Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Du kan jo bare lese gjennom utredningen som ble gjort vedr obligatorisk leseprøve. Du vil finne noen tall der, du kan sikkert kvalitetsikre de tallene for oss. Nå er vel det meste usikkert, om det skal gjennomføres, hvem som skal ta det, hva det skal inneholde osv osv.

Avventer din studie av dette for oss andre som lever i uvitenhet.

Ps....mitt bevis var gratis..... men kan neppe legges til grunn som en mal for totalkostnaden.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser det verserer meninger blant de lærde her på forumet om at dette vil koste to milliarder kroner totalt for de båtførerne som mangler beviset...

 

Det er jo denne utredningen som har blitt gjort, og de som er/var medlemmer der, som har kommet frem til dette tallet. Så vidt jeg vet så er det (kun?) et medlem her som også er/var medlem der så da får vi jo spørre om denne "Syvert" kan komme på banen og gi deg svaret? Eller kanskje du er ironisk og egentlig mener at denne gruppen ikke hadde noen peiling på hva de utredet?

 

Jamen ikke godt å vite hva du mener, men det er vel kanskje også hensikten? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at enkelte vil ha problemer med å forholde seg til faktatall om hva båtførebeviset faktisk koster å avlegge og ikke hva en arbeidsgruppe tror det koster...

 

Det er i grunnen derfor jeg spurte dette medlemmet hva det kostet han å ta dette beviset, noe som nok kan være noe vanskelig å lese, siden de åpenbart ikke skjønner hva jeg spørr etter...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Isolert sett, kan det være fornuftig med obligatorisk båtførerbevis.

Men om et slikt krav vil koste mer enn det smaker, det kan nok godt hende.

Hvis en først skal ha et obligatorisk båtførerbevis bør det absolutt inn en praktisk del.

Den vil mange ha nytte av :wink:

 

Ellers virker det som ulike grupper har svært ulike beveggrunner for å kreve obligatorisk båtførerbevis.

 

Politiet har ett sterkt ønske om at båtførere må ha en lapp de kan inndra i gitte tilfeller.

Med den Polititettheten vi har på sjøen er vel faren for å bli tatt uten båtlappen mikroskopisk.

Er det noen som tror at Politiet får økte bevikgninger i overskuelig fremtid?

I så fall kunne de jo begynne å håndheve dagens krav.

 

Forsikringsselskapene får ett grunnlag for kreve regress/unnlate forsikringsutbetaling hvis båtfører viser seg å mangle lappen.

Der det i dag ligger en gulerot vil det altså komme en liten pisk.

 

Har også ett inntrykk av at mange hyler med, mener seg omgitt av idioter, og tror at med obligatorisk teoriopplæring blir alt så meget bedre.

Fryker for at akkurat denne gruppen uansett blir skuffet......

 

Men hva er det vi forventer å oppnå med bare ett obligatorisk teorikurs?

 

Færre ulykker?

Større andel hensynfulle båtførere?

Mindre hekksjø?

 

Er det indoktrinering av den "gode kunnskap" som skal gi resultater eller kan den med leselyst/evne bare gå opp til prøven direkte?

 

Blir egentlig bare mere usikker på gevinsten jo mer jeg tenker på det....

 

Men ved å inkludere praktisk opplæring derimot :yesnod:

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man kan bruke enkelte av tallene i rapportene som er offentliggjort til fordel for eget synspunkt eller lese hele rapporten.

 

Det finnes jo også tall i rapporten som i tilfelle man oppnår noe positivt med opplæringen kommer til fradrag for de antatte utgiftene i tillegg til de personlige tragediene man har mulighet til å forebygge mot.

 

Det positive med rapporten er at den virker grundig, bred, objektiv og i samsvar med over 70 % av båtfolkets virkelighetsoppfatning både i Norge og de andre landene som har gjort lignende undersøkelser.

 

Jeg tror ikke at en ny meningsmåling ville vært nevneverdig annerledes om vi alle hadde lest rapporten. Dette fordi en splittelse i meninger på slike områder ofte er konstant på kort sikt. Dette mener jeg har sammenheng med at et mindretall alltid mener det er meningsløst å investere i noe som allerede er bra.

 

Dette er også et klassisk eksempel hvor enkelte bedrifter gjør feilvurderinger og putter penger inn i deler av virksomheten som går dårlig over en viss tid. All erfaring tilsier at man burde gjort motsatt, det vil si fortsette å investere i det man er flink på for å oppnå langsiktige mål.

