Jump to content

Ny båt er kjøpt! (Askeladden 535 Bowrider m/115 Optimax)


Bjerknez

Recommended Posts

Ingen grunn til at noen skal bli hårsåre her - tror det hele er ment som velmente anbefalinger, og tråden er jo nå breddfull av gode & grundige innspill (ca. 500 innlegg så langt).

 

Hva angår tester i båtblader så har jeg selv ved flere anledninger oppdaget inkonsistens i de oppgitte testdataene. Nå var jeg i en periode mer oppslukt av propeller enn det som sunt var, noe som førte til at jeg gikk noen av testene svært nøye etter i sømmene. Om det var bevisst glatting & ekstrapolering av dataene jeg oppdaget, slurv i prøvenotatene, eller om det var tilfeldige målefeil som ga litt underlige utslag skal jeg ikke mene noe om. Men, det som er sikkert er at man ikke nødvendigvis kan forvente at alle slike publiserte tester skal kunne overføres direkte til ens egen faktiske situasjon.

 

Hva angår ditt eget propellvalg, Bjerknez, så er det egentlig litt opp til deg hva du gidder å forsøke. Den enkleste måten å redusere turtallet på er å dra spaken litt tilbake. Men, om du har veldig lyst til å prøve en litt større propellstigning så vil det sikkert fungere greit det også, så fremt toppturtallet beholdes på ca 5500-5750. Tror dog jeg ville ventet minst 20-30 timer før jeg gikk løs på dette, for motoren kan endre litt karakter etterhvert som den kjøres inn og går seg til. I tillegg krever en propelltest en god strekning med fullt pådrag og det har ikke motoren din helt godt av med det første.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg snakket med forhandler angående diverse ting og har fått følgende info.

 

Når dem prøvekjørte båten fikk dem ganske nøyaktig 40 knop like ved turtallsperra (6.000rpm) med en lett person i båten og full tank. (ikke vann på vanntanken)

Jeg spurte derfor om det hadde vært smart og prøve en 21" Ballistic for å se om jeg kunne fått ned turtallet til rundt 5.700rpm og alikevel hatt rundt 40-knop. Da sa han at han har noen kunder som har ønsket dette og kunne forstå hvorfor jeg ville det. Da jeg spurte om aksellerasjonen så turte han ikke helt og svare på HVOR mye dårligere denne ble. Dette er noe vi skal prøve ut neste mandag.

 

Så hele sakens kjerne her er HVOR mye dårligere aksellerasjonen blir med 3 voksne i båten (er vel maks 3 voksne jeg kommer til og ha på en gang i båten. Ofte er det kun bare meg og madammen og kanskje enda oftere bare meg.)

 

Så det virker som om det er flere med samme meninger som meg, som har byttet til 21" ballistic. Men jeg bytter altså ikke hvis aksellerasjonen blir vesentlig dårligere.

 

Dog så virker det som om toppfarten på 40-knop (hvis man kan kalle det toppfart med det turtallet som er helt i grensesonen) reduseres betraktlig med flere i båten. Var tre voksne i båten her om dagen (alle satt bak vindskjerm) og da fikk jeg tynet den til maks 36 knop like ved turtallsperra. Så dette tyder kanskje på at en 21" KAN bli litt tungdreven, men hvis motoren har mer krefter og gå på, så bør ikke forskjellen bli så stor... (?)

 

Synes bare det er så ufattelig rart att andre med tilsvarende båt/motor/propell får 40 knop ved 5700-5800 rpm....

Ikke for at det gjør noe, men det plager meg litt at jeg ikke forstår hvorfor... hehe.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

I tillegg har du et skrog som antagelig ikke vil stort mer enn 35-36 knop :headbang:

Ja jeg har samme skroget hvis noen lurte :lol:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Det skal sies at vi tre som var i båten veide til sammen 370kg.

 

Men vi skal vertfall prøve med en 21" ballistic. Er jeg fornøyd, så går jeg for denne. Blir aksen for dårlig så lar jeg 19" bli stående på og slår meg til ro med det.

