Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Når båten får noen år - og noen lag bunnstoff på nakken, så blir bunnen mer ru. Ser ynroenn refererer til månekrater...

 

Glatteste skal visst være bunnstoff av typen "hard racing" - den kan vannslipes for å bli ekstra glatt.

"Hard Racing" er notert og blir min neste bunnstoff.

 

Vet ikke hva som er smurt på fra fabrikk forhandler... men jeg skal vertfall ha den som gir best flyt i vannet. altså fremdrift.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Alt under 40 knop, så er det selvpolerende bunnstoff som gjelder.

Glem hardt, kun fartsbåter og konkurranse seilere som velger dette.

 

Og man trenger ikke smøre hvert år heller, spyl bare av med høytrykkspyler ved opptak og flekk litt over der det har blitt slitt mest når du sjøsetter den på våren.

Båter: Ibiza 22 Weekender,Ibiza 26 Touring, Bavaria 32 sport, Yamarin 80 DC, nå til salgs

Link to post
Share on other sites

Nå er det vel slik at `ynroenn`og `Daffy`for det meste ferdes i ferskvann.? Her er det vel strengt tatt ikke nødvendig med bunnstoff.

 

Stemmer det! PLanen er å greie meg uten bunnstoff når jeg har fått av det gamle. BLir til at jeg kun legger på primer for å beskytte bunnen samt få den jevn.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg vært ute og prøvekjørt båten skikkelig alene. Har gjort dette kun en gang før og da var det snakk om bare en test en gang.

 

Jeg har nå blitt litt klokere og har følgende info og komme med angående test av toppfarten:

 

Jeg tiltet så langt så jeg hørte en lyd ala den man hører når man kjører på veimerkingen på E6. Bare ikke så høyt så klart. Jeg måtte vente litt med å tilte helt opp til båten hadde fått litt fart. Jeg kunne altså ikke slenge spaken i vater og tilte til maks med en gang. Det er vel det jeg har gjort før. Da har jeg sakket av med en gang, og dermed har jeg ikke fått testet skikkelig.

 

Denne gangen så tiltet jeg sakte men sikkert ut motoren med korte trykk på tilten med spaken i vater. Det endte med at farten økte stadig (sagte men sikkert) og jo fortere det gikk, jo mer kunne jeg tilte. Ved 5800rpm hadde jeg 39,2 knop. (GPS) Akkurat når 6.000rpm-grensa ble nådd og turtallsperra slo inn hadde jeg 40,3 knop (GPS) Da var det også heeeelt på grensen til at turtallet økte men ikke farten.

 

Problemet er vel at jeg ikke har turt og dra den helt ut. Mye har nok med det lille motorhavariet jeg hadde og gjøre.

Men turtallsperra slo inn flere ganger i løpet av turen og ingenting galt skjedde. (slik det gjorde første gangen)

 

Men når jeg får en person til i båten så synker toppfarten ganske mye. 36-37knop (GPS) med en voksen mann på litt over 100kg. er det jeg får til med maks tilt.

 

Så jeg må si jeg er fornøyd slik det er nå tror jeg....

 

Det jeg derimot lurer litt på, er om det hadde gått LITT fortere hvis jeg kunne tiltet LITT til....(?)

Med det så mener jeg da evt. senking av motor ett hakk ned...

 

Det virker som om båten har mye bæring bak (som sagt tidligere her inne) og kommer det en voksen mann og setter seg i co-pilot stolen, så virker det som om dette er nok til at propell ikke får tak.... (?)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Det jeg derimot lurer litt på, er om det hadde gått LITT fortere hvis jeg kunne tiltet LITT til....(?)

Med det så mener jeg da evt. senking av motor ett hakk ned...

 

Eller kanskje en annen stålprop enn Ballistic hadde gitt litt bedre grep - og litt mer baugløft...?

(Sikkert sagt lenger fram i tråden, båter reagerer forskjellig på propeller, en som er optimal på en båt kan godt være bare "helt grei" på en annen båt.)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Eller kanskje en annen stålprop enn Ballistic hadde gitt litt bedre grep - og litt mer baugløft...?

(Sikkert sagt lenger fram i tråden, båter reagerer forskjellig på propeller, en som er optimal på en båt kan godt være bare "helt grei" på en annen båt.)

Mulig du er inne på noe der altså....

 

En propell med bedre grep krever vel mer av motor og dermed går kanskje turtallet NOE ned, sammtidig som den kanskje kan tiltes LITT til... ?

