Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Du viser også helt konsekvent at du ikke ønsker å svare på selv de enkleste spørsmål du blir stillet, årsakene til dette har jeg noen tanker om, men de velger jeg å holde for meg selv!

 

Jeg kan selvsagt vise til en rekke uheldige konflikter som strandbaronene har brakt til retten . De pøser ut penger på advokater for fillesaker og belaster rettsapparatet unødvendig. Hvem tror hyttefolk fra Oslo de er?

 

 

 

http://f-b.no/article/20020409/NYHET/150072232

Link to post
Share on other sites

Dette var en forunderlig diskusjon. Jeg registrerer at det både er båteiere og hytteiere som totalt mangler folkeskikk.

Det å ta seg til rette på noe andre har anrettet, enten det er en brygge eller en bøye, kan man selvfølgelig bagatellisere, men det er sannsynligvis ikke første "overtreder" som får reaksjonen fra eieren. Legger man seg i en stille bukt for å bade så er det vel bortimot en selvfølge at alle normale båteiere har en dregg som kan benyttes dersom man gidder. Selvfølgelig er det mer bekvemt å huke seg borti en bøye som "tllfeldigvis" ligger der, men det er mer sannsynlig at denne er privat eller at det er"Kiwi" eller andre offentlige eiere.

Vis litt omtanke og respekt for det andre har rigget seg til med og ikke bli sur for slike reaksjoner som denne tråden startet med.

Link to post
Share on other sites

Det er nok mange av medlemmene her på forumet som har hytte ved sjøen eller på fjellet.

 

Jeg tror noen i denne tråden bør passe kjeften sin og passe på hva de skrier. Å påstå at alle hytteeiere begår lovbrydd og krangler med naboen er det dummeste og mest idiotiske jeg har lest her inne på lenge.

Det viser bare hvor umode og missunnelige dere er. :nonod:

 

Jeg tror ikke du forstod hva jeg skrev. Det har skjedd et par ganger at kommuner har fotografert og gått opp alle strandeiendommer, det er faktisk slik at så og si samtlige har brutt plan og bygningsloven når det gjelder utvidede brygger, gjerder, bruk av naust, innlagt vann, anleggelse av trapper etc. Da tolker de loven bokstavelig. Vet ikke om det finnes noe forbud i norsk lov mot å låne en ledig bøye? Blir vel som å parkere på en privat ledig parkeringsplass, det er en sivilrettslig avtale og ikke regulert i lov! Hvis du forstår forskjellen da.

 

Det er dessverre slik at veldig mange hytteeiere lynraskt skal bygge revir og markere så mye territorium som overhode mulig, langt utover det høflige og ofte utover det lovlige. Disse drar i gang mange hundre rettsaker i året, og mange av kystkommunene er helt oppgitt over alle kranglefantene. Jeg kjenner et knippe selv, det er helt vilt hvordan de driver og krangler om gjerder, veier og parkeringsplasser.

 

Og hva skjer da? Jo da raser respekten for disse som gruppe, ingen liker slike folk. Det er usporty og ikke gjestfritt. Og det kan se ut som er dere blir dritsure av det også. Skal vi kalle det en ond sirkel?

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på mitt og ditt var noe av det første jeg lærte her i livet :yesnod:

Noen som har glemt det og trenger et lite kveldskurs?

:yesnod: virker slik når man leser her.

 

Det som ikke er mitt bruker jeg bare om jeg har fått lov. Da jeg var liten kalte de voksne det at man spurte om man kunne få låne en ting.

 

Alternativet: oj - se den fine MC'en som står der. Vet ikke hvem som eier den - ikke står det PRIVAT på den. Tror jeg setter ungene mine på den jeg så de kan "øvekjøre" litt.

Men ei bøye er visst forskjellig. Der ser det ut til at en hel del mener at det som ikke er mitt er mitt inntill det motsatte er bevist :wink:

 

På den andre siden - det går an å si i fra på en OK måte også. Men det er ikke alltid det er så lett virker det som.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...., det er faktisk slik at så og si samtlige har brutt plan og bygningsloven når det gjelder utvidede brygger, gjerder, bruk av naust, innlagt vann, anleggelse av trapper etc. Da tolker de loven bokstavelig. Vet ikke om det finnes noe forbud i norsk lov mot å låne en ledig bøye?

 

Det er litt av en påstand du fremsetter her. Mener du at med noen svært få unntak, hvis noen, så er alle landets hytteeiere lovbrytere?

 

Trenger du virkelig et eksplisitt utrykt forbud i lovs form mot å låne andres bøyer for å forstå at det faktisk er noe som tilhører andre og ikke deg, og at den rettmessige eier faktisk synes at han/hun selv bør kunne få ha råderett over denne og selv få bestemme hvem, og hvordan, denne skal brukes? Hvor har det blitt av helt vanlig folkeskikk? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At noen tjuvlåner ei bøye eller en bryggeplass er ærlig talt ikke noe stort samfundsproblem. At grunneiere foretar ulovlige på- og tilbygg, anlegger plener, sandstrender, utepeiser, gjerder og brygger, for på den måten å forhindre at vanlige folk også kan benytte strendene er derimot et stort samfunnsproblet.

 

Ulovlig utbygging i strandsonen

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

på den måten å forhindre at vanlige folk også kan benytte strendene er derimot et stort samfunnsproblet.

 

Kun på østlandet isåfall. Synes de som bruker mange millioner kroner på å oppfylle hyttedrømmen skal få lov til å privatisere litt.

