Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

For meg er Bavaria ikke aktuelt, i hovedsak fordi:

 

Jeg ikke stoler på kjølen :nono: :nono: :nono:

Ikke stoler på roret

Synes kjølprosenten er for lav

Synes de er underrigget

Synes de har for høyt fribord

synes de har for mye volum i forskipet

Synes de seiler dårlig

Ikke liker Volvo Penta motorer

 

Og kanskje noen flere?

 

Bortsett fra punktet med kjøl, sier jeg ikke at de andre "mest bovolum for pengene" merker (som de 2 store franske m.fl.) er bedre.

Men jeg kjenner best til Bavaria, de har jeg seilt. Dessuten har Lunde Båt`s plassering og all halleluja-propagandaen fra fornøyde eiere ført til at jeg har gransket Bavaria nøyere enn de fleste andre. Som f.eks. da en påsto at en Bavaria 39 eller deromkring hadde 3/4 desimeters laminattykkelse ved kjølinnfestning. Selv visste jeg at en tilsvarende båt utenfor Lunde hadde ca. 1/3 tykkelse av det som ble påstått.

 

Men jeg synes det virker som Bavaria har forbedret seg de siste 2-3 årene (med unntak av den elektriske bade/hekk løsningen). :yesnod:

 

Mine synspunkter er i hovedsak subjektive oppfatninger, men basert på 25 års erfaring som turseiler. ( og 5 mindre vellykkede år med regatta!! :lol: )

 

At mange oppfatter Bavaria som "mest båt for pengene" respekterer jeg fullt ut, alle har forskjellige ønsker og prioriteringer.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :flag_sw:

Link to post
Share on other sites

Men jeg synes det virker som Bavaria har forbedret seg de siste 2-3 årene (med unntak av den elektriske bade/hekk løsningen). :yesnod:

 

Mvh.

 

Barsk II :flag_sw:

 

Så enig så enig. og f.o.m i år må du faktisk betale ekstra for å få den elektrisk. Da jeg kjøpte min var det ikke mulig å få den manuell. Jeg hadde jeg absolutt valgt den manuelle!

Link to post
Share on other sites

Synes kjølprosenten er for lav

Synes de er underrigget

Hvis man setter høyere rigg på båten må kjølvekten økes. Hvis kjølvekten økes må riggen bygges kraftigere og man må opp i dimensjon på innfestinger. Samt alt dekksutstyret må oppgraderes. Alt dette gjør at båten mister sitt eneste fortrinn (prisen). Dermed ender man opp med at det er lurest å ha båten som den er eller kjøpe en annen, bedre båt hvis seil/sjøegenskapene ikke er tilfredsstillende. Men dette gjelder også sun odyssey, beneteau oceanis, dufour tresiffrede serien mm. Men jeanneau har tatt høyde for bedre kjøl og høyere rigg styrkemessig og kan levere det til de som ønsker det.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ja, 35 Sport er lekker. Synd den har litt dårlig løsning i midtlugaren. Ellers må jeg si at jeg liker 33 Sport bedre enn 37 Sport, spesielt HT versjonen. 37 Sport syns jeg blir litt klompete og vindskjermen blir for lang. 42 Sport er derimot nydelig. Sikler selv på en ny BMB 42 Sport.. :smiley:

 

Hva synes du om Meredian? Den ser utrolig godt utnyttet ut i forhold til størrelsen.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

For meg er Bavaria ikke aktuelt, i hovedsak fordi:

 

Jeg ikke stoler på kjølen :nono: :nono: :nono:

 

Mvh.

 

Barsk II :flag_sw:

 

Men har det vært noe problem med kjølen på f.eks. Cruiser-serien? Eneste kjølproblemene jeg kjenner til var på Match-serien og den saken med han som kjørte den tvert av uten å merke det. Noen som vet noe om konklusjonen der forresten?