 

Dette målet trenger ikke alltid å bety at man skal ha en forbedring men like gjerne at man ikke ønsker en forverring.

 

Heldigvis kan man si at det ikke nytter å skrike høyest med dårlige argumenter for majoriteten av befolkningen er tross alt fornuftige og oppegående mennesker.

 

Det ville vært artig å vite hva den delen av befolkning som ikke har kjennskap til båt måtte mene om saken og likeledes hvordan forskjellen er mellom kjønnene er.

Jeg tror andelen av de som ikke vet ville vært større hvis man spurte de uten tilknytning til sjøen og at andelen for pliktig båtførerprøve er større blant kvinner enn menn.

Kvinner er ofte mer villige til å innrømme sine begrensninger og har vel lettere for å tenke sikkerhet både for egen og andres del.

 

Resten er jeg svært usikker på men det ville være interessant å vite.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva ble kostnaden da?... Ser det verserer meninger blant de lærde her på forumet om at dette vil koste to milliarder kroner totalt for de båtførerne som mangler beviset... så det kunne vært greit om du la ut de faktiske kostnadene du hadde med båtførerbeviset slik at vi kunne se hvor mange som mangler beviset....

 

Kostnad ble 525,- på faktura utlevert etter testen. Dette inkluderer testen og produksjon/utsteding av båtførerbevis i bankkortutførelse.

Det er ikke mye å grine for! Vel investerte kroner spør du meg.

EDIT: På skrytekontoen kan jeg legge til at det ikke ble utgifter til læringsmateriell. 8 år på sjøen med kart og kompass holdt.

Diselutgifter ikke medregnet :wink:

Redigert av Quris (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor har man førerbevis for bil , motorsykkel osv , jo for å begrense ulykker samt få mer flyt og korrekt oppførsel i trafikken.

 

Hvorfor skal man ha førerbevis for båt:

I de senere årene har det vært mye fokus på ulykker til sjøs og det er vel den vektigste grunnen til å komme med krav om førerkort , men de ulykkene som har skjedd har vel stort sett i 99% av tilfellene vært pågrunn av fart eller fyll eller begge i kombinasjon.

 

Hvorfor ikke da sette førerkortplikt med en fartsgrense på la oss si 15knop , hvor ofte skjer det ulykker underveis med saktegående båter ? aldri eller skjelden ?

Og i tillegg innføre samme promillegrense som ved bil og reagere med fengsel og bøter , evnt inndraging av båten ved gjentatte forseelser , et slikt opplegg tror jeg ville vært det mest hensiktsmessige.

Hvorfor i alle verden "ta" Ola og Kari som har brukt båt i 10-20-50år og fører båt med max hastighet som ikke kan lage hakk i en sandstrand

Link to post
Share on other sites

Kostnad ble 525,- på faktura utlevert etter testen. Dette inkluderer testen og produksjon/utsteding av båtførerbevis i bankkortutførelse.

Det er ikke mye å grine for! Vel investerte kroner spør du meg.

Takker for denne informasjonen... Jeg formoder da at de ivrer mest imot båtførerbeviset og mener det er totalt unødvendig også mener at at alle som ferdes på sjøen har gode nok kunnskaper om de regler som gjelder.... Dermed blir det slik som Quris beskriver at en ikke trenger annet enn eksamen som koster 525 kroner og tar en liten halvtime........

 

Kursing og undervisningmateriell er kun påkrevd om kunnskapen ikke sitter som den skal hos kandidatene, noe jeg anser som tilnærmet usannsynlig etter å ha lest sidevis med argumentasjon mot obligatorisk opplæring her på forumet.

 

Dette gjelder spesielt de som har meget stor tiltro til den delen av rapporten som omhandler prisen på kalaset, men ikke fullt så stor tiltro til resten av rapporten av en eller annen merkelig grunn..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har man førerbevis for bil , motorsykkel osv , jo for å begrense ulykker samt få mer flyt og korrekt oppførsel i trafikken.

 

Men er ikke opplæringen for kjøretøy nært knyttet til praktisk opplæring?

Synes så lenge det mangler i opplæring for å få serifikat på båt så er det mangelfullt og dikutabelt om kost/ nytte står i forhold.

 

Takker for denne informasjonen... Jeg formoder da at de ivrer mest imot båtførerbeviset og mener det er totalt unødvendig også mener at at alle som ferdes på sjøen har gode nok kunnskaper om de regler som gjelder.... Dermed blir det slik som Quris beskriver at en ikke trenger annet enn eksamen som koster 525 kroner og tar en liten halvtime........

