Jump to content

Allemansretten- private strandsoner


Tommelise

Recommended Posts

rem - vet at dette er en sak som ligger deg nær på hjertet, intet galt med det, men vet du f.eks hvor lang strandlinje det finnes i din egen kommune Asker og hvor mye av denne som er tilgjengelig for almenheten? Jeg vet svaret!

 

Er alle som er så heldige å eie noe i nærheten av vann å anse som "strandbaroner" og "hyttemafia", ikke akkurat noen hederstitler hvis jeg skjønner deg riktig? Og hva legger du egentlig i begrepene?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nei, det å være strandbaron er sanderlig ikke hva det en gang var. Før kunne vi bare sette opp et piggtrådgjerde og et skilt med privat, adgang forbudt, selvskudd utlagt, hunden er løs eller lignende og saken var grei. Ingen tråkking på stranda og ingen grinete unger, sportsfiskere eller turgåere som forstyrret idyllen den uka i året jeg benyttet hytta.

 

Ikke resten av året heller selvfølgelig, når hytta sto tom, for gjerdet og skiltene sto jo der året rundt. Nær sakt selvfølgelig. Hadde jeg ikke betalt i dyre dommer for hytta kanskje? Og skulle jeg ikke kunne gjøre hva jeg vil med det jeg eier? Mitt er mitt og det skal f’en ikke deles med andre.

 

Dessuten kunne jeg jo finne på kanskje å ta en weekend på hytta utpå høsten en gang, og så se at stranda hadde blitt brukt mens jeg var borte. Det skulle tatt seg ut, ikke sant?

Så er det jo ikke til å stikke under en stol heller da at det jo gir en egen godfølelse at alle som ferdes langs stranda tydelig må se at han der oppe, det er gutten med penger det, den feite tomta ikke sant?

Sukk, nei ting er ikke hva det en gang var.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så er det jo ikke til å stikke under en stol heller da at det jo gir en egen godfølelse at alle som ferdes langs stranda tydelig må se at han der oppe, det er gutten med penger det, den feite tomta ikke sant?

 

Det kjenner jeg ikke til da min strandeiendom ligger på en øy uten veiforbindelse og vi har egentlig aldri vært plaget av noen, det være seg fastboende eller andre sommergjester. De gangene noen legger seg til for natten så skjer det i god avstand til vår hytte og jeg har aldri (på 44 år!) latt meg irritere av det eller opplevd at noen har oppført seg dårlig på noen måte.

Vi har forøvrig aldr hatt noe skilt, noe gjerde eller andre former for fysiske stengsler så det kjenner jeg heller ikke til hvordan har fungert eller fungerer i dag. Har heller aldri hatt noe problem med å finne meg et egnet sted for å legge til med båt for natten, merkelig hvor mange som har det! Kanskje det skyldes at folk egentlig liker å ligge "oppå" hverandre i en eler annen havn?

 

Er du ikke bare litt nysjerrig på hvor mange kilometer strandlinje det er i din hjemkommune og hvor mye av den som er/er ikke tilgjengelig for allmenheten? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det kan bli straffbart å hindre allemannsretten. Møter du på et «adgang forbudt»-skilt på den eneste stien ned til stranden? Eller er stien sperret? Nå kan dette slå tilbake på grunneieren selv.

 

Sitat:

 

Dersom skiltet, hekken, muren eller gjerdet krenker allemannsretten kan grunneieren bli bøtelagt. Dette er et av flere forslag til endringer i Friluftsloven som er nå ute på høring, og innen 3. juli må uttalelser være oversendt Miljøverndepartementet.

 

 

Andre endinger:

•Departementet vil oppheve regelen om at det ikke skal teltes nærmere enn 150 meter fra bebodd hus eller hytte.

•Det skal bli lov til å gå i skogplantefelt.

•Det skal bli lov å sykle og ri på private innmarksveier som fører til utmark.

•Den tradisjonelle retten til å plukke bær og sopp på annen manns utmark blir lovfestet.

 

Men den viktigste enkeltendringen er altså at departementet vil kriminalisere grunneiere som krenker allemannsretten.

 

Hvis dette er riktig, er vi på god vei. Fritidsboligbygging innfor 100 meters beltet burde totalforbys. Staten burde ha ene-ansvaret her. Skal det bygges innfor dette beltet må det gagne fellesskapet. Når dette ikke lenger brukes til det det er tenkt til, bør det rives. Strandsonen (og også den andre siden; høyfjellet) er unike skatter Norge må ta vare på. Det kan heller ikke være riktig at disse "skattene" skal kunne kjøpes opp av de få, og låses for all fremtid? Hva med kommende generasjoner? Alternativt kan være en slags "turistforenings" virksomhet drevet av en uhildet organisasjon som fikk sett opp x antall hytter, noe alle kan nyte godt av. Jeg har en tro på at det vil bli vegen å gå.