Link to post
Share on other sites

Tror bunnen i bavariaene tåler ganske mye. Men det finnes eksempler på at en del av kjølbladet i bakkant er knukket av etter grunnstøting. Kjenner til et slikt tilfelle her vest. Vi har vel vært innom en diskusjon om stålkvaliteter uten å konkludere sikkert?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Men har det vært noe problem med kjølen på f.eks. Cruiser-serien? Eneste kjølproblemene jeg kjenner til var på Match-serien og den saken med han som kjørte den tvert av uten å merke det. Noen som vet noe om konklusjonen der forresten?

Legg til han som oppdaget at halve kjølen manglet ved opptak av sin 39 Cruiser om høsten: Hva har hendt med denne Bavaria-kjølen!?

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til hvordan isoleringen av maskinrommet i 35 Sport er? Med tanke på støy i cockpiten.

Tidligere har jeg lest at det overhode ikke er noen støydemping av motorrom. Vet ikke om det er slik på de nye båtene. Står det D4 i båten vet jeg at disse knatrer en hel del

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at Bavria motorbåter, er så tynne i skoget at du kjenner at båten vrir og ynker seg når den kommer ut i litt røff sjø.

Har fått høre det av en som har Bavaria, men han sa at han kunne leve med det, da han omtrent kunn var ute når det var pent vær.

Klart det stemmer, og så kan du ikke ligge naken heller for de er så tynne at du ser tvers i gjennom de :lol::lol::crazy:


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Noen som kjenner til hvordan isoleringen av maskinrommet i 35 Sport er? Med tanke på støy i cockpiten.

 

I utgangspunktet er det dårlig isolert på alle båtene. Men, de fleste av de jeg har sett har etterisolerte motorrom, enten fra leverandør eller gjort privat (som forøvrig er en forholdsvis enkel jobb).

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at Bavria motorbåter, er så tynne i skoget at du kjenner at båten vrir og ynker seg når den kommer ut i litt røff sjø.

Har fått høre det av en som har Bavaria, men han sa at han kunne leve med det, da han omtrent kunn var ute når det var pent vær.

 

Det er nok bare tull :crazy: Må si jeg var veldig imponert over sjøegenskapene til den Bavaria 29 Sport som jeg hadde hvertfall

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Klart det stemmer, og så kan du ikke ligge naken heller for de er så tynne at du ser tvers i gjennom de :lol::lol::crazy:

Såpass ja, men det er vel kunn om kvelden når du har på lyset inne.... :giggle:

 

Spørsmålet var i utgangspunktet alvorlig men, det blei sakt i forbindelse med en sammenligning, forskjeller på Windy og Bavaria. Et spøsmål som jeg vet at flere stiller seg når de skal kjøpe ny bruktbåt.: Skal jeg kjøpe meg en relativt ny Bavaria eller skal jeg kjøpe meg en eldre Windy. Det er nok mye samme folkene som liker utykke fra de to fabikkantene.

Link to post
Share on other sites

Såpass ja, men det er vel kunn om kvelden når du har på lyset inne.... :giggle:

 

Spørsmålet var i utgangspunktet alvorlig men, det blei sakt i forbindelse med en sammenligning, forskjeller på Windy og Bavaria. Et spøsmål som jeg vet at flere stiller seg når de skal kjøpe ny bruktbåt.: Skal jeg kjøpe meg en relativt ny Bavaria eller skal jeg kjøpe meg en eldre Windy. Det er nok mye samme folkene som liker utykke fra de to fabikkantene.

 

Har samme problemstillingen jeg også :confused:

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Har samme problemstillingen jeg også :confused:

 

Hvilke argumenter for og imot har du hørt ?

Det må jo være noe mer enn kunn det kosmetiske ?

Hvor enkelt er det feks. å demontere fastmonterte ting i en Bavarie når det skal pusses opp og vedlikeholdes, evt. byttes eller repareres. Er ting skrudd fast, eller er det stort sett limt fast med silkon.

Link to post
Share on other sites

Hvilke argumenter for og imot har du hørt ?

Det må jo være noe mer enn kunn det kosmetiske ?

Hvor enkelt er det feks. å demontere fastmonterte ting i en Bavarie når det skal pusses opp og vedlikeholdes, evt. byttes eller repareres. Er ting skrudd fast, eller er det stort sett limt fast med silkon.

