Jump to content

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?


nilsht

For eller imot obligatorisk båtførerprøve?  

451 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg er helt enig Oteren.

For meg virker det feil å innføre et obligatorisk båtførerbevis før innholdet er fornuftig men et sted må man vel startstreken være.

Det finnes helt sikkert fagfolk som kunne laget pensumet og fastsette standarden for hver enkelt ktegori båt for en billig penge i denne sammenhengen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Anser du det som nødvendig å innføre pliktig båtførerprøve hvis det viser seg at gjeldende regler ikke er så klinkende klare som noen her gir uttrykk for?

 

Nei! Hvis man ikke forstår dette regelverket og hva det innebærer i praksis så bør man ganske enkelt heller kjøpe seg en flybillett til syden og oppleve Sydenreiser og Sydeneventyret sammen med andre fulle og feite nordmenn, svensker, dansker, tyskere og engelskmenn!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alle som ferdes på sjøen plikter å ferdes der ihht Sjøveisreglene. Dette gjelder alle - uten unntak.

 

Som fører av en båt er man altså pliktig til å forholde seg slik sjøveisreglene sier. Man er videre pliktig til å ha såpass mye kunnskap at man faktisk skjønner hvordan man i praksis klarer å utføre de handlinger man er pålagt ihht sjøveisreglene.

 

Og sjøveisreglene? Det man må beherske er faktisk mye av det samme som omfattes av store deler av båtførerprøven. Det stilles ikke noe krav til at du kan lese kart eller navigere etter fyrlykter, men det stilles helt klare krav til hvordan man skal forholde seg i forhold til andre fartøy. Det fremgår også at man må være ui stand til praktisk manøvrering, noe man ikke får på en teoretisk båtførerprøve.

 

Selv om man ikke har båtførerprøven, må man kunne de ting som omhandles. Selv om man har båtførerprøven, må man likevel kunne de ting som omhandles

 

Man er altså pliktig til å fatte hvordan man skal forholde seg på sjøen og hvordan man forholder seg til sine medtrafikanter.

 

Så hva lærer man på et båtførerprøvekurs som man ikke allerede er pliktig til å lære seg uansett? En god del faktisk.

Spørsmålet er hvor viktig det er å kunne disse ekstra tingene som man ikke er pliktig til å kunne etter sjøveisreglene. Og akkurat det kommer jo helt an på bruksmønsteret til den enkelte båtfører.

 

Sjøveisreglene finnes her.

 

Så å si at hvem som helst kan føre hva som helst av fritidsbåt så sant man er over 16 år stemmer alldeles utmerket - hvis man samtidig kjenner sjøveisreglene, vet hva de innebærer og har nok praktisk og teoretisk kompetanse til å kunne følge dem når man forholder seg til sine medtrafikanter.

 

Mulig disse kravene kom som en bombe på enkelte, men det stilles altså en mengde krav til enhver som skal føre en båt og forholde seg til andre sjøfarende.

 

Og hvem gjelder fartøyreglene ikke for?

Jo de som ikke kan komme inn under følgende definisjon:

 

(a)Ordet fartøy omfatter enhver farkost, innbefattet farkoster uten deplasement, sjøfly og WIG-fartøy, som brukes eller kan brukes som transportmiddel på vannet.

Med andre ord alt som flyter og kan brukes til å frakte deg fra a til b.

Link to post
Share on other sites

Mulig disse kravene kom som en bombe på enkelte, men det stilles altså en mengde krav til enhver som skal føre en båt og forholde seg til andre sjøfarende.

Et bra og informativt inlegg Lotus.

 

Slik jeg ser det er det flere med meg som er i den situasjonen som Lotus beskriver så bra. Hvis vi bare vil inrømme det så tror jeg dette kommer som en bombe på ganske mange som ferdes på sjøen.

Spørsmålet er om man da kan gjøre noe med dette slik at folk for det første blir opplyst og deretter tar ansvar og lærer seg dette frivillig.

Må man ha tvunget båtførerbevis er vel spørsmålet?

Jeg mener nei forutsatt at systemet virker.

Link to post
Share on other sites

Ole Petter. Nå går du vel snart tom for utrykket: Klinkende klart, som jeg anvendte. Lovverket er til for å leses / studeres. Om vær enkelt av nye båtførere må opplyses om dette via et kurs før de setter seg i en farkost så bør vel dette tilrettelegges bedre. Vist en derimot legger lit vilje til så finner en ut av dette lovverket på egen hand.

 

Og for å fjerne en hver tvil med hensyn til obligatorisk bevis så er jeg for - som jeg har nevnt tidligere i andre innlegg av samme kategori.

