Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Lurer litt på om flere har vært borti det samme.

Vi var ute og badet med ungene ved en øy utenfor Fagerstrand, vi hang oss i en bøye som antagelig tillhørte en av hyttene på land.

Vi badet og hadde det hyggelig å ungene hoppet fra båten.

Så ser vi noe aktivitet på land med en dame i mobil og greier, 5min etterpå kommer det en kan men en 14 fot båt som var ute og fisket :sailing: han kom mot oss og stoppet 10m fra oss og bare tittet stykt på oss.Jeg spurte høffelig om det var hans plass og om vi skulle flytte oss. vi fikk da huden full å da mener jeg han var dritt forbanna assa :headbang: . Den bøya var ikke offentlig og at han hadde betalt 10tusen for og legge den ut osv....

Vi flytta oss selvfølgelig med en gang og kjørte til neste bøye, å da kom det en fyr på brygga og vi måtte flytte oss med en gang. han første fyren dro igjen på fisketur når han hadde jaget oss bort.

Kan det være nødvendig og oppføre seg sånn?

Har de lov til og legge ut bøye ca 20m fra land?

Blei så jævelig provosert at jeg kastet anker 5 m fra brygga dems å satte på mussikk og badet videre :flag:

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Har de lov til og legge ut bøye ca 20m fra land?

Blei så jævelig provosert at jeg kastet anker 5 m fra brygga dems å satte på mussikk og badet videre :flag:

 

Kunne det være en ide å sette seg inn i litt regler i forkant før du tydeligvis tråkker noen på tærne?

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Link to post
Share on other sites

Man legger seg da i respekt ikke på andres bøyer? :nono:

 

Hva vet du om hvilke størrelse på båt den er beregnet til?

Har du noen gang lagt ut moring selv? Tviler ikke et sekund på at det minst koster 10` hvis du skal leie noen til jobben.

 

Om den er lagt for nærme land osv..det vet ikke jeg.

Mannens oppførsel; forståelig. Jeg skjelte selv ut en 13-14 åring på bussen for et par uker siden da han ikke gadd å flytte seg litt i midtgangen for gamle damer.

 

 

Mvh.

 

Barsk II :sailing:

Link to post
Share on other sites

Kunne det være en ide å sette seg inn i litt regler i forkant før du tydeligvis tråkker noen på tærne?

Kan du fortelle alle hva reglene er hvis det er noen på dette pungtet, strandsonen er ihvertfall for alle, og hvis sjøen ikke er for alle så veit ikke jeg???

www.ribtjenester.no

Link to post
Share on other sites

Man legger seg da i respekt ikke på andres bøyer? :nono:

Hva med normal høflighet da?

Jeg spurte høffelig om det var hans plass og om vi skulle flytte oss. vi fikk da huden full...

Skal man bli så irritert så får man ha en god grunn, efeks at man opptar plassen hans eller ødelegger utstyr.

Man kan selvsagt si i fra men det får da være grenser.

Link to post
Share on other sites

Kan du fortelle alle hva reglene er hvis det er noen på dette pungtet, [...]

Friluftsloven §§ 6-9 kan være et sted å starte.

 

Med hensyn til bruk av bøyer andre har lagt ut så er det nok fornuftig å ta hensyn til at båtens vekt kan være større enn hva bøyen er beregnet for slik at du risikerer å gjøre skadeverk, men samtidig kan man argumentere med at det er liten belastning når det ikke er nevneverdig vind eller bølger i løpet av en badestopp. Uansett så er det enkleste man gjør i slike situasjoner å hive ut eget anker.

 

Er det grunnere enn 2 meter så har grunneier råderett med hensyn til hvem som får legge ut fortøyningsbøyer. Dersom det er dypere er det kommune, havnevesen eller kystverket som har en del de skulle ha sagt.

Link to post
Share on other sites

latterlig oppførsel , som gjør fordommene mot hyttefolk enda sterkere.

 

 

...og hvis sjøen ikke er for alle så veit ikke jeg???

 

Her er det da snakk om å legge seg på andres bøyer og ikke være på sjøen?

 

Hvorfor skal alt som tilhører hytteiere betraktes som allemannsrett?

Er det bedre å legge seg på andres bøyer og moringer enn å legge seg på private bryggeplasser,

eller parkere bilen foran andres garasjer?

