Jump to content

Seilas tester 33-35fotere


Enzo

Recommended Posts

Du tilhører gruppe 3 ser jeg...

Ja jeg blir nok autmatisk plassert der gitt , jeg eier jo hverken fransk,tysk eller polsk båt men det er jo ikke umulig at jeg havner over i en annen gruppe etterhvert. Kanskje jeg i et svakt øyeblitt på messa på Torsdag tar et kvantesprang opp til en Bavaria eller kanskje en Delphia

Link to post
Share on other sites

Ja jeg blir nok autmatisk plassert der gitt , jeg eier jo hverken fransk,tysk eller polsk båt men det er jo ikke umulig at jeg havner over i en annen gruppe etterhvert. Kanskje jeg i et svakt øyeblitt på messa på Torsdag tar et kvantesprang opp til en Bavaria

 

Ja det var det jeg mente her om dagen Enzo. Du begynner å bli bløt :wink: JEG skal ihvertfall ikke mobbe deg :smash: Kanskje du vil ta en titt på min... selv lurer jeg litt på en Regina 43 :lol:

You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------

Link to post
Share on other sites

Synes dette blir litt morsom lesning etter hvert, noen liker det ene og andre det helt motsatte! Og takk og pris for det, det hadde vell blitt litt kjedelig visst alle skulle hat alt likt. Det morsomme blir jo at flere blir iriterte og skal stå på sitt, og det andre mener er bare tull. Men smaken er som baken, den er delt. Heldigvis :flag:

Håper på forsatt mye morsom lesning i denne tråden :smiley: .

 

MVH. Land Fast :sailing:

Link to post
Share on other sites

1 Nå skriver Bjoris tidligere att Hanse har blitt billigere en Bavaria, så da ble vel Hanse litt dårligere da? For det er prisen som betyr noe.

Ja, og ja. :yesnod: Da jeg kjøpte sammenlignet jeg prisene på båter med det utstyret jeg prioriterte, og det var ikke Bavaria som kom best ut. Så la jeg lista et sted mellom det billigste alternativet og smertegrensa og prøvde å finne ut hvilken båt jeg i bunn og grunn likte best. Jeg aner ikke hva "mest båt for pengene" er for noe egentlig, men jeg har en mistanke om at jeg med den strategien ville endt opp med en litt for stor båt med litt for høy mast.

 

Det kan hende det blir ny båt neste gang jeg flytter. Hva som er passe størrelse avhenger litt av farvann og litt av tilgjengelig havneplass. (I verste fallender jeg opp med en kamel.)

Link to post
Share on other sites

Ja det var det jeg mente her om dagen Enzo. Du begynner å bli bløt :wink: JEG skal ihvertfall ikke mobbe deg :smash: Kanskje du vil ta en titt på min... selv lurer jeg litt på en Regina 43 :lol:

Nåh roan litt nå da , bav 46 og inn i det gode selskap i samma slengen , vet ikke om det blir litt overkill. Jeg skal nok bytte igjen og sikkert igjen og kanskje enda en gang men innerst inne så blir det nok noe annet som jeg allerede har sett meg ut :yesnod: finnes det noen medisin for denne overdrevne lysten på ny båt hele tiden :blush:

Link to post
Share on other sites

Er det fordi du besitter den endelige fasiten om hva som er bra og ikke bra, eller er det noe annet?

Det er jeg som besitter fasiten for hva jeg syns er bra. Jeg forventer ikke at du skal være enig, men syns det er rart at du hele tiden vil diskutere person i stedet for sak.

 

Takler du kanskje ikke at andre ikke er enig med dine vurderinger eller hva er det som er årsaken til at bavarianerne ikke skjønner poenget.... Er de kanskje for dumme for deg?

La oss ta det med stabilitet. I en eller annen bavariadiskusjon påpekte jeg at bavaria 46cr har mye dårligere stabilitet enn jeanneau 43. Dette ble dokumentert ved å vise til grensen for nyttelast og jeg la inn bilder og greier av ce-godkjenningsskiltet. Da var det en som klarte å mene at jeg ikke sammenlignet pærer med pærer. Rart. I det ene øyeblikket er bavaria, jeanneau o.l omtrent samme båtene med samme egenskaper, kvaliteter osv. Mens med en gang jeg påpeker bavarias marginale stabilitet ble det ene pærer og det andre noe annet. Hvorfor..

