Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Ja jeg synes også det er mer interessant hva testet båt koster og ikke hva den koster levert urigget og uten frakt til vann

Da er jo denne litt fin å titte på.

 

 

ja denne var interessant, Men betyr dette at men har få valg på de dyreste?? :wink:

Reelt sett tror jeg denne testen stemmer bedre for Bavaria enn de i andre "enden" utfra det som blir fortalt her inne så gjør ofte kjøperne av de dyrer merkene egne tilpasninger og det er dette som er fordelen for de mindre veftene og slike endringer må jo påvirke prisen?

 

Men prinsipet; det er SLUTTPRISEN som teller er jeg 100% enig i

Link to post
Share on other sites

Prosentsammenligning helt uten rot i fornuft, spør du meg :smiley:

 

En kamerat skulle kjøpe båt, faktisk en Najad. Det er klart at kontrakten ble utarbeidet etter spesifikasjonene de ble enige om. Deretter er det helt usannsynlig med store prosentvise påkostninger.

 

Skal slike prissammenligninger gjøres ETTER at utstyrsliste og kontrakt er satt opp eller før?

Artikkelen er jo helt dustete.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg synes også det er mer interessant hva testet båt koster og ikke hva den koster levert urigget og uten frakt til vann

Da er jo denne litt fin å titte på.

Den er veldig interessant (og før noen kritiserer korreksjonen Enzo lenket til bør de i det minste lese originalartikkelen), men redaksjonen tok ganske kraftig i da de spesifiserte "fullutrustet" (som er blitt litt berserkgang i båtutstyrslisten).

 

Med 'standardseil', mener du da absolutt billigste alternativ?

Det gjør jo ikke båten rettferdighet i alle tilfeller det da....

(valgte billigste alternativ selv da jeg kjøpte båt. Innså raskt at de ekstra kronene for en oppgradering til 'mid-range' seil hadde vært vel investerte ved båtkjøpet...)

I mange tilfeller er standardseil helt ok, men for en del av disse er de bare ok noen få sesonger. På den annen side, da jeg køpte ny båt selv ble jeg advart på det sterkeste å velge oppgraderte seil fra fabrikk ettersom det prismessig var et meget dårlig tilbud. En sjekk av priser hos noen lokale seilmakere bekreftet den påstanden.

Link to post
Share on other sites

På noen båter er standardseil gode, mens på andre er de billigere enn de billigste man får kjøpt. Det kan likevel være greit nok for mange.

Det er faktisk en av få ting jeg ikke skjønner tankegangen til markedføringen av Bavaria,de totalt ubrukelige standardseil de levers med,som gjør at "ferske" seilere ikke får oppleve hva deres båt er god for, før de eventuellt bytterseil.De 20-30 tusen dette koster mer,et par hakk opp på kvaliteten.,ville gjøre lite utslag på basisprisen,men vannvitig mye for "seilgleden".Her burde selgerene helt klart komme med "gode seilråd" til nye seilbåteiere,om hvor viktig det ermed ok seil.

Eller om man gjr som X-Yacht,basisprisene er alltid uten seil,kjøper bestemmer det selv ved kontraktinngåelse.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Et poeng for mange av oss vanlige "dødelige" med ordinær økonomi, er også alt vi kan velge BORT. :smiley:

 

Mange er både nevenyttige og flinke, har lyst og kunnskaper nok til å gjøre egne installasjoner, forbedringer og påkostninger. For meg har det vært viktigere enn utstyrslista.

 

Jeg ser altså på fordelene i den andre enden av skalaen. Mye båt for pengene jeg har, og hva jeg kan bidra med selv underveis.

Link to post
Share on other sites

Det skal bli litt interessant å lese hvordan den (i allefall ene) båten som har rullemast kommer ut.... Dette er jo et system som omtrent er slaktet her på forumet når det gjelder seilegenskaper av de som kan dette.... Så jeg har ikke særlig store forventninger til hvordan den kommer ut av testen... men morsomt å lese blir det i allefall...

