Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

Det er stadig øyer og strandlinje for salg. Hvis sosialistregjeringen ønsket det, kunne de kjøpe opp disse eiendommene og legge dem ut til fri benyttelse for disse båtmenneskene. Sosialistene foretrekker i stedet å la private betale og eie, for deretter å gi allmennheten fri tilgang til annenmanns eiendom.

Det at noen kjøper en eiendom endrer da ikke på statusen for deler av den eiendommen. Det som var innmark, er innmark også etter kjøpet; det som var utmark, forblir utmark etter kjøpet. Regjeringen, uansett partigrunnlag, trenger altså ikke å kjøpe opp eiendommer som er utmark for å legge dem ut til fri bruk for allmennheten (med eller uten båter). Den er til fri bruk allerede, med begrensninger som er angitt i Friluftsloven (ikke ta ved, tidsbegrensninger på opphold, forbud mot å fortøye til brygge uten samtykke, tillatelse til å fortøye i bolter eller ringer så lenge det ikke er blitt uttrykkelig forbudt av den aktuelle eieren, mfl).

Friluftsloven var en lovfesting av noe som hadde vært vanlig rettsoppfatning fra tidligere.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Erfaringen er vel, -om jeg med litt hytteerfaring ikke tar helt feil, -at de gamle hytteeierne er litt mer tolerante enn en nyinngift byherre eller byfrue, -som også kan komme i skade for å kritisere at rådyrene spiser knoppene av prydplantene som gartneren nettopp plantet i medbrakt jord fra plantasjen.

 

Å venne seg til villmarken når man strengt tatt ikke trenger kan også for enkelte ta litt tid. :easter:

Link to post
Share on other sites

Når min mann og jeg tar den lille båten inn til Lillesand for å handle, respekterer vi privat eiendom og fortøyer der det er tillatt for allmennheten.

 

Det er vel ikke mere enn rett og rimelig siden kommunen har lagt til rette for dette ved å påkoste en gjestehavn midt i sentrum hvor dere kan legge til helt uten kostnad når dere er på handletur på dagtid.

 

Foreslår at dere tar en titt på hva Høyesterett har utalt i denne type saker og at vi alle forholder oss til det, enten vi liker det eller ei, som de lovlydige mennesker vi alle er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det at noen kjøper en eiendom endrer da ikke på statusen for deler av den eiendommen. Det som var innmark, er innmark også etter kjøpet; det som var utmark, forblir utmark etter kjøpet. Regjeringen, uansett partigrunnlag, trenger altså ikke å kjøpe opp eiendommer som er utmark for å legge dem ut til fri bruk for allmennheten (med eller uten båter). Den er til fri bruk allerede, med begrensninger som er angitt i Friluftsloven (ikke ta ved, tidsbegrensninger på opphold, forbud mot å fortøye til brygge uten samtykke, tillatelse til å fortøye i bolter eller ringer så lenge det ikke er blitt uttrykkelig forbudt av den aktuelle eieren, mfl).

Friluftsloven var en lovfesting av noe som hadde vært vanlig rettsoppfatning fra tidligere.

 

Gammel innmark kan fort bli utmark ved salg. Dette gjelder særlig gamle gårdsbruk der det ikke lenger er dyrket mark, og det som tidligere var innmark nå ligger brakk.

Dette har skjedd med familiegården vår der alt innen synsvidde var innmark i gamle dager.

Link to post
Share on other sites

Nu vil jeg påstå at de fleste som eier noe ønsker å ha disse tingene for seg selv. Jeg mener en slik holdning er representativ for de fleste mennesker, unntatt de som lite har. De synes det er helt ok å ta seg til rette der de ikke har noen eiendomsrett.

 

Når min mann og jeg tar den lille båten inn til Lillesand for å handle, respekterer vi privat eiendom og fortøyer der det er tillatt for allmennheten. Hvorfor kan ikke båteiere vise oss den samme respekten for privat eiendomsrett og tilbørlig opptreden, hr. Petter Sand? Gjør De selv slike ting?

