Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=268354&cat=4914

Oceanis 34,

Dufour 34

Bavaria 34 cruiser - 2007

Hallberg-Rassy 342 - 2005

Delphia 33 - 2007

Sunbeam 34 - 2007

Najad 355 - 2007

X-34 - 2007

Hanse 350 - 2007

 

Dette kan jo bli spennende , her tester de altså litt hummer og kanari sammen og ikke deler det opp slik de gjorde med 40foterne i fjor

Link to post
Share on other sites

Skal vel ikke bli så veldig overrasket om X-34 slår alle de andre på seilegenskapet med hanse hengene i hæl med dufour og najad på hjul , finish på interiør og detaljrikdom vinnes av Sunbeam og Najad mens Bavaria blir mest volumbåt for pengene :smiley:

Ja det blir veldig spennende

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette blir ikke så spendende. x34 rask.

Dufor, Hanse og Delphia ikke fult så raske men noe bedre plass, ok utførelse men ikke spesielt påkostet innvendig.

Hr og Najad mye finere båter men det skal du betale for. Najad har kansje blitt vel moderne. Raskere enn tidligere modeler. HR er tro mot det gamle, men seiler også noe fortere.

Bavaria sparer penger der de kan og gir mye båt for pengene. Ikke minst volum. Mindre seilglede.

Og sikkert noen vel billige løsninger her og der hvis de tør skrive dette da om sin størst anonsør.

Link to post
Share on other sites

Og jeg glemt Oceanis 34. Den havner omtrent i dødt løp med Bavaria. Noe +-

Og så kommer det litt om den ene som manglet riktig seil og den andre som hadde groe og bla bla .

Ser at i tester av utgåtte modeler da får de sagt hva de mener (Curt)

Men jeg skal lese det.

Link to post
Share on other sites

Sunbeam er vel sammen med Najad og HR de dyreste og sunbeam er vel også en av de mest påkostede rent innredningsmessig , den er vel også en av de tregeste i dette selskapet med sine 1,15 i LYS.

 

TMS

Jeg seilte fra en Bav 46 i fjor sommer og har gang på gang seilt fra Bav 42 og 39 , det betyr nok ikke at ikke de båtene knuser en Dufour 34 når forholdene er på deres side , ta med at jeg er en elendig seiler også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

og mest fart for pengene også..

...jeg seilte skjorta av en First som var mye mindre enn båten min i helgen...

...den koster sannsynligvis omtrent det samme som min bav 46...

:yesnod:

Forsiktig nå. du har ikke møtt Sun Flyer ennå. Og den er blligere enn din... :smiley:

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Forsiktig nå. du har ikke møtt Sun Flyer ennå. Og den er blligere enn din... :smiley:

 

Det kan godt være. Jeg har blitt forbiseilt før jeg..

 

Men poenget mitt var å påpeke at å sammenligne ulike båter av samme størrelse med et prissprang fra 700.000 til 1.400.000 ikke er så veldig spennede. Alle vet jo svaret på forhånd. Det blir nesten som å sammenligne en Ford Mondeo med en Ferrari med omtrent samme karroserilengde...

 

Realiteten for de fleste av oss er at vi har et beløp å kjøpe båt for og sammenligner båter i samme prisklasse. For mitt vedkommende var alternativene HR 34 eller Bavaria 46...

 

Så jeg etterlyser en test som viser hva man får for respektive 800.000, 1.200.000, 1.600.000 osv.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Så jeg etterlyser en test som viser hva man får for respektive 800.000, 1.200.000, 1.600.000 osv.

Er enig i at dette kunne vært spennende kriterier for valg av båt.... Dette hadde vært like fornuftig dette og brukt prislappen som utganspunkt og ikke lengden på båten.....

