Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Maxi båtene ble mye bedre når de fikk noen år på baken. Når Maxi 77 og 84 var nye var det billige drittbåter, i dag er det kvalitetsbåter. Utrolig hva 20-30 års bruk utretter for kvaliteten...

 

 

Eller kansje det sier noe om kvaliteten, eller mangel på sådan, på båtene som har vært produsert i de senere år? :wink:

 

Eller kanskje forståsegpåerne da og nå er av samme kvalitet?

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Hvorfor både Bavaria, Hanse og andre billigbåter overlever på langtur til havs er jo et spørsmål som må være ubehagelig for de som mener at dette er så dårlig. Hvordan forklares dette? Ren flaks kanskje?

 

Forklaringen er vel ganske enkelt den at du i løpet av et par vinterregattaer her vest opplever mer av hardvindseilas enn disse opplever på hele langturen.

Det er jo hele poenget med langturen å velge en rute som gir lange behagelige overfarter. Det er ikke mange årene siden en 11 meter deltok i ARC. De hadde sine opplevelser,men det skyldtes ikke båten.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Når Maxi 77 og 84 var nye var det billige drittbåter, i dag er det kvalitetsbåter.

 

Hvor har du det fra egentlig?

Jeg har gått og tråkka i seilmiljøet siden disse båtene kom, og slike kommentarer har jeg ikke hørt. Det som ble debattert var hvorfor Pelle P. hadde sett helt bort fra tonnreglene når han tegnet dem. Riktignok hadde de tidlige litt problemer med røstjerna, men det ble fort rettet opp. Båtene ble mottatt som banebrytende og nytenking.

Jeg tror nok at myten om at Maxibåtene ble kalt billige drittbåter har sitt opphav i bønnemøtene i Leangbukta.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror nok at myten om at Maxibåtene ble kalt billige drittbåter har sitt opphav i bønnemøtene i Leangbukta.

Ikke bare der,men fra samtlige konkurrenter i hele Europa :puke: da PP kom med disse "revolusjoner","folkbåter som de fleste hadde råd til,og som likevel hadde kvaliet" Jeg er også gammel nok,og har vært i seilmiljø lenge nok til å huske alt rundt dette.Også fordi jeg har hatt 2 stk Maxi båter,som jeg var"svært odt fornøyd med". :flag_sw:

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Utførelsen er billig, da i forhold til mange andre båter fra 70-tallet. Vakre er de jo heller ikke. Dagens maxi båter derimot er rå.

Ja,utførelsen var billig,for å produserebillige båter med god plass og mye båt for pengene i forhold tilkonkurentene.Mange var heller ikke vakre,men Maxi77 og 777,og Maxi 108 varabsolutt ikke noe stygt syn på slutten av70 tallet.Snarere tvert i mot. For ikke å snakke om da Maxi Mixer kom!!:flag_sw:

Og prdd,er det ingen over ,ingen ved siden av en Maxi 1300.

Nå skal jeg forøverig på sjøen med min glimrende seilbåt,god tur og god helg til alle.Måtte alle komme velberget hjem i alle sine kvalitetsbåter.væemeldingen burde ihvertfall tilsi det. :cheers:

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vel, har selv en Maxi, riktognok en litt spesiell båt, en Maxi800 og problemet med den var at den var så dyr (påkostet og solid) at den ikke var salgbar i et forøvrig miserabelt marked (1992/1994) og ble tatt ut av produksjon etter bare 43 eksemplarer! Og alle skal få fritt mene noe om hvor stygg, trang, lang/kort, liten/stor eller "whatever" båten er uten at jeg kommer til å bli det minste fornærmet! :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Forklaringen er vel ganske enkelt den at du i løpet av et par vinterregattaer her vest opplever mer av hardvindseilas enn disse opplever på hele langturen.

Det er jo hele poenget med langturen å velge en rute som gir lange behagelige overfarter. Det er ikke mange årene siden en 11 meter deltok i ARC. De hadde sine opplevelser,men det skyldtes ikke båten.

 

Ok, fortell hva som går galt med billig båtene i disse regattaene siden dette er en større belasning enn en jordomseiling? Jeg mener forøvrig at det du skriver her blir veldig feil, men vi trenger jo ikke alltid være enige...

 

Et eks jeg leste var en Bav 36 på vei hjem over Atlanteren, de hadde storm fra siden i flere dager. Båten kom iallefall trygt frem (jeg har ikke inspisert båten etter strukturelle feil etc.). De hadde barn med også. Vis meg den regattaen på vestlandet som gir storm 24/7... Det er noe annet å tåle en storm i noen timer enn 24/7

 

Egentlig hadde jeg ikke tenkt å lage noe stor diskusjon om dette, men så lot jeg meg provosere litt da :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Seilas har testet 33-35-fotere på Hankø. Klart raskest var X-34, men Hallberg Rassy seilte overraskende fort.