Tror jeg driter i senking av motor... så glem det. Er faktisk veldig fornøyd nå.

 

Men hvis det er så enkelt som ett propellbytte for og få tiltet LITT til, så er jeg absolutt åpen for ideer...

Hvilken propell har LITT bedre grep enn ballistic?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Er det noe jeg ikke har fått med meg? Eller har du det bare jæ.... travelt? Siden du absolutt skal tyne hver 100dels knop utav båten :rolleyes: ...

 

Kjetil S

Jeg har det ikke travelt mister...

Jeg vil bare ha en kombinasjon som fungerer 100% for meg. Kall meg gjerne sær... men dette er ikke for å tyne ut det siste, men for og få LITT lavere turtall med samme fart UTEN og bytte til 21" propell. Derfor så er jeg åpen for ett evt. propellbytte....

 

Dog må det nok nevnes at jeg nok må krype til korset og gi dem som ikke anbefalte meg en 21" rett.

Ikke for at jeg har prøvd dette... men jeg ser jo nå etter siste testtur at det kun er snakk om ett par hundre rpm for mye (max) ved 40,3 knop.

 

Jeg er fornøyd med 40,3 knop, men vil gjerne ha en propell med litt mer grep som skjøv båten raskere fremover i vannet. Ikke forde at båten bør gå noe fortere, men en propell med bedre grep vil jo motoren slite LITT mer med å dra rundt, og dermed så synker vel turtallet litt på toppfart?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne føljetongen litt ifra sidelinjen i lange tider ang. denne berømte Askeladden m/115 Optimax tilhørende en viss person kalt Bjerknez, syntes jeg det snart grenser til galskap for å oppnå en kvart eller en halv knop raskere båt. Maken til tyning av en motor opp i grenselandet der turtallsperrer og det som verre er slår inn, skal man lete lenge etter. Testing av propeller i alle størrelser og fasonger, heising av motor opp og ned i hytt og pine, bare for og oppnå en liten knop ekstra. Har det noen betydnig egentlig, det er da ikke båtrace som båten skal brukes til? Nei kos deg på sjøen, og nyt båtlivet i fulle drag disse fine sommerdager om det blir i 39,8 knop eller 40,2 knop. Solen har alt snudd, så nå går det raskt gale veien igjen.

Link to post
Share on other sites

Etter å ha fulgt denne føljetongen litt ifra sidelinjen i lange tider ang. denne berømte Askeladden m/115 Optimax tilhørende en viss person kalt Bjerknez, syntes jeg det snart grenser til galskap for å oppnå en kvart eller en halv knop raskere båt. Maken til tyning av en motor opp i grenselandet der turtallsperrer og det som verre er slår inn, skal man lete lenge etter. Testing av propeller i alle størrelser og fasonger, heising av motor opp og ned i hytt og pine, bare for og oppnå en liten knop ekstra. Har det noen betydnig egentlig, det er da ikke båtrace som båten skal brukes til? Nei kos deg på sjøen, og nyt båtlivet i fulle drag disse fine sommerdager om det blir i 39,8 knop eller 40,2 knop. Solen har alt snudd, så nå går det raskt gale veien igjen.

Skulle ønske du kunne lese det jeg skriver før du buser ut...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hvis du absolutt vil prøve en annen propell, så få forhandleren til å låne deg en 20" Laser II. Tror den kan stemme ganske godt (men det vet du altså ikke før du får prøvd i praksis). Eller du kan prøve en 19" Turbo fra Winrace, det er noe av det vasseste man kan få. Etter min erfaring drar den bare litt lavere RPM enn en Ballistic i samme pitch, og med litt mindre slipp (mao. bittelitt mer fart ut av hver omdreining). Men, jeg har sagt det før, jeg ville sagt meg fornøyd med den du har - forskjellene blir trolig ganske marginale.

Link to post
Share on other sites

Jo, vi har lest det som skrives. Og du ønsker at båten går så fort som mulig, uten å kaste den utfor en foss, uten at motoren sprenges... Enten ved hjelp av propeller, motor opp eller ned, max tilt eller kjøre medstrøms i flo sjø...

Har du prøvd å blande nafta eller oktan-booster i bensinen? Kanskje det også kan gi 0,1 knop?

Jeg vet båten min kan klare opp mot 40 knop, har hatt gassen tilbunns en gang eller to, men har ikke giddet å stresse med å sjekke med nesten tom tank, og etter å ha fastet i to dager for å veie minst mulig... Jeg cruiser på 4000 rpm og 27 knop...

