekksutstyr og seil. Irriterende.

2. De driver med villedende markesføring når de skryter av forbedrede seilegenskaper. Disse har blitt dårligere de siste 10 årene. Provoserende.

3. Jeg mener fremdeles at det er kvalitetsforskjeller internt hos "billigmerkene" som bavaria, hanse, dufour, beneteau og jeanneu. Selv om mye tyder på at disse dessverre er blitt mindre de siste årene.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hvordan man tolker utsagn er opptil hver enkelt. Jeg tolker det som at dekksutstyret oppgraderes tilsvarende hvis man kjøper virkelig gode seil/skjøter og (sansynligvis) fall til en bavaria. Det er også erfaringen fra de jeg kjenner som har satset litt på regattaer med disse båtene.

 

 

Så da er du egentlig enig i at det ikke er båtens kvalitet som er et problem, men at det er bruksområdet som er avgjørende?

 

Resten av det du skriver er vel egentlig bare påstander der du påstår at noe er villedende.

 

:cheers:

Link to post
Share on other sites

Så da er du egentlig enig i at det ikke er båtens kvalitet som er et problem, men at det er bruksområdet som er avgjørende?

Tja,

 

Hvis jeg ringer til lundebåt og sier jeg trenger en seilbåt til tur og litt regatta, kommer de helt sikkert dragende med en bavaria. Eller sender de meg til konkurrentene?

Resten av det du skriver er vel egentlig bare påstander der du påstår at noe er villedende.

Jepp. Og det står jeg ved. :smash:

:lol:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Litt humor skader ikke :cheers:

 

Formoder at du har rett om det med Lundebåt :yesnod: Selger de ikke Bavaria tro?

Jeg dro i hvertfall inn dit fordi jeg ville ha Bavaria.

 

Nå skal jeg ha en 3-4-5 fot til, og skulle ikke forundere meg om jeg dra dit igjen :sailing:

Link to post
Share on other sites

Den linken skulle du vel postet i tråden for båtrelaterte saker i media , har vel ikke noe i en bavaria tråd å gjøre ?

 

Tenkte den kunne passe som et innlegg i Bavariatråden for å få frem heller ikke båter som koster det dobbelte/tredobbelte av Bavaria tåler alt.

Link to post
Share on other sites

Du har nok rett i det men det er vel ingen som har påstått at båter som koster det dobbelte tåler absolutt alt , dog var det imponerende at de klarer å få lekkasje i båten ved å gå på grunn i 5-6knop , kjenner jo ikke saken så det er utopi å diskutere men de må ha truffet veldig uheldig for jeg selv har gått på i mer fart enn det med minimale skader.

 

Jeg ba forresten om prisliste på bavaria selv her om dagen og jeg er skremt over prisene.

 

Jeg fikk prisliste på Bavaria cruiser 43 og kom fram til at den vil koste rundt 500000.- ekstra om man skal ha den greit utrustet , har jo vist at disse båtene var magert utrustet sett ut fra basisprisen men det må ha skjedd noe i det siste for jeg kan minnes at når jeg så på prislisten for et par år siden så trengte jeg bare å legge på 2-300 for å få båten komplett

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ba forresten om prisliste på bavaria selv her om dagen og jeg er skremt over prisene.

 

Jeg fikk prisliste på Bavaria cruiser 43 og kom fram til at den vil koste rundt 500000.- ekstra om man skal ha den greit utrustet , har jo vist at disse båtene var magert utrustet sett ut fra basisprisen men det må ha skjedd noe i det siste for jeg kan minnes at når jeg så på prislisten for et par år siden så trengte jeg bare å legge på 2-300 for å få båten komplett

 

 

Det virker som om endel av utstyret som før (i fjor) var standard nå har blitt ekstra. Basisprisene synes imidlertid ikke å ha økt like mye som valutafluktuasjonene skulle tilsi. Så jeg tror de har tatt ut noe av prisøkningen ved å fjerne standardutstyr.

Redigert av Voff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke en gang en Orust-båt tåler alt!