Her får du et godt argument for å velge ny Bavaria kontra gammel Windy der du må skru, mekke og pusse på gamle ting. For de som har interessen skjønner jeg at dette er gøy, mens for andre er dette kun en ulempe. På en ny båt trenger man ikke skru og demontere dersom man ikke ønsker det. Det er vel litt av fordelen med å kjøpe nytt.

Link to post
Share on other sites

Min problemstilling er å kjøpe en 2006 mod Bavaria 35 Sport eller en 2000 mod Windy 37 Grand Mistral.

 

Windy er en annerkjent båt med KAD 44 som jeg egentlig ikke har noe å utsette på. Bavaria er dårlig isolert i maskinrom og salongen ute er av dårlig kvalitet.

Plassen i Bavaria er litt bedre utnyttet synes jeg. Når det gjelder montering av utstyr så tror jeg ikke det er noe problem selv om det er trangt enkelte steder.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Her får du et godt argument for å velge ny Bavaria kontra gammel Windy der du må skru, mekke og pusse på gamle ting. For de som har interessen skjønner jeg at dette er gøy, mens for andre er dette kun en ulempe. På en ny båt trenger man ikke skru og demontere dersom man ikke ønsker det. Det er vel litt av fordelen med å kjøpe nytt.

 

Godt poeng :smiley: Har hvertfall noen år med reklamasjon på en "ny" Bavaria.

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

Hva synes du om Meredian? Den ser utrolig godt utnyttet ut i forhold til størrelsen.

 

Jeg syns Meridian-båtene (spesielt 341 ettersom det er denne jeg har erfaringer med) er godt utnyttet når det gjelder plass. På langt nær så godt utnyttet som Bavaria Sport, men utifra størrelsen syns jeg det er bra. Motorene er plassert midtskips (med en relativt enkel ankomst) og under akterdekket finner man generator (7,3kW er standard) og masse oppbevaringsplass. Jeg syns salongen og flybridgen er spesielt godt utnyttet. Flybridgen er stor og romslig og på størrelse med en vesentlig større båt. Salongen er utnyttet og mer inspirert av Princess og Fairline. Personlig liker jeg denne løsningen bedre enn hva f.eks Viksund 360 St.Cruz tilbyr. Lugarene er helt greie, baderomet må være et av de peneste i denne størrelse og prisklasse. Jeg har per dags dato ikke funnet en eneste båt som har et bedre dusjrom enn Meridian 341SB. Selv ikke storebrødrene 391SB og 441SB har bedre dusjrom. Båtene er forholdsvis dyre, men med tanke på hva som innebærer av standardutstyr syns jeg de er bra priset. Onan generator på 7,3kW, sentralstøvsuger, 11hk baug og hekkthruster, ankervinsj baug, TV i salong, kjøleskap ute og inne, IPS joystick variant m.m er bare noe av det som er å finne som standard. Jeg liker båten kjempegodt, men vi vurderer nå å bytte til Bavaria 42 Sport. Det er kort og godt plassen som gjør at vi er interessert i denne, i tillegg til at vi liker båten både ute og innvendig.

Link to post
Share on other sites

Det holder seg jo ikke nytt hele tiden da...... regner jo med at en båt skal holde i mere enn 10 år. Kan jo ikke da bare kaste båten for så å kjøpe ny.

En eller anen gang må jo båten pusses opp, å da er det jo greit at det er tenkt på da. Jeg ville tro at det også betydde noe for bruktprisen den dagen du skal selge igjenn.

Link to post
Share on other sites

Skjønner problemstillingen. De ligger forholdsvis likt i pris. Fordeler og ulemper. Synes også GM 37 er en fin båt, men kanskje begynner den å dra litt på åra. Windy har ikke fornyet seg veldig i dette sjiktet. Legger du en BMB 35 Sport ved siden av en W37 Sport, så ser du størrelsesforskjellen, den er faktisk formidabel. Smak og behag. Jeg hadde tilsvarende dilemma, for meg sto valget mellom 29 Sport eller Scirocco. Valget ble 29 Sport, og jeg har ikke angret. Herlig med ny båt med garanti, mindre bekymringer ... Det er verdt mye for meg :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...