Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Joda noen vil helt sikkert ha det men om 99% vil ha klargjøring/overlevering 18375.- og rigging 14375.- , hvorfor er ikke det standard , så kan de 0,1% som ikke trenger det få lov til å trekke det fra.

At du har egen lastebil eller god avtale med en som frakter båten fra fabrikken til vann betyr ikke at det er vanlig for de fleste andre

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kroppen min er stooor. :giggle:

 

Jeg ville bare påpeke at det er små tanker ombord i en Bavaria, hvis du sammenligner opp mot båter i samme størrelse. Vann og drivstoff veier jo som kjent litt...

Det samme gjelder også batteribank og ankerkjetting.

 

Så som en langturbåt, så tror jeg man fort kommer over den vekt kategorien som er anbefalt for "åpent hav" seiling.

Link to post
Share on other sites

Ta varmt og kaldt vann for eksempel , hvem i alle verden kjøper båt i 2009 uten å ha dette i båten , og har man varmt vann så vil man selvsagt ha dusj på badet , dette er ting som absolutt bør være standard.

Hvem i alle verden kjøper båt som står på en parkeringsplass ute i ingenmannsland uten rigging , jeg synes faktisk det er naturlig å forvente at når jeg kjøper en båt og reiser for å hente den så er den ferdig sjøsatt rigget og testet uten at jeg skal betale ekstra for det , det er ofte feil å sammenligne med bil men om jeg skulle kjøpe meg en ny Toyota avensis så ville det være uinteressant for meg å vite hva bilen koster uten hjul,seter og vinduspussere levert på parkeringsplassen uten for fabrikken i Japan.

Om 99% av alle som kjøper bavaria 43 kjøper rodkick og sprayhood hvorfor ike ta det med i prisen og heller gi mulighet til å trekke det fra slik enkelte andre har. Jeg forstår jo selvsagt grunnen til å kunne lokke med en lav pris men jeg tror ikke det hadde hatt spesielt stor innvirkning på salget om prisen ble satt 200 000.- høyere og selgeren markedsførte varen med at dette er seilklar båt inkl frakt osv osv

 

Hvis du kan trekke fra det du ikke vil ha, så er det jo nesten like bra - men hvorfor legge på det ene og trekke fra det andre?

 

Når det gjelder din Toyota, så har jeg hatt Recaro-seter i en av mine biler - hva skulle jeg da med Toyota-seter? Hjul... masse alternative hjul å velge.

 

Tilbake til båten: uten rigging i ingenmannsland? Fullt logisk at noen kan finne en rimeligere transportmåte (returlast er stikkord her). Og hvorfor skal da riggen være satt opp?

Link to post
Share on other sites

Dersom jeg skal kjøpe ny båt så vil jeg helst spesifisere den så detaljert som mulig. Da synes jeg det er dumt at så mye ligger baket inn i grunnprisen.

Det er jeg helt enig i, men det er litt dumt dersom båtprodusent ikke gir nevneverdig valgmulighet på det jeg ønsker å spesifisere. For Bavaria er dette løst ved at flere båtverksteder tilbyr "styling" hvor det utstyret du ønsker blir montert. Ikke alle ønsker å gjøre så mye monteringsarbeid selv.

 

For min egen del ser jeg på ny båt hvor produsent i utgangspunktet tilbyr en standard pakke som er komplett, men hvor den som bestiller i praksis kan endre nesten alt. Vil jeg ha motor fra Yanmar i stedet for Volvo, helt greit. Vil jeg endre på dekksutstyret legger produsenten inn forsterknonger der det trengs. Ulempen er at byggetiden er en del lengre og båten blir litt dyrere, men jeg får den nøyaktig slik jeg vil ha den. Alternativet er å finne en bruktbåt som kan bygges om. Det som ikke lønner seg for meg er å bygge om en fabrikkny båt fra f.eks. Bavaria eller Hanse.

Link to post
Share on other sites

så var vi i gang igjen, denne gangen har noen snudd 360. Minnes at det var stor skeptis til hvor lite man kune påvirke Bavaria kjøpet sitt, nå da man har flere valg hva man vil ha med eller ikke så er også det galt?

 

Fremdeles de 3/4 samme som kværner om det samme som de har gjort de siste årene, kom dere videre få dere et liv.