 

Kursing og undervisningmateriell er kun påkrevd om kunnskapen ikke sitter som den skal hos kandidatene, noe jeg anser som tilnærmet usannsynlig etter å ha lest sidevis med argumentasjon mot obligatorisk opplæring her på forumet.

 

Dette gjelder spesielt de som har meget stor tiltro til den delen av rapporten som omhandler prisen på kalaset, men ikke fullt så stor tiltro til resten av rapporten av en eller annen merkelig grunn..

 

Har du lest rapporten så grundig at du kan bekrefte at den nye opplæringen godtar at en stiller som privatist?

For de fleste vil det vel også påløpe minst like mye i læremidler som i kurs/eksamensavgift.

Uten at det dermed er sagt at det er dyrt....

 

Det å sammenligne med dagens båtførerbevis, er det riktig i forhold til hva som eventuelt kommer av krav?

Selv om de som har båtførerbevis++ slipper unna :wink:

Link to post
Share on other sites

Jeg har her sakset litt fra arbeidsgruppens rapport. kap 16, side 125.

De kravene til kompetanse som er foreslått i rapporten tar utgangspunkt i at dagens

båtførerprøve ikke behøver vesentlige justeringer i verken krav til pensum eller

selve prøven. Arbeidsgruppen mener imidlertid at pensumkravene bør presiseres

og i større grad tilpasses de risikoer som i dag finnes på sjøen, og at dette bør skje

forholdsvis raskt i samarbeid mellom myndighetene og næringen. Obligatorisk

opplæring foreslås ikke innført på dette tidspunkt. Et krav til praktisk prøve har

også vært vurdert, men gruppen er kommet til at et slikt krav ikke bør innføres på

nåværende tidspunkt.

 

Ut fra dette oppfatter jeg at man kan gå opp som privatist. Det er foreslått at dersom man stryker så får man 14 dagers karantene før man kan ta prøven på nytt.

Link to post
Share on other sites

For de fleste vil det vel også påløpe minst like mye i læremidler som i kurs/eksamensavgift.

Må det anskaffes læremidler så innehar ikke de som skal avlegge prøven nok kunnskaper om emnet.... dermed er det etter mitt syn uansett påkrevd at de anskaffer seg disse læremeidlene for å tilegne seg denne kunskapen som er et minimum av hva man bør kunne for å ferdes som båtfører på sjøen..

 

Nå kan de selvsagt tilegne seg kunskapen uten å kjøpe læremidler, og dermed koker dette ned til at de kan avlegge eksamen mot et gebyr.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Heldigvis kan man si at det ikke nytter å skrike høyest med dårlige argumenter for majoriteten av befolkningen er tross alt fornuftige og oppegående mennesker.

Legg merke til hva Ole Petter her skriver. Er det noen som vil være uenig?

Hvis vi kan være enig i ovenstående, er vi nå ved kjernen av teoriopplæringen.

Fram til nå har det ikke vært ansett som nødvendig med en egen obligatorisk teoriopplæring av båtførerne fordi majoriteten av befolkningen er tross alt fornuftige og oppegående mennesker.

 

Enkelte ser det ikke lenger slik og mener at man ikke evner å tilegne seg nødvendig kunnskap uten å gå et kurs som må være obligatorisk. Kan det ikke være frivillig? Flere og flere tar jo denne teorien helt frivillig. Og med frivilligheten forsvinner også nødvendigheten av de 102 byråkratene til 100 millioner i året som skal ha sitt register og overvåke og administrere det hele.

 

Har imidlertid Ole Petter feil i at majoriteten av befolkningen er fornuftige og oppegående mennesker, bør vi innføre tvungen teoriopplæring, men siden jeg er enig med Ole Petter i hans vurdering, ser jeg ikke behovet.

 

La oss ta sommeren i år. Første halvår 12 drukninger relatert til båt, hvorav alle er menn og hvorav 9 av 12 druknet fordi jolla kantret. Er ikke så mye man kan gjøre med denne type ulykker. Tvungen teoriopplæring ville neppe gjort noe fra eller til og statistisk sett hadde nok noen av disse allerede en båtførerprøve.

 

Kollisjoner mellom båter har det heller ikke vært noe særlig av i media. De pleier jo å kaste seg over denslags i agurktiden.

Jeg tror at antallet kaskoskader har gått ned i år, men det er bare synsing inntil statistikken foreligger. Likevel. I det store og hele er det faktisk fantastisk bra på sjøen, så det ser ut som båtførerne tross alt er fornuftige og oppegående mennesker.

