Jump to content

Grinete hytteeiere


Ribtjenester

Recommended Posts

Synes den konklusjonen er grei, eneten er det min bøye eller så tilhører den noen. Isåfall tar man seg ikke til rette slik denne diskusjonstråden har vist. Det å trekke inn ulovlig hyttebygging og andre sider er bøyebruken uvedkommende. Vis litt omtanke så unngår man slike episoder.

Link to post
Share on other sites

hmm. Tenkte jeg skulle holde meg unna denne tråden, men som hytteeier i pressområde ( og båteier) så har jeg kun 2 ganger hatt båter som har lagt seg til ved oss ( og ja jeg eier øyer utenfor bryggen også, ) Har ikke vist bort båter som legger seg ved disse øyene selvfølgelig, men legger de seg til på bryggen hadde jeg snakket med de. Bryggen ble først bygget i 1957 på samme plass. Hytta likedan. Endringer er ikke blitt gjort siden da. Selv om vi har muligheten til å sette opp båthus og utvide bryggen.

Tror vi alle kommer bedre utav det uten misunnelse og kverulering av lovverket. Alle hytteeiere og båteiere er vel ikke slik som blir beskrevet her?

Hvis vi alle legger til litt respekt for hverandre og litt smil, er jeg sikker på at alle kommer bedre utav det. De fleste ønsker nemlig å nyte de stakkars dagene man har ferie som sommeren. Spesiellt de dagene med sol. Enten i båten eller på brygga, med måkeskrik og ungebråk. Sikkert lett for meg å si, men , all denne oppgulpen av sure kommentarer om hytteeiere kjenner jeg ikke igjen i mitt mijø. Rett skal være rett. Det er en del utbygging som jeg ikke forstår, Men det går faktisk ikke utover meg, så da driter jeg i det. De utbyggingene jeg har sett på feks Skåtøy, er ikke strandloven endret. Hyttene har alle som en ligget der fra før. Riktignok er noen båthus blitt hus osv. men som sagt er ikke bruken for andre endret av det.

mVH

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

Rem - tror du virkelig at folk foretar ulovlig på- og tilbygg for å hindre deg i å legge til? :lol:

 

tja tjo, oppfinnsomheten er stor, noe spesielt å bolte fast håndklær slik at dt ser ut som man ligger der.

 

Fastboltret håndkle

 

«Gjenglemte» joggesko

 

Flaggstenger

 

Ankere

 

Blomsterurner

 

Solplasser

 

Fluktstoler

 

Steinmurer

 

Heller

 

Blomsterbed

 

Plener

 

 

ulovlige triks

Link to post
Share on other sites

der kan vi se hvordan det egentlig er. selv om disse tullingene er i fåtall av hytteeierne , så ødelegger de "ryktet" til resten også.

hvordan er det egentlig med krompens hytte på flatholmen? kan man sole seg på svaberget der? eller blir man hjellet av å nærme seg den øya?

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Synes det er helt greit at hytteeiere reagerer når det kommer båteiere som er frekkere en flatlusa og tar seg tilrette og benytter andres faseliteter som bøyer og brygger.. Det er desverre ikke alle båteiere som skjønner forskjell på mitt og ditt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Selv om vi har muligheten til å sette opp båthus og utvide bryggen.

 

Hvis jeg husker riktig så er du på Skåtøy og da ble jeg mere enn bare litt nysjerrig på hvordan du vil kunne få lov til å bygge båthus? Har selv slitt i mange år med å få lov til å sette opp en bod på 15kvm mellom hytta og sjøen, men det er tvert nei opp til og med Fylkesmannen. Hytta ligger bare fem/seks meter fra vannet der vi ønsker boden så ingen vil ha glede av, eller kunne bruke, den stripa melom hytta og vannet. Men, nei, boden skal legges på den andre siden av hytta og mndighetene "driter i" at det man/vi skal ha i en bod er stort sett bare gjenstander/ting som brukes på/ved vannet og nå må bæres rundt/bak hytta for hver gang! La meg for ordens skyld nevne at vi har fullt lov til å bygge en bod (selv om det teknisk sett vil fremkomme som disp. for bygging innenfor 100 meter beltet) på opptil 15kvm som alle andre i Kragerø kommune, så det er kun plasseringen vi "diskuterer".

 

tja tjo, oppfinnsomheten er stor, noe spesielt å bolte fast håndklær slik at dt ser ut som man ligger der.