 

Enkelte ganger kan det virke som om at det å kritisere Bavaria skal være et bevis på at man har greie på seilbåt og seiling...

Link to post
Share on other sites

Enkelte ganger kan det virke som om at det å kritisere Bavaria skal være et bevis på at man har greie på seilbåt og seiling...

Selvsagt. :yesnod:

 

Spøk til side. Det virker stadig vekk som en del båteiere er i overkant hårsåre. Bavaria er en helt grei båt i sin klasse, men det er mange slags båter og vi har forskjellig smak, ønsker og behov. Jeg innrømmer gladelig at Bavaria ikke er noe for meg, men det er et uttrykk for min smak og mine behov og ønsker - og slett ikke noen kritikk av dem som har annen smak og som har andre ønsker og behov.

 

Nå og da påpeker jeg ting jeg ikke liker med både egen båt og andre båttyper. Av en eller annen grunn blir det voldsom surmuling dersom det gjelder Bavaria.

Link to post
Share on other sites

Minnes at det var stor skeptis til hvor lite man kune påvirke Bavaria kjøpet sitt, nå da man har flere valg hva man vil ha med eller ikke så er også det galt?

 

Fremdeles de 3/4 samme som kværner om det samme som de har gjort de siste årene, kom dere videre få dere et liv.

Du skal ikke minnes slik min gode mann, det setter disse 3/4 personene i ett dårlig lys og vitner om at man fortsatt ikke trenger mistenke dem for å ha noe peiling på seilbåter...

 

Men jeg er enig med deg i at det var et problem med få valgmuligheter tidligere og nå er det et problem med at man kan velge.... snakk om å møte seg selv i døren disse 3/4 "wannabee" seilerne, men heldigvis så evner de neppe til å se dette selv, så da vil nok kverna fortsette også i fremtiden med ufortrøden styrke... men er jo ikke til å legge skjul på at man trekker litt på smilbåndet av slike patetiske utsagn da... men noe morro skal man da her her på forumet

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Synes faktisk dere er litt uhøflige når dere henger ut 3/4 personer hva nå det er for noe (regner med at det er flere personer) , det er kun 1person som har sagt at han ikke liker bavaria siden tråden tok seg opp igjen og hvorfor skulle han ikke få si sin mening ?

Regner med at jeg er en av dine wannabe seilere sydvesten , takk for den karakteren, jeg senker meg ikke dit ned ved å sette karakterer på folk som wannabe,ekspert,spesialist osv

 

For å snakke om selve saken så mener jeg faktisk at bavaria ikke har utvidet valgmulighetene til det bedre nå kontra hva de var tidligere , de har fjernet ting som var standard tidligere og gjort det mulig å få de som tilvalg , det jeg mener de heller burde ha gjort var å utvide mulighetene til få få oppgradering av elektronikk , dekksutstyr osv montert på fabrikk , hva med å f.eks levere en tridata og et vindinstrument fra raymarine som standard og så kunne man få oppgradere til B&G eller noe annet bedre mot et tillegg i prisen , hva med å tilby større ratt som en opsjon sammen med større vinsjer, oppgradering av løpende rigg osv til en høyere standard.

Selvsagt kunne ikke bavaria gjøre slikt men det er jo lov å drømme.

Holder fortsatt fast på at frakt det første stykket fra fabrikk , sjøsetting og rigging + testing burde være inne i prisen men det er jo ikke vanlig hverken i tyskland eller frankrike

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Langt på vei enig med Enzo. Jeg synes dette grenser til villedende markedsføring (som er ulovlig) å reklamere med priser der hverken frakt eller andre helt nødvendige ting som rigging, testing, bunnbehandling er med. Prisen som oppgis bør iallefall være en seilklar båt, med alt vanlig tilbhehør som "alle" vil ha (f.eks sprayhood, varmtvann) levert norsk havn.

 

At noen få vil ha en "halvfabrikat" er jo greit nok, men nå jeg ser en pris vil jeg ha en pris i for en i utgangspunkt bruksklar gjenstand.

 

Kanskje enn sak for konkurransetilsynet?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

[...] så mener jeg faktisk at bavaria ikke har utvidet valgmulighetene til det bedre nå kontra hva de var tidligere , de har fjernet ting som var standard tidligere og gjort det mulig å få de som tilvalg , det jeg mener de heller burde ha gjort var å utvide mulighetene til få få oppgradering av elektronikk , dekksutstyr osv montert på fabrikk , hva med å f.eks levere en tridata og et vindinstrument fra raymarine som standard og så kunne man få oppgradere til B&G eller noe annet bedre mot et tillegg i prisen [...]