 

Det at enkelte med et enormt markeingsbehov og bekreftelse sammenligener en gammel bruktbåt med nye båter når det gjelder pris blir jo patetisk etter mitt syn, men helt som forventet i grunnen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Realiteten for de fleste av oss er at vi har et beløp å kjøpe båt for og sammenligner båter i samme prisklasse. For mitt vedkommende var alternativene HR 34 eller Bavaria 46...

Og så kunne vi sammenlignet båtenes tilstand og totalkostnad etter 12-15 år? (Dvs på et tidspunkt hvor en del slitedeler er byttet ut og stort sett alt har fått grundig ettersyn en gang eller to.) :smiley:

Link to post
Share on other sites

10-12 år bruk kan vel sammenligned med 3-5 års bruk i utleie, Middelhavet f.eks. Tidligere var det båter av typen HR som var mye brukt, men nå er det veldig mye Bavaria.

 

Value for money er hva Bavariaeiere fremholder for meg når jeg spør hvorfor en ny Bavaria og ikke en 20 år gammel HR eller Malö.

 

Som tidligere nevnt har man et budsjett å holde seg til, så blir det enten en 20 år Orust båt eller en mindre ny båt Delphia eller Bavaria. Så kan man ligge på ombord å teke frø man sovner hva som ryker neste gang av det som er 20 år gammelt (uten at jeg har mista nattesøvnen av den grunn - det skjer så sjelden at noe ryker).

 

Sirius er over 20 år har ikke gitt noen store overraskelser til nå.

 

Ole

Ole
S/Y Algol

Link to post
Share on other sites

Ikke at det har så mye med denne tråden å gjøre men det er en interessant tanke Olews.

Om man f.eks kjøper en X-yachts 332 som er 10år gammel eller betaler det samme for en la oss si Hanse 320 2008modell , og er så uheldig å havne i 60knops vind.

Redd er nok de fleste i slikt vær men hvor er man reddest ? I den eldre båten som koster det samme brukt som den andre koster ny eller i den nye båten.

Skulle jeg ligge om natten å tenke på motoren så ville jeg vært redselsfri i Hansebåten , ute i stormen så tror jeg at jeg muligens ville foretrekke den andre.

Link to post
Share on other sites

Realiteten for de fleste av oss er at vi har et beløp å kjøpe båt for og sammenligner båter i samme prisklasse. For mitt vedkommende var alternativene HR 34 eller Bavaria 46...

Ektremt smalt utvalg? Eller gadd du ikke sjekke om det fantes andre båter? Jeg har prøvd å synliggjøre at det finnes andre rimelige merker som har kvaliteter bavaria mangler. Ser jo at det ikke går inn, og lurer på hvorfor. Ikke det at det bryr meg så mye da, men...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

10-12 år bruk kan vel sammenligned med 3-5 års bruk i utleie, Middelhavet f.eks. Tidligere var det båter av typen HR som var mye brukt, men nå er det veldig mye Bavaria.

Jeg har en båt som er gått 5 år i charter i adriaterhavet/middelhavet. Må si at jeg ikke kjenner meg igjen i sammenligningen med 12 år gamle båter. Når Bjoris kom ombord i Juli trodde han at vi hadde kjøpt nye puter i salongen...

 

Det finnes en tråd som omhandler de som har kjøpt fabrikkny båt i år. Må si at jeg ikke har hatt spesielt mange problemer i forhold til disse. Og det er en trygghet å kjøpe en båt som nettopp har seilt 4000nm mil fra kroatia til norge; når jeg kommer ut i drittværet vet jeg at det har denne båten gjort før.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Ektremt smalt utvalg? Eller gadd du ikke sjekke om det fantes andre båter? Jeg har prøvd å synliggjøre at det finnes andre rimelige merker som har kvaliteter bavaria mangler. Ser jo at det ikke går inn, og lurer på hvorfor. Ikke det at det bryr meg så mye da, men...

