Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?

nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har forståelse for at enkelte kvier seg til å sette seg på skolebenken igjen. Jeg tror mange får en positiv opplevelse av å få nyttig kunnskap inn i et fora som har båt og sjø på tapetet. Jeg holdt lenge igjen før jeg tok mot til meg å hoppet på et D5L-kurs her på BP. Fra før hadde jeg selvsagt Båtførerprøven. Det har rent mye vann i havet siden den gang min Båtførerprøve ble tatt.

I dag er jeg glad for den kunnskapen jeg fikk gjennom D5L. Jeg trodde jeg kunne detb meste om sjø og navigering. Men der tok jeg grundig feil

Som Roaldbj også skriver, så er jeg i dag ikke redd for å forlate havn å gå ut i tåka. Jeg er godt trent med bruk av radar og har ellers brukbar kjennskap til navigasjon generelt. Både jeg og kona har fått et langt bedre båtliv etter avsluttet eksamen D5L. Vi bruker båten året rundt, og kun sterk vind og stor sjø setter stopper for våre opplevelser på sjøen.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har forståelse for at enkelte kvier seg til å sette seg på skolebenken igjen. ...............

mvh Astor

Jeg regner med du sikter til oss motstandere av opplæring og holdningsendring under tvang som virkemiddel for å få bukt med bagatellproblemer?

Har det slått deg at de fleste av oss antakeligvi har et båtførerbevis? Om du ikke etterpå praktiserte hva du en gang lærte på ditt kurs slik at alt gikk i glemmeboka er ikke det ensbetydene med at gjelder oss alle. Hvor ofte mener du det er passelig å oppdatere for oss som har bevis(er)?

Forøvrig ser det ut for meg som om D5L er det eneste saliggjørende. Kan det ikke være en mulighet for at også noen av oss andre også har "sett lyset" via praksis.

Uansett tror jeg ikke mange kvier seg for kurs. Etter hva jeg har oppfatta er det vel nesten umulig å stryke? Var dere mange som strøyk på D5L kurset ditt? Ingen? Lista litt for lavt kanskje?

En dag kan tåka komme...
For eksempel det ja. I denne båten

snoggbas1.gif

opplevde jeg en gang, midt under Karmsundbroen (for de ikke-lokalkjente så er Karmsundet her ca. 150 meter bredt og ALL skipstrafikk langs vestlandet fra ColorLine størrelse og mindre passerer her), at grauttjukk tåke la seg fra tilnærmet krystallklart vær i løpet av et minutt. Tåka var så tykk at jeg kunne skimte forstaget som forsvant ned i ingenting, så ikke baugstokken og det er, som bildet viser, ikke særlig langt fram til den.

Dette hendte for en del år siden og jeg hadde da kun vanlig båtførerbevis og en del erfaring. Det berget meg på den måten at i samme øyeblikk som tåka la seg noterte jeg aktuell kompasskurs, la om kursen 10 grader SB og gikk i middels hastighet (sterk strøm, trenger styrefart) et passe antall minutt slik at jeg kom meg ut av leden og deretter "dead slow ahead" til land dukket opp. Tåken har en tendens til å lette litt nær land og det gjorde den også denne gang. Deretter gikk det i dorgefart langs land inn til Haugesund.

Hva ville andre (med mindre utdanning og erfaring) ha gjort i denne situasjonen? Jeg skal på ingen måte påstå at jeg var velskolert og hadde mye erfaring men jeg hadde i alle fall noe basiskunnskap og det berget meg den gangen...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Jeg regner med du sikter til oss motstandere av opplæring og holdningsendring under tvang som virkemiddel for å få bukt med bagatellproblemer?
Astor får rette meg om jeg tar feil men jeg tror han mener at folk som ikke har gått på skole på en del år (tiår) gjerne kvier seg til å sette seg på skolebenken igjen. Jeg vet i alle fall at mange har det slik...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Som Roaldbj også skriver, så er jeg i dag ikke redd for å forlate havn å gå ut i tåka. Jeg er godt trent med bruk av radar og har ellers brukbar kjennskap til navigasjon generelt. Både jeg og kona har fått et langt bedre båtliv etter avsluttet eksamen D5L.

Tviler ikke et øyeblikk på det Astor. Og jeg tviler ikke på at andre vil føle seg tryggere på sjøen etter å ha tatt båtførerprøven. Jeg er sikker på at alle som går på kurs og avlegger en prøve vil lære noe nytt også.