 

Fastboltret håndkle

 

«Gjenglemte» joggesko

 

Dette er helt standard "triks" som enhver sydenturist eller båtturist bruker! På med vekkerklokken, ut og legge håndkledet i de mest attraktive stoler/plasser og gjerne en gammel bok og avlagte briller, en gammel avis, så til frokost og SÅ går man ut for å legge seg i stolen man har ligget i "hele tiden"!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

At grunneiere foretar ulovlige på- og tilbygg, anlegger plener, sandstrender, utepeiser, gjerder og brygger, for på den måten å forhindre at vanlige folk også kan benytte strendene er derimot et stort samfunnsproblet.

I ei nydelig uthavn i Rogaland har folk gjort så mye egeninnsats i form av dugnad at flere av dem tar eierskap i stedet. Dugnad er fint, og det er bygget brygger og murt peis. Flott arbeid. Men når eierskapet tar en form som regulerer andres bruk av stedet, så går det kanskje litt for langt.

 

Et eksempel er at det er satt opp partytelt ved den ene brygga. Teltduken fjernes og låses ned i ei kasse i skogen når de ikke er der. Teltstengene står igjen. Fyres det heftig i utepeisen, vanker det kjeft av peisbygger...

Link to post
Share on other sites

Og, hvis en bøye har så dårlig moring at en alminnelig båt flytter på den, så er det for det første en elendig moring, for det andre er det like lett å dra den på plass igjen. En bøye blir ikke ødelagt av å bli lånt.

 

Kanskje det er på sin plass å foreslå at de bøyer som ligger på offentlig grunn, er til fri benyttelse så lenge de er ubrukte og man forblir i båten klar til å forlate hvis eieren skal legge sin båt der?

 

Av de mange merkelige argumentene for fritt å benytte andres eiendom etter eget forgodtbefinnende som har dukket opp her synes jeg disse tar kaka...

 

1. Når jeg har lagt opp en moring til min 14' jolle med en passelig tung stein i enden, og du i frisk bris fortøyer din 35' stålbåt i denne og drar alt ut på dypt vann, så er det MIN skyld??

Du må bare ikke fortelle meg at når du oppdager at baugtrossa henger rett ned med en blåse 2 meter under vann og moringen dinglende i enden tar deg tid til å bakke opp i fjæra for å dra min moring på plass igjen. Du kapper trossa og berger båt og mannskap ut i åpent vann. Det er viktig å ta vare på eiendelene sine, ikke sant..

 

2. Kanskje det er på plass å foreslå at de båter som ligger på offentlig grunn, er til fri benyttelse så lenge de er ubrukte og man forblir i båten klar til å forlate hvis eieren skal ut på tur... :nonod:

Hvis man unnlater å se på verdien av de to forskjellige gjenstandene her, er vel ikke eiendomsretten forskjellig for en båt med en dregg i enden, eller en blåse med en stein i enden. Når det er sagt finnes det båter som er rimeligere enn en skikkelig blåse med en skikkelig moring. Så da er ikke prisen ett argument i det hele tatt.

 

Enkelte mener at alt som ligger på dypere vann enn 2m er utenfor grunneiers eiendom, og derfor å anse som "offentlig eiendom". Jeg skjønner ikke hvordan dere tenker. Dere kan da ikke mene att alt som ligger i sjøen med mer enn 2 meter vann under er "fritt vilt"?

 

Som Mouche så lettfattelig skrev, er det ikke ditt, tilhører det noen andre.

 

Om bøyen er søknadpliktig eller ikke kan selv den mest erfarne båteier umulig ha 100% kontroll på for hele vår langstrakte kyst. Og om en bøye slikt sett er satt ut uten å søke først er ett forhold mellom eier av bøye og havnemyndighetene. Om jeg parkerer min bil i en gate merket med parkering forbudt blir det ett forhold mellom meg og parkeringsetaten. Du kan ikke automatisk legge beslag i min bil siden jeg bryter en lov eller forordning. Det må da være grenser for hvor mye man kan tilpasse virkeligheten til eget forgodtbefinnende.

 

Siden enkelte er veldig opphengt i friluftslov og allemansretten hadde det vært fint om en fagperson som SW eller andre kunne sagt noe fornuftig om hva som er lovens bokstav.

 

Men for min del koker det ned til følgende. Spør du meg om å få låne min bøye og dette kan skje uten at min eiendom tar skade har jeg ingen problemer med det i det hele tatt. Ser jeg at dette kommer til å gå galt pga vær, størrelse på båt eller andre forhold vil jeg forklare deg hvorfor jeg ikke ønsker at du fortøyer i bøya. Jeg skal gjerne hjelpe deg med å påvise hvor du trygt kan fortøye i forhold til dybde osv. Vi har en litt romslig eiendom hvor noen steder er mer egnet for fortøying enn andre. Forsøker etter fattig evne å leve etter mottoet "gjør mot andre som ... osv" . Har enda ikke bedt noen ryke og reise, og har ikke tenkt til å starte nå, selv om jeg skulle treffe på en båteier som ber meg holde kjeft siden moringen min ligger dypere enn 2 meter under vann :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes folk snakker veldig bombastisk om "vet ikke forskjell på mitt og ditt" og "er det ikke min bøye så er det andre som eier den".

