Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Men som sagt, tomme hytter, ingen folk i nærheten, og ingen fare for å ødelegge moring osv, da må det være greit selv om man ikke får spurt noen om lov.

 

Og hvordan vet du om vekt på moring, dimensjon og tilstand på kjetting og tau holder din båt, når bare blåsa er over vann? Bare så jeg vet hvordan du forsikrer deg om at du ikke ødelegger noe..

Link to post
Share on other sites

Nå har det vel blitt fastslått at eiendomsretten strekker seg så langt ut i sjøen som en hest kan vasse.. Om bøya ligger lengre ut enn dette, ligger bøya da pr def i et offentlig område. Skal en da kunne påberope privat eie på den bør den vel som et minimum merkes med privat? Jeg har pr dags dato kun engang lagt meg til på en bøye, og dette var nødhavn for oss, vi ble vist til bøya av havnefogden og han garanterte oss at den var tilstrekkelig for vekten av vår båt. Ellers har jeg ikke lagt meg på bøyer.

 

Det kan godt hende at jeg i fremtiden kunne komme til å legge meg på ei bøye, dersom den ligger slik til at man ikke uten videre kan annta at den er privat og at den ikke er merket på noe vis. Skulle det da komme en eller annen sutrekopp men kjeften på full fart, ville jeg vennlig gjøre oppmerksom på at at den ligger i et offentlig område, den er ikke merket privat. Og skulle klaginga fortsette, kan en jo bli full av f... og henvise til at min gode nabo Hansen har en bøye her ute, og sa jeg kunne legge meg i bøya hans, det er vist denne.....

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Noen som vet om noen offentlige bøyer som er lagt ut slik at alle og enhver kan benytte seg av denne i området rundt Bergen. Jeg er lite kjent med dette og vet ikke om noen, derfor anser jeg alle bøyene som private.

Men det er også mulig det er en forskjell på dette rundt om i landet.

Om det er slik at det bugner av offentlige bøyer i deres skjærgård skjønner jeg at en ikke kan vite om bøyer er offentlige eller private og at det er behov for å merke med privat.

Link to post
Share on other sites

Heri Arendal ligger det noen bøyer på innsiden av Merdø. Merdø er en gammel uthavn med mye gammel bebyggelse og mange av disse er sommerhus. Jeg har alltid antatt at alle disse bøyene tilhører noen og derfor altid kastet anker når jeg har lagt meg her ute. Jeg blir nå i sommer fortalt at i en eller annen guidebok er det opplyst at disse bøyene er offentlige.. Gjett hvor jeg legger meg neste gang jeg skal utover til Merdø?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Latterlig å være forbannet av noe slikt, men det kan jo hende at det ikke er første gangen at noen henger i bøyen hans og at dette var dråpen...

 

Jeg må si jeg holder litt med hytteeieren også, man skal da ikke bare henge seg i andres bøyer uten å spørre.

 

Jeg overnatter i alle fall ikke i andres båter uten å spørre ;-b

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Utrolig at en viser holdninger som at alt som ikke er merket privat er til allmenn benyttelse.

Men vi er forskjellige, noen snylter (bøyer), andre synes det er ok å snyte på skatten, andre igjen synes det er ok å svindle på forsikringen osv...

At det er slik er velkjent, men det som gjør meg paff er at en ikke har vet nok til å holde dette for seg selv.

Å utlevere sin totalt fordervede syn på mitt og ditt/rett og galt på forumet er snålt.

Heldigvis for dem er en til en viss grad anonym her inne.

 

Vi snakker ikke om ALT vi snakker om en BØYE, hvor det er rom for tvil om eiendomsretten. På en annen side er det så utrolig vanskelig å merke bøyen med privat, dersom det ikke er ønskelig at noen "snylter" på den (for det er det tråden startet på)? Mao, hvis du kommer inn i en båthavn, hvor det mest sanynlig er gjesteplasser (siden de fleste båthavner har det), men de er ikke merket, det er ingen å spørre og det begynner å bli mørkt. I frykt av å "snylte" på andre ville du snudd og reist til neste båthavn da ? Det kunne også hende at den båthavna hadde lagt ut bøyer til gjestende båter også, men de var ikke merket. Er jo trist at når noen gjør en innsats for at turister og tilreisende skal føle seg velkommen ikke bruker fasilitetene fordi man er "redd" for at noen eier det, fordi de som ikke ønsker at man skal bruke en privat bøye gidder å merke den ?

 

Selv om man i dine øyne "snylter" på en bøye og noen inne på forumet mener det er ok, er det litt for drøyt å dra paralleller mellom det og andre typer svindel. Kan jo kutte ut å merke parkeringsplasser med reservert da, for man burde jo vite hvem som eier/har bruksrett på parkeringsplassen ? (ja det er like "usaklig" som det utsagnet du kom med her om å snylte på alt mulig).

 

Er nok mange her på forumet som har "snyltet" på bøyer, men aldri vært i nærheten av å bryte norsk lov på annet vis.......