Men, Det vi virkelig ønsker å bekjempe er arroganse og idioti. La "lappen" være valgfri og bruk heller det samme årlige beløpet til holdningsskapende arbeide.

Astor får rette meg om jeg tar feil men jeg tror han mener at folk som ikke har gått på skole på en del år (tiår) gjerne kvier seg til å sette seg på skolebenken igjen. Jeg vet i alle fall at mange har det slik...

Jeg siktet til meg selv. Jeg tok Båtførerbeviset på slutten av 60-tallet. Det var vel siste gangen jeg satt på en skolebenk. Skolebenk var det ritignok ikke. Det var på havnefogden i Moss sitt kontor i regi av Moss Motorbåtforening. Joda, jeg kviet meg for å sette meg på skolebenken igjen. jeg har aldri stått fram og sagt jeg er skoleflink. Noen ganger må jeg ha det med teskjeer.

Siden jeg tok Båtførerprøven har jeg praktisert aktivt båtliv i mange år. Nå følte jeg tiden moden for å oppdatere meg dersom jeg skulle gå opp noen fot og kanskje om noen år utvide horisonten utenfor Oslofjorden.

Vi var ganske mange sfra hele landet som hadde forberedt oss grundig til eksamen. Lista var lagt høyt, etter min mening. Jeg tror alle besto esamen hos Poseidon. Takket være grundig gjennomgang av stoffet fra tidlig fredag ettermiddag.

Derfor kan jeg med hånden mot hjertet si at jeg lærte utrolig mye NYTT på dette kurset. Og holdningene blant kursdeltagerne var gode. Vi hadde mange gode diskusjoner mens vi var på eksamensdager i Stavanger.

Derfor tror jeg mange nye båtførere vil ha god nytte av å stikke hodet innom et Båtførerkurs for å skaffe seg nødvendig lærdom.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

De av oss som innser at vi trenger påfyll av lærdom livet gjennom er det ikke noen store problemer med.... men hvordan skal vi få tak dem som ikke er interssert i lærdom om hvordan det er å ferdes til sjøs og gjerne betegner som "verdens mestre"...

Når dette med lærdom skal være frivillg så formoder jeg at de som ikke synes obligatorisk opplæring er noen god løsnig har løsningen på hvordan dette best kan løses i praksis... Jeg ser at de ivrer for holdningskampanjer... men er vi sikker på at vi når frem til dem som er av den oppfatnign av at de kan dette best og er utlært på sjøen...

Jeg er ikke så sikker på at dette er den beste løsningen... men det er min mening og det hadde vært greit om vi en løsningsorientert debatt her på forumet... som går ut på hvordan få lært de som trenger det men ikke innser det selv....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

..............................Jeg er ikke så sikker på at dette er den beste løsningen... men det er min mening og det hadde vært greit om vi en løsningsorientert debatt her på forumet... som går ut på hvordan få lært de som trenger det men ikke innser det selv....

Hvorfor ikke prøve å spytte noen kroner i holdningsskapning da? Vil jo fort være målbart ved å sjekke hvor mange som frivillig oppdaterer seg. Behøver sikkert ikke koste mer enn en brøkdel av hva det vil koste etter tvangsmetoden.

Husker ikke hvilken tråd jeg leste det i, men en eller annen hadde ikke fått kontakt med de rette personene i kystverket da disse var opptatt med en eller annen holdningskampanje for bruk av vest. Samtidig leser en her på baatplassen at enkelt viser til kampanjer som årsak til nedgang i antall drukninger! Kan være at det nytter. Jeg har mer tro på at ting lar seg løse nesten av seg selv over tid enn ved innføring av "forordninger". En annen ting er at jeg er av den formening at mange vet selv at de trenger litt mer kunnskap, men nå er båtsesongen over for i år for mange av disse, og de glemmer hele greia fram til neste år.

Det har vært nevnt før, og jeg er enig: Hadde båtlivet fått samme muligheten for en kampanje som Severin Suveren har fått til å forbedre påskefjellet, tipper jeg vi ville sett en god økning i antall avlagte "eksamner".

(...) Men, Det vi virkelig ønsker å bekjempe er arroganse og idioti. La "lappen" være valgfri og bruk heller det samme årlige beløpet til holdningsskapende arbeide.