Mitt inntrykk er at det er gråsoner, og at man kan bli lurt av f.eks ymse hytteeier-triks.

En annen ting er jo disse bøyene som er lagt ut til felles avbenyttelse, ihvertfall i indre oslofjord (etter hva jeg har lest i annen tråd, tilgode å se en selv).

 

At noen sier at dette er min private bøye/strand/øy/hav/jordklode behøver ikke å bety at det stemmer....

Link to post
Share on other sites

hvordan er det egentlig med krompens hytte på flatholmen? kan man sole seg på svaberget der? eller blir man hjellet av å nærme seg den øya?

 

Nei her tror jeg nok ikke "uvedkommende" blir ønsket velkommen for å bade og sole seg på svaberget.

Det er nok fortsatt forskjell på Kong (kronprins) Salomo og Jørgen Hattemaker. :lol:

Link to post
Share on other sites

Det er vel egentlig toppen av frekkhet å legge seg til på andres brygger, så enkelt er det.

 

Men en morsom variant fra hytteeier opplevde vi utenfor Hankø for noen år siden. Vi lå longside, faktisk helt utenfor synsvidde av alle andre. Ikke så vi noen hytte heller.

 

Det viste seg at bak en liten kolle lå det ei hytte, og en dame kom og sa litt bryskt at Dette er privat!!!

 

Vi viste ganske høflig til at vi lå i uthavn, og skulle ikke være lenge heller.

 

Da kledde damen av seg, splitter naken og la seg til å sole seg like ved båten :eek:

 

Verken min kone eller jeg har i ettertid forstått om det var for å skremme oss bort, sjenere oss eller vise seg fram :smiley:

jeg må innrømme at jeg ble en liten stund ekstra, for pen var hun!

Link to post
Share on other sites

At noen sier at dette er min private bøye/strand/øy/hav/jordklode behøver ikke å bety at det stemmer....

 

Nei, det er helt riktig, men hva er poenget ditt? :confused:

 

Så lenge du respekterer eiendomsretten, allemannsretten, friluftsloven og viser vanlig folkeskikk så har du jo ikke noe problem uansett hvem som eier en eiendom/tomt/areal og uavhengig om denne består av fast fjell, sand eller gress?

 

Merkelig hvordan mange i denne diskusjonen snur ting fullstendig på hodet? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Har selv slitt i mange år med å få lov til å sette opp en bod på 15kvm mellom hytta og sjøen, men det er tvert nei opp til og med Fylkesmannen.

 

15 m2 er selvsagt alt for lite. Du må nok sette opp en stabel med terrasseleligheter eller en hytteby rett i sjøkanten skal du få lov til å bygge noe i Kragerøskjærgården. :lol: Nå ble jeg nysjerrig hvor du har hytte? Er det på Gumøy? Jesper?

Link to post
Share on other sites

Da kledde damen av seg, splitter naken og la seg til å sole seg like ved båten :eek:

 

Verken min kone eller jeg har i ettertid forstått om det var for å skremme oss bort, sjenere oss eller vise seg fram :smiley:

jeg må innrømme at jeg ble en liten stund ekstra, for pen var hun!

 

Her trenger vi å få en gps posisjon eller kart - og det haster ser at dette er for noen år siden så det gjelder å ta turen før forfallet setter inn.

Link to post
Share on other sites

Kanskje det er på sin plass å foreslå at de bøyer som ligger på offentlig grunn, er til fri benyttelse så lenge de er ubrukte og man forblir i båten klar til å forlate hvis eieren skal legge sin båt der?

 

God ide. Det samme bør jo da gjelde andre eiendeler som f.eks. båter eller biler. Hvis noen har lagt båten sin til en offentlig brygge eller i en naturhavn må jo jeg kunne låne den litt så lenge eieren selv ikke bruker den? I det minste må jeg vel kunne ta med familien min om bord så vi kan bade litt fra badeplatformen? Kanskje det burde være lovpålagt at dersom man etterlater båten sin på offentlig sted så skal den være til fri bruk for alle som vil, og nøklene må finnes om bord? :wink:

Link to post
Share on other sites

Merkelig hvordan mange i denne diskusjonen snur ting fullstendig på hodet? :rolleyes:

Det var det jeg skrev over. Alt ditt er mitt inntill det motsatte er bevist virker det som om noen tror

 

Jeg er skremt om det er slik enkelte skriver her. Da tror jeg skikk og bruk må innføres i tvungen voksenopplæring

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er ett forslag til dere som mener at alt som flyter tilhører eier med mindre eier også har hytte....