 

Helt i orden for meg det... men som sagt så sliter jeg bare med og forstå HVORFOR andre med identisk båt/motor/propell får helt andre data enn meg... Jeg får det rett og slett ikke til å stemme....

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Forstår godt at du vil prøve jeg.

 

Jeg mener også at forhandler burde stå for denne prøvepropellen all den tid du var i dialog med dem om dette før handelen.

Hvis jeg ikke husker feil da...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

I tillegg har du et skrog som antagelig ikke vil stort mer enn 35-36 knop :headbang:

Ja jeg har samme skroget hvis noen lurte :lol:

hadde det vært tillfelle så hadde jeg mer enn gjerne slått meg til ro med det... for da hadde jeg vertfall fått en forklaring... hehe.

Men saken er jo den at andre får samme farten med "riktig" turtall.

 

Skulle ønske jeg fant ut at det sto en 17" på ... hehehe. Men dette er sjekket flere ganger og det er 100% sikkert en 19" :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Denne var ment til Ynroenn

Det skjedde et eller annet slik at det også kom en under ditt innlegg, men den har jeg redigert nå :smiley:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Forstår godt at du vil prøve jeg.

 

Jeg mener også at forhandler burde stå for denne prøvepropellen all den tid du var i dialog med dem om dette før handelen.

Hvis jeg ikke husker feil da...

Joda.... forhandler står for propellen så klart. Ingen problem dette.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

[quote name='Bjerknez' date='22.06.09 22:20' post='776381'

Men vi skal vertfall prøve med en 21" ballistic. Er jeg fornøyd, så går jeg for denne. Blir aksen for dårlig så lar jeg 19" bli stående på og slår meg til ro med det.

 

Ja, det er riktig av deg å bli overbevist`Bjerknez`. Jeg er ganske sikker på at du får en dårligere akselerasjon med en 21 P vs 19P, men med deg alene i båten kan det være mulig å bryte din drømmegrense på 40 knop med en 21 P uten å overstige 6000 r.p.m. Lykke til. :flag:

Link to post
Share on other sites

4 knop drop i fart fra en til tre voksne personer synes jeg er MYE! Min gjør ca 35knop med en, ca 35 knop med to, fikk 33,5 knop med 5 voksne karer på +- 100 kg. Altså farten avtar ikke mye.

Virker som at dromedille skrogene tåler last ganske bra uten å miste for mye fart. Er vel fordi de er flatere i bunnen. Et v-bunns skrog vil få mer våt flate med mer last, og dermed miste mer fart

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

[quote name='Bjerknez' date='22.06.09 22:20' post='776381'

Men vi skal vertfall prøve med en 21" ballistic. Er jeg fornøyd, så går jeg for denne. Blir aksen for dårlig så lar jeg 19" bli stående på og slår meg til ro med det.

 

 

Ja, det er riktig av deg å bli overbevist`Bjerknez`. Jeg er ganske sikker på at du får en dårligere akselerasjon med en 21 P vs 19P, men med deg alene i båten kan det være mulig å bryte din drømmegrense på 40 knop med en 21 P uten å overstige 6000 r.p.m. Lykke til. :flag:

Joda... det er vel opplagt at aksellerasjonen blir dårligere... men spørsmålet er hvor mye.

 

Men jeg sier igjen... jeg er ikke ute etter og nødvendighvis få mere fart og bryte "drømmegrensen".

Jeg er ute etter og kunne ligge rundt toppfart over lengre tid uten og stange i turtallsperra.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Morn.

 

Lenge til du skal prøve 21P?

Er spent på resultatet.