 

Hvorfor legges vanlig respekt for andre mennesker totalt tilside når det gjelder å ta hensyn

når det gjelder fritidseiendom, for eksempel å bruke brygger, bøyer og nærområde til hytter som

utvilsomt sjenerer eier?

 

Har selv dype spor etter engangsgriller på en ellers (for meg) dyr brygge som jeg gjerne ville hatt for meg selv,

og badesesongen har i perioder vært ødelagt på grunn av glasskår både over og under vann.

Er det slik at min brygge (som ligger i strandsonen) er mindre privat enn din terrasse, da bruksområdet jo er omtrent det samme?

Redigert av Phoebe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lær deg forlkeskikk mortenscand - så blir du behadlet litt bedre og.

 

Du oppfører deg som en uoppdragen unge - spør du meg.

 

Hadde du kommet og gjort det samme i min bøye hadde jeg nok opplyst relativt tydelig at den ikke var til fri avbenyttelse.

 

Hadde du spurt om du kunne la ungene få bade der - og spurt på en ordentlig måte - skal du ikke se bortfra at jeg hadde sagt ja.

 

Så til neste gang : Lær deg folkeskikk

Link to post
Share on other sites

Må jo si at folk er smålige.

 

Jeg oppfatter av innlegget til mortenscand at de opptrådde med normal høfflighet. Hytte eieren brukte jo masse energi på å få jaget de vekk fra bøya, hvorfor gidder de det ? Så lenge det ikke er til sjenanse for de på land og de oppfører seg. Selvsagt er det lov å be dem pent om å flytte seg dersom de lå i veien eller var til sjenanse. Det er ikke så forbanna lett bestandig å vite hvem som eier bøyer eller brygger ut i skjærgården lenger. Hvis man har så utrolig store problemer med at noen fortøyer i deres brygge eller brygge så merk brygga eller bøya da vel.

 

Hadde jeg vært så heldig å hatt en eiendom i strandsonen med brygger og bøyer, kunne folk fortøyd så mye de orket så lenge jeg ikke var tilstede på eiendommen, plager ikke meg så lenge de ikke ødelegger, driver hærverk og rydder opp etter seg. Har ikke noe kontroll på det når jeg ikke hadde vært der uansett.

 

Lå utenfor Kiwi Kjøpmanskjær i sommer og ventet på at fruen og barna jollet inn for å handle, trengte jo ikke oppta en båtplass der inne når ikke jeg måtte. Da fortøyde jeg båten i en bøye som lå ikke så langt utenfor butikken, mulig den tillhørte Kiwi, ikke vet jeg. Hadde de som eide bøya kommet hadde jeg selvsagt flyttet meg. Hadde de brukt "kjeft" hadde jeg bedt den reise til "det stedet det er veldig varmt", og brukt unormalt lang tid på å flytte meg.

 

Hørt en historie om noen som spurte om å få legge seg til en privat brygge en gang fordi de hadde fått motorstopp, hvor bryggeieren hadde nektet. Er dere som er så heldige å ha eiendommer i strandsonen enig i sånn oppførsel ?

 

Men første bud er nå å oppføre seg med vanlig folkeskikk. Er jammen ikke rart det blir krig her i verden.

 

Å sammenligne ei bøye med terassen hjemme blir for dumt, mener nå jeg.

 

At man får ødelagt private brygger av griller etc, forstår jeg godt at folk blir forbanna av, men regner med du ikke var tilstede når det skjedde.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Man legger seg da i respekt ikke på andres bøyer? :nono:

 

Man må da kunne legge seg på en tom bøye? Da sef. underforstått at man gjør det på en slik måte at man ikke på noen som helst måte gjør skade, ligger ann til å gjøre skade, er til hinder for noen og flytter seg straks man har den minste mistanke om at eier/bruker er i anmarsj.

 

Men jeg hadde vel ikke valgt denne metoden som førstevalg akkurat, mer hvis det så tomt ut på hytta/hyttene.

 

Men det er jommen mange hissige knott i skogen, alt folk gidder å hisse seg opp over... :sleep:

Link to post
Share on other sites

Mortenscand, her synes jeg det er du som skjemmer ut båtfolket, ikke hytteeirerene som skjemmer seg ut.