Vindforholdene har vært gode. På det meste blåste det opp mot 10 m/s. Av de ni seilasene var det X-34 som vant, og den vant for det meste med klar margin.

 

Hanse stilte også opp med en splitter ny båt. Den testede båten var en 2009 modell. Seilene på båten ble faktisk heist for førtse gang under testen. Verftet har gjort små oppgraderinger under dekk, men gjort den enklere på dekk. Båten vil fra nå av selges med en performance pakke som inneholder bedre seil, fall og dekksutstyr enn båten som stilte på Hankø.

http://www.seilas.no/wip4/detail.epl?id=268766&cat=4914

Link to post
Share on other sites

Det høres ut som en grundigere test enn de sedvanlige småturene med importøren. Jeg gleder meg til å lese. Jeg ser også at forhåndsomtalen nevner polske seil. Det er jeg enda mer spent på. Kostnadsnivået i Polen gir svært prisgunstige seil, og det er en del dyktige seilmakere i landet.

Link to post
Share on other sites

Boding syr vel seilene sine i Polen om jeg ikke husker feil.

 

Den HRn som var med lå jeg ved siden av i natt og det er gromme seil på den , det er de samme seilene som HR har levert til flere båter når de ønsker å oppgradere fra Elvstrøm dacron Ocean som er standard.

Det var forresten råflotte seil på Bavariaen også , tror det var Elvstrøm genesis

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er i grunnen litt synd at de tillater at forhandlere og importører utstyrer båtene med hvilke som helst seil. De fleste av oss har ikke eller tar oss ikke råd til slikt når vi kjøper båt. En test der alle stilte med standardseil hadde nok vært mer interessant for aktuelle kjøpere, seil er jo en viktig del av båten og hvis det er slik at en båt må ha nye svært kostbare seil for å kunne hevde seg, mens en annen går godt nok med standardseilene så betyr det ganske mye for sluttprisen... men, men... Gleder meg til testen og fint at Nelson faktisk hadde stilt med en helt ny båt...

 

Ellers må jeg si jeg er spent på hvordan Hansen gjør det i mye vind, vi erfarer at den faller skikkelig gjennom både på høyde og fart under 3 m/s og at vi må over 5 m/s før den går godt... Typisk for selvslående fokk dog, men frustrerende i regatta og derfor er det nok smart å ha i bakhodet at det kan bli nødvendig med en genoa hvis en vil hevde seg i regatta eller seile fort i lite vind med denne båten... Vi har likevel klart oss bra i to regattaer med lite vind, men det må nok skyldes skipperen og en porsjon flaks, for i den 3. regattaen falt vi totalt gjennom... :lol:

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Det skal bli litt interessant å lese hvordan den (i allefall ene) båten som har rullemast kommer ut.... Dette er jo et system som omtrent er slaktet her på forumet når det gjelder seilegenskaper av de som kan dette.... Så jeg har ikke særlig store forventninger til hvordan den kommer ut av testen... men morsomt å lese blir det i allefall...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det skal bli litt interessant å lese hvordan den (i allefall ene) båten som har rullemast kommer ut.... Dette er jo et system som omtrent er slaktet her på forumet når det gjelder seilegenskaper av de som kan dette.... Så jeg har ikke særlig store forventninger til hvordan den kommer ut av testen... men morsomt å lese blir det i allefall...

"Typisk Sydvesten-innlegg".. Det er ingen problem å få lagd gode rullestorseil. Men det forutsetter at man er villig til å betale 10-15% mer enn et tilsvarende konvesjonelt seil.

 

Går dessuten ut fra at prisene som oppgis blir på testbåtens oppsett og ikke på båt uten utstyr levert inne på et fabrikkområde. Men det har heller ikke jeg "særlig store forventninger" om...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Går dessuten ut fra at prisene som oppgis blir på testbåtens oppsett og ikke på båt uten utstyr levert inne på et fabrikkområde. Men det har heller ikke jeg "særlig store forventninger" om...

"Nå tenkte jeg å starte innelgget med at dette er typisk Sun Flyer innlegg, men gjør det selvsagt ikke" siden slike kommentarer blir for barnslige

 

Er enig her om at prisen bør settes til det den koster, og siden noen båter prise uten seil så bør selvsagt dette vøre med... Slik at en sammenligner "epler og epler"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Når en av båtene i testen stiller med karbonseil så snakker vi vel om seil som koster det dobbelte av et enkelt dacronseil.