 

Det står faktisk noe om dette i oppslaget fra Seilas, nemlig;

 

Også Bavaria'n seilte godt. Den hadde rullemast, men de gode seilene oppveide og vel så det for den ulempen.

 

Jeg gjør uttrykkelig oppmerksom på at dette er et sitat fra bladet Seilas, og jeg tør ikke gå god for sannhetsgehalten i dette sitatet ei heller har jeg kunnskap om de som har skrevet denne artikkelen, utført testene eller må være å anse som en som på noen måte, sett og vis, er assosiert med denne. Ethvert forbehold forbeholdes og ethvert ansvar fraskrives og jeg angrer nesten allerede på at jeg skrev dette innlegget med tanke på de represalier jeg derved kan ha pådratt meg fra den rådende vindretning under sommerperioden! :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Uansett, dagsturer utenfor Hankø er ikke i nærheten av nok til å bli godt nok kjent med disse båtene. Det er nok til å skrive en artikkel som mange kjøper, men skal de testes ordentlig må det minst taes en tur som tar noen døgn, i litt vær og vind. Hvis de venter en måned eller to til, så får de gode muligheter til å teste båtene ordentlig i rufsete høstvær i Skagerak. Først da blir man kjent med båten. Alternativt kunne de gjennomført testen på vestlandet eller i nordnorge, hvor det er nok av muligheter til å avdekke båten sine svakheter og positive sider i skikkelig sjø. Da prater jeg ikke bare om fartspotensiale, men komfort under seilas, hvordan skroget oppfører seg osv.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet nå ikke hvorfor alle andre er på sjøen, men for egen del er det mye godt for å kose meg.

Det gjør jeg ikke i 4m bølger i Skagerak. Det er ikke at båten ikke tåler det, for det gjør den, men med krenging og stamping gjør det livet surt under dekk og alt som skal gjøres en utfordring.

Selv i helga med bare lett vind og bølger på ca 1m gjorde det heller slitsomt for jr på 10mnd på kryss. Han greide ikke å krype rundt og 20 grader vinkel på dørken gjorde at han trillet ned i hjørne. Lite populært. Nå sov han i forpiggen mestparten av turn så det gikk forsåvidt greit, men hadde det vært dagseilas ville det vært en utfordring selv med silkeføre vi hadde i helga.

 

Hvem her med handa på hjertet kjøpte båt etter hvordan det oppleves i ekstremvær? Det er ikke da båten brukes er min påstand.

Link to post
Share on other sites

Hvem her med handa på hjertet kjøpte båt etter hvordan det oppleves i ekstremvær? Det er ikke da båten brukes er min påstand.

Det er din påstand, jeg vil ikke kalle bankekryss i litt bølger utenfor Færder for ekstremvær. Det er stor forskjell på hvordan båtene går i litt sjø, og da kan journalistene også få enledning til å sammenligne komfort og fart.

Link to post
Share on other sites

Hvem her med handa på hjertet kjøpte båt etter hvordan det oppleves i ekstremvær? Det er ikke da båten brukes er min påstand.

Jeg kan med hånden på hjertet si at ekstremvær er i mine tanker når jeg vurderer en båt , jeg går ikke nødvendigvis ut i ekstremvær men jeg kan risikere å komme ut for slikt vær og da vil jeg ikke være i en båt der den delen ikke var ofret en tanke da jeg kjøpte båten.

For min del så betyr det cocpitens utforming , hvor toalett er og dets størrelse , hvordan byssa er plassert og utformet , om båten er en flatbunnet performance cruiser eller en traus turbåt betyr ikke alverdens sålenge den gir meg mulighet til å ikke falle ut eller slå meg ihjel om jeg må ned under dekk en tur

Link to post
Share on other sites

Jeg vet nå ikke hvorfor alle andre er på sjøen, men for egen del er det mye godt for å kose meg.

Det gjør jeg ikke i 4m bølger i Skagerak. Det er ikke at båten ikke tåler det, for det gjør den, men med krenging og stamping gjør det livet surt under dekk og alt som skal gjøres en utfordring.