Selv om det ikke finnes noe regler som direkte forbyr deg å bruke bøyene må du da skjønne at det kan være irriterende å til stadighet måtte be andre flytte seg når en skal bruke bøyen, at det kan være irriternde å se større båter bruke bøyen som en har anlagt for sin lille landstedsbåt med de farer for ødeleggelser det medfører, ja at det også kan være irriterende å ha en bøye som en selv anser som privat og som en har lagt mye penger/egeninnsats i for å legge ut for så å oppleve at båtfolket oppfører seg som om den var offentlig.

Jeg skjønner hytteeierne godt og synes det er toppen på latskap av deg og andre som henger seg på en bøye. Dere må da klare å sleppe ut ankeret deres selv.

 

Her på vestlandet har jeg faktisk til gode å se/oppleve at dette har hent. Muligens det er andre båtkulturer på sør/østlandet enn det er her?

Link to post
Share on other sites

Dette med private bøyer kan være et tveegget sverd, skal komme med et par eksempler fra i sommer: 1. vi kom 2 båter fra ferie gjennom dalslandskanal og svenskekysten. og med relativt dårlig vær på etappen fra Strømstad til Moss var det fornuftig med en pause i Hankøsundet

Slitne men fornøyde "lånte" vi en seilbåtbøye rett ved Hankø Marina. Etter ca 10min kommer det en kar i en rib ut til oss og på en veldig hyggelig måte informerer oss om at vi ligger på en privat bøye, jeg svarer som sant er at vi er klar over det og spør også pent om det er greit at vi ligger der en liten halvtime for å slappe av å spise litt noe han sier er greit for de venter ikke noen båt inn før om 1-2 timer.2. Jeg har selv bryggeplass i Mossesundet og bøyeplass i Nesbukta. Nesbukta er et yndig badested for folk fra østfold så vel som andre siden av fjorden (jeg har selv campingvogna liggende der)

og i de varmeste sommer ukene på tross av at jolla mi ligger der var det sjelden jeg kom til bøya uten at det lå andre båter der både med å uten folk i men jeg har da aldri mistet hodet av den grunn . Og helt ærlig folkens så lenge det er folk i båten går det jo ann å snakke med hverandre i en hyggelig tone .Men jeg forstår jo også de som kanskje har små moringer å ser det kommer kjempebåter å legger seg på bøyene dems da og det er båt nr 1,,,,,, at de blir noe grinete

Så min oppfordring er merk bøya med PRIVAT så blir det nok ikke mange som legger seg der .

og til dere som kommer til Nesbukta bøya mi tåler en båt på 4 tonn og er den røde men en liten brun/hvit jolle merket Blå 6 har du vimpel herfra er du velkommen til å låne den og jolla

fortsatt fin båt sommer/høst alle sammen

Link to post
Share on other sites

Man må da kunne legge seg på en tom bøye? Da sef. underforstått at man gjør det på en slik måte at man ikke på noen som helst måte gjør skade, ligger ann til å gjøre skade, er til hinder for noen og flytter seg straks man har den minste mistanke om at eier/bruker er i anmarsj.

 

I min ungdom (neida jeg er ikke så gammel), hadde jeg en Grimstadjolle som lå mellom en bøye og en brygge. Husker ikke nå hvor stor moringen var, men den var selvstøpt, og ikke spesielt stor. Kom ned noen ganger, og fant at det hadde fortøyd båter på 25+ fot i den, samtidig med at min Grimstadjolle lå der. Du kan trygt si at moringen flyttet på seg. Det ble noen skader på fenderlisten min også. Så folk var ikke så veldig mye klokere for 20 år siden.

EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Share on other sites

... Det er ikke så forbanna lett bestandig å vite hvem som eier bøyer eller brygger ut i skjærgården lenger...

 

...Å sammenligne ei bøye med terassen hjemme blir for dumt, mener nå jeg.

 

Er det så vanskelig å anta at når en bøye er lagt ut, så finnes det også en eier?

Jeg betrakter uansett det som tilhører andre ikke som mitt eget, -

også når det gjelder å ta det i bruk.

Jeg parkerer ikke i din oppkjørsel uten videre, bruker ikke din hage som teltplass

og jeg legger meg normalt ikke på andres brygger eller bøyer uten å spørre først.

Er dette så unormalt?

 

Forøvrig; Les innlegget mitt en gang til.

Jeg sammenligner en brygge med hagemøbler, personlige effekter, solstoler, osv

med terrassen din, ikke en bøye, selv om jeg faktisk også anser bøyen som like privat.