Holder fortsatt fast på at frakt det første stykket fra fabrikk , sjøsetting og rigging + testing burde være inne i prisen men det er jo ikke vanlig hverken i tyskland eller frankrike

 

Veldig merkelig å på den ene siden å kritisere Bavaria for å ha lite valgmuligheter på den ene siden og på den andre siden kritisere dem for å ikke ha bakt alt in i standarden? Spesifiserer du hva du vil ha for Lunde båt får du oppgitt totalprisen. Vil du ha frakt så får du det. Værre er det ikke, og jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig. Kan ikke se at dette er vesentlig forskjellig fra andre båter heller, selv om valgmulighetene er forskjellige?

 

Enig i at man gjerne skulle kunne ønske seg større valgmuligheter, men prisen er jo så lav at man likevel kommer godt ut av det selv om man f.eks. bytter til større vinsjer etterhvert. (Noe jeg selv aldri har følt behov for forresten). Bavaria er og blir et masseprodusert industriprodukt med høy grad av standardisering. Det er grunnen til den lave prisen, derfor er valgmulighetene mindre enn f.eks. en håndtverkerprodusert Orust-båt.

 

Uansett så er det sluttprisen man ender opp med med i forhold til hva man får som betyr noe.

Link to post
Share on other sites

Er ikke enig i at valgmulighetene er mindre enn på Orust båt, jeg ønsket f.eks ikke teak dekk og ville ha jernkjøl, men det kunne ikke verftene på Orust levere, de to jeg snakket med, De hadde også kun en størrelse på rattet... Jeg synes dette vitner om mangel på valgmuligheter på en tailor made båt til 4,2 mSEK for 43 fot pluss mva og ekstra utstyr...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Holder fortsatt fast på at frakt det første stykket fra fabrikk , sjøsetting og rigging + testing burde være inne i prisen men det er jo ikke vanlig hverken i tyskland eller frankrike
Veldig merkelig å på den ene siden å kritisere Bavaria for å ha lite valgmuligheter på den ene siden og på den andre siden kritisere dem for å ikke ha bakt alt in i standarden?

Frakt, rigging og sjøtest er ikke alt. For min egen del tar jeg gjerne sjøtesten selv, men gjerne med en representant for produsent eller importør som passasjer på deler av testen. Jeg har svært begrenset tålmodighet til å ta lange diskusjoner med leverandør når jeg finner ting som ikke virker på en sjøtest.

 

Jeg har heller ikke så store problemer med at større fritidsbåter blir levert fra andre havner enn forhandlers brygge, men det skal komme veldig klart fram av prislista hva det koster å få båten levert i Norge. Så får henting i utlandet heller framstå som en fristende rabattmulighet.

Link to post
Share on other sites

Veldig merkelig å på den ene siden å kritisere Bavaria for å ha lite valgmuligheter på den ene siden og på den andre siden kritisere dem for å ikke ha bakt alt in i standarden?

Jeg har ikke sagt at de skal bake alt inn i standarden

 

Spesifiserer du hva du vil ha for Lunde båt får du oppgitt totalprisen. Vil du ha frakt så får du det. Værre er det ikke, og jeg kan ikke skjønne at det skal være så vanskelig. Kan ikke se at dette er vesentlig forskjellig fra andre båter heller, selv om valgmulighetene er forskjellige?

Nei det er ikke forskjellig fra beneteau,jeanneu,hanse osv men jeg mener fortsatt at det ikke er slik jeg ville ønske å ha det , jeg skal driste meg til å tippe at det er ytterst få fra Norge (var vel en her over men det er skjelden) som vil ha en båt levert på parkeringsplassen utenfor verftet uten montert rigg , greit nok med frakten til Norge men jeg mener at båten bør være priset ferdig på vann med riggen på slik du får hos en haug med andre merker.

Enig i at man gjerne skulle kunne ønske seg større valgmuligheter, men prisen er jo så lav at man likevel kommer godt ut av det selv om man f.eks. bytter til større vinsjer etterhvert. (Noe jeg selv aldri har følt behov for forresten).