 

Hvis det er så fryktelig vanskelig å skjønne at for meg er stabilitet noe av det viktigste sikkerhetsmessige i en seilbåt kan det jo hende at du har rett her?

Jeg er i allefall for dum til å skjønne hva du mener ....

 

Personlig tror jeg heller det står på viljen enn evnen til å forstå...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

La oss ta det med stabilitet. I en eller annen bavariadiskusjon påpekte jeg at bavaria 46cr har mye dårligere stabilitet enn jeanneau 43. Dette ble dokumentert ved å vise til grensen for nyttelast og jeg la inn bilder og greier av ce-godkjenningsskiltet. ....

 

 

Hvis det er så fryktelig vanskelig å skjønne at for meg er stabilitet noe av det viktigste sikkerhetsmessige i en seilbåt kan det jo hende at du har rett her?

 

 

Jeg tror nok du er litt kjapp med å konkludere i din ønskede retning mht statiliteten på de nevnte båter. Vet du med sikkerhet at stor nyttelastkapasit er ensbetydende med høy stabilitet, eller det noe du tar for gitt/tror ? De fleste er nok enig med deg at høyere lastekapasitet generelt er et pluss. Men når det gjelder stabililtet tror jeg du bør dokumentere det med stabiltitetskurver for begge båtene før du kan si noe sikkert.

TMS

Link to post
Share on other sites

Det er noe jeg tar for gitt. Men hvis du skaffer stabilitetsdataene for 46cr, skal jeg skaffe for jeanneau 43. Så kan vi sammenligne. Egentlig utrolig skuffende at stabilitetskurven ikke er oppgitt i "manualen" til båten. Det dreier seg tross alt om relevant sikkerhetsmessig informasjon.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg har 1800kilo lastekapasitet på min lille (i dette selskapet) 34foter , tror jeg hadde følt meg tryggere om den var enda høyere , det betyr at jeg har mer å gå på med tanke på last før jeg nærmer meg grensen. Selvsagt er stabilitetskurven også veldig viktig men om det sto 180kilo istedet for 1800kilo på plaketten så betyr det i realiteten at båten ikke lenger er klassifisert for å krysse hav om jeg laster 200kilo og en båt som ikke klarer den klassifiseringen ville jeg følt meg mer utrygg i den dagen jeg er ute og helv... braker løs

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha hengt meg opp så mye i stabilitetskurver uten å kjenne kondisjonene.

Og de blir av lite verdi hvis man ikke vet hvordan de har fremkommet.

 

Har man laget en kurve ut fra en 3D modell, så kan den fort bli ganske annerledes i virkeligheten når båten får rullemast, seil, utstyr i mastetopp med en masse kabler + +.

Og i tillegg en gummibåt på lukegarasjen og en påhenger på rekka akterut.

Og en masse feriepargas pluss fire personer i sittebrønnen.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke ha hengt meg opp så mye i stabilitetskurver uten å kjenne kondisjonene.

Og de blir av lite verdi hvis man ikke vet hvordan de har fremkommet.

 

Har man laget en kurve ut fra en 3D modell, så kan den fort bli ganske annerledes i virkeligheten når båten får rullemast, seil, utstyr i mastetopp med en masse kabler + +.

Og i tillegg en gummibåt på lukegarasjen og en påhenger på rekka akterut.

Og en masse feriepargas pluss fire personer i sittebrønnen.

 

 

Nå er vel stabiltetskurvene beregnet med standard rigg og uten ekstrautstyr slik at en sammenligning av ulike båter er relevant. Du mener vel ikke at å sammenligne stabiltetskurver har null verdi ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Hva slags seilas er det egentlig du driver mer Enzo? Svalbard rundt midtvinters?

Ikke ofte du leser om seilbåter som kullseiler, det må bety at:

1. Båtene som er lagd og lages er gode, gode nok.

2. Seilere kjenner sitt eget beste og setter ikke liv og helse på spill i marginale forhold.

 

Kjenn båten din og vær oppmerksom på hvor grensene går. For grenser finnes uansett om båten kan laste 1000 eller 2000 kg for å holde klasse A.