 

Føler meg absolutt ikke som en "snylter" fordi jeg lå i en bøye i 10. min utenfor Kjøpmanskjær fordi jeg ikke hadde pløyd hele Nøtterøy og Tjøme kommune for å finne ut hvem som eide bøyen. Hadde det stått privat på den, hadde jeg IKKE gjort det. Hadde det stått Kiwi på den hadde jeg kunnet ligge der med god sammvittighet og sluppet å skuet utover vannet for å se om det kom en "illsint" eier og skjelt meg utfordi jeg brukte hans bøye og burde forstått bedre.

 

Har heller aldri "snyltet" på skatten eller forsikringer, MEN for fort har jeg kjørt altså, opptil flere ganger.

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Friluftsloven §§ 6-9 kan være et sted å starte.

§ 7 annet og tredje punktum: Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Dette kan sannsynligvis også gjelde bøyer, for bøyer er ikke spesielt nevnt ellers heller.

 

Er det grunnere enn 2 meter så har grunneier råderett med hensyn til hvem som får legge ut fortøyningsbøyer. Dersom det er dypere er det kommune, havnevesen eller kystverket som har en del de skulle ha sagt.

Kommunen (bygningsmyndigheten) og havnemyndigheten (som er kommunen, interkommunalt havnevesen, eller kystverket) har noe de skulle sagt også på grunnere vann. Men den private eiendomsretten går til marbakken, eller der det ikke er marbakke til 'så langt en hest kan vade' som er 2 meters dyp.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

At det er slik er velkjent, men det som gjør meg paff er at en ikke har vet nok til å holde dette for seg selv.

Å utlevere sin totalt fordervede syn på mitt og ditt/rett og galt på forumet er snålt.

Heldigvis for dem er en til en viss grad anonym her inne.

 

Synes det er flott at slik oppførsel blir bekreftet her på forumet.

Da får de fleste av de et lite kurs i vanlig oppførsel og folkeskikk.

Håper virkelig de forstår det.

Link to post
Share on other sites

Kanskje enkelt også burde ta seg et kveldskurs i vanlig folkeskikk også da ?

 

Siden det er så mange som er så fantastisk flinke til å skille mellom mitt og ditt, burde de jo også ha evnen til å kunne si i fra på en årntlig måte og ikke oppføre seg som idioter. Når disse uvitende, dumme og fullstendig fraværende folkene, som ikke eier antenner på hva som er mitt og ditt kan finne på fortøye stille og fredlig til en bøye ute i fjorden, som de absolutt burde forstå var "MIN". Disse nevnte personen er jo også da selvsagt skattesnyttere og forikrings svindlere, telter i hagen din og bruker terassen din. Det er jo innlysende.

 

Vi snakker om en forbanna bøye her !!!! Hallo !!!!

Mvh

Stitch

Albin Nova

Link to post
Share on other sites

Har aldri lagt meg i andres/ukjente(s) bøye eller fortøyet i andres brygge av den enkle grunn at det for meg er helt unaturlig og føles som å tråkke litt i "andres bed". Og som alternativ til andres bøye så fungerer vel et anker godt nok, hvis ikke kjøp et nytt og større, lær deg forkatting, bruk "daumann" eller legg deg et annet sted, gjerne en gjestehavn!

Ser at det for enkelte er vanskelig å "se" hvem som er rette eier av en bøye? Ja, men man vet vel godt om det er ens egen eller ikke? Og hvis det ikke er ens egen, ja da tilhører den vel noen andre da?

 

Synes hele denne saken er et "ikke-problem".

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så enig!

 

Disse fullstendig perfekte båtfolka, hvor er de? Jeg har ikke sett de i hvertfall. :smiley:

 

Det er så liten takhøyde for ditt og datt, at det blir flaut. F.eks tråden om stakkaren som råker opp for strøm og må starte motoren en kort stund for at ikke all mat i kjøla skal ødelegges...

 

Neida, IKKE i nærheten av meg nei her jeg ligger i min høye person og skal nyte stillheten... :nonod:

 

2 ganger har det hendt i løpet av sesongen at jeg har kommet tilbake til båten, og sønnen min med noen kamerater har gått berserk i tv og spill. MÅ jeg dr

 

Må jeg dra ut i åpen sjø for å redde matvarene?

Link to post
Share on other sites

1) Jeg hadde heller kasta dregg/anker frem for å legge meg på en blåse som jeg ikke vet hvem er. Noe jeg også bruker å gjøre pga slike situasjoner.

2) Jeg spør alltid først. Dog det ikke er alltid man vet om man spør rette vedkommende. Men bruker oftest å spørre flere og snakke med folk i området om jeg får høre at "de" ikke er eier.

 

Har tilgode å komme i sånne situasjoner som det er nevnt her i tråden.

 

Og min flytebrygge og hadde blåse i tillegg før, var og er bare for folk å legge seg til.

Flere ganger har det hendt at jeg har kommet hjem og det har vært båt både på blåsa før da jeg hadde den og på flytebrygga mi og plassen min nå.