 

Jeg var motstander (to år siden) av at myndighetene skulle gripe inn på dette område, men etter å ha opplevd den økningen i båter de siste årene så tror jeg at vi må begynne et sted og regulere tilgangen. Uvettig båtbruk må vi luke ut og siden så mange ikke er klar over at lovverket finnes så ser jeg ingen annen utvei enn å innføre obligatorisk sertifikat (som skal kunne inndras). Skulle også vært inkludert med praktisk båtbruk, men dette ser ut til å bli for omfattende å utføre.

 

Og skulle det med tiden vise seg at obligatorisk sertifikat ikke blir innført så er lovverket klinkende klart med hensyn til båtfører. En må bare ta seg tid til å lese dette "pensum" før en legger ut. Og skulle en da få ideen om at en mangler noe kunnskap i henhold til lovverket så plikter en å innhente dette. Verre er det ikke. Bortsett fra den gruppen som ikke bryr seg om dette. Og disse blir med tiden innhentet av øvrigheta eller Neptun.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

så når sertifikatet konfiskeres sitter man igjen med innsikten.....men uten tilatelsen....

Jeg stiller meg litt tvilende til at man virkelig har innsikt når man fører sin båt på en slik måte at man mister tillatelsen.... for å bruke salt's egne begreper...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er jo en kjent sak at alle som ferdes med bil på veien må ha avlagt en obligatorisk førerprøve og denne er langt mere krevende enn en båtførerprøve. Jeg tror jeg tør påstå at man faktisk må ha tilegnet seg noe innsikt for å bestå kombinasjonen av muntlig og praktisk prøve og allikvel så ryker det et større antall "lapper" hver dag så at man kan miste "lappen" selv om man de facto har tilegnet seg tilstrekkelig innsikt til å få denne, ja det tør jeg hevde er bevist "beyond reasonable doubt"!

 

Er det virkelig noen grunn til å tro at det er/vil være noe annerledes med de som fører en båt? :nonod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tillater meg å sitere litt fra linken som forøvrig var knakende god etter mitt syn.... Je gjør også et unntak fra mitt prinsipp om å ikke sitere fra andre tråder denne gangen siden denne i høyeste grad er relevant til dette tema som denne tråden omhandler...

 

 

Grunnen til at jeg spør er at hvis bøllene rett og slett ikke vet bedre, må vi få satt i gang en opplæring av bøllene snarest mulig. En obligatorisk båtførerprøve vil være et godt sted å begynne, selv om flere enn annenhver båtfører allerede har dette sertifikatet.

 

Lotus

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Til dere som ikke har skjønt hvordan det fungerer og heller ikke skjønner ironi: Bøllene er bøllete fordi de er bøller. Verre er det ikke. Derfor er det ingen vits i å lære opp bøllene. De vet nemlig utmerket godt hva de burde ha gjort, men de velger å la være.

 

Tenk på det Havgapet og Sydvesten når noen sniker i køen foran dere eller stjeler parkeringsplassen rett foran nesa deres.

Eller når noen kaster McDonaldrestene ut gjennom bilvinduet og kjører videre, eller når de kjører som svin i indre havnebasseng eller når de riper opp siden på bilen din med en nøkkel osv, osv. De vet bedre og dere må ikke for et eneste øyeblikk tro noe annet!

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så det er bøllene vi snakker om nå? Eller Lotus?

 

Nå er vel ikke seriøsiteten det jeg tenker først med slike innlegg som Sydvesten og Haaaavgapet presterer. Men jeg skjønner jo når en ikke får viljen sin så må en begynne å ta mannen.

 

Hva var argumentene som skal overbevise de rette myndigheter? De må være overbevisende for å få gjennomslag for å bruke så mye ressurser for å nå målet.. Hva skal en konkret oppnå? Finnes det ikke andre mer målrettete tiltak som ikke krever milliardbeløp?

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke klok på hva Lotus mener . Meningen skifter med vindretningen og vindretningen er jo som sagt uforutsigbar?
Før du kan påberope deg å bli klok så må du nok lære deg å lese...

 

 

Je gjør også et unntak fra mitt prinsipp om å ikke sitere fra andre tråder
Da burde du kanskje sitert hele? Men det turte du ikke eller? For da ble jo poenget feil?

 

Til dere begge:

Dette sitatet er til en spørrundersøkelse.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=14116

I denne er det 3 spm.

Hvor Lotus sier at HVIS det blir flertall i svar nr 1 er opplæring tingen.

Vet man ikke bedre og er en ufrivillig bølle, er opplæring absolutt tingen. Enten frivillig eller obligatorisk.

 

Hvis dere ser litt mer her viser det seg at svaret er at bøllene er bøller fordi de rett og slett er bøller.

Altså var dette konklusjonen:

Er man bølle av natur, driter man i regler og andre på sjøen. Da vil hyppige kontroller og tilhørende bøter være riktig medisin.
Jeg kan ikke se at Lotus mener noe annet enn dette i dag?