Ikke post slike linker i denne tråden, det er alltid noen som blir såra og vondbråten over at mange millionersbåter ikke tåler alt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det virker som om endel av utstyret som før (i fjor) var standard nå har blitt ekstra. Basisprisene synes imidlertid ikke å ha økt like mye som valutafluktuasjonene skulle tilsi. Så jeg tror de har tatt ut noe av prisøkningen ved å fjerne standardutstyr.

Det er mulig men listen blir uhyre lang for å få en komplett båt , jeg lekte litt med den prislisten og fikk følgende:

 

Bavaria 43 criuser

 

basispris 1350 000.-

 

Springpullere midtskips 2250.-

åpning i siderekker 6250.-

ankervinsj foran 15250.-

anker 5125.-

sprayhood 21375.-

rodkick 6375.-

tyskersjøt med vinsjer 19175.-

seil 65375.-

akterstagstrammer 13625.-

zippack 11500.-

blykjøl 105875.-

lader 4000.-

radio/cd 5250.-

varmer 30500.-

varmtvann 13125.-

varmdusj ute 2125.-

dusj på bad 12125.-

dusj på bad 12125.-

vanntank 7125.-

tridata 13250.-

vindinstrument 9125.-

autopilot 42625.-

plotter 35000.- (denne kjøper man vel neppe her)

VHF antenne 4750.-

55hk motor 20375.-

foldepropell 30875.-

bunnbehandling 22500.-

transport til danmark 42125.-

klargjøring/overlevering 18375.-

rigging 14375.-

startpakke 6000.- (fendrer tau og flaggkjepp ?)

Ekstrautstyret her kom på ca 640 000.-

 

 

 

 

 

Som en kontrast så plukket jeg fram en annen prisliste jeg har på en båt i ca samme prisklasse fra et annet verft (lidkøping båtsnickeri)

Så legger jeg til det som er med bavariaen men ikke standard på denne

Sittbrunnsbord 7200.-

skinn på ratt 3360.-

rekkeporter 8500.-

utedusj V/K 6100.-

Ankerspill foran med peke,stige,anker og kjetting 49500.-

Silva autopilot 44500.-

VHF antenne sats 4100.-

Lader osv 8000.-

zippack 4300.-

plotter (tar samme sum som Bav) 35000.-

 

Summen på ekstrautstyr her er ca 170 000.-

Selvsagt er ikke dette representativt da jeg sammelingner en bavaria med en swedestar , skulle heller sammenlignet med en oceanis eller sun men jeg synes det er merkelig at ikke pris på båt er levert på vannet ferdig rigget ,bunnstoffet og testet , varmtvannstank,varmeapparat,instrumentering,sprayhood,rodkick,akterstagstrammer osv

Link to post
Share on other sites

jeg synes det er merkelig at ikke pris på båt er levert på vannet ferdig rigget ,bunnstoffet og testet , varmtvannstank,varmeapparat,instrumentering,sprayhood,rodkick,akterstagstrammer osv

Jeg er enig med deg i at flere og flere nå har dratt dette med lavest mulig "uropspris" til det nærmest latterlige, og Bavaria ligger nok i fremkant.

 

Men samtidig handler det også litt om valgmuligheter. Må jeg ha blykjøl, dusj på begge bad, kan jeg klare meg med fast proppel, hvor stor motor vil jeg ha osv.....

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Jeg er enig med deg i at flere og flere nå har dratt dette med lavest mulig "uropspris" til det nærmest latterlige, og Bavaria ligger nok i fremkant.

 

Men samtidig handler det også litt om valgmuligheter.

 

 

Det er jeg veldig enig i. Derfor er det også latterlig suverent at Bavaria ga meg og min kone mulighet til å kjøpe en helt ny båt. Vi er nevenyttige og liker å skaffe ting selv, finne egne løsninger etter egne behov osv..

 

Det er det utropsprisen som gir oss mulighet til, og nå skal vi igang med ny båt igjen. :smiley:

 

Heldigvis finnes noen produsenter som tar forbrukere som oss på alvor også. For det finnes et marked for hver type forbruker.