Problemet jeg mener er tilstede er at om jeg vil ha en bavaria så vil jeg ha den vinsjstørrelsen jeg har lyst på ferdig levert på båten når jeg henter den , skal jeg hente en båt i danmark så vil jeg også veldig gjerne ha instrumentering i båten , vindinstrument og logg osv er ting jeg vil ha i båten og slippe å sette folk hjemme til å montere dette når jeg kommer hjem , det er ikke mulig å få desverre og jeg vil nok engang påpeke at dette neppe bare gjelder bavaria

 

 

Er ikke enig i at valgmulighetene er mindre enn på Orust båt, jeg ønsket f.eks ikke teak dekk og ville ha jernkjøl, men det kunne ikke verftene på Orust levere, de to jeg snakket med, De hadde også kun en størrelse på rattet... Jeg synes dette vitner om mangel på valgmuligheter på en tailor made båt til 4,2 mSEK for 43 fot pluss mva og ekstra utstyr...

Ja det vitner om elendige valgmuligheter og jeg har snakket med verft som leverer skikkelige håndbygde båter om valgmuligheter (blant annet bowman) og de sier at du står fritt til å velge større vinsjer ,annen instrumentering osv osv men vi nekter å levere en båt som er dårligere byggeteknisk enn vi har spesifisert, skal du ha en dårligere kjøl enn vi har spesifisert så får du kjøpe en annen båt, jeg forstår de godt når de mener dette.

Men i følge deg så er jeg bare en wannabeseiler uten peiling på seilbåter så ikke legg så stor vekt i det jeg skriver

 

 

Jeg har heller ikke så store problemer med at større fritidsbåter blir levert fra andre havner enn forhandlers brygge, men det skal komme veldig klart fram av prislista hva det koster å få båten levert i Norge. Så får henting i utlandet heller framstå som en fristende rabattmulighet.

Og det har jo også bavaria spesifisert , de spesifiserer rigging,sjøsetting,frakt til f.eks danmark og så tillegget for frakt til Norge , dette er jo en måte å gjøre det på men jeg ville likt å sett ihvertfall rigging og sjøsetting innbakt i prisen så kunne de spesielt interesserte heller be om en pris uten dette.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo virke som om Bavaria gjør noe rett med hensyn til måten man pakker og selger og følger opp sine kunder på - de selger jo bra da og menge har kjøpt Bavaria flere ganger.

At valgmulightetene er begrenset på en Bavaria er helt naturligt da foretningskonseptet deres er å masseprodusere etter en linje og da er mange valg kostnadsdrivende.

Syntes det er merkeligt at denne Oryst båten ikke kunne leveres med høyere grad av individuelle tilpasninger - ville tro at det var deres store fordel i forhold til masseprodusenter/prispressere som Bavaria og Jeanneteu.

 

 

Kjøper man en Toyota så tipper jeg forhandleren hadde stusset og sagt at dette nok var umuligt å få levert fra fabrikk om du heller ønsket et annet merke på dynamo en det de leverer som standard, men kjøper du en RR ville nok de være langt mer lydhør for slike spesialtilpasninger.

 

Det er viktigt at men forstår at ulike fabrikanter velger ulike segmenter å henvende seg til, vil komme med et eksempel til.

 

Å kjøpe en leilighet i en blokk kontra gå til en arkitekt - man ser at det her vil være ulike valgmuligheter og pris?

Leiligheten har ofte fastsatte rammer, vegger, hvor vvs ligger osv.., i noen tilfeller kan man kansje velge kjøkken (men da ofte fra forutbestemt leverandør)

Mens arkitekten sitter der med et blankt ark og en penn - og du har alle valg.

 

Sett i dette lyset så er det høyst uklokt av dette Orust firmaet å legge begrensninger.

Link to post
Share on other sites

Nå kan det jo virke som om Bavaria gjør noe rett med hensyn til måten man pakker og selger og følger opp sine kunder på - de selger jo bra da og menge har kjøpt Bavaria flere ganger.

Ja det er en bedrift som lykkes med det de gjør og lager gode båter og samtidig tjener penger så de ikke går konk (håper jeg) , jeg synes selv de har et par veldig fine båter som jeg godt kunne tenkt meg om de kunne blitt levert med litt annet utstyr.