 

Alle BP-brukere som ønsker å benytte bøye, bli enig om en passende farge (Grønn?) kjøp inn og legg ut bøyen på en fin ankringsplass i ditt nærområde.

Registrer inn nøyaktig GPS-posisjon på en side Ingar setter opp.

Alle med BP-vimpel kan fritt benytte denne for ankring i max ett døgn.

Neste gang du drar på tur laster du inn alle GPS-posisjonene som de andre BP-medlemmene har lagt inn fra sine hjemsteder.

 

Da har du et alternativ hvor du VET du kan legge deg uten å spøre noen så lenge BP-vimpelen vaier på båten din.

 

Problem løst... :cool:

Link to post
Share on other sites

God ide. Det samme bør jo da gjelde andre eiendeler som f.eks. båter eller biler. Hvis noen har lagt båten sin til en offentlig brygge eller i en naturhavn må jo jeg kunne låne den litt så lenge eieren selv ikke bruker den? I det minste må jeg vel kunne ta med familien min om bord så vi kan bade litt fra badeplatformen? Kanskje det burde være lovpålagt at dersom man etterlater båten sin på offentlig sted så skal den være til fri bruk for alle som vil, og nøklene må finnes om bord? :wink:

 

JA , for disse tingene du nevner er jo akkurat det samme som å binde seg i ei bøye :crazy:

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

Da har du et alternativ hvor du VET du kan legge deg uten å spøre noen så lenge BP-vimpelen vaier på båten din.

 

Problem løst... :cool:

Dette var faktisk en meget god ide :cheers:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

JA , for disse tingene du nevner er jo akkurat det samme som å binde seg i ei bøye :crazy:

 

Ironi er en vanskelig sak. :rolleyes:

Poenget er at dersom man noen legger en privat eid gjenstand på et offentlig sted, enten det er en bøye, campingstol, solbriller eller en båt betyr ikke det at det er fritt frem for enhver som ønsker det å forsyne seg. Jeg vet ikke hvordan du oppbevarer båten din når den ikke er i bruk: på bøye, egen bryge eller båtplass i en marina. Men regner med at du også blir irritert hvis du kommer tilbake fra tur og det ligger en annen båt på din plass på din private brygge og bruker dine fortøyningstau du la igjen på brygga? Og som atpåtil regarer på din anmoding med å flytte seg ved å ankre opp og bade 5 m. fra brygga di?

Link to post
Share on other sites

nei , ironi er egentlig ganske enkelt :-)

jeg sier ikke at det skal være fritt frem uansett . men skulle noen behøve å låne ei bøye og det ikke var fare for å ødelegge den . ser jeg ingen grunn til at ikke de \jeg skulle få lov til det. som jeg har skrevet , så hadde jeg prøvd å spørre eieren først . men var han ikke å få tak i hadde jeg bundet meg der uten å nøle . men jeg hadde da heller ikke brukt en bøye, som ikke tilhørte meg uten en ok grunn. det er vel is pesielle tilfeller folk finner på å låne en bøye? og da skulle det bare mangle at de fikk lov til det også. med mindre den ble ødelagt... og ikke sammelign med båter biler osv . det blir bare dumt. en båtplass er sammenlignbart , og jeg ville aldri blitt det minste irritert hvis noen hadde "tyvlånt" min plass , tauer og fendre , mens jeg var på ferie. kommer jeg hjem fra ferie og finner en liggende på min plass på mine tau. hadde det vært helt greit hvis eieren var i båten og ville flytte seg .

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Link to post
Share on other sites

...men skulle noen behøve å låne ei bøye og det ikke var fare for å ødelegge den . ser jeg ingen grunn til at ikke de \jeg skulle få lov til det.

 

Ved fare for liv, helse eller båt, selvfølgelig. Hvis det er for å bade en time, spise middag e.l. og utifra rent makelighetshensyn, gidder ikke droppe dreggen bare for en time, nei takk! Så det er dette med å definere "behov" som noe annet enn å være pissatrengt! :wink: Og hvordan vet man om det er/er ikke fare for å øelegge en bøye når alt man ser er en oransj "ballong"? :confused: Og siden jeg kan dokumentere skadefri kjøring med bil siden 1979 så er det vel ingen fare forbundet med å la meg låne bilen din, bare en liten tur, tilbake neste uke?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...