Link to post
Share on other sites

Fritidsboligbygging innfor 100 meters beltet burde totalforbys.

 

Helt enig :cheers_wine: ! Strandsonen bør være et fellesgode, og ikke privatiseres i stadig økende tempo slik vi ser nå!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

.....noe alle kan nyte godt av. Jeg har en tro på at det vil bli vegen å gå.

 

--selvfølgelig burde alle dine private eiendeler vært underlagt samme vilkår. Jeg gleder meg til å låne båten din i sommer..... :fishing:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Jeg er opprinnelig fra Saltendistriktet i Nordland, men har de siste fire år bodd i Telemark. Har vært på mange turer i telemarks skjærgård, og blitt sjokkert over all hyttebyggingen i strandsonen. Kragerø er selvfølgelig værst på dette. Med telt og skjærgårdsjeep har man da blitt henvist til friområdene, de grønne flekkene på båtsportkartet.

 

Vi flytter denne sommeren nordover igjen, og jeg gleder meg stort til å dra ut på Bliksvær utenfor Bodø, Hjertøya i Nordfolda og flere andre paradisiske strender med flotte teltplasser.

 

Så skal dere bare sitte her i sør å krangle om plassen, jeg har fått nok!! :flag:

Link to post
Share on other sites

Har vært på mange turer i telemarks skjærgård, og blitt sjokkert over all hyttebyggingen i strandsonen. Kragerø er selvfølgelig værst på dette. Med telt og skjærgårdsjeep har man da blitt henvist til friområdene, de grønne flekkene på båtsportkartet.

 

Snakker du om nye hytter, hytter som er bygget der hvor det ikke var hytter fra før? Eller snakker du om nye hytter som ligger i nærheten av sjøen, men ellers ikke betyr noen ny hindring for almenheten? Eller snakker du om hytter som er ombygd eller påbygd og da etter godkjente søknader? Min påstand, og dette har jeg påstått mange ganger før her på forumet uten å ha blitt motsagt, at ingen av dere kan komme opp med et eneste eksempel på en ny hytte i f.eks Kragerøs skjærgård som har fjernet eller ødelagt en plass som tidligere har vært benyttet av båtfolk som sted for overnatting!

 

:nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Helt enig :cheers_wine: ! Strandsonen bør være et fellesgode, og ikke privatiseres i stadig økende tempo slik vi ser nå!

 

Vi har noen hundre meter med strandsone og tilhørende innmark, eiendomen har vi eid i generasjoner og har jo egentlig vært privatisert i mange år. Kunne godt tenk meg å selt en hytte tomt eg slik at mitt barn kunne fått en god start når dei skal til å bygge sitt eget hus, men det går desverre ikkje fordi flere med din mening som styrer dette landet har sagt at dette skal være nlf område. Dette betyr at eg må søke om dispensasjon noe som eg bare kan glømme. Dete betyr igjen at min datter som vil ha sitt eget hus, og som kunne fått en gratis tomt må ut på markedet for å kjøpe hus/se etter tomt en annen plass, noe som hun må betale dyrt for. Syntes du dette er retferdig? Hvem syntes du skal betale for dette, skal vi bare gi dette til staten? Vi får jo ingen kompensasjon for å ha fått flere hundre mål mer eller mindre beslaglagt av staten.

Så før du kommer med slike uttalelser syntes eg du skal tenke over at det er noen som eier dette område og som kansje har brukt det i generasjoner og har ryddet og gjort det slik at dei kunne bruke det til både sau og jordbruk.

Men du er muligens enig at alle skal belastes over skatteseddelen slik at staten kan betale ut alle grunneiere innefor 100 meter fra sjø?

 

Eg glømte en ting, mangen av dei hyttene som er her som eg bor, blei faktisk tomtene solgt for dei hadde så dårlig råd at dei var nøtt til å selge tomter for i det heile tatt kunne overleve. Så neste gang du ser en hytte som irreterer deg så tenk på at den kansje har reddet liv :smiley:

Redigert av sotra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min påstand, og dette har jeg påstått mange ganger før her på forumet uten å ha blitt motsagt, at ingen av dere kan komme opp med et eneste eksempel på en ny hytte i f.eks Kragerøs skjærgård som har fjernet eller ødelagt en plass som tidligere har vært benyttet av båtfolk som sted for overnatting!

 

:nonod:

 

Neida, jeg snakker bare om den generelle byggingen i strandsonen. Nybygg eller ikke spiller ingen rolle for meg.

Her i området har jeg vært en inntrenger, men det er det slutt på nå. Bare ha dette for dere selv.

 

Om nordland er det vel ingen som har sagt det så bra som Elias Blix

 

Å eg veit meg eit land langt der uppe mot nord

med ei lysande strand millom høgfjell og fjord.