Det er 1000 andre plasser jeg kan dra til.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Link to post
Share on other sites

ville du nølt med å binde hunden din noen øyeblikk på utsiden av ett stakittgjerde som tydelig tilhørte en tihørende hytte? mens du var tilstede og skulle "bare" late vannet
Sannsynligvis ikke

Ville du nølt med å parkere bilen foran innkjørselen min for å sparke fotball på banen 50 meter bortenfor.

 

Eller ville du blitt litt irritert hvis du kom hjem og jeg hadde gjort det hos deg?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Mouche: mange gjør i hvertfall mye for å hindre adgang/fri ferdsel over strender som er friområder men som de gjerne vil ha for seg selv

 

Dette har jeg aldri benektet, men når det hevdes at hytteeiere foretar ulovlig på- og tilbygg for å hindre at noen bruker stranden, ja da blir det litt "søkt" (understatement!) det hele. Jeg vil også påstå at i prosent er antallet som driver med dette ganske ubetydelig og problemet med dette i realiteten sterkt overdrevet.

 

Nå er jeg i den heldige situasjon at jeg har en strandeiendom i et attraktivt område og har holdt på med en byggesak i ti år så jeg har noe førstehåndskunnskap om hvor "enkelt" det hele er! I "mitt" område har det også blir foretatt fotografering med fly fra myndigetenes side for nettop å kontrollere all bebyggelse som er oppført og nitidig kontrollert/sammenlignet mot eiendomsregistre, planer, søknader osv osv for nettop å avdekkke eventuelle ulovligheter. Tror dette har vært gjort i mange pressområder/attraktive områder og i "mitt" område har jeg faktisk ikke hørt om noen i det hele tatt som har fått et problem forbundet med dette. Grunnen tror jeg ganske enkelt er at de ikke har foretatt seg noe ulovlig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja, og så er det vel en del ekte "båtfolk" her på forumet som klør i fingrene etter å drive med litt detektivarbeid i håp om å kunne anmelde noen av disse fæle kapitalistene som "tillater" seg å eie noe som ligger ved deres helt eget saltvann!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det som ikke er mitt bruker jeg bare om jeg har fått lov. Da jeg var liten kalte de voksne det at man spurte om man kunne få låne en ting.

 

 

Ja la oss høre hvordan dere ferdes i utmark Mouche og Bitteliten.

 

 

Nå forstår jeg at man er svært påpasselig om å spørre om lov når man bruker noe man ikke eier .

 

1. Spør man om lov til å parkere bilen utenfor veibanen på stikkveier/lommer når man feks er på fjellet? ( grunneier eller kommune)

 

2. Man kjører på en skogsbilvei og veien ender opp i en privat gårdsplass. Spør man om lov til å snu i gårdsplassen eller rygger man 7 km tilbake?

 

3 Man kommer inn i en havn og det er mange ledige plasser.

Det står ingenting om eierforhold eller forbud. Spør man om lov til å legge til eller tolker man det slik at når det ikke står forbud er det lov?

 

4 Det står en krakk i utmark uten tilknynning til eiendom. Spør man om lov når man spiser nista?

 

5 Det ligger en umerket og ubenyttet bøye tilhørende en hytteeier. Da spør man ellers er helvete løs.

Link to post
Share on other sites

regner du bryggen din som utmark?

Det andre er ikke sammenligningsverdig med noe...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Meg: "Hva er forkatting"

Se denne tråden.

 

Hjertelig takk Phoebe, særdeles god artikkel, lærte mye!:yesnod: Nå skal jeg sette meg ned å se på den serien hvis en av karakterene også har navnet Phoebe :wink:

 

Ps. I utgangspunktet interessant tråd som i utgangspunktet handlet om mortenscands heller ublide møte med en sint hytteeier etter at han lånte deres bøye. Nå har den forgreinet seg til det tema om hvorvidt hytteeiere utfører ulovlige påbygg, bryggeplasser uten kommunens samtykke eller ikke. Som sagt; i utgangspunktet en interessant tråd, men i bunn og grunn blir det for mange meninger som vases ut til å endre trådens utgangspunkt til noe helt annet og det meste blir bare krangling med dårligere og dårligere argumenter og rare eksempler med hunder, parkering og fotball som egentlig skal forsøke å illustrere trådens hovedkonflikt, men som også bare blir mer og mer utvannet, og som jeg ikke forstår bæret av :crazy: :

mouche , ville du nølt med å binde hunden din noen øyeblikk på utsiden av ett stakittgjerde som tydelig tilhørte en tihørende hytte? mens du var tilstede og skulle "bare" late vannet i en busk eller no :-)
Sannsynligvis ikke

Ville du nølt med å parkere bilen foran innkjørselen min for å sparke fotball på banen 50 meter bortenfor.

 

Eller ville du blitt litt irritert hvis du kom hjem og jeg hadde gjort det hos deg?

For all del, dette er et diskusjonsforum, men det skal også være seriøst diskusjonsforum.
Link to post
Share on other sites

Ja la oss høre hvordan dere ferdes i utmark Mouche og Bitteliten.

En bøye er ikke utmark for meg. I min verden er det en privat eiendom.

 

Når man er på sjøen har man masser av alternativer til å legge seg på ei bøye man vet ikke er sin egen. Man kan til og med kaste ut en dregg. Men for noen virker det vanskelig å få til eller forstå. Alt mitt er mitt og alt ditt er mitt :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For all del, dette er et diskusjonsforum, men det skal også være seriøst diskusjonsforum.
Vet ikke hva du anser som useriøst her :confused: Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...