Link to post
Share on other sites

Den erfaringen jeg har med Bavaria (motorbåt) er at det er dårlig finish nedenfor fenderlist,virker litt tynn i skroget,tynne lag m gelcoat. Har lett for å ha "luftbobbler" gelcoat slipp. Da har jeg sammenlignet med Saga,Fjordterne. Men disse har jo en annen prisklasse!

 

Ellers mener jeg man får mye båt for pengene og en topp suport fra Lunde!! :flag:

Ekte mannfolk bruker lastebildekk som fendere........

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg skal kjøpe ny båt så vil jeg helst spesifisere den så detaljert som mulig. Da synes jeg det er dumt at så mye ligger baket inn i grunnprisen.

Er fulstendig enig med deg i det men se litt på båttypen og bruksområdet og hvor vi bor i verden så er det ting som absolutt bør være med siden 99% av alle som kjøper nybåt vil ha dette med.

Ta varmt og kaldt vann for eksempel , hvem i alle verden kjøper båt i 2009 uten å ha dette i båten , og har man varmt vann så vil man selvsagt ha dusj på badet , dette er ting som absolutt bør være standard.

Hvem i alle verden kjøper båt som står på en parkeringsplass ute i ingenmannsland uten rigging , jeg synes faktisk det er naturlig å forvente at når jeg kjøper en båt og reiser for å hente den så er den ferdig sjøsatt rigget og testet uten at jeg skal betale ekstra for det , det er ofte feil å sammenligne med bil men om jeg skulle kjøpe meg en ny Toyota avensis så ville det være uinteressant for meg å vite hva bilen koster uten hjul,seter og vinduspussere levert på parkeringsplassen uten for fabrikken i Japan.

Om 99% av alle som kjøper bavaria 43 kjøper rodkick og sprayhood hvorfor ike ta det med i prisen og heller gi mulighet til å trekke det fra slik enkelte andre har. Jeg forstår jo selvsagt grunnen til å kunne lokke med en lav pris men jeg tror ikke det hadde hatt spesielt stor innvirkning på salget om prisen ble satt 200 000.- høyere og selgeren markedsførte varen med at dette er seilklar båt inkl frakt osv osv

Link to post
Share on other sites

Vi er nevenyttige og liker å skaffe ting selv, finne egne løsninger etter egne behov osv..

Det er det utropsprisen som gir oss mulighet til, og nå skal vi igang med ny båt igjen. :smiley:

Hyggelig å høre , har dere egne planer rundt rigging , frakt fra fabrikk til vann , sjøsetting osv , jeg skjønner tankene dine men det er noen poster i en slik prisliste som er hull i hodet å ikke ha med som standard , på den annen side så kunne det jo være mulig å få trekt fra disse tingene om de er standard

Link to post
Share on other sites

Det er jeg veldig enig i. Derfor er det også latterlig suverent at Bavaria ga meg og min kone mulighet til å kjøpe en helt ny båt.

 

her er jeg helt enig med deg. bra at det finnes billige biler, båter, klær , osv. det gjør at flere får oppleve å ha nye båt som i deres tilfelle. jeg er nok av typen som hadde kjøpt størst (mest mulig båt for pengene.) mens flere andre hadde valgt en nidelv ,windy el som er 6 fot mindre til samme prisen.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Hyggelig å høre , har dere egne planer rundt rigging , frakt fra fabrikk til vann , sjøsetting osv , jeg skjønner tankene dine men det er noen poster i en slik prisliste som er hull i hodet å ikke ha med som standard , på den annen side så kunne det jo være mulig å få trekt fra disse tingene om de er standard

 

Ja faktisk :smiley:

 

Drar og henter, stoffer, grunner, syr kalesje, vinsj, osv. Størst mulig for pengene, og tar det jeg har lyst på over tid. :smiley:

 

Den gangen jeg kjøpte var til og med varmtvann valgfritt, men ikke nå lenger. Jeg la opp anlegg selv for under 5000,-. Kr. 12000 levert fra Lundebaat.

 

Men kosefaktiren var også viktig for meg. Hentet på høsten, og hadde en hel vinter til å kose meg med duppeditter, utstyr og fantastisk mange koselige drømmetimer ombord. Vannvarme kom på plass, dusj, vhf, autopilot, vinsj, alt til en brøkdel av prisen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...