Hvor da det ikke har vært folk tilstede så har jeg oftest flytta båten deres på tverrsida av brygga mi, om det er vært båt som ikke passa på tverrsida har jeg slengt ut dreggen min lagt snuten til brygga mi.

Den gang da jeg hadde blåse, la jeg meg på brygga til nabo`n ved ikke folk i båt.

Da det er vært folk i båt så har jeg snakka med de, og vi har vært enige uten tull.

Og ved flere anledninger så velkommen igjen har jeg sagt.

 

Så klart hadde jeg blitt grinete om jeg hadde sett i ettertid at en/flere ubehøvla person/er ga fan og brente hull /svimerke i brygga av engangsgrill.

Men igjen så slår jeg ikke nestemann under samma "kam" og tror at den persom kommer til og gjøre det samme.

 

Jeg gidder absolutt ikke å være sur og bråke over fille-ting, så lenge alt ellers er ok.

 

Hadde 2sommre siden ett sånn laminert ark, med at om noen la seg til ved brygga mi. Men noen enkle regler, og oppfordring til å sende meg sms om at det var folk der.

Men det holdt ikke helt blekket/laminatet eller noe så det er ikke der nå.

Men tenker på å ordne en annen liten brikke/skilt med samme innskrift.

 

Skjedde 2 ganger at jeg fikk sms og ble oppringt en gang.

Link to post
Share on other sites

Problemet slik eg ser det er ikkje viss ein søker nødhavn, krise om natta, motorhavari, tau i propell o.l.

 

Bading med hopping, skrik og skrål, vannski og tubekjøring, kor det OPENBART er privat og til heft for andre, er ikkje mulig å kalle noe annet enn forbannede tull.

Og med barn!

De blir jo opplært til å bare ta seg til rette, om det er mitt eller ditt, spiller tydligvis ingen rolle.

Bøyer er private, alltid.

Link to post
Share on other sites

Lurer litt på om flere har vært borti det samme.

Vi var ute og badet med ungene ved en øy utenfor Fagerstrand, vi hang oss i en bøye som antagelig tillhørte en av hyttene på land.

 

Det kan ikke være annet en Aspon. Folk der er helt spesielle. De vet like godt som andre hva "strandretten og loven" sier, men de vet av erfaring at opptrer de uhøflig og bryskt, så får de som regel viljen sin.

Rart, men folk på Søndre Langåra er ikke slik.

Link to post
Share on other sites

Det er lagt ut en del bøyer som selvsagt tilhører noen, men som faktisk er lagt ut for at andre kan bruke dem - enten mot et vederlag eller helt gratis. Når det gjelder sistnevnte så kan vi vel trygt regne med at bøyer som ligger i nærheten av private brygger eller hytter ikke er en slik bøye.

 

Det er ingen lov som forbyr oss å opptre med god folkeskikk og å bruke sunn fornuft. :confused: Ønsker du å låne en bøye så kan du bare spørre, og akseptere at folk har lov til å svare nei. :yesnod: Når det gjelder bading så sier faktisk friluftsloven at du skal holde rimelig avstand til bebodd hus eller hytte og uten utilbørlig fortrengsel eller ulempe for andre. :cheers: Dersom ikke både du og grunneier er advokater begge to er det antagelig ikke det minste hyggelig å bruke tiden på å diskutere friluftslovens små detaljer. :discuss:

Link to post
Share on other sites

De fleste bøyer ligger vel på mer enn 2 meter, og er vel dermed på offentlig område?

Er det da fritt frem for hvem som helst å legge ut en bøye og merke den privat?

 

Å sammenligne med å parkere på annen manns eiendom blir det vel heller her som å parkere på veien utenfor. Bare at her ville det nok ikke nyttet for naboer å markere privat og nekte andre å parkere her..

Link to post
Share on other sites

Er det da fritt frem for hvem som helst å legge ut en bøye og merke den privat?

 

Nei, men hva som er lov, og ikke, varierer fra kommune til kommune så vil man vite mere om dette så bør man sjekke med sin kommune. Hvis havnedistriktet ikke har eget havnereglement så er moringer og bøyer ikke søknadspliktige etter havne- og farvannsloven, men skal ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med kommunens øvrige planer eller retningslinjer (ordlyd hentet fra brev fra xxxx kommune) Og for å gjenta meg selv; hvis bøya ikke er min så tilhører den noen andre, verre er det ikke, og eiendomsretten tror jeg faktisk at de fleste av oss ønsker at skal respekteres? :wink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Etter min mening er det jevngodt med å parkere i oppkjørslen og slå opp telt med musikk og ungeskrik i hagen til en tilfeldig huseier. Ikke rart de var grinete.

 

Det blir milevis forskjell.

 

Hvem har eiendomretten til en bøye som er tilfeldig plassert et eller annet sted nær land ? Hvem som helst kan jo hevde at de eier bøyen. Det er satt opp et uttall bolter i fjelll og svaberg. Eier av bolten kan vel aldri jage andre som benytter den .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...