Jeg skriver ikke dette for å håne eller mobbe, men klarer ikke la være når du stresser så enormt for så lite...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Det jeg derimot lurer litt på, er om det hadde gått LITT fortere hvis jeg kunne tiltet LITT til....(?)

Med det så mener jeg da evt. senking av motor ett hakk ned...

 

Tror du skal glemme dette `Bjerknez`. Jeg har heist og senket motoren et par ganger og kan fortelle at jeg mistet ca: 200 r.p.m ved å senke motoren ett hull. Nå har vi ikke samme båt men samme motor, men allikevel mener jeg de fysiske lover virker inn på samme måte. Når det gjelder propeller har jeg også Ballistic (med en annen stigning), som har sørget for en heving av bauen og derav mindre våt flate (høyere fart) Tilslutt vil jeg gratulere med at "Lydmuren" 40 knop ble passert. Kos deg med båt og motor og ha en God Sommer. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jo, vi har lest det som skrives. Og du ønsker at båten går så fort som mulig, uten å kaste den utfor en foss, uten at motoren sprenges... Enten ved hjelp av propeller, motor opp eller ned, max tilt eller kjøre medstrøms i flo sjø...

Har du prøvd å blande nafta eller oktan-booster i bensinen? Kanskje det også kan gi 0,1 knop?

Jeg vet båten min kan klare opp mot 40 knop, har hatt gassen tilbunns en gang eller to, men har ikke giddet å stresse med å sjekke med nesten tom tank, og etter å ha fastet i to dager for å veie minst mulig... Jeg cruiser på 4000 rpm og 27 knop...

Jeg skriver ikke dette for å håne eller mobbe, men klarer ikke la være når du stresser så enormt for så lite...

 

Kjetil S

Nok en gang, så sier jeg...

Les det jeg skriver...

 

Kan godt forklare det til deg, så slipper du å lese:

Jeg vil ha lavere turtall med samme toppfart. Ikke størst mulig toppfart, med alkohol i bensinen og slankere kropp.

Skal du først buse ut med noe, så kan du jo være litt mer konkret enn å dra inn full/tom tank, faste og andre rariteter for å gjøre innlegget ditt morsomt. Dette har jo ikke med virkeligheten å gjøre..

 

Kanskje vi to er forskjellige og har litt forskjellige meninger? Tenkt på det?

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Nok en gang, så sier jeg...

Les det jeg skriver...

 

Kan godt forklare det til deg, så slipper du å lese:

Jeg vil ha lavere turtall med samme toppfart.

 

Men hvorfor er det så viktig om den har 39,7 eller 40,2 i toppfart? Innbill deg at toppfarten er/skal være 38,5. Vips, der har du fint max turtall :wink: ...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Bjerknez: Ut fra beskrivelsen din i post 530 høres det ut til at stigningen er helt flott den. Det at farten endres såpass mye når du får EN person til i båten tyder på at en vel så viktig utfordring er mer relatert til negativt baugløft når du kommer opp i høy fart. Dette er helt vanlig på båter som har høy skrogvinkel (og økende med skrogvinkelen). Avveining igjen mellom egenskaper i sjø, og fartsegenskaper på flatt vann. Det er godt mulig at du ville fått mer løft i baugen ved å senke motoren, men da ville du få lavere toppfart på grunn av vannmotstanden mot motorstammen. Det er også mulig at du kunne finne en propell med mer "baugløft" som nevnt over. I tillegg vil du ved å bytte bunnsmurning til en bedre og hardere (det vil si en ukes jobb med fjerning, grunning, maling og rubbing) vil få så mye mindre motstand i vannet at du kunne gått opp en tomme i stigning og rundet 41-42 knuter. Inntil båten gror litt og du er tilbake der du var eller dårligere hvis du ikke tar den opp til spyling. Og alt dette for å optimalisere farten innenfor 1 knop med deg alene, og kanskje 2-3 med gjester ombord.

 

Eller du kan kose deg med tanken om at du har hatt den oppe i over 40 knop, og heller si til gjestene at du benytter en marshastighet på maks 36 knop, noe som gjør turen behagelig, bensinforbruket hensiktsmessig, slitasjen minimal og støynivået levelig. På den måten vil du i tillegg kunne montere en ordentlig VHF-antenne uten å plages av at den økte luftmotstanden ødelegger toppfarten.