Selv i helga med bare lett vind og bølger på ca 1m gjorde det heller slitsomt for jr på 10mnd på kryss. Han greide ikke å krype rundt og 20 grader vinkel på dørken gjorde at han trillet ned i hjørne. Lite populært. Nå sov han i forpiggen mestparten av turn så det gikk forsåvidt greit, men hadde det vært dagseilas ville det vært en utfordring selv med silkeføre vi hadde i helga.

 

Hvem her med handa på hjertet kjøpte båt etter hvordan det oppleves i ekstremvær? Det er ikke da båten brukes er min påstand.

 

For meg var det helt avgjørende! Jeg var mannskap på en Maxi for endel år tilbake! Det var en morsom båt å seile, riktingok ikke en båt jeg ville hatt, men da han byttet ut til nyere, større, raskere, serieprodusert båt, så sluttet jeg som mannskap på denne båten. Rett og slett fordi jeg ikke orket å seile den. Den oppførte seg elendig når det var litt sjø. Kuling i Skagerak er forholdsvis normalt, og en båt bør absolutt være levelig og morsom å seile i slikt vær. Har dog forståelse for at de med småbarn må ta hensyn, og det er nødvendig uansett båttype. Vi kryssset ned til Skagen med kuling i trynet, og turen som vanligvis pleier å være en fornøyelse ble utrolig lang, kjedelig og slitsom. Båten oppførte seg som en dass. Den slo masse, ingen av tauene holdt mål, og måtte etterstrammes absolutt hele tiden (med noen altfor spinkle lekevinsjer), cockpiten var kun utformet for å ligge i havn, det fantes ikke et OK sted å oppholde seg underveis utenom i akterlugaren. Ellers måtte man sitte og holde seg fast i et manntau eller finne et eller annet å ta spenntak i. Rattet var altfor lite og ble altfor tungt å styre med i den sjøen som var. På vei hjem var det fint vær med lite vind, og vi hadde en flott seilas. Da var det ingenting å klage på, vinden i ryggen, ingen krengning og sol. Båten seilte fort og det var en flott tur. Jeg prioriterte annerledes da jeg skulle kjøpe båt. Jeg endte opp med en båt som ikke bare "kan seiles", men en båt som er "lagd for å seiles". Det er stor forskjell. DA får man f.eks. en cockpit med store gode cockpitkarmer hvor man sitter komfortabelt og avslappet uansett hvor mye båten krenger (over nordsjøen ligger vi ofte på disse karmene og sover når det ikke spruter for mye over), den har et stort solid ratt som er slik at man kan sitte komfortabelt helt ute i borde. Vinsjene er riktig plassert kraftige og riktig dimensjonert. Pantryet er utformet for seilas på havet, har en stor og dyp vask og en løsning hvor ikke alt ramler ut av skapene hvis du skal ha deg en kopp kaffe når du seiler på "feil" hals. Toalettene er selvfølgelig plassert i fartsretningen, bak i båten. Ombord i denne båten har vi det utrolig flott, selv på lengre turer i rufsevær har vi hatt noen uforglemmelige turer, som vi aldri hadde fått i en båt som bare "kan seiles". Kan eks. nevne en fantastisk natteseilas fra Skagen i fjor vinter i storm. Det var en utrolig flott tur som vi har pratet mye om siden. En uforglemmelig og vakker natteseilas. Det ble forøvrig også utrolig god stemning ombord sist vi seilte over nordsjøen, da vi fikk en sterk kuling det siste døgnet. de to-tre foregående døgnene hadde det vært særdeles slapp seilas, med lite vind, autopilot og sjeldent over 5-6 knop fart. Det var også fint, men det gjorde seg med litt vær på slutten.

 

Nå vet jeg at vi ikke bruker båten slik vanlig kaffeseilere gjør det, og at turene våre ofte er ganske spesielle sett i forhold til den alminnelige bruken, dog står jeg fortsatt fast på at det er nødvendig å oppleve rufsevær over tid for å kunne bli kjent med en båt og gjøre seg opp en saklig formening om hvorvidt det er en bra båt eller ikke. Og Ja, jeg synes generelt at norske seilbåttester holder en heller dårlig kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hvor gammel, liten, treg og håndlaget bør egentlig en båt være ?