 

Joda vi sjekket det meste bl.a. Hanse/Jenneau/Beneteau/Dufour og alle de har hver for seg kvaliteter som Bavaria ikke har og vice versa. Vår totalvurdering gjorde at vi valgte Bavaria. Hvorfor dine argumenter ikke går inn, har nok noe med at vi har over 10 års god erfaring med Bavaria og Lunde Båt. Vi har tildigere eid både Hallberg Rassy P28, Etap 22, Maxi Fenix, Maxi 999 og stoler mer på egne erfaringer enn alle mulige sprikende råd vi får. Som en kuriositet kan nevnes Heitmann som i 1998 frafrådet oss på det sterkeste å kjøpe Bavaria pga av sandwich skroget. Han anbefalte Jenneau som hadde enkelt laminatskrog og argumenterte med at kvalitetsbåter som f.eks Swan hadde enkeltlaminat. Jeg spurte om han anså Hallberg Rassy som en kvalitetsbåt til tross for at den har sandwichskrog...

TMS

Link to post
Share on other sites

....Og det er en trygghet å kjøpe en båt som nettopp har seilt 4000nm mil fra kroatia til norge; når jeg kommer ut i drittværet vet jeg at det har denne båten gjort før.

 

 

-- for hver nm båten har tilbakelagt er den f.eks 1 nm nærmere første mastebrekk, rorhavari osv.... (medmindre du med hånden på hjertet kan si at du har full oversikt over all slitasje og bytter ut alt før det går i stykker..)

TMS

Link to post
Share on other sites

10-12 år bruk kan vel sammenligned med 3-5 års bruk i utleie, Middelhavet f.eks. Tidligere var det båter av typen HR som var mye brukt, men nå er det veldig mye Bavaria.

For noen deler kan du kanskje sammenligne slitasje, men da må du ta med vedlikeholdsbudsjettet på utleiebåter. Andre ting er knyttet til alder i større grad enn bruk.

 

Poenget mitt med 12-15 års alder er at da får du med deg driftsbudsjettet. En havneplass for en 34' er gjerne billigere enn hva du med ut med for en 46' (og her er ikke 3-5 års utleie relevant). På 12-15 år kan det nok hende at det er byttet eller reparert noen seil, og seil til en 34' er gjerne billigere enn seil til en 46'. Samme gjelder for fall og skjøter. Med hensyn til stående rigg og dekksutstyr er gjerne levetiden lenger, men på 12-15 år vil det nok merkes om den ene produsenten har brukt billigere utstyr som slites raskere.

Link to post
Share on other sites

-- for hver nm båten har tilbakelagt er den f.eks 1 nm nærmere første mastebrekk, rorhavari osv....

Det finnes drøssevis med 30 år gamle båter som ikke har hatt mastebrekk/rorhavari.

 

Det finnes flere under 5 år gamle som har hatt. Så lenge man følger serviceplanen for utstyret, er det ikke spesielt mye å være redd for.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det finnes drøssevis med 30 år gamle båter som ikke har hatt mastebrekk/rorhavari.

 

Det finnes flere under 5 år gamle som har hatt. Så lenge man følger serviceplanen for utstyret, er det ikke spesielt mye å være redd for.

 

like fult er det kortere tid til du må bytte seil, motor osv. enn om du hadde kjøpt ny båt. Og det er jo greit, det er bl.a derfor en gammel båt er billigere enn en tilsvarende ny båt.

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

like fult er det kortere tid til du må bytte seil, motor osv. enn om du hadde kjøpt ny båt. Og det er jo greit, det er bl.a derfor en gammel båt er billigere enn en tilsvarende ny båt.

I forhold til standard bavariaseil og volvomotor, føler jeg at vi ligger bra an her. Båten ble levert med nyere storseil og rullefokk, racing ener og treer, spinnaker og gennaker. I tilleg kjøpte jeg en stormfokk der nede til henteturen. Yanmarmotoren har nok mange gode år igjen og har fått bedre stell enn jeg kunne ha gitt den.

 

Er vi passelig OT nå?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...