Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Det var faktisk det jeg likte aller minst med Bavaria 29, det var et stort prosjekt å ta av og på kalesjen. Kalesjen var i så mange deler at det ble et ork å ta den av :confused:

 

Nå er det jo bare kalesjen foran targabøylen som er forskjellen. Jeg er vel også litt "bortskjemt" med kalesjeløsningen til Marex. Der er den fremre kalesjen kun 1 del som står på bøyler på en skinne. Denne skyver jeg bare inn i targabøylen, og så er båten åpen.

Jeg hadde også Bavaria 29 før Marexen, og det var mer styr med den. Den hadde mange deler.

Redigert av Puffen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det var faktisk det jeg likte aller minst med Bavaria 29, det var et stort prosjekt å ta av og på kalesjen. Kalesjen var i så mange deler at det ble et ork å ta den av :confused:

Fordelen med kalesjeløsningen er at den er veldig fleksibel. Jeg hadde hørt endel om at den var tungvin før jeg kjøpte båten, men må si jeg ble positivt overrasket. Jeg kan enkelt velge å åpne lukke deler av kalesjen avhengig av sol og vindforhold. Merking (med grønne og røde lapper) gjør også at det er enkelt å montere. Det er sevlfølgelig ikke en Z-top, men synes selv disse løsningene har noen ulemper. Regner med det blir utviklet flere smarte kalesjeløsninger i fremtiden, men foreløpig lever jeg helt fint med Bavaria's løsning.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Nå er det jo bare kalesjen foran targabøylen som er forskjellen. Jeg er vel også litt "bortskjemt" med kalesjeløsningen til Marex. Der er den fremre kalesjen kun 1 del som står på bøyler på en skinne. Denne skyver jeg bare inn i targabøylen, og så er båten åpen.

Jeg hadde også Bavaria 29 før Marexen, og det var mer styr med den. Den hadde mange deler.

 

Hvilken Marex er det du har? Hvilken årsmodell er den?

Quicksilver

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
  • 2 uker senere...
Det du sier i øverste sitat er at alt dekksutstyr på Bavaria 38 er underdimensjonert. Er ikke det å rakke ned?

(Ja, jeg ser at du prøver på ironi, men siden akkurat det sleivsparket har blitt levert ca en gang i måneden siden 2002, kan du forstå at npen Bavariaeiere synes det begynner å bli vel tynnslitt?)

 

 

Leste forøvrig i en test av en HR at dekksutstyret var underdimensjonert. Til prisen bør man vel forlange noe mer..... :confused:

Link to post
Share on other sites

Har du link til den testen , evnt kan si hvilken båt og hvor man kan lese, er altid interessant å lese om HR. Jeg har selv min kontroversielle mening om dekksustyret på HRn som jeg selv hadde men det er jo ikke dokumenterbart , bare brukererfaring og poster man i en bavariatråd så må man dokumentere 100% og ikke komme med synsing :smiley:

Link to post
Share on other sites

Klippet fra en tidligere tråd:

 

"Videre er det viktig å tenke på at om noe utstyr forbedres et sted så vil et kunne få konsekvenser et annet sted da kreftene øker eller flyttes. For eksempel kan man få problemer med at dekksutstyret blir for spinkelt om man oppgraderer til veldig stumme seil som kevlar/carbon racing seil og spectra/vectran skjøter. Da må dekksutstyret oppgraderes tilsvarende.

 

Med vennlig hilsen

Sjur Klafstad

Servicesjef

Lunde Båt"

Born to sail,forced to work. ...............Hjemmeside:
Link to post
Share on other sites

