Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg er aldri så voldsomt langt ute med båten... så jeg kan i de FLESTE (ikke alle) tilfaller ungå slikt vær. Kunne også lett ungått det været du ser på videoen ved å snu. Men vi bestemte oss altså for å hoppe og sprette litt.

 

Man kan jo alltid bli overasket av vær og vind på sjøen, men dette gjelder vel i størst grad dem som har større båter og er utpå bøljan blå i flere dager....

 

Men det er sef. aldri dumt og helgardere seg med drivanker/nødbluss/radarreflektor etc etc etc. Man kan jo nærmest fylle hele båten med duppeditter som skal gjøre turen sikrere... men hvor mange fritidsbåbrukere med samme type båt som meg tror du har slikt utstyr i båten?

 

Glemte jeg å ta med VHF og gummijolle på slep.....

 

Forstår hva du mener altså... men det kan fort bli for mye...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Min sto også på faktor 1.03 og når jeg satt den til faktor 1.05 så stemmer den analoge måleren perfekt med min GPS!

Bare en ørliten kommentar.

 

Du har altså kalibrert en fartsmåler som leser farten gjennom vannet opp mot GPS ?

Og dette har du gjort i alle retninger så du er 100% sikker på at strømmen i vannet ikke påvirker kalibreringen ?

Link to post
Share on other sites

Bare en ørliten kommentar.

 

Du har altså kalibrert en fartsmåler som leser farten gjennom vannet opp mot GPS ?

Og dette har du gjort i alle retninger så du er 100% sikker på at strømmen i vannet ikke påvirker kalibreringen ?

Å kalle det !kalibrere! er nok og ta i....

 

Jeg har bare justert opp verdien, slik at den analoge måleren viser høyere hastighet enn det den gjorde orginalt. Denne er jo ikke koblet til GPS på noe som helst måte.

 

Er bare for meg selv egentlig.. slik at jeg kan se på knopmåleren (analoge) kontra knopmåleren på GPS'en.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Det skjønner jeg men er den ikke kalibrert med hensyn til strøm så kan den fortsatt vise flere knop for lite eller for mye avhengig av om det er med eller motstrøm , men dere motorbåtfolk bryr dere vel ikke like mye som vi seilbåtfolk gjør om loggen viser 1-3knop feil :wink:

Link to post
Share on other sites

Erfarne pinneseilere leser vel av knop ved hjelp av sol og måne, så disse hastighetene kan man vel ta med en klype salt ja... hehe.

 

Neida.. fra spøk til revolver:

Joda... heeelt riktig viser den nå ikke... men det er så nære som det kommer. en knop fra eller til feil på den analoge er levbart. Bare jeg får en noenlunde riktig opplysning. Gidder jo ikke å ymse bort på GPS'en hver gang som oppdaterer seg hvert 5 sek.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Takker for glimrende info om kalibrering av knopmåler , skal se om jeg også får dette til nå i siste sommerferie uke.

 

Endelig en uke med båtbruk etter nesten to uker på bilferie :smiley:

 

Ellers var det et fint videoklipp av turen til Strømstad , minnet mye om turen min over Sognessjøen med Beetelen jeg hadde , den taklet det nok litt mer behagelig en turen din Bjerknez.

 

Når det gjelder sikkerhetsutstyr så er jeg av den forsiktige typen og har fastmontert VHF med selcall (via plotteren) selv på min 525 Excel og har alltid med meg dregg med langt tau , en liten boks med nødbluss,førstehjelpsutstyr,kart,kompass og div verktøy.

 

Dette veier ikke mye og tar liten plass , dessuten føler jeg en ro og trygghet , man skal har respekt for sjøen men aldri være redd den.

 

I skjærgårdsjeepen har dessuten alle i familien selvlysende :lol: flytedresser fra Fladen , bortsett fra innaskjærs på de varme dagene der vi har oppblåsbare "pølser".

 

Med riktig sikkerhetsutstyr er det utrolig hvor man kan dra selv med en mindre båt.

 

I allefall med en Askeladden :cool:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

Da må jeg bare få si takk igjen for glimrende instruksjoner angående kalibrering av Smartcraft instrumentene , dette funket glimrende , nå viser også min knopmåler og gps samme fart :flag:

 

Jeg rotet litt i starten på grunn av at jeg trodde kalibreringen skulle gjøres i knopmåleren , men hos meg måtte dette gjøres i turtelleren.

 

Hadde ellers en våt tur over Fensfjorden i dag , blåste friskt ja :puke:

2008 mod Askeladden 525 Excel m/ 90hk Mercury Optimax

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Jeg har 115HK'er og min gjør LITT i overkant av 40knop med full tank og en voksen person i båten. (GPS)

 

Hvor mye den gjør med 135HK'er vet jeg ikke da denne båten ikke er godkjent for dette. Da må du evt. gå for en 615 Bowrider. Denne kan du ha opp til 150HK'er på... Men siden den også er tyngre så vil den ikke gå noe nevneverdig fortere...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...