Redigert av tjeh (see edit history)
Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter.
Link to post
Share on other sites

Tror du skal glemme dette `Bjerknez`. Jeg har heist og senket motoren et par ganger og kan fortelle at jeg mistet ca: 200 r.p.m ved å senke motoren ett hull. Nå har vi ikke samme båt men samme motor, men allikevel mener jeg de fysiske lover virker inn på samme måte. Når det gjelder propeller har jeg også Ballistic (med en annen stigning), som har sørget for en heving av bauen og derav mindre våt flate (høyere fart) Tilslutt vil jeg gratulere med at "Lydmuren" 40 knop ble passert. Kos deg med båt og motor og ha en God Sommer. :flag:

Er nok litt enig med deg Chagall.

 

Tror jeg skal se meg fornøyd nå :)

Ville bare ha det mest optimale oppsettet... ikke mest mulig fart for enhver pris.

 

Da blir det ingen prøving av 21" propell.

Jeg holder meg til samme størrelse som nå, men prøver kanskje en annen propell en dag i ferien.

 

Da ønsker jeg mer eller mindre alle som har bidratt i denne tråden en god sommer, samt en masse takk for all hjelp, selv om jeg har vært litt vrang til tider. Jeg er litt sær seru... hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Kast gps`n på havet, og kjør kun etter turtelleren, stopp og tilte på 5750rpm. Fin-juster tilt og gass, ved å se på SC-forbruket l/t :lol::wflag:

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei! Ikke gi deg nå. Jeg gledet meg til rapport etter at du har prøvd 21"!

 

Jeg er enig i at den 19" sikkert funker bra, men jeg ville faktisk ha seriøst vurdert 21" ut fra ditt bruksmønster. Du får idag et turtall som ligger over anbefalt maks turtall ved fullt pådrag, og det kan godt være at grunnen til at du mister så mange knop med mer vekt ombord er at motoren har et svakere dreiemoment helt på toppen. Jeg tror en 21 tommer kan gi deg et mer behagelig støynivå og lavere forbruk, men dessverre litt tregere aksellerasjon. Men trolig helt akseptabelt.

 

Prøv, og gjør deg opp din egen mening. Mange bedrevitere her, og det kan være at de har rett, men det er din båt og dine prioriteringer som gjelder!

Redigert av Los Endos (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Javel da.... skal prøve 21" propell også. :saint:

 

Men jeg vil tippe at forandringen fra 19 til 21 blir litt for voldsom og kan slå negativt ut totalsett.

Personlig ville jeg heller prøve en 19" LaserII eller noe... bare for å teste...

 

Men altså... i det store og det hele er jeg veldig fornøyd nå. Å ja... jeg har hatt mange fine dager på sjøen hittil med båten. Faktisk har jeg kjørt 32 timer på ca. en mnd.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Underholdende tråd, dette her. Nesten litt synd at jeg ikke får fulgt med de neste ukene.

 

Fartstips: forsøk medstrøms ut Glomma - da får du 2-3 knop ekstra helt gratis.... :smiley:

 

Men, seriøst, hvis du ønsker å prøve en Laser II så finnes den i 20P utførelse også (delenr. 48-16990A46). Det kan senke turtallet litt ift. 19P.

Redigert av Stevens (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes også du fortsatt skal prøve 21"

 

Hvis det er slik at du ved normal tilt får høyere enn maks turtall kan jeg ikke skjønne at det er noe å lure på en gang.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Nå hadde jeg egentlig slått meg litt til ro her.... i fare for å terge på meg hele båtplassen her.. hehe...

 

Men vi kan gjerne dra den videre vi...

Saken er at fra 5750 til 6.000rpm så øker farten ved tilt. Men 6.000rpm er absolutt maks, både forde sperra slår inn og motoren får luft/kaviterer. Så mer enn 40,3 knop får jeg altså ikke uansett. Ferdig med det.. og ikke er det interessant med noe mer heller sån sett.

 

Men de 40 knopene vil jeg gjerne ha ved ett litt lavere turtall.... hva gjør jeg da...?

En 21" senker jo turtallet 2-300rpm og da opnår jeg KANSKJE 40 knop ved 5750rpm. MEN!... aksellerasjonen blir også dårligere. Så spørsmåletblir vel da:

Vil jeg ha dårligere aksellerasjon og 40 knop ved ca.5750rpm.

Eller vil jeg ha den aksellerasjonen jeg har nå og klare meg med ca. 39 knop ved 5750rpm.

 

Fornuften sier slik jeg har det nå, men nyskjerrigheten og særheten sier 21".

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...