Likefullt skal enkelte legge til på enden og rigge seg til for overnatting.

 

Trekk gjerne lovverket og Strandloven dit du vil,

men det er påfallende at enkelte betrakter "alt" som allemannsrett så snart man er på sjøen.

På land bruker man ofte uttrykket "Å ta seg til rette" for å beskrive det samme handlingsmønsteret.

Link to post
Share on other sites

Nei, dette handler ikke om smålighet. Dette handler om respekt for andres eiendeler. En tar da seg ikke bare til rette av det andre eier fordi de ikke bruker det?

 

Det er så herlig med noen friske diskusjoner :smiley:

 

Helt enig med deg i at man ikke bare skal ta seg til rette fordi andre ikke bruker det. Å ha respekt for andres eiendeler ser jeg som en selvfølge. Helt ærlig: plager det deg at noen ligger på din bøye 20 meter fra land, de oppfører seg pent og alt er ok ? Har du problemer med det er det jo bare å be de som "tok seg tilrette" pent om å flytte seg. Eller dersom du ikke ønsker det så merk bøya med PRIVAT, så blir diskusjonen noe helt annet.

 

Hvor mange ganger opplever man ikke at noen "holder" av plass på offetnlige brygger ute i skjærgården, hva med det ? (det er en skikkelig avsporing og en helt annen diskusjon men)

 

Poenget mitt er: Merk det som er ditt så er det mye lettere for oss som "tar oss til rette" å ikke bruke nettopp din bøye. Det er ikke bestandig så innlysende om hvem som eier en bøye eller ikke !

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Er det så vanskelig å anta at når en bøye er lagt ut, så finnes det også en eier?

Jeg betrakter uansett det som tilhører andre ikke som mitt eget, -

også når det gjelder å ta det i bruk.

Jeg parkerer ikke i din oppkjørsel uten videre, bruker ikke din hage som teltplass

og jeg legger meg normalt ikke på andres brygger eller bøyer uten å spørre først.

Er dette så unormalt?

 

Forøvrig; Les innlegget mitt en gang til.

Jeg sammenligner en brygge med hagemøbler, personlige effekter, solstoler, osv

med terrassen din, ikke en bøye, selv om jeg faktisk også anser bøyen som like privat.

Likefullt skal enkelte legge til på enden og rigge seg til for overnatting.

 

Trekk gjerne lovverket og Strandloven dit du vil,

men det er påfallende at enkelte betrakter "alt" som allemannsrett så snart man er på sjøen.

På land bruker man ofte uttrykket "Å ta seg til rette" for å beskrive det samme handlingsmønsteret.

 

Nei det er ikke vanskelig at når ei bøye er lagt ut så finnes det en eier, men noen ganger så er den eieren "STATEN" og er til bruk for fritidsbåter og som er lagt ut til nettopp det formålet. Men kan man da ikke merke de ? Så blir alt så mye enklere.

 

Jeg legger normalt sett heller ikke inntill en brygge eller bøye uten å spørre først, når det er innlysende hvem som eier den, (ville aldri lagt meg inntil en privat brygge uansett.)

 

Jeg leste ikke innlegget ditt godt nok, beklager det. Å rigge seg til på en brygge som er "innlysende" privat er jo hårreisende, er du i tvil så er det jo bare å sjekke med noen eier den, eller enda bedre er den merket vil jo aldri problemet dukke opp. Uansette så er det faktisk endel brygger i skjærgården som er offentlige, men som absolutt ikke ser ut som det, (ligger det en hytte inne på øya som tillhører bryggen ?) Eks: Ravnø i Vestfjorden (Tønsberg) Gåsø i Vestfjorden (Tønsberg), Gokstadkilen i Sandefjord, for å nevne noen.

Jeg definere med at mine hagemøbler, personlige effekter, solstoler, innkjørsel, hage etc. ganske "innlysende" som privat.

 

 

Lovverket er en sak, men jeg ville uansett ikke ligget et sted hvor loven sier jeg kan, men du er absolutt ikke er velkommen. Det hele handler jo om folkeskikk fra BEGGE parters side !!!