 

Kutt ut jolledrukninger, så har man tilnærmet radert ut drukningsstatistikken.

Kutt ut fyllekjørere, så gjør man et skikkelig innhogg i ulykkesstatistikken (den alvorligste delen av denne i det minste)

Kutt ut grisekjøringsbiten, så blir innhogget enda større.

 

 

Så kan man spørre seg om fyllekjørere og grisekjørere blir noe mindre fulle og grisete med en obligatorisk teoriprøve.

Basert på fasiten fra veitrafikken, er svaret et meget klart nei. Vi må ikke være naive og blåøyde og tro at en slik teoriprøve kan utrette mirakler.

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det var bra at Oteren minnet oss om lenken til arbeidsgruppens arbeid: http://www.sjofartsdir.no/no/Vis_Sjovett/O..._batforerbevis/

Jeg synes det ville være fint om flere leser gjennom de fire nedlastningsfilene:

Arbeidsgruppens rapport

Arbeidsgruppens konklusjon

Forslag til forskrift

Merknad forskrift

- og deretter kommenterer hvilke eventuelle feilslutningwr arbeidsgruppen utfører. Jeg synes at denne tråden fortjener en klarere forankring i arbeidsgruppens arbeid.

En saksopplysning: Jeg får ikke reduksjon i forsikringspremie i mitt selskap selv om havna er overvåket og at jeg både har båtførerbevis, D5L og D5LA. Jeg håper derfor at man ikke ukiritisk trekker inn opplysninger om at båtførerbevis reduserer forsikringspremien.

Link to post
Share on other sites

Jeg skjønner at enkelte vil ha problemer med å forholde seg til faktatall om hva båtførebeviset faktisk koster å avlegge og ikke hva en arbeidsgruppe tror det koster...

 

Det er mye som tyder på at du ikke har særlig store tanker om arbeidsgruppen evner til å innhente informasjon om noe såpass enkelt som å finne ut hva det koster å avlegge en prøve, har du like store tanker om gruppens arbeid forøvrig? :confused:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Men er ikke opplæringen for kjøretøy nært knyttet til praktisk opplæring?

Det er kanskje lurt å huske på at det har tatt noen år fra krav om førerkort for motorkjøretøy ble innført og fram til dagens ordninger. Det er nok ganske lurt å innføre krav om obligatorisk båtførerbevis gradvis, og ikke vente at det går an å trekke et fiks ferdig landsdekkende opplegg med praktisk opplæring og ditto båtførerprøve opp av matroslua til sjøfartsdirektoratet sånn på en-to-tre. :wink:

Link to post
Share on other sites

Hva ble kostnaden da?... Ser det verserer meninger blant de lærde her på forumet om at dette vil koste to milliarder kroner totalt for de båtførerne som mangler beviset... så det kunne vært greit om du la ut de faktiske kostnadene du hadde med båtførerbeviset slik at vi kunne se hvor mange som mangler beviset....

 

For egen del tok jeg båtførerbeviset i motorbåtforreningens regi. Vi var 30 deltagere som hyret skipperen på en lokal ferge. Dette har vedkommende drevet med i 20 år. Han gjør dette fordi han ser det som hjelp til selvhjelp, samt at han liker disse kveldene godt. Totalprisen på kurs-kursmateriell og eksamensavgift ble ca 1400,- (jeg husker ikke helt feil tror jeg). Dette ble noen skikkelig hyggelige kvelder i vintermørket og slett ikke noe "pes". Jeg er helt sikker på at flere båtforeninger landet rundt har tilsvarende aktiviteter, for oss har det nesten vært en årlig foreteelse. Det har også vært arrangert rene "Rederinne-kurs" !!!

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Enig. Antallet drukninger har f.eks blitt redusert til under det halve, flere.

Enig i at antallet drukninger har blitt redusert, og innføringen av påbudet om at det skal være vest til alle ombord er nok en medvirkende årsak... siden vesten først er ombord og folk er blitt mere bevisst på egen sikkerhet så er den nok også mere i bruk også...

 

Så jeg tror at en kan kreditere vespåbudet ombord mye av æren for at antallet drukninger er kraftig redusert det siste 10 året... Dette passer også rimelig greit inn med tiden da vestpåbudet ble innført og hvordan antallet drukninger er redusert etter dette.

 

Noen statistiske avvik vil det selvsagt alltid være, men at det faller påfallende godt sammen er neppe noen stor overraskelse for noen vil jeg tro..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...