For det første er det STOR forskjell på fall og skjøter. For det andre er dette en generell anbefaling om at oppgrader man bør man sjekke at det man har tåler endede belastninger, det gjelder no uansett båttype. Sun flyer skivet at det er "Offisielt" at (ingen) Bavaria tåler spektrafall og karbonseil, noe som selvsagt bare er tull.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men Krimart; det er vitterlig servicesjefen hos lunde båt som skriver dette. Det sier jo litt om hvor marginal styrkeberegningen er på dekksutstyret. Det er jo betenkelig? Det gjelder sikkert på flere båter, men det er jo ikke alle som reklamerer med at man plukker på øverste hylle når det gjelder dekksutsrustningen...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Trodde du kjente forskjell på fall og skjøte? Med spectra i skjøter og carbon-seil kan dynamisk rykkbelastningene på dekksutrustningen bli veldig stor. Fall spiller mye mindre rolle da det er omtrent statisk. Og at en genrell anbefaling om å sjekke resten av utstyret ved en oppgradering blir til "offisielt" at ingen bavaria tåler det er jo bare tull.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere ertet på meg et par skribenter her inne på forumet ved bare små hentydninger til mulige små negative tilstander på enkelte seilbåttyper - ikke produsert i Tyskland. Lurer da på hvordan det ville ha blitt tatt opp av Sun Flyer og hans venner om vi sammen hadde startet en rekke tråder med overskirft som:

 

Hvorfor er Jeanneau laget så spinkel

Utsyret i Jeanneau virker å være av dårlig kvalitet

Støpemetoden til Jeanneau virker tvilsom

Innredningen i Jeanneau er svært lite praktisk

Jeanneaus importør virker tvilsom og useriøs.

 

Så kan man fortstter med andre merker og stille spørsmål ved om det ikke er å kaste pengene ut av vinduet ved å kjåe HR og/eller Najad.

 

Vi andre kan forberede oss på å skrive kritiske svar til de som reagerer på at trådstarterne ikke legger ut faktainformasjon. At vi syntes de er hårsåre og at de må tåle at synsing kan bli fakta om det synses nok etc. Vi med Bavaria kan skrive side opp og side ned om horfor Bavaria er bedre enn andre båter o.s.v.

 

Ville vært morsomt å se reaksjonen. Det ville blitt hylekor. Det vet jeg av tidligere erfaring. (Venter nå på første som drister seg utpå og som ønsker å få uttdypet hvilke h.... små negative ting jeg tidligere har hentydet og hvilke reaksjoner jeg tenker på - DOKUMENTER!!..... :giggle:).

 

Vi med Bavaria har imidlertid blitt vant med denne hetsingen. Men båtene holder... år etter år . Og nye kjøpere kommer til.

 

Livet er herlig dere :lol:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja det du sier mathilde har blitt hevdet gang på gang men hvem er disse bavariahetserne og kan du være snill å lime inn link til et typisk utvalg av hetseinnlegg , 4-5 stk holder.

Det er mange som ikke vil ha bavaria pågrunn av flere ting men det går vel mye på smak vedrørende løsninger. Å komme å si at man ikke kjøper bavaria cruiser pågrunn av av dekksutstyret er elendig er vel greit nok men det er vel også da inneforstått at man da heller ikke velger en sun odyssey , hanse eller oceanis da deres dekksustyr neppe er noe bedre , da er nok grunnen til å ikke velge båten at selve båtklassen er feil , man er rett og slett ute etter en båtklasse der dette er en mer påkostet del og heller velger en sunfast,match eller first

Link to post
Share on other sites

Det er mange som ikke vil ha bavaria pågrunn av flere ting men det går vel mye på smak vedrørende løsninger.

 

Ja sikkert riktig det Enzo. Og det finnes andre båtmerker og typer som andre ikke vil ha. Som du selv sier - mye på grunn av smak. Det jeg da ikke skjønner, Enzo, er at det er så viktig for enkelte å fremheve hvorfor man ikke vil ha akkurat Bavaria. Hvorfor må eiere av andre båter hele tiden fortelle at deres båt er bedre enn min. Jeg VIL IKKE HA DERES BÅT - jeg vil ha MIN. OK?

Link to post
Share on other sites

Har ikke sett så mange tråder der man på død og liv skal fremlegge argumenter for at man ikke bør velge et båtmerke, verken når det gjelder x-yacht eller andre - bortsett fra Bavaria i tråd etter tråd.

 

Men svært mange velger nettopp Bavaria som sin seilbåt og som sin motorbåt. Salgstallene er svært gode. I lys av dette er jo fenomenet litt merkelig. Skjønt jeg har jo også sett en viss tendens opp mot bilmerker som Toyota bl.a. - og som det også selges mye av. Så kanskje det finnes noen fellestrekk?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...