Enig. Men tror at en konvesjonelt storseil i karbon koster omtrent det samme som et rullestorseil i kevlar. Så man kommer en "klasse" opp for samme prisen ved å droppe rullemasten.

 

"Nå tenkte jeg å starte innelgget med at dette er typisk Sun Flyer innlegg, men gjør det selvsagt ikke" siden slike kommentarer blir for barnslige

Men du klarte ikke å la være og beviser dermed at du er minst like barnslig som meg... :lol:

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er i grunnen litt synd at de tillater at forhandlere og importører utstyrer båtene med hvilke som helst seil. De fleste av oss har ikke eller tar oss ikke råd til slikt når vi kjøper båt. En test der alle stilte med standardseil hadde nok vært mer interessant for aktuelle kjøpere, seil er jo en viktig del av båten og hvis det er slik at en båt må ha nye svært kostbare seil for å kunne hevde seg, mens en annen går godt nok med standardseilene så betyr det ganske mye for sluttprisen... men, men... Gleder meg til testen og fint at Nelson faktisk hadde stilt med en helt ny båt...

Med 'standardseil', mener du da absolutt billigste alternativ?

Det gjør jo ikke båten rettferdighet i alle tilfeller det da....

(valgte billigste alternativ selv da jeg kjøpte båt. Innså raskt at de ekstra kronene for en oppgradering til 'mid-range' seil hadde vært vel investerte ved båtkjøpet...)

Men - det blir litt som å sammenlikne en BMW 316 mot en 325 (vet ikke om modellbetegnelsene er riktige lenger - dere skjønner hva jeg mener) - stort sett samme bil, men den ene går mye bedre enn den andre.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Som i de fleste andre trådene, må vi bare også her innse at subjektiv synsing forveksles med kunnskaper. :smiley:

 

At mange av oss har båter vi er både fornøyd med, og som fyller de krav vi har til båt-glede er underordnet, eller?

 

Jeg synes det er helt greit å være fornøyd med båten man har uten å rakke ned på andres. Endog være så glad i den at man vrir en smule på sannheten :cheers:

 

Kan ta et lite eksempel som Mouche skrev: (uthevinger er foretatt av meg)

 

Vel, har selv en Maxi, riktognok en litt spesiell båt, en Maxi800 og problemet med den var at den var så dyr (påkostet og solid) at den ikke var salgbar i et forøvrig miserabelt marked (1992/1994) og ble tatt ut av produksjon etter bare 43 eksemplarer! Og alle skal få fritt mene noe om hvor stygg, trang, lang/kort, liten/stor eller "whatever" båten er uten at jeg kommer til å bli det minste fornærmet! :lol:

 

Det er bare noen dager siden jeg leste dette fra Maxisidorna, Maxi's eget utsagn:

klipp:

"Maxi 800 Klicka här för bilder på Maxi 800

 

Maxi 800 var tänkt som en instegsbåt eller en segelbåt att "trappa ner i". Båten rymmer 4 vuxna och 2 barn.

 

Genom vingkölen sticker inte Maxi 800:an mer än den 1,45 meter kortare Maxi 68:an (Maxi 800 sticker enbart 1,35 meter). Alla fall utom storfallet är dragna till sittbrunnen.

 

Båten har en öppen planlösning, förpik, akterpik och salong bildar ett "rum" och inte som i många andra båtar flera rum. Toaletten är dock avskild.

 

Inombordaren var extrautrustning.

 

Maxi 800 är en orsak till att Maxi (Nimbus) inte tillverkar någon liten instegsbåt, båten var tänkt som en 77:a, och skulle inte kosta för mycket i inköp, men på grund av de höga produktionskostnader vi har i Sverige blev båten aningen för dyr, och få köpte båten. En billigare båt kräver större volymer för att bli lönsam (Maxi 77 sålde i 3900 exemplar) men eftersom Maxi 800 enbart sålde i 43 exemplar är det lätt att inse att den inte blev någon lysande affär.

 

Tillverkningsstatistik

Årtal Antal båtar tillverkade

1992 25

1993 13

1994 1

1995 4 " sitat slutt

 

Jeg har selv seilt Maxi, helt greie båter altså, men jeg mener vi bør være noe mer saklige i kritikken av andres båter eller omtale av egne. Det skader ikke med objektivitet både på egne og andres vegne. :smiley:

 

Hvorfor kan vi ikke ha tråder om båtgleder, utfordringer, utstyr, bruk i større grad enn disse svertetrådene?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...