Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Det virker som om en del har litt overdrevne forventninger til disse båttestene. Slike tester representerer på ingen måte fasiten om båtene. Men de gir en pekepinn med en rekke subjektive oppfatninger om hva som fungerer og hva som er dårlig. For en båtkjøper vil det helt sikkert trekkes fram en del momenter man bør være oppmerksomme på og som bør sjekkes litt ekstra.

Det er etter min oppfatning nytteverdien utover underholdningsverdien.

 

Ellers er det for mange variable å ta hensyn til. Båtene er ulikt utstyrt. Testmannskapet har ulike kvalifikasjoner og er kun mennesker med egne preferanser og gode og dårlige dager. Og ikke minst spriker målgruppa - de potensielle båtkjøpere - over hele spekteret. I testen skal man favne alle.

Men som sagt, noen indikasjoner får vel det enkelte som kan bidra til å begrense utvalget av aktuelle båter noe.

Link to post
Share on other sites

Stemmer dette så faller jo tusenvis av innlegg i bavariatrådene i fisk (eller forsvinner som dugg for solen, alt ettersom).

Tror du har truffet spikeren på hodet, selv om noen medlemmer her snur seilet sitt etter vinden litt vel mye også denne gangen, faktisk så er de nok i vindøyet.... men det virker på meg som de har problemer med å inrømme at de har kommet med "saklige" kommentarer om det du lister opp av oppleste svakheter her på forumet om en Bavaria nok ikke seiler særlig bra....

 

Det er vel bare å akseptere at om en Bavaria gjør det bra i en test eller regatta, så har det enten for gode seil, eller for godt mannskap.... gjør de det dårlig så er det utelukkende båten som er årsaken...

 

Det at det ikke kan huske og definere det som Bavarivås bunner nok ut i definisjonen som en krabat har liret av seg noen ganger om lengden av mannsminne..

 

Jeg er enig at det har vært særdeles mye Bavarivås her på forumet, og brorparten av dette er nok ikke Bavaria eierne som har kommet med..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel bare å akseptere at om en Bavaria gjør det bra i en test eller regatta, så har det enten for gode seil, eller for godt mannskap.... gjør de det dårlig så er det utelukkende båten som er årsaken...

 

En meget presis og god oppsummering! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den ene båten med rullemast gjorde det bra den og den hadde ekstremt fine seil , ikke noe dacron eller high tech , det var skikkelige bøse seil.

 

Akkurat lik eller nesten like bra som de på HR.

:lol:

 

 

Tilbake til testen

 

Når noen inviterer til test, møter man forberedt opp. Hvis noen møter opp med båter som er grodde eller gamle seil, bør dette være til ettertanke. De tar ikke tester så nøye.

Kanskje ikke så nøye i den grå hverdagen heller. :wink:

 

Tester er en flott måte å vise seg frem. Klin gjerne på med bra seil, foldeproppell, blankpolerte skrog osv. Dette vis ikke arrangøren setter premisser for testen.

 

Tester forteller litt om imp også. Hvem som er pro-aktive i forhold til kunder, forhandlere og media.

 

Gleder meg til testen, blir vel litt ala 39-40 fotere tenker jeg.

 

Eller??

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Historien ser ut til å gjenta seg.

 

En relativt begrenset positiv omtale ("mest for pengene") i et selbåtblad av et produkt fra en av seilbåtbladets største annonsører, medførte så overstrømmende (for ikke å si ekstatiske) positive ovasjoner fra tilbederne av dette båtmerket, at andre her ble en smule engasjert og framførte ubehagelige påpekninger av mangelfull kvalitet. 

 

Forrige gang medførte dette en av baatplassen-historiens lengste debattråder.

 

Når man registrerer opptakten her etter at "en krabat" har registrert lekkasjer om at en volumiøs 34-foter med påkostede rulleseil har klart å holde følge med andre 34-fotere, ja da er det jo grunn til å se høsten lyst i møte. 

Link to post
Share on other sites

Akkurat lik eller nesten like bra som de på HR.

Nei ikke like som de som sto på HRn , HRn hadde nok bedre seil men den hadde ikke seil som ikke HR har levert på en god del båter. Bavariaen hadde ikke seil som Bavaria kan levere (om jeg ikke tar feil så leverer bavaria bare std dacron eller high tech elvstrøm CL )

 

Jeg synes verftene bør stille med ren båt , foldepropell og gjerne de beste seilene som de selger med båtene.