 

Denne undersøkelsen er skrevet i 2005 (3 år siden)

Stabile vindforhold hos deg Havgapet?

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg blir ikke klok på hva Lotus mener . Lotus må være en FRP'er. Meningen skifter med vindretningen og vindretningen er jo som sagt uforutsigbar?

Da har du et stort problem! Jeg tør påstå at de aller fleste her inne vet hva Lotus står for. Klart det går an få hvem som helst til å se vinglete ut i meningene sine om en bare klipper riktig i siteringene. Slik jeg ser det, er en del av argumentene hans så gode at det er vanskelig å motsi dem, og derfor prøver du og noen andre med deg å ta mannen istedet. Heldigvis henger han seg ikke opp i det værste sprøytet og provoseringa.

Redigert av Sigurd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei alle sammen :cheers:

Det ser ut til at et flertall av båtfolk/ folk i båt er villige til å bruke en (liten) del av båtpengene til obligatorisk opplæring, jeg har gjort det forlengst, 2 ganger for å være sikker :eek:(20 år i mellom). Litt artig å se forskjellige tråder her, vi kjøper "dingser" for mye mer, men å kreve opplæring i båtvett er for noen rene h****te? Det rareste (for meg) er at de som står fram som motstandere samtidig stort sett virker å være svært oppegående og erfarne båtfolk i andre sammenhenger :yesnod:

Ha det fint på sjøen! :sailing:

Hilsen Sindre

Link to post
Share on other sites

Hehe og noen av de som er motstandere av opplæring ser på andre båtfolk som bøller .

 

Mener Lotus noe annet enn det han skriver eller må jeg lese alle innlegene for å forstå . :fishing:

 

,,Grunnen til at jeg spør er at hvis bøllene rett og slett ikke vet bedre, må vi få satt i gang en opplæring av bøllene snarest mulig. En obligatorisk båtførerprøve vil være et godt sted å begynne, selv om flere enn annenhver båtfører allerede har dette sertifikatet.''

 

 

 

 

Mange er usikre på fart og navigering.

 

http://www.batliv.com/photoalbum/view2/P3N...MSZpZD0xNjE1MzE

 

Bøller eller uvitenhet Lotus ?

 

Det er særlig fi re kunnskapsområder det

svikter på, ifølge Bernt Nilsen i Norsk Test,

og det er navigasjon, merking, sikkerhet og

vikepliktsregler. – Det er skremmende å se

hvor mange som mangler kunnskaper på

disse områdene. Vi må jo anta at de som går

opp til prøven frivillig, er blant de mest motiverte

for å lære. Da kan man jo tenke seg til

kunnskapsnivået hos de 80 prosentene av

båtførere som ennå ikke har tatt båtførerprøven,

sier Nilsen.

– Mange har ikke peiling på fartsgrensene.

Et av spørsmålene er hva fi rkantet skilt

med rød ramme rundt og et femtall i midten

betyr. Noen svarer dagens badetemperatur,

andre forslår antall vernede fuglearter på

øya etc, sier han.

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror resultatet av meningsmålingen stemmer bra med båtfolkets synspunkter i denne saken og at de fleste har et avslappet forhold til dette. Videre tror jeg at de fleste har et individuelt vippepunkt i saken som ligger ganske nært vippepunktet til de fleste andre uansett om man er for eller imot.

 

Jeg har vippet over til å være for båtførerprøve men det betyr ikke at jeg ikke er litt betenkt med hensyn til den samfunnsnyttige verdien.

 

Kanskje har noen eller flere av de som er imot båtførerprøven de samme betenkelighetene som jeg har, og i så fall er det vel disse elementene vi burde diskutert. Det er blant annet nevnt at en prøve uten praktiske elementer ikke vil være tilstrekkelig bare for å ta et eksempel.

 

Jeg har vært så heldig å få tilbringe litt tid på broen i nyttefartøyer og fått noen synspunkter fra de styrmennene som fører hurtigbåter. Min synspunkt er derfor mye basert på at jeg foretrekker å høre på fagfolk fremfor amatører, for hvordan kan man tro at folk uten dokumentert kompetanse vet best?

 

Man vil alltid oppleve at noen uttrykker seg ekstremt og vi får vel håpe at det ikke er en sammenheng mellom å være bølle på sjøen og bølle i pennen.

Underholdningsverdien er for meg større enn nytteverdien i denne tråden hvis jeg ser bort fra resultatet av meningsmålingen.