Der eg gjerne er gjest, der mitt hjarta er fest

med dei finaste finaste band.

Å eg minnest, å eg minnest,

å eg minnest so vel dette land.

 

 

Edit:

Jeg bør vel presisere at det er alle hyttene jeg er sjokkert over, ikke all hyttebyggingen.

Trodde ikke det var mulig å fortette slik.

Redigert av ASi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Snakker du om nye hytter, hytter som er bygget der hvor det ikke var hytter fra før? Eller snakker du om nye hytter som ligger i nærheten av sjøen, men ellers ikke betyr noen ny hindring for almenheten? Eller snakker du om hytter som er ombygd eller påbygd og da etter godkjente søknader?

 

:nonod:

 

Her må man ha tunga rett i munnen ...ehh hytter som var hytter før som ikke var hytter nei jeg gir opp :giggle:

Link to post
Share on other sites

Neida, jeg snakker bare om den generelle byggingen i strandsonen. Nybygg eller ikke spiller ingen rolle for meg.

 

Da synes jeg faktisk du skal være litt mere konkret mht hva du mener for meg bekjent så er det bortimot totalforbud mot det aller meste i Kragerø hva angår nybygg, tilbygg, brygger osv Ærlig talt så fatter og begriper jeg ikke hva du sikter til med; Jeg bør vel presisere at det er alle hyttene jeg er sjokkert over, ikke all hyttebyggingen. Dette er htter som har blitt satt opp før 1965! Idag er det vel en begrensing på 100kvm samt en bod på 15kvm, men ingen tvil om at en del eldre hytter har byttet eier, gammel hytte revet og ny hytte bygget, men hva gjør vel det bortsett fra at en del her blir grådig misunnelige og ønsker seg tilbake til det gamle Sovjetunionen? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Litt fasinerede dette, Eier du et hus og har hage, og noen slår opp telt på plenen din, ville du blitt sur, men eier du et gårdsbruk eller fritideiendom, lager plantefelt på gårdsbruket så skal hvem som helst kunne trakke det ned, og så klager man over at folk ikke vil bo utenom byene.

Problemet er vel egentlig at vi ikke har eiendomsrett i norge, når det gjelder tomter, hvor det nå skulle være de er. Hva med og si at allemannsretten gjelder båter også, de ligger jo ofte stille, og kan jo være greit for en forbibaserende og slå seg ned, låne badeplattformen og nyte livet.

Enten har vi eiendomsrett, eller så har vi ikke og det burde gjelde allt. PS. er ikke frp, men det jeg eier/har arvet eller skrapt sammen som jeg eier er faktisk mitt, uansett hvor det ligger, hvem vil ha andre vasende rundt på sin terasse, i blokken :-)

Redigert av vannoverallt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enten har vi eiendomsrett, eller så har vi ikke og det burde gjelde allt. PS. er ikke frp, men det jeg eier/har arvet eller skrapt sammen som jeg eier er faktisk mitt, uansett hvor det ligger, hvem vil ha andre vasende rundt på sin terasse, i blokken :-)

 

 

Er ikkje slik det virker, er heller ikkje noen frp`er men drømmen til dei som styrer no er: Alle bor i en obos leilighet og kjører rød lada, og helst jobber i det offentlige eller i servicenæringen. Har du noe mer en det så må vi straffe deg, vi finner altid en måte å ta deg på.

 

Tror vi skal takke høyere makter for at finanskrisen kom i et valgår

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mange hager jeg kan gå igjennom og hvor mange gjerder jeg kan klatre over på Fx på Nesøya før spaserturen blir kriminell.

Det er vanskelig å ha bolig ved strandkanten når sommergjestene kommer.

De fleste sommergjestene og båtfolk kommer fra områder der alt må fastlåses og inn låses og alt som ikke er det tror de er fellesseie både de voksne og barna.

En har da to muligheter, gjerde sine eiendeler inn eller å sitte vakt.

Brukt val / brugdekanon ønskes kjøp!

Link to post
Share on other sites

Når du først har kjøpt deg et flott hus/hytte med strandlinje og betelt dyre dommer for dette forstår jeg jæ.... godt at folk kan bli forbanna.. I mitt tildfelle så har jeg/familien en stor gård med nauste tommter og strand linje, problemet er det at folk tar seg så til rette at de burde vert flau.. virker som enkelte tror de eier det meste rundt seg, har mange ganger blitt konfrontert med denne allemansretten når jeg ber folk rydde opp etter seg på kaien :discuss: eller når ligger der med en liten båt i dagesvis og okuperer kai og brygge så andre ikke får lagt til... Det finnes tusen vis av små holmer rund om på kysten, gå på land der istedet for og komme og ta seg til rette hos andre folk.. Hva er vitsen med og eie noe når alle kan bruke det?? :headbang:

Link to post
Share on other sites

Lurer på hvor mange hager jeg kan gå igjennom og hvor mange gjerder jeg kan klatre over på Fx på Nesøya før spaserturen blir kriminell.