Nå har jeg bare moderat kjennskap til "hr. Petter Sand", men jeg skal svare for han best jeg kan, selv om en ikke kan få både i bøtte og spann. (han skal vist ha en liten lyrisk åre også)

Du mener at de som lite har vil ta fra deg det som du har, slik jeg forstår det. Selv har jeg lite erfaring med det, ingen vil ta noe fra meg, men kanskje jeg kommer i kategorien "de som lite har". Men jeg skal love det en ting; Jeg skal ta en alvorlig samtale med hr. Petter Sand og høre hva han egentlig mener om saken. Vi talas frue.

Link to post
Share on other sites

Det er en noe snever holdning De har overfor båtfolket.

Det ville aldri falt meg inn å legge til i nærheten av eller på en annen manns eiendom, så det er nok ikke slik at båtfolk flest legger seg helt opp i stuevinduet Deres.Det vil alltid være noen som ikke respekterer privatlivet til andre, men det gjør De sikkert ikke ellers i livet heller.

Det er nok ikke typisk fordi vedkommende befinner seg i en båt.

Link to post
Share on other sites

Utenfor synsvidde er heller ingen misforståelse og minimumsgrensen er 150 meter unna, sier min mann.

Han sier det til deg og du sier det til oss. :giggle:

 

Selv er vi ikke særlig plaget av disse ubehøvlede båteierne. De få som kommer jager min mann vekk. Det er imidlertid forstemmende å se hvor lite dannet en del mennesker kan være. Normal høflighet tilsier at man holder tilbørlig avstand.

 

Er det vanskelig å forstå at den som kjøper millioneiendommer ønsker å ha et privatliv når eiendommene brukes?

Og hvem sier til ham at han må jage dem vekk?

En million er ikke så mye, og normalt ikke mer enn en halv fritidsbåt eller mindre.

 

Nu vil jeg påstå at de fleste som eier noe ønsker å ha disse tingene for seg selv. Jeg mener en slik holdning er representativ for de fleste mennesker, unntatt de som lite har.

 

Når min mann og jeg tar den lille båten inn til Lillesand for å handle, respekterer vi privat eiendom og fortøyer der det er tillatt for allmennheten.

 

Som du allerede kanskje har oppdaget er de som mindre har kanskje i flertall.

 

Når du sier at dere tar den lille båten så lurer jeg på hvorfor du ordlegger deg slik.

 

Jeg liker hvordan du kombinerer morsomhetene fra "født på solsiden" og vår kjære "dronningen og jeg". :lol:

Link to post
Share on other sites

En del båtmennesker har ingen respekt for annen manns eiendom. Utenfor synsvidde er heller ingen misforståelse og minimumsgrensen er 150 meter unna, sier min mann. Dette må da disse båtmenneskene kunne akseptere?

Tror ikke det er hva din mann sier, som bestemmer hva som er rett og galt, det har vi lover til. Å tro mann skal ha det stille rundt seg og være alene i Blindleia om sommeren, tror jeg er vel optimistisk. Det er så mye "snikinnmarkisering" blandt hytteeiere bare for å kunne irritere seg over at noen bruker deres privatplass, at jeg tror endel kunne brukt energien på andre ting med helsegevinst. Noen skal jo hverken kunne se eller høre mennesker før de er fornøyd.

Link to post
Share on other sites

Jeg liker hvordan du kombinerer morsomhetene fra "født på solsiden" og vår kjære "dronningen og jeg". :lol:

 

Det gjør kanskje du ja, Ole Petter. Imens for vi som lite har trekke på smilebåndet av, og identifisere oss med Mrs. Bucket i "Høy på pæra". :lol:

 

I takt med "eksplosjonen" av antall fritidsbåter på ferietur på sørlandet, har også antall tullinger i denne kategorien økt proposjonalt (eller mer?). Men å putte hele båtfolket i samme sekk, kan nok føles litt urettferdig for noen. Kanskje især for de som har utviklet et livslangt og lykkelig forhold til hytteeiere de en gang ankret opp litt for nær. (Det er jo ikke alle hytteeiere som er så heldig at de har en mann de kan sende ut for å jage bort båtbermen.)