 

Jeg har 1800kilo lastekapasitet på min lille (i dette selskapet) 34foter , tror jeg hadde følt meg tryggere om den var enda høyere , det betyr at jeg har mer å gå på med tanke på last før jeg nærmer meg grensen. Selvsagt er stabilitetskurven også veldig viktig men om det sto 180kilo istedet for 1800kilo på plaketten så betyr det i realiteten at båten ikke lenger er klassifisert for å krysse hav om jeg laster 200kilo og en båt som ikke klarer den klassifiseringen ville jeg følt meg mer utrygg i den dagen jeg er ute og helv... braker løs
Link to post
Share on other sites

 

 

 

La oss ta det med stabilitet. I en eller annen bavariadiskusjon påpekte jeg at bavaria 46cr har mye dårligere stabilitet enn jeanneau 43. Dette ble dokumentert ved å vise til grensen for nyttelast og jeg la inn bilder og greier av ce-godkjenningsskiltet. . I det ene øyeblikket er bavaria, jeanneau o.l omtrent samme båtene med samme egenskaper, kvaliteter osv. Mens med en gang jeg påpeker bavarias marginale stabilitet ble det ene pærer og det andre noe annet. Hvorfor..

 

Hvis det er så fryktelig vanskelig å skjønne at for meg er stabilitet noe av det viktigste sikkerhetsmessige i en seilbåt kan det jo hende at du har rett her?

 

Er du så100% sikker på at Bavaria når det gjelder "lastekapasitet",ganske enkelt ikke har "tøyd oppgitt lasteevnen til det ytterste",men eksempelvis vil ha høy sikkerhetsmargin , mens f.eks Jeanneau har oppgitt det absolutte max??Jeg bare spør dere som til enhver tid er så bastante i deres uttalelser,og som "stort sett vet alt" :flag: Også om "lastebåter" :confused:

Som et eksempel i "bilverdenen",så hadde jeg ingen problem med å oppjustere vekten på hvamin bil kunne trekke ,kun en telefon med impportør,en tur til bilsakskyndig,og nytt vognkort.Her vardet lagt inn store sikkerhetsmarginer(En Toyota,som er rimelig kurrant?)

mvh

fem@il

Redigert av fem@il (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis det er så fryktelig vanskelig å skjønne at for meg er stabilitet noe av det viktigste sikkerhetsmessige i en seilbåt kan det jo hende at du har rett her?

 

Er du så100% sikker på at Bavaria når det gjelder "lastekapasitet",ganske enkelt ikke har "tøyd lasteevnen til det ytterste",men eksempelvis vil ha høy sikkerhetsmargin , mens f.eks Jeanneau har oppgitt det absolutte max??Jeg bare spør dere som til enhver tid er så bastante i deres uttalelser,og som "stort sett vet alt" :flag: Også om "lastebåter" :confused:

Nei, jeg er ikke 100% sikker.

 

Men det som står på skiltet er fakta, mens det du sier kun er spekulasjon.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

De høye herrer her på forumet mener jo at masten på Bavaria er underdimensjonert.... Det hadde jo vært en fordel dersom det hadde vært sant?

Har aldri sett noe om at masten skal være underdimensjonert. Har du?

 

Men det sier seg selv at jo lavere stabilitet båten har, jo mindre belastning får riggen. Så hvis bavaria hadde økt kjølvekten måtte de også hatt kraftigere rigg. Da hadde båtene blitt dyrere å produsere.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Det er noe jeg tar for gitt. Men hvis du skaffer stabilitetsdataene for 46cr, skal jeg skaffe for jeanneau 43. Så kan vi sammenligne. Egentlig utrolig skuffende at stabilitetskurven ikke er oppgitt i "manualen" til båten. Det dreier seg tross alt om relevant sikkerhetsmessig informasjon.

 

Her kan dere kanskje finne ut mer om stabiliteten på båtene deres!

 

http://www.sailingusa.info/cal__capsize.htm

 

Jo lenger under 2,0 dess mer stabil båt!

 

Min fikk 1,43 :wink:

.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...