Link to post
Share on other sites

Puhhh.....endelig var du der Douro, nå var jeg nesten redd for at du hadde sovnet i timen :cheers:

Vær trygg på at han dukker alltid opp når Sydvesten har skrevet et innlegg om Bavaria.... Det viser historien og jeg kan garantere at det vil hende i fremtiden også....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Den er verdt en kald øl(eller 2)

 

Har så billig båt att det skal jeg klare. :lol:

Kan jeg også få en øl.... jeg hadde ikke råd til å beholde båten lengere... og nå lever jeg i en ørken..... både med tanke på drikke og ellers... Ramadan startet her i dag.... og alt er tørrlagt....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er generelt 3 grupperinger i disse bavaria-og-andre-seilbåter-diskusjonene

 

1. Bavarianerne mener at bavaria er det beste kjøpet man kan få siden det er minst like bra som de andre rimelige merkene som beneteau, jeanneau, dufour, hanse m.fl. samtidig som de er billigst.

 

2. De som eier disse andre merkene og er uenige med gruppe en. Disse mener at man ved å velge disse andre får man bedre båt for bare litt mere penger. Jeg er i denne gruppen.

 

3. Dette er de som verken har bavaria eller andre "billigmerker" og mener at alt dette er samme greiene. Disse benytter muligheten til å stikke in noen "visdomsord" når de får muligheten...

 

Selv hadde jeg ikke hatt problemer med å finne mange punkter som jeg syns er bedre på min egen båt enn på bavaria. Men det er bare noen få av de i gruppe 2 som ville vært enige med meg. Gruppe 1 har bestemt seg og lar seg ikke forføre av yanmarmotorer og store vinsjer. Mens gruppe 3 uansett mener at disse billigbåtene ikke har noe å gjøre på havet. Men folk prioriterer forskjellig og det er det jo bare å finne seg i. Testen i seilas vil neppe ha noen innvirkning på folks valg av båt.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Kan jeg også få en øl.... jeg hadde ikke råd til å beholde båten lengere... og nå lever jeg i en ørken..... både med tanke på drikke og ellers... Ramadan startet her i dag.... og alt er tørrlagt....

 

Seffern

 

Men har du begynt å faste også?? Ser vi nedgangstider blandt matbutikkene i Qatar :lol:

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Men har du begynt å faste også?? Ser vi nedgangstider blandt matbutikkene i Qatar :lol:

Hadde nok ikke hatt vondt av å faste....... så feit som jeg er.... men det blir nok neppe slik... sniker meg nok inn på Pantry til Tee-boyen på jobben, og der er alt tilgjengelig.

 

Selv om "polet" er stengt denne måneden, så har man orden på "bunkersen" ombord, så lider ikke noen nød... så det er neppe noen fare med vekten her i gården.... skal klare å holde den greit inne på den maskuline siden av 0,1 tonn..

 

Men nå må vi vel holde oss til tråden, ser Sun Fast har skrevet et "seriøst" innlegg om denne Seilastesten igjen litt overnfor her... Jeg blir nok snart klaget inn for skipsraadet igjen om jeg ikke skjerper meg.... de har meg i kikkerten.. Jeg kalte en "spade for en spade", og det ikke tatt godt imot gitt... var en som blei såra og vonbråten...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er generelt 3 grupperinger i disse bavaria-og-andre-seilbåter-diskusjonene

 

1. Bavarianerne mener at bavaria er det beste kjøpet man kan få siden det er minst like bra som de andre rimelige merkene som beneteau, jeanneau, dufour, hanse m.fl. samtidig som de er billigst.

 

2. De som eier disse andre merkene og er uenige med gruppe en. Disse mener at man ved å velge disse andre får man bedre båt for bare litt mere penger. Jeg er i denne gruppen.

 

3. Dette er de som verken har bavaria eller andre "billigmerker" og mener at alt dette er samme greiene. Disse benytter muligheten til å stikke in noen "visdomsord" når de får muligheten...

 

1 Nå skriver Bjoris tidligere att Hanse har blitt billigere en Bavaria, så da ble vel Hanse litt dårligere da? For det er prisen som betyr noe. Ta en titt på en 3- siffret Dufour og fortell hva som er så bedre med den. Eller en ny Jeanneau, ja faktisk en ny Benetau Oceanis.