 

Hvordan man oppnår lykke, er forskjellig. En måte er å forsøke å forandre virkeligheten, en annen er å akseptere den og gjøre det beste ut av situasjonen. Men jeg har sansen for ordaket om at "man er sin egen lykkes smed".

 

Sunn fornuft syns jeg er mye enklere å forholde seg til enn jussen rundt allemannsretten og private strandsoner. Når man har kommet litt opp i årene, innser man at man ikke har tid til å sette seg inn i alle detaljene i Norges Lover. Det er ikke enkelt uansett; diplomati blir ofte forvekslet med konfliktvegring....

Link to post
Share on other sites

Jeg beklager hvis jeg har skapt inntrykk av at alle båtfolk er ubehøvlede mennesker som tar seg til rette. De fleste er antagelig mennesker som vet å holde avstand og som ikke tar seg til rette.

 

Noen tar seg imidlertid til rette og disse menneskene bør lære at man ikke uten videre kan fortøye sin båt 16 meter fra bryggen der vi har selskap og late som de har rett til dette under allemannsretten. Noen kan endog be om å få bruke vår strøm til å lade batteriene som tydeligvis alltid trenger strøm. Bare fordi de ser en strømpost på brygga vår.

 

Slik oppførsel mener både min mann og jeg at er utilbørlig, selv om jeg nu har blitt gjort oppmerksom på av hr. Mouche om at Høyesterett tydelig har signalert at 150 meter bare gjelder for campingturister og ikke båtturister. Båtturistene kan av en eller annen merkelig grunn komme betydelig nærmere etter det jeg nu forstår, men ikke nærmere enn at de fortsatt skal være på tilbørlig avstand fra oss.

 

Dette er det viktig at alle båtførere nu lærer seg, ikke bare de fleste. Det må da kunne gå an å undervise om slike viktige ting på disse båtførerkursene som nå skal være obligatoriske?

Link to post
Share on other sites

Selv er vi ikke særlig plaget av disse ubehøvlede båteierne. De få som kommer jager min mann vekk. Det er imidlertid forstemmende å se hvor lite dannet en del mennesker kan være. Normal høflighet tilsier at man holder tilbørlig avstand. Er man i tvil om avstanden er tilbørlig, er man for nære.

 

Er det vanskelig å forstå at den som kjøper millioneiendommer ønsker å ha et privatliv når eiendommene brukes?

 

Kjøp ei hytte på fjellet for fa.. . Man bruker ikke millioner av lettfåtte kr på å kjøpe hytte i blindleia , hvis man ikke tåler andre mennesker.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Troll kan De være selv.

Jeg er faktisk meget hyggelig, bare de jeg møter har en viss dannelse.

Det må da i anstendighetens navn være mulig å få påpeke at man ønker å ha sin eiendom i fred uten at man skal bli kalt for et troll?

oppklaring:

"Troll" i en slik sammenheng er ikke karakteristikk av skribenten, men av det som er skrevet. Engelsk ord som i denne sammenhengen står for "agn".

/oppklaring

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

........ strømpost på brygga vår.

 

....bryggen.... - Du må være konsekvent når du "troller"

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Er det ellers noe Fruen lurer på om båtlivets gleder?

Jeg tenker bare på hvis dere for eksempel skulle få lyst til å kle dere litt opp og ta den store båten til butikken en dag. Det kan være lurt å ta med seg badedrakten og badehetten hvis været er fint, og prøve ut noen av de fantastiske stedene langs kysten med litt bading.

Link to post
Share on other sites

Vanligvis så legger jeg meg så langt unna folk som overhodet mulig, en støter ikke på så mange idioter da.

Skulle trollkjerringa her mot formodning være på ordentlig, vil jeg vurdere et unntak.

 

 

Ser ikke bort fra muligheten for en sving bort i blindleia med 40 mann ombord i fellesferien.Er helt topp og ligge på svai og ha en 2 dagers grøftefyll.hehe

Må da være plenty medlemer i distriktet til og fylle den strandlinjen et par måneder i ferien ???

 

Tror folk at de kan sitte på brygga si midt i svarteste blindleia uten og se folk nermere en 150 meter så trenger de masive doser terapi. :headbang::flag:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...