 

Det er ikke håndlaget eller serieprodusert som er poenget! Poenget er at det meste stort sett er ganske ok å seile i fint vær, mens forskjellene kommer frem når man er ute i rufsevær, og det er nødvendig for å finne ut om det er et godt produkt eller ikke. Derfor mener jeg at de ikke har noe grunnlag for å si eller mene noe som helst om båtene de tester så lenge de ikke tar de lengre ut på havet og utfordrer de litt.

Link to post
Share on other sites

Derfor mener jeg at de ikke har noe grunnlag for å si eller mene noe som helst om båtene de tester så lenge de ikke tar de lengre ut på havet og utfordrer de litt.

Helt utrolig,kan man ikke si eller mene noe som helst om båter 8-10 forskjellige ,seilinntreserte/sikkert relativt seilkyndige menesker vekselvis seiler i opptil 10-12 m/sek utenfor Hankø? :confused: Da mener jeg faktisk man kan mene relativt mye :yesnod: Farvannet rundt Hankø/Bolærne/Struten er ikke helt å kimse av med kombinasjon vind/strømsjø.

At man burde teste de samme båtene litt tøffere,er jeg forsåvidt ening i. Den testrunden man gjorde for endel år siden(slutten av 80 tallet tror jeg det var) Marstrand(eller var det Gøteborg)-Skagen tur /retur i vindfra 8-16 m/sek gir nok noen flere svar.

mvh

fem@il

Link to post
Share on other sites

Med 'standardseil', mener du da absolutt billigste alternativ?

Det gjør jo ikke båten rettferdighet i alle tilfeller det da....

(valgte billigste alternativ selv da jeg kjøpte båt. Innså raskt at de ekstra kronene for en oppgradering til 'mid-range' seil hadde vært vel investerte ved båtkjøpet...)

Men - det blir litt som å sammenlikne en BMW 316 mot en 325 (vet ikke om modellbetegnelsene er riktige lenger - dere skjønner hva jeg mener) - stort sett samme bil, men den ene går mye bedre enn den andre.

 

Jeg mener båtene burde vært seilt med de seilene som de aller fleste kunden velger. Det er nok få kjøpere som sammenlikner båtene så inngående at de har et godt svar på om seilene i de forskjellige båtene er sammenlignbare. Det er liksom lettere å vurdere og ta med i betraktning at en båt har 30 hk og en 20 som standard osv. Dessuten velger de fleste standardseil og dermed er det jo svært viktig for disse kjøperene å få vite hvordan båten seiler. Kanskje går den nesten like bra, eller kanskje er det kjempestor forskjell. Veldig viktig å vite... syns jeg.

 

Er forøvrig enig i at det er av interesse å få vite hvilket potensiale som ligger i båtene, men finner du ut det i en test der noen har svært kostbare seil og andre standardseil? Mja, jeg vil si nei. Det er selvsagt kjekt å vite at båten din kan seile like fort som en annen båt, men det blir da kanskje til en høy ekstra pris, mens du på andre kan klare deg med standardseilen og nesten seile like godt som den båten med "rådyre seil". Vet ikke hvilke seil Beneteau 34 har, men forstår den seiler godt og også raskere enn Bavariaen noen ganger. Hvis jeg skulle kjøpe en av disse båtene vil jeg nå være meget usikker på hvordan forskjellen ville vært med de mer aktuelle standardseilene... Uansett, det er mange forhold som spiller inn, f.eks er riggtrim viktig, jeg opplevde iallefall at min Hanse nå går klart bedre etter at riggen ble tatt av og mellomvantene ble slakket betydelig fra "standard oppsettet fra Greifswald"... der de ikke tar seg tid til å rigge båten for fart...

 

I forhold til pris hadde det egentlig vært ryddigst at båtene ble priset uten seil, da kunne du sett hvilken kvalitet som er lagt i seilene når du så i prislisten...

