Jump to content

Hvorfor er det så mange som hetser Bavaria båter?


Los Endos

Recommended Posts

Hva var spørsmålet egentlig?? :confused:

 

He,he . Stivheten til Bavaria kontra Windy i tøff sjø. Om utstyr i en Bavaria er greit å få løst for å pusse opp, og om ikke en måtte opp i en 33 Bavaria for å sammenligne den med en 32 Scirocco.

Sciroccoen er nemlig en båt som jeg vurderer som min neste, men mitt budsjett tilater nok ikke noe høyere pris enn max 1,2 mill..

Redigert av Finn Erik Helberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Windy 32 Scirocco er en pen båt, men den største svakheten med denne båten må jo være at man må legge ned bordet for å kunne få en ekstra sengeplass. Bavaria (og en del andre merker) har fast seng i baugen av båten. Dette har 32 Sport og 33 Sport har til og med dør slik at det blir en lugar. Doral Prestancia 32 og Doral Intriuge 33 har også fast seng i baugen. Dette er en båt med flott finish, flotte materialer og svært gode sjøegenskaper. Båtene gjennomgår en serdeles sær og vanskelig kvalitetskontroll før den forlater fabrikken. Dette er håndbygde båter hvor Doral fabrikken i Canada produserer omlag 700 båter per år. Båtene er konstruert for likt/tilnærmet klima som det vi har i Norge.

Link to post
Share on other sites

Nei, det er kanskje ikke så rart. Båtene hadde premiere på Sjøen for Alle 2006, men er en annerkjent båt i statene. Det blir som Bavaria her hjemme - altså en svært populær båt. Dersom du vurderer Windy 32 Scirocco burde du så absolutt ta en titt på Doral Prestancia 32 og Doral Intriuge 33. Aller helst kanskje Bavaria 33 Sport.. Doral Norge AS har lokaler i Hegdalsveien i Larvik med stor utstillingshall. Ettersom det er båter på bestilling er det kanskje lurt å ringe de på forhånd å høre hva de har inne.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Stemmer det at Bavria motorbåter, er så tynne i skoget at du kjenner at båten vrir og ynker seg når den kommer ut i litt røff sjø.

Har fått høre det av en som har Bavaria, men han sa at han kunne leve med det, da han omtrent kunn var ute når det var pent vær.

 

Ja, og vær forsiktig når du går på dekket. Det er som papir. :lol::lol: Et godt eksempel på en av de mange mytene om Bavaria.

 

En sammenligning mellom f.eks. Nor Star 290 eller Joda 290 og Bavaria 29 sport viser at bavariaen er over tonnet tyngre. Det sier sitt om forskjellen i tykkelse på skrog. Bavariane er litt større, men det er likevel sammenlignbare båter. At båten vrir seg eller beveger seg på noen annen måte en andre båter, har jeg aldri opplevd eller hørt. Snarere tvert om. Den ligger mye tyngre i sjøen og oppleves bedre i sjø en nevnte norske båter.

 

Min problemstilling er å kjøpe en 2006 mod Bavaria 35 Sport eller en 2000 mod Windy 37 Grand Mistral.

 

Windy er en annerkjent båt med KAD 44 som jeg egentlig ikke har noe å utsette på. Bavaria er dårlig isolert i maskinrom og salongen ute er av dårlig kvalitet.

Plassen i Bavaria er litt bedre utnyttet synes jeg. Når det gjelder montering av utstyr så tror jeg ikke det er noe problem selv om det er trangt enkelte steder.

W37 er en lekker båt - ingen tvil. Og ærlig talt; var de like gamle og lik pris hadde jeg valgt W37. MEN med en del års båterfaring ville jeg vektlagt nyere båt under garanti. Det dukker alltid opp ting med årene uansett hva båten heter. Manglende isolering av motorrom er bare tull å vektelegg i en båt til nærmere 2 mill. Det koster maks 10-15.000,-. Jeg opplever kvaliteten på puter og innredning på uteplassen opplever jeg som meget solid. Faktisk veldig god kvalitet på putene.

Link to post
Share on other sites

Manglende isolering av motorrom er bare tull å vektelegg i en båt til nærmere 2 mill. Det koster maks 10-15.000,-. Jeg opplever kvaliteten på puter og innredning på uteplassen opplever jeg som meget solid. Faktisk veldig god kvalitet på putene.

 

Det er jeg enig i. Etterisolering av motorrom er tull å vektlegge. Det er en smal sak å etterisolere og på en båt til 2 millioner kroner er det ikke akkurat en stor ekstrakostnad å koste på 10-15.000kr. Jeg har også opplevd at kvaliteten er meget god på puter og innredning både ute og innvendig på Bavaria modeller. I verste fall er jo ikke dette den store kostnaden heller om kvaliteten på skaien ute ikke er bra nok.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...