 

Tråden startet med en bøye, går vi inn på brygger synes jeg diskusjonen er litt anderledes.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Vi har to-tre bøyer(blåser) utenfor hytta. Disse ligger såpass nærme brygga (akterfeste) at det er relativt klart at dette er private bøyer. Om noen på en solskinnsdag legger seg på svai og lar ungene bade gidder ikke jeg si noe med mindre de opfører seg unormalt breialt i forhold til å ta seg til rette på vår brygge eller ligge i veien for våre egne båter. Gidder ikke kjøre noen konfrontasjonslinje med noen.

 

Når det er sagt er det slik at våre moringer består av en passelig stor stein med en øyebolt i, og de er dimensjonert ut fra at vi stort sett har joller og mindre landstedsbåter. Hvis noen i ruskevær finner på å legge seg på svai med en 25' + båt i dem vil saken være anderledes. Da ville vi nok reagert. For det første vil sannsynligheten for at moringer og blåser blir slept utfor møllebakken og forsvinner så absolut være til stede. I tillegg vil det ikke være en sikker ankring for disse båtene, men det oppdager de antageligvis ikke før det er for sent eller at de setter båt og mannskap i unødvendig fare.

Men jeg skal gladelig hjelpe deg med å få iland trosser til forskjellige bolter vi har i fjellet osv hvis du trenger nødhavn. Jeg jager aldri noen som trenger/spør om hjelp eller oppfører seg slik man normalt gjør når man låner noe som tilhører andre.

 

Hvis vi hadde fått "bergingslønn" for alle de båtene vi har tauet vekk fra skjær, holdt ifra svaberg mens båteier forsøker å få bakket ut i ruskevær når dreggen har sluppet osv hadde jeg nok hatt råd til større båt enn jeg har i dag :wink:

 

Som hytte og (lett)båt-eier vil jeg nok si at det finnes også en del grinete båteiere med en halveis gjennomlest friluftslov i baklomma jeg godt kan klare meg uten. Men folk som starter med en "er det greit at..? " er det altid hyggelig å snakke med.

 

Jeg har aldri fortøyd longside andre i uthavn e.l, men hvis jeg skulle gjøre det ville jeg lagt ut fendre på min egen båt, samt spørt om det var OK at jeg førtøyde i deres båt samtidig som jeg hadde strukket trosser til land osv for ikke å overføre den totale vektbelastningen av min båt til deres kryssholt og fortøyninger. Er det slik dere praktiserer det også, dere som ligger i uthavner osv?

Hvis ja, mener dere at behovet for å spøre om lov til å benytte andres eiendeler er annerledes avhengig av om det er en båt eller blåse dere skal fortøye i?

 

Enkelte på dette forum mener at hytteeierer er "fritt vilt" man kan gjøre som vil i forhold til, men jeg er overbevist om at det gjelder mindretallet. Noen hytteeiere er breiale storkarer, men de jeg kjenner rundt her er vanlige arbeidsfolk uten noen spesielle markeringsbehov. Samtidig ønsker man å ta vare på sine egne eiendeler man har betalt for via den samme lønningsposen de fleste andre båteiere betaler sin hobby med. Spør du om lov til å låne mine eiendeler og oppfører deg med normal folkeskikk er jeg ikke urimelig på noe vis. Tar du beslag i mine eiendeler og vifter meg under nesa med friluftsloven kan du bare reise videre... Akkurat som du hadde bedt meg om hvis du fant meg sovende på akterdekket når du kommer tilbake fra butikken. :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg ville jo spørre om lov hvis det var folk i nærheten, det var kanskje det som ikke skjedde?

 

Så egentlig er jeg uenig i med trådstarter. For det første kunne han brukt dreggen med en gang, om så ikke var mulig burde han spurt om lov til å ligge på bøya, om så ikke mulig burde han latt være all den tid det tydelig var folk på tilstøtende hytter.

 

Men som sagt, tomme hytter, ingen folk i nærheten, og ingen fare for å ødelegge moring osv, da må det være greit selv om man ikke får spurt noen om lov.

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Utrolig at en viser holdninger som at alt som ikke er merket privat er til allmenn benyttelse.

Men vi er forskjellige, noen snylter (bøyer), andre synes det er ok å snyte på skatten, andre igjen synes det er ok å svindle på forsikringen osv...

At det er slik er velkjent, men det som gjør meg paff er at en ikke har vet nok til å holde dette for seg selv.

Å utlevere sin totalt fordervede syn på mitt og ditt/rett og galt på forumet er snålt.

Heldigvis for dem er en til en viss grad anonym her inne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...