Redigert av Ole Petter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Virker som et stadig tilbakevennende problem i denne diskusjonen er at ingen, absolutt ingen, er negative til læring, opplæring og kunnskap, heller ikke til båtførerprøven, men at det er motstand mot at denne skal gjøres obligatorisk! Og bare for å gjenta det; kunnskap er per idag en lovbestemt forutsetning for å kjøre en båt og brudd på denne lov kan medføre bøter og sågar fengselsstraff!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har trekvart million fritidsbåter vært på vannet denne sommeren. Antallet kollisjoner mellom båter som følge av brudd på vikeplikten er fremdeles bare det ene tilfellet, er det ikke?

 

Høy fart og kollisjon med skjær eller land har det vært noen eksempler på. Gjerne i 5-knop sonen og gjerne med høy promille i tillegg. Man kan selvfølgelig tenke seg at man ikke visste at det var ulovlig å kjøre som et svin og med høy promille, men muligheten er nok stor for at disse utmerket godt visste at så ikke var lov, men de valgte å drite i reglene.

 

Har det ikke vært en fantastisk bra sommer dere? Fint vær mye av tiden. Drukninger under gjennomsnittet for de siste årene, selv om saken om jolla med de tyske turistene var tragisk. Liten skriving om båtulykker i media. Kanskje fordi det har vært færre ulykker enn tidligere? Vi har saken i Trondheimsfjorden friskt i minnet, men utover det?

 

Ligger årsaken i at det er så fantastisk bra på sjøen i sommer, trass i manglende obligatorisk båtførerbevis, bare i dyrt drivstoff og mindre kjøring? Eller kan det tenkes at det er andre årsaker? At den jevne båteier kanskje er dyktigere og mer ansvarsfull enn de som selger og lever av opplæring vil ha oss til å tro? Det er nok en del av dere som ikke har båtførerprøven eller først nylig har tatt den. Er dere udyktige og uansvarlige?

 

For min del regner jeg med at forsikringen min neppe stiger neste år. Kanskje den tvert i mot går ned slik som i år? Problemet er at antallet tyverier ser ut til å øke igjen så vi får nå se.....

 

Ikke mal fanden på veggen. Ikke se fanden på flatmark. De av medlemmene her på forumet som mangler teoriprøven er kanskje rimelig oppegående likevel? Kanskje andre folk også er ganske oppegående? Kanskje de har normal folkeskikk i tillegg? Bøller vil vi alltid ha, men de er heldigvis en liten minoritet selv om de lager en del støy på sjøen, på veien, på jobben, på nettet og over alt der de ferdes.

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at dette temaet engasjerer båtfolk og folk i båt. Nyttefartøyer og fagfolk har nok kompetanse på sitt område. Men jeg vil påstå at det er to forskjellige miljøer en opererer i. "Fagfolk" vet nok best om hva som duger i deres område av sjøfart. Er ikke overbevist om at en kaptein med lang fartstid på gigantskip har kompetanse til å føre en lystbåt, på tross av sertifikater. Sett denne kapteinen i en lystbåt for første gang og moroa begynner. Da blir det amatørene uten dokumentert kompetanse som sitter inne med kunnskapen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Sett denne kapteinen i en lystbåt for første gang og moroa begynner. Da blir det amatørene uten dokumentert kompetanse som sitter inne med kunnskapen.
Godt poeng :cool: Jeg kjente en gang en som hadde vært kaptein halve livet (død nå). Makan til kløne i 26 fotingen sin skal en lete lenge etter...

 

Tror nok gjerne "båtfolk" og "folk i båt" kan være den store forskjellen her. Båtfolk tar til seg nødvendig kunnskap frivillig mens folk i båt litt motvillig gjør det de ...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært så heldig å få tilbringe litt tid på broen i nyttefartøyer og fått noen synspunkter fra de styrmennene som fører hurtigbåter. Min synspunkt er derfor mye basert på at jeg foretrekker å høre på fagfolk fremfor amatører, for hvordan kan man tro at folk uten dokumentert kompetanse vet best?

 

Kan du fortelle oss hvordan fagfolkene tolker regel 44. De fleste jeg har snakket med gjør det feil.

Link to post
Share on other sites

Kan du fortelle oss hvordan fagfolkene tolker regel 44. De fleste jeg har snakket med gjør det feil.

 

fagfolk.....de norske fagfolk, kansje kan regel 44, eftersom det er en särnorsk regel......

 

de andre 'fagfolk'....... 'Int. fagfolk' fölger regel 9 som er en Int sjöveisregel......... :smiley:

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Da var "lappen" i boks. Meldte meg opp til kun eksamen og det var unnagjort på under en halvtime.

Hva ble kostnaden da?... Ser det verserer meninger blant de lærde her på forumet om at dette vil koste to milliarder kroner totalt for de båtførerne som mangler beviset... så det kunne vært greit om du la ut de faktiske kostnadene du hadde med båtførerbeviset slik at vi kunne se hvor mange som mangler beviset....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...