 

Har aldri hørt at dette er noe problem for de jeg kjenner som bor på Nesøya. Kanskje kommer det av at de fleste i dette området kommer fra møblerte hjem og i sin oppvekst har fått med seg både respekten for andres eiendom og privatlivets fred. Begge deler synes å være ukjente begreper for en del her og det er vel kanskje derfor slike spørsmål stilles!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Litt fasinerede dette, Eier du et hus og har hage, og noen slår opp telt på plenen din, ville du blitt sur, men eier du et gårdsbruk eller fritideiendom, lager plantefelt på gårdsbruket så skal hvem som helst kunne trakke det ned, og så klager man over at folk ikke vil bo utenom byene.

<klippet>

 

Når noe alltid har vært sånn, og alltid kommer til å være sånn, så skjønner jeg ikke hvordan det kan bli fasinerende. Det blir vel som å bli overrasket hver gang sola står opp om morgenen.

 

For å si som naboen -"Gud ga aldri eiendomsrett, se på Jesus, han var helt klart kommunist". :flag:

Link to post
Share on other sites

Har alltid avbiter og solide fjellsko med på tur. Etthvert ulovlig hinder som hindrer min rett til å ferdes i utmark blir fjernet.

 

Kaier, brygger og annen fast eiendom er ikke berørt av allemannsretten og blir derfor ikke benyttet annet en for å passere. Hvis du oppdager båten min ved bryggen din, så har jeg nok fått motorstopp (det har skjedd) eller lignende. Jeg ville alldri okupere en kai som tilhører noen andre. Det er å sammenligne med å campe på verandaen til folk.

 

Skulle en av dere få lyst til å besøke stranden som tilhører eiendommen vår så er dere hjertelig velkommen. Dere har jo samme rettighet på vår utmark som jeg krever på deres.

Link to post
Share on other sites

Nå innføres det tvangsmulgt ved skilting og bruk av sjikanøse stengsler som hindrer fri ferdsel og utøvelse av allemansretten. Forbud mot telting nærmere enn 150m fra bebygget tomt oppheves også. Videre blir det nå tillatt å passere på sti over innmark som fører til strandområder mv. Dette er noen av tiltakene som planlegges innført mot strandbaroner og egoistiske hytteeiere som i alle år har vist at de mangler både sosiale antenner og normal folkeskikk. :flag:

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå innføres det tvangsmulgt ved skilting og bruk av sjikanøse stengsler som hindrer fri ferdsel og utøvelse av allemansretten.

Det er da vel flott at det nå kan slås ned på slikt.

 

Forbud mot telting nærmere enn 150m fra bebygget tomt oppheves også.

Dette synes jeg ikke sånn uten videre noe om. Betyr dette at kverulanter skal kunne slå opp teltet 16 meter fra soveromsvinduet til folk med fritidshus/hytter?

 

Videre blir det nå tillatt å passere på sti over innmark som fører til strandområder mv.

Er vel greit det og vel så lenge det ikke betyr at man kan spasere rett inntil hytteveggen mens familien sitter akkurat der i hagen sin og koser seg med middagen.

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg ikke sånn uten videre noe om. Betyr dette at kverulanter skal kunne slå opp teltet 16 meter fra soveromsvinduet til folk med fritidshus/hytter?

 

Det skal ikke lenger være objektive vurderinger/kriterier som skal legges til grunn, men helt subjektive vurderinger og da vet jeg at mange her mener at en eneste millimeter klaring til disse egoistiske hyttebaronene er mer enn nok og kanskje sågar for mye!

 

Bli kvitt dem, om nødvendig med makt og batterier rundt beina før de hives til sjøs!

 

:flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dette synes jeg ikke sånn uten videre noe om. Betyr dette at kverulanter skal kunne slå opp teltet 16 meter fra soveromsvinduet til folk med fritidshus/hytter?
Det skal ikke lenger være objektive vurderinger/kriterier som skal legges til grunn, men helt subjektive vurderinger og da vet jeg at mange her mener at en eneste millimeter klaring til disse egoistiske hyttebaronene er mer enn nok og kanskje sågar for mye!

Javel.... sukk :rolleyes: La oss nå se for oss en hytteeier som definitivt IKKE er hytteBARON (ingen svær eiendom i strandsonen), men som har en beskjeden liten hyttetomt (som altså ikke engang ligger i strandsonen - kanskje på fjellet?) med en gammel liten hytte. Hytta ligger 8 meter fra tomtegrensen på den lille hyttetomta og han kan da snart altså få kverulanter i telt bare 8 - 10 meter fra hytteveggen og sitt åpne soveromsvindu? :crazy::eek::nonod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...