 

På noen båter er standardseil gode, mens på andre er de billigere enn de billigste man får kjøpt. Det kan likevel være greit nok for mange.

 

Jeg er helt enig i at standardseilene kan være ok for mange, kanskje for det fleste kjøperne og derfor er det litt synd at noen leverandører leverer båtene i testen med ekstremt kostbare seil...

 

ja denne var interessant, Men betyr dette at men har få valg på de dyreste?? :wink:

Reelt sett tror jeg denne testen stemmer bedre for Bavaria enn de i andre "enden" utfra det som blir fortalt her inne så gjør ofte kjøperne av de dyrer merkene egne tilpasninger og det er dette som er fordelen for de mindre veftene og slike endringer må jo påvirke prisen?

 

Men prinsipet; det er SLUTTPRISEN som teller er jeg 100% enig i

 

Denne sammenlikningstesten er jo flott, men det blir fortsatt feil i mange tilfeller, det er ikke alle som skal ha dette utstyret som er regnet med. Jeg syns det burde vært et krav til at alle importører måtte oppgi minste pris for det en kunde kan få båten for. Dvs at det ikke kommer frakt til sjøen, sjøsetting, rigging og div 100% nødvendig utstyr som seil, og seilsystem (enten skal en vel ha lazy eller rullestor) og ikke minst hk-avgift og tollgebyrer. Ok så sitter du fortsatt med det faktum at noen har mer standard enn andre, men da sitter du iallefall igjen med et ganske enkelt regnestykke... Evt som nevnt kunne båtene med fordel vært priset uten seil slik at prisen på dette fremkom og lett kunne sammenliknes med andre.

 

Uansett, det blir interessant lesning for en som nettopp har kjøpt båt. Jeg hadde selvsagt håpt at Hansen hadde seilt fra alt og alle, men det er ikke så realistisk med standardseil og kryssfokk. Det spørs om ikke det er relativt marginale forskjeller båtene i mellom hvis en ser litt stort på det:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig,kan man ikke si eller mene noe som helst om båter 8-10 forskjellige ,seilinntreserte/sikkert relativt seilkyndige menesker vekselvis seiler i opptil 10-12 m/sek utenfor Hankø? :confused: Da mener jeg faktisk man kan mene relativt mye :yesnod: Farvannet rundt Hankø/Bolærne/Struten er ikke helt å kimse av med kombinasjon vind/strømsjø.

At man burde teste de samme båtene litt tøffere,er jeg forsåvidt ening i. Den testrunden man gjorde for endel år siden(slutten av 80 tallet tror jeg det var) Marstrand(eller var det Gøteborg)-Skagen tur /retur i vindfra 8-16 m/sek gir nok noen flere svar.

mvh

fem@il

 

 

Jeg synes ikke 10-12 sekundmeters vind rundt hankø er godt nok til å se hva båten er god for og ikke minst bli kjent med den. Jeg skal seile en båt tur/retur bergen om 3 uker. Da får jeg prøvd båten (håper jeg) såpass at jeg kan gjøre meg en formening om det er en bra båt eller ikke. Gleder meg til det! Det er forøvrig bra å prøve sakene under varierende forhold. Det er nok mange som synes det er minst like viktig at båten seiler bra når det er vindstille og sol og vil prioritere det. Det blir spennende å se testen. Jeg blir veldig overrasket om de har lagt vekt på noe mer enn hvordan båten fungerer som turbåt (for normale turer) og hvor fort den seiler.

Link to post
Share on other sites

Båtene burde selvsagt være priset uten seil alle som en slik at man kunne bestemme selv hvor mye man vil legge i seil eller kjøpe disse selv fra et eksternt loft , mange merker gjør dette men langt fra alle. Nå er det betydelig forskjell på standardseil fra verft til verft , noen leverer bedre seil standard enn andre har i sin oppgraderte seilpakke.

Selvsagt burde alle båter være priset levert på vannet med rigg på , noe annet er jo hull i hodet , men igjen så er det faktisk mange som gjør dette.

