Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Jeg så på en Meredian 341 på en båtmesse for en tid tilbake, og jeg synes det var en utrolig flott båt. Ingen andre båter i samme størrelse har så stor flybridge som denne.

Det eneste som bekymrer meg er annenhånds verdien til båten. Hvordan er diesel forbruket? For det er vel en forholdsvis tung båt å drive?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Jeg så på en Meredian 341 på en båtmesse for en tid tilbake, og jeg synes det var en utrolig flott båt. Ingen andre båter i samme størrelse har så stor flybridge som denne.

Det eneste som bekymrer meg er annenhånds verdien til båten. Hvordan er diesel forbruket? For det er vel en forholdsvis tung båt å drive?

 

Jeg kan ikke svare deg på annenhåndsverdien, Baymax sier de har solgt Meridian som hakka møkk under finanskrisen. Dieselforbruket er veldig varierende etter hvordan man kjører, men jeg pleier å si et forbruk på 70 ltr/time ved 23-28knop. Båten er relativt tung med sine 11 tonn (riktignok lastet med 1000ltr. diesel og 500ltr vann), men syns ikke den er tung å drive. Båten lager imidlertid svært mye sjø. To motorer, baug og hekkthruster gjør manøvrering til en lek. I tillegg leverer QSB330 motorene en fantastisk grom lyd.. Jeg beklager dårlig kvalitet på filmingen, skal love å komme tilbake med en bedre lydfil.

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke svare deg på annenhåndsverdien, Baymax sier de har solgt Meridian som hakka møkk under finanskrisen. Dieselforbruket er veldig varierende etter hvordan man kjører, men jeg pleier å si et forbruk på 70 ltr/time ved 23-28knop. Båten er relativt tung med sine 11 tonn (riktignok lastet med 1000ltr. diesel og 500ltr vann), men syns ikke den er tung å drive. Båten lager imidlertid svært mye sjø. To motorer, baug og hekkthruster gjør manøvrering til en lek. I tillegg leverer QSB330 motorene en fantastisk grom lyd.. Jeg beklager dårlig kvalitet på filmingen, skal love å komme tilbake med en bedre lydfil.

 

Kanskje jeg burde ta en titt på denne

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Såfremt du kunne tenkt deg en Meridian ville jeg nok ha vurdert den. Husk imdlertid at det er en amerikansk importert båt og har derfor deres girsystem. I tillegg mangler det kartplotter på flybridge, men det er jo en smal sak å ettermontere. Jeg tittet også på Windy 37 Grand Mistral og 42 Grand Bora, begge skuffet meg stort. Finish var imidlertid upåklagelig, men for min del er det flere faktorer som spiller noen rolle enn bare finish. I tillegg koster de langt mer enn hva jeg fikk tilbud på en Bavaria 42 Sport. Princess V-serie syns jeg er en pen og lekker båt, men for prisen av disse kan du jo igjen vurdere en Bavaria og da faktisk en 42 Sport. Problemet med både Windy, Princess og Fairline er at de koster like mye som en ny Bavaria Sport..

Link to post
Share on other sites

Etter min mening så må ganske mye opp i størelse dersom en flybridge båt skal bli pen å se på. Er den under 40 fot så blir de fort høye og kulmpete, liker selv absoltt best en åpen båt å se på, samtidig som jeg liker meg best på vannet når det er fint vær, å da er det jo ikke så koselig å sitte inne eller klatre opp og ned på en lite flybridge.

Link to post
Share on other sites

Etter min mening så må ganske mye opp i størelse dersom en flybridge båt skal bli pen å se på. Er den under 40 fot så blir de fort høye og kulmpete, liker selv absoltt best en åpen båt å se på, samtidig som jeg liker meg best på vannet når det er fint vær, å da er det jo ikke så koselig å sitte inne eller klatre opp og ned på en lite flybridge.

 

Jeg skal selvfølgelig ikke si noe på hva du mener er pent og ikke pent. Her er iallefall en flybridge-båt på 36 fot. Når det er fint vær finnes det etter min mening ingen bedre plass enn å sitte på flybridge (dersom du ikke har sett flybridge på Meridian 341SB råder jeg deg til å gjøre det. Den skal forøvrig stå på Sjøen for Alle 2009 i Lillestrøm, den er på størrelse med flybridge-båter over 40 fot.) eller kalesjebåt uten kalesje. Flybridgen er gedigen og du har ikke bare ett ratt imellom bena, i tillegg er det en vanlig trapp å gå opp, noe som gjør at ankomsten til flybrigde blir enkel og komfortabel (stor luke gjør at du kan gå vanlig). Når det gjelder flybridge-båter med stige og et ratt imellom bena er jeg helt enig med deg. Det er masete. Åpne båter er lekre, men desverre føler jeg at klimaet i Norge gjør at man ikke får hatt av kalesjen så ofte (jeg har hatt 2 åpne båter og der måtte kalesjen titt og ofte på pga. regnvær.

 

Bavaria 42 Sport er kanskje stor og sikkert klumpete, men jeg syns den er lekker å se på. Liker spesielt godt bildet under.. :smiley:

 

IMG_2936.jpg

Redigert av Saltkjelen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja da det er a sant.... Jeg personlig har ikke vær ombod i båten, men har forstått det dit hen at han tar godt vare på den. Har sett den mange ganger på vannet (nært hold )og den ser strøken ut.

 

Den ser veldig fin ut på bilde ihvertfall. KAD 44 gått 730 timer skulle vel ikke by på problemer heller

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...