 

Syntes det er merkeligt at denne Oryst båten ikke kunne leveres med høyere grad av individuelle tilpasninger - ville tro at det var deres store fordel i forhold til masseprodusenter/prispressere som Bavaria og Jeanneteu.

Kanskje sydvesten kan komme inn her og kommentere om de nektet å levere instrumenter av annet fabrikat enn i prislisten , annet fabrikat og størrelse på vinsjer osv osv

 

 

 

Sett i dette lyset så er det høyst uklokt av dette Orust firmaet å legge begrensninger.

Helt enig men har vi fått avklart om de nekter endringer på instrumenter , dekksutstyr , type varmer og alt annet ekstrautstyr som innmonteres etter at selve båten er ferdigbygd ?

Link to post
Share on other sites

Jeg var i diskusjoner rundt å bestille en swedestar i fjor og sa at jeg muligens ønsket et annet merke og annen størrelse på vinsjene enn de hadde spesifisert , det samme med instrumenteringen og varmeapparatet som de leverer ferdig montert i båten som standard , de svarte at dette selvsagt var null problem og jeg kunne få absolutt hva jeg måtte ønske , eneste de skulle ha i tillegg var eventuell prisforskjell mellom det de selv leverer og det jeg evnt ønsket , slik mener jeg det burde være , respekterer fullt ut at noen ikke fikser dette og derfor så er ikke de merkene aktuelle.

Beneteau kunne levere større ratt for et par år siden om man ville ha det og det var plass til det , vet ikke om det er slutt på det men slike vitale ting burde det være mulig å få endret.

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En kjapp kikk på finn angående hvor båter blir levert i forhold til prisen som oppgies

 

Hanse:

Standard båt leveres fra 608.000,-NOK/60.800EUR på verftet ved Østersjøen i Tyskland.Pris i NOK eksempel med nok/euro kurs 8.Kostnad for rigging og klargjøring tilkommer . Båter levert verft kan dermed seiles hjem uten kosntader for frakt på lastebil. Vi tilbyr også en god løsning i forhold til valutarisiko, siden båtene selges i Euro. Når hentedatoen er klar blir seilturen hjem er en hyggelig bonus man får med på båtkjøpet. Vi kan selvfølgelig også frakte båt på lastebil til Norge

 

Hunter

NB! Prisen gjelder båt levert verft basert på Eurokurs 8,50. Kursen den dagen vi overfører pengene til verftet, blir bestemmende for endelig pris for båten.

 

Dufour

325 er laget for turseiling med familien. Båten er meget romslig inne, og den har mange smarte løsninger som f.eks uttrekkbar sofa i salong som danner en bred køye, Båten er svært romlig, og har god ståhøyde.

Pris er basert på en euro = kr 8,10 levert verft i Frankrike.

 

Delphia

29,2 er meget velutstyrt som standard båt, og er stort sett ferie klar! Kontakt oss for en spesifikasjon liste. Kurs 1 Euro = 8,10 nok. inkl.mva. Prisen er båt levert fra verft.

 

Alubåt

Står ikke noe om dette på finn

 

Nordship

Prisen gjelder for levering i 2009, Inkl. avg./Mva, epoxybehandlet, stoffet, rigget og klargjort Kolding, Danmark.( Vanlige valuta og leveringsforbehold

 

Tayana

Pris er eks. mva, levert Norge, basert på en USD kurs på 6,50

 

Oceanis 46

klar for levering i Stavanger.

 

Bavaria

Prisen er basert på Eurokurs 8.50 og MVA på 25% levert verft Tyskland

 

Dette var vel de merkene jeg fant på finn.no under nybåt, håper jeg fikk med med alle som lå der.

Link to post
Share on other sites

Bare for å komplettere listen din litt

Annonsene på finn.no fra nelson marine øst skulle vært fjernet for lenge siden , de er ikke lenger forhandler og du får ikke kontakt om du sender mail via annonsene.

Jeg kontaktet fjordboats og fikk overlevert prisliste på båt basert på eurokurs 9 rigging og klargjøring kommer i tillegg

Link to post
Share on other sites

..jeg ønsket f.eks ikke teak dekk og ville ha jernkjøl...

At du ikke ville ha teakdekk kan jeg forstå. Men hvorfor ville du ha jernkjøl? Har selv jernkjøl, og ville heller hatt bly, i hvertfall i bulben.

Men gi meg noen gode grunner til å sette mer pris på jernkjølen min :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...