 

Er ikke sikker på hvor mange timer du har fått på den igjen nå.. men vent hvertfall noen gode timer over innkjøringa.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Slik jeg oppfatter det nå, så tror jeg jammen jeg skulle brukt de til å gi deg en liten omgang med oppførsel :yesnod:

 

Stiller meg litt tvilende til dette. Er normalt for å lære nye ting, men dersom ikke frivilligheten er tilstede er jeg kjent for å være særs lite opplæringsdyktig :lol:

Link to post
Share on other sites

I tillegg har du et skrog som antagelig ikke vil stort mer enn 35-36 knop :headbang:

Ja jeg har samme skroget hvis noen lurte :lol:

 

Er nok redd for det, men vurderer sterkt å gi bunnen en "overhaling" neste vår, dvs. fjerne gammelt bunnstoff og prime osv. på nytt. Var i kontakt med Olle Terjesen(Winrace propellers) for noen år siden i forbindelse med at jeg vurderte kjøp av ny propell, den gang jeg hadde 115hk yamaha 2t. Jeg fikk da 32 knop med denne motoren og 15" propell. Han viste til en måling han hadde gjort med tilsvarende båt/motor der han hadde logget 36,6knop med 17 " propell. Han mente den gang at jeg hadde en del å gå på ved å "shine" bunnen.

Link to post
Share on other sites

Morn.

 

Lenge til du skal prøve 21P?

Er spent på resultatet.

 

Er ikke sikker på hvor mange timer du har fått på den igjen nå.. men vent hvertfall noen gode timer over innkjøringa.

Mandag 29.juni skal vi teste med 21" Ballistic. :)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

vurderer sterkt å gi bunnen en "overhaling" neste vår, dvs. fjerne gammelt bunnstoff og prime osv. på nytt.
Det har jeg vurdert nå også etter inspirasjon fra en annen tråd her.

Det var en som oppnådde 4 knop på det stuntet.

 

Ikke at jeg har noen formening om å få til det men det ser jo ut som et krater under der så litt har det sikkert å si.

Så forresten knopmåleren smile med 36 knop i dag. det var ved 5800 omdr.

 

Håper ikke vi ødelegger tråden din veldig Bjerknez...

 

Er forresten også spent på resultatet av testen din.

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Se der ja, med nypolert bunn så skal du se 40 grensen brytes av deg også:) Ser selv at motoren har løsnet litt etter innkjøring og første service. Fikk 6250 rpm i går med 4 voksne i båten. Så ikke farten da GPSèn er inne tilrep. akkurat nå. Og i følge dataene til Olle Terjesen så hadde han 4 knop mere enn meg, sannsynligvis mye grunnet en bunn som til forveksling likner landskapet på månen så jeg tror nok gjerne det er etpotensiale her. Har også vært i kontakt med en annen eier av kmv2000dc, som fikk 36knop med evinrud 120hk 2-t (i prinsippet samme motor som yamaha aetol 115), han også hadde "ren bunn". Elelrs så er jeg også spent på hva Bjerknez finner ut, så imens får vi holde trådenvarm!

Link to post
Share on other sites

Se der ja, med nypolert bunn så skal du se 40 grensen brytes av deg også:) Ser selv at motoren har løsnet litt etter innkjøring og første service. Fikk 6250 rpm i går med 4 voksne i båten. Så ikke farten da GPSèn er inne tilrep. akkurat nå. Og i følge dataene til Olle Terjesen så hadde han 4 knop mere enn meg, sannsynligvis mye grunnet en bunn som til forveksling likner landskapet på månen så jeg tror nok gjerne det er etpotensiale her. Har også vært i kontakt med en annen eier av kmv2000dc, som fikk 36knop med evinrud 120hk 2-t (i prinsippet samme motor som yamaha aetol 115), han også hadde "ren bunn". Elelrs så er jeg også spent på hva Bjerknez finner ut, så imens får vi holde trådenvarm!

Hva menes med "nypolert" bunn?

 

Polering av bunnstoffet liksom... eller betyr det i overført betydning at man vasker/renser samt smører på ny bunnstoff?

Hvilket bunnstoff er forresten best egnet til størst mulig fart?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Polering av bunnstoffet liksom... eller betyr det i overført betydning at man vasker/renser samt smører på ny bunnstoff?

Hvilket bunnstoff er forresten best egnet til størst mulig fart?

 

Når båten får noen år - og noen lag bunnstoff på nakken, så blir bunnen mer ru. Ser ynroenn refererer til månekrater...

 

Glatteste skal visst være bunnstoff av typen "hard racing" - den kan vannslipes for å bli ekstra glatt.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...