 

Vel jeg liker de også, og setter de i samme bås. Ser ingen vinnere her.

 

Men enkelte har vansker med å akseptere dette og jobber intenst med å overbevise andre om dette. Du velger den du liker. Så enkelt er det.

 

Og jeg har vansker å kalle noe for billigmerker som koster mer en million. Men tydeligvis er vi forskjellige. Hadde jeg valgt en bil til samme pris som vi kjøpte båt for, hadde jeg

blitt bært ut på gullstol og fått sesonghefte til Operaen. Så kanskje jeg bør være glad.

 

Billigmerke for meg, er at jeg betaler mye mer for et produkt enn den egenopplevede kvaliteten.

 

 

 

Forsatt spent på testen, som sikkert ikke er en test, men heller en samling av nye båter. Selvfølgelig alt etter resultatet. :lol::cool:

 

 

Og betraktninger rundt båter leser vi.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Forsatt spent på testen, som sikkert ikke er en test, men heller en samling av nye båter. Selvfølgelig alt etter resultatet. :lol::cool:

Du er inne på noe her, det har vært noen lekkasjer her og da tar selvsagt ekspertisen sine forbehold om denne testen, ja noen referer sogar til tidligere tester...

 

Den endelige dommen over hvor god denne testen er kommer nok ikke før dette er på trykk vil jeg tro, og 34 Cruiseren sin plassering vil nok avgjøre om det er en god eller dårlig test.... så da er det greit at ekspertinse har tatt sine forbehold... Noe annet ville være særdeles uklokt av dem etter mitt syn...

 

Det beste med baatplassen er at omtrent alle tråder vinkles inn mot Bavaria, og man kan undres hva det er som gjør at de som ikke eier en slik båt har slik enorm interesse for dette merket.. Hva er egnetlig drivkraften bak.... kjønnsdriften eller mangel på sådan kan selvsagt være en naturlig årsak, eller var det misunnlese.... for at dette merket er så veldig populært... Uansett dette blir bare spekulasjoner...

 

Men eg undrast...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

1 Nå skriver Bjoris tidligere att Hanse har blitt billigere en Bavaria, så da ble vel Hanse litt dårligere da? For det er prisen som betyr noe. Ta en titt på en 3- siffret Dufour og fortell hva som er så bedre med den. Eller en ny Jeanneau, ja faktisk en ny Benetau Oceanis.

Vel jeg liker de også, og setter de i samme bås. Ser ingen vinnere her.

 

3 sifret dufour , oceanis , delphia ,hanse ,hunter og sun odyssey er nok bare nyanse versjoner av samme kvalitet , tror ikke den ene er hverken bedre eller dårligere enn den andre.

 

Det går på smak og hva den enkelte er ute etter , jeg ville personlig kanskje valgt en delphia av de nevnte da jeg mener det gir mest value4money av de båtene.

 

Hva som er bedre på 3sifret dufour er etter min mening designet , ihvertfall på 365 og 425

Link to post
Share on other sites

Det jeg ser som bedre vil ikke bavarianere skjønne poenget med.

Er det fordi du besitter den endelige fasiten om hva som er bra og ikke bra, eller er det noe annet? Takler du kanskje ikke at andre ikke er enig med dine vurderinger eller hva er det som er årsaken til at bavarianerne ikke skjønner poenget.... Er de kanskje for dumme for deg?

 

Jeg er i allefall for dum til å skjønne hva du mener ....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det har vi skjønt.

Det var da enda godt..... jeg fant ikke noen grunn til å mistenke deg for å ha skjønt det før du skrev det... Så nå er det avklart... og bra er det..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

3 sifret dufour , oceanis , delphia ,hanse ,hunter og sun odyssey er nok bare nyanse versjoner av samme kvalitet , tror ikke den ene er hverken bedre eller dårligere enn den andre.

 

Det går på smak og hva den enkelte er ute etter , jeg ville personlig kanskje valgt en delphia av de nevnte da jeg mener det gir mest value4money av de båtene.

 

Delphia er ingen dum båt, så selv på 40 foteren før vi kjøpte vår. Den gang var det Bohuscharter i Gbg som solgte de. Droppet det pga avstanden.

 

Ellers helt enig at det er kun nyanser som skiller båtene. Men nyanser kan også gjøre at valgene blir forskjellig.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...