 

Noen verft leverer båtene med jernkjøl med mulighet for oppgradering til blykjøl , andre leverer kun jern og noen leverer bly som standard og vil ikke under noen omstendighet levere en jernkjøl.

Konklusjonen er nok at det er veldig mye som skiller de forskjellige båtene , så mye at de i realiteten ikke er helt sammenlignbare opp mot hverandre , og det skulle da bare mangle siden noen koster det dobbelte av hva andre gjør

Link to post
Share on other sites

Den ene båten med rullemast gjorde det bra den og den hadde ekstremt fine seil , ikke noe dacron eller high tech , det var skikkelige bøse seil.

 

Regner med at dette var Bavariaen. Det jeg lurer litt på når jeg leser dette (med forbehold om at jeg selvsagt ikke har lest selve testen ennå) er at det kan høres ut som om Bav'en seiler omtrent like bra som de beste (bortsett fra X'en) og det eneste som er gjort med den er at den har fått brukbare seil (forøvrig ikke bedre enn flere av de andre).

Stemmer dette så faller jo tusenvis av innlegg i bavariatrådene i fisk (eller forsvinner som dugg for solen, alt ettersom). Dersom Bavaria er så håpløs som det predikes så kan det jo umulig hjelpe å oppgradere litt på sengetøyet?! Hva med det enorme bovolumet og campingvognskroget, hva med den grunne kjølen, den alt for lave kjølprosenten og den ubrukelige akterstagstrammingen, og hva med det grunne roret, hva skjedde med det ubrukelige dekksutstyret, vinsjene som ikke kan heise et lommetørkle i lett bris og den ubrukelige løyegangen på hyttetaket? Har den åpenbart billige entry level- Seldenriggen pluttselig blitt brukbar? Kan til og med det ubrukelige rullesystemet seile bra bare man har ordentlige seil? Nei nå er det like før jeg ringer seilmakeren og får sydd nye laken gitt. Og jeg som hadde tenkt å kaste båten..... :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Derfor mener jeg at de ikke har noe grunnlag for å si eller mene noe som helst om båtene de tester så lenge de ikke tar de lengre ut på havet og utfordrer de litt.

 

Nå er det mange her inn som mener mye, uten at de har vært nærmere et merke enn å synse om det her inne.

 

 

Jeg mener båtene burde vært seilt med de seilene som de aller fleste kunden velger.

 

Enig, eller enda bedre, seilt og testa med både rimelige seil og dyre seil, så kunne den enkelte vurdert om det var kost/nytte i å legge mer penger i seilene

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Leading edge , det må jeg virkelig si :smiley: du listet opp mye jeg aldri har tenkt på som negativt med Bavaria , kanskje du har rett kanskje ikke , jeg har ikke bavaria så jeg er ikke like kvalifisert til å mene som deg.

Regner med at dette var Bavariaen. Det jeg lurer litt på når jeg leser dette (med forbehold om at jeg selvsagt ikke har lest selve testen ennå) er at det kan høres ut som om Bav'en seiler omtrent like bra som de beste (bortsett fra X'en) og det eneste som er gjort med den er at den har fått brukbare seil (forøvrig ikke bedre enn flere av de andre).

Dufouren seilte med standardseil som slett ikke var nye , den vekslet med hallberg-rassyen om 2 og 3plass i de fleste seilasene , X-yachten seilte fra alle de andre båtene. Bavariaen hadde knallfine seil , jeg har sett de og den hadde rullestorseil med stående spiler og stor kappe , ståpelsseil.

 

Dette er info jeg har fra folk som var med og seilte , jeg har også info direkte fra folk som seilte i 40fots testen i fjor og det som sto i Seilas var ikke akkurat 100% likt det som ifølge folk i båtene fortalte så det blir spennende å se testen i bladet.

 

Skal jeg råtippe så kommer Seilas til å skrive at X-yachten seilte fortest , høyest og var best på alle måter seilmessig og så plasserer de alle de andre bak i en klynge og sier det ikke skilte spesielt mye samtidig som de holder for seg selv hvor store forskjellene var. De skal jo selge annonser :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...