Hvilket årlige beløp er det du mener egentlig, 2nd Trikker'n? Fordi at: fint hvis noen holdningsansvarlige hadde fått mulighet til å bruke det, ja.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Jeg har ikke fått med meg alle detaljene i denne tråden, men kan henvise til en artikkel i nr. 7/2008 av "På Kryss", medlemstidsskrift til SXK, på side 66. Her gjengis en høringsuttalelse fra "Åklagarmyndigheten" til den svanske regjeringens utredning om "båtkörkort". Høringsfristen var forøvriog 1. september 2008 - så vi får nok snart lese om flere høringsuttalelser. "Åklagarna" anser at det ikke er ført tilstrekkelig dokumentasjon for nødvendigheten av et system med båtkörkort. I tillegg mener de at nåværende lovverk er tilstrekkelig i tilfeller hvor det er vist uaktsomhet i båtulykker. De mener at pengene vil være mer effektive i forbindelse med opprustning av kontrollfunksjonene til sjøss, og at det vil være for kostbart og for dårlig å bygge opp et administrativt kontrollsystem. Dette er vel kanskje i samsvar med argumentasjonen til Lotus?

Jeg har ikke fått med meg alle detaljene i denne tråden, men kan henvise til en artikkel i nr. 7/2008 av "På Kryss", medlemstidsskrift til SXK, på side 66. Her gjengis en høringsuttalelse fra "Åklagarmyndigheten" til den svanske regjeringens utredning om "båtkörkort". Høringsfristen var forøvriog 1. september 2008 - så vi får nok snart lese om flere høringsuttalelser. "Åklagarna" anser at det ikke er ført tilstrekkelig dokumentasjon for nødvendigheten av et system med båtkörkort. I tillegg mener de at nåværende lovverk er tilstrekkelig i tilfeller hvor det er vist uaktsomhet i båtulykker. De mener at pengene vil være mer effektive i forbindelse med opprustning av kontrollfunksjonene til sjøss, og at det vil være for kostbart og for dårlig å bygge opp et administrativt kontrollsystem. Dette er vel kanskje i samsvar med argumentasjonen til Lotus?

Kunne ikke vært mer enig. svenskene er jaggu ikke dumme.

Tillit er bra, kontroll er bedre!

La folket ta en egenerklæring på internett som inneholder samme pensum som båtførerprøven. Dette kan gjøres hjemme i stuen, og et kompetansebevis kan skrives ut på nett eller nærmeste bibliotek. Så kan politiet få den milliarden eller hvor mye det er snakk om til å bruke for å ta alle som bryter vikeplikt, lager tsunamibølger, kjører uten redningsvest, og uten kompetanse bevis. Sett takstene på disse overtredelsene såpass høyt at politiet får litt respekt igjen. :yesnod: Samt gi dem såpass mange båter at folk begynner å kjøre pent.....

Så kan politiet få den milliarden eller hvor mye det er snakk om til å bruke for å ta alle som bryter vikeplikt, lager tsunamibølger, kjører uten redningsvest, og uten kompetanse bevis.

Om jeg skjønner deg rett så mener du at politiet skal få denne millarden eller så som Båtførebevist skal koste... men hvordan skal disse penege drives inn? Når det gjelder båtførebeviset så er dette brukerfinansiert, og jeg formoder da at du vil ha en eller annen form for avgift fra brukerne slik at politiet kan utføre sine kontroller....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Om jeg skjønner deg rett så mener du at politiet skal få denne millarden eller så som Båtførebevist skal koste... men hvordan skal disse penege drives inn? Når det gjelder båtførebeviset så er dette brukerfinansiert, og jeg formoder da at du vil ha en eller annen form for avgift fra brukerne slik at politiet kan utføre sine kontroller....

Ja, det var det der med brukerfinansiert jeg også trodde - og dermed penger som det er vanskelig å få tak i til bruk til holdningskampanje.

En av mange upåaktet naturlov er Plastloven: "§1. All plast blir før eller senere sprø og sprekker. §2. Loven gjelder uansett plasttype og gjenstand."

Jeg bare spørr om båtfolket er innstilt på å betale inn for holdningskampanjer... er ikke noe annet.... om en tar disse to milliarende som båtførebeviset i følge ekspetene her på forumet skal koste (ja jeg vet at dette er tall fra rapporten, men de lærde her på forumet burker disse tallene og dermed har de nok gått god for dem)

Det er snakk om et par milliarder nå og deretter 100mill i året... Skal dette brukes på holdningskampasjer så må de drives inn på en eller annen måte... Jeg er litt usikker å hvordan dette best kan gjøres...

Mern jeg regner med at de som ivrer for slike holdningskampasjer har fasitsvaret klart...

Interessant innlegg fra roaldbj idag som viser til en analyse utført av det svenske sjøfartsverket om årsakene til at antallet sjøredninger økte med 30 % fra 2006 til 2007.

Det er veldig positivt å se at man faktisk ikke har funnet grunnlag for følgende forklaringsmodeller:

a) Alkoholintak - tvert om har alkoholbruk ombord avtatt.

b) Høy hastighet.

Det er selvfølgelig mulig at det er stor forskjell på svensker og nordmenn, men på den annen side så er det jo så mange nordmenn som ferierer med sin båt på svenskekysten at det ikke forklarer dette heller.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopi...mp;#entry616831

Regner med at det faller enkelte tungt for brystet at ting ikke er værre enn det er, mens vi andre gleder over at det er så mye bedre enn enkelte påstår!

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det er så uhorvelig mye lettere å kritisere det andre gjør enn å komme med noe konstruktivt selv (og jeg havner i samme kategori som de fleste her: Uten noen fasitløsning :headbang: ... og prøver derfor å ikke kritisere alt for mye).

• Barnevaksiner

Er helt enig med SveinHa her, så derfor stilte jeg dette spørsmålet alt i går.. om hvordan vi kan fange opp de som ikke selv innser at de mangler kunnskaper om det å ferdes på sjøen... men så langt så har det ivrigste selvsagt glimret med sitt fravær... så når det gjelder å være konstruktiv så kommer de største kritikerne til obilgatorisk opplæring til kort hvilket ikke er særlig overraskende etter mitt syn...

Og når det videre henvises til at disse pengene kunne vært brukt på holdningsarbeid så spørr jeg kun hvordan disse lettest kan bringes inn fra båteierne..... Det virker å være et noen tror at dette er noe som finansieres over felleskapets konto, hvilket det ikke er.. Hele båtfører opplærineg er bruker finansisert...

Så jeg etterlyser en konstruktiv debatt om hvordan en kan få endret holdningene til de som ikke selv innser at de er noe ut av kurs... og de som mener disse milliardene eller millionene kunne vært brukt til holdningsendringer eller til politiet.... Hvordan skal pengen drives inn fra båteierne...

Det kan da ikke være noe vanskelig spørmål å svare på, komme med konstruktive forlag til hvordan dette best kan løses.... Det er jo flere medllemmer her som bruker tallene fra arbeidsgruppen og da regner jeg med at de går god for tallmeterialet.... så beløpene som vi skal betale er vel rimelig greie....

Jeg følger endel av tankerekken din SveinHa.

Jeg lurer på om det er mulig for oss her på Baatplassen å få til en form for offentlig anerkjennelse for at vi bidrar til å øke den teoretiske kompetansen til medlemmene i forhold til et eventuelt krav til Båtførerprøve.

Dette kunne kanskje føre til at vi danner et underforum med betegnelsen "Båtførerprøve2008" og senere "Båtførerprøve 20xx" etter modell tidligere utviklet av Poseidon. I dette forum kunne vi ut fra modell hos Poseidon fra D5L og D5LA danne noen underforum med navigasjon, motorlære, o.a. Deltagerne kunne betale et mindre beløp for å få tilgang til forumet (slik som hos Poseidon) og kan enten gå opp til eksamen på Baatplassen etter x antall innlegg, eller til vanlig offentlig eksamenssted?

Dette vil helt sikkert ikke la seg gjennomføre - men jeg synes ideen er litt stimulerende. Jeg og mange andre med D5L(A)-sertifikat vil sikkert bistå som ubetalte/frivillige veiledere her på Baatplassen. Og Ingar vil sikkert være med på kompetansehevingsprosjektet.

... men så langt så har det ivrigste selvsagt glimret med sitt fravær... så når det gjelder å være konstruktiv så kommer de største kritikerne til obilgatorisk opplæring til kort hvilket ikke er særlig overraskende etter mitt syn...

Det burde vel heller ikke være overraskende!

Vi ser faktisk ikke disse "kjempeproblemene" mange av dere med utvida kompetanse plutselig oppdager og hauser opp. Vi klarer å tilpasse oss større båttetthet om sommeren. Venter du på at vi skal finne ei løsning for deg og likesinnede for at dere skal få et bedre båtliv. Jobb videre sjøl! Stikk fingern i jorda og finn en løsning på egne problemer. Ok, det ble ikke noe tvungen opplæring i denne runden. Brett opp armene og finn en ny angrepsvinkel for å få tilbake det gode båtliv som tydligvis